Rodiny s dětmi jsou nejohroženější skupinou nejen u
nás v době velkých společenských změn, ale i v blahobytných
demokraciích západu. Clemens Geissler, vedoucí institutu pro plánování rozvoje
a strukturální výzkum při univerzitě v Hannoveru, je přesvědčen o nutnosti
zcela nového vztahu k rodině.
Vytvořit příznivé podmínky pro rodinu je základní politickou úlohou
státu, obce a církve, řekl v rozhovoru pro Salzburger Nachrichten,
z něhož přinášíme výňatky:
SN: Jak hodnotíte funkci rodiny v naší společnosti,
nyní a v budoucnosti?
Geissler:
Nebude přehnané, když rodinu označím za nejdůležitější sociální infrastrukturu.
Rodiny svou stálou vnitřní i vnější proměnou, kterou v nich každý člověk
zažívá, umožňují trénink myšlení zaměřeného na změnu, na níž je naše dynamická,
otevřená společnost odkázána.
SN:
Uvědomuje si politika tuto "školící roli" rodiny?
Geissler: Obce a obecní život vděčí za své síly rozvoje a
šance pro budoucnost rodinám, často se však zdá, že o tom nevědí či nechtějí
vědět. V boji o rozdělení a užití veřejných prostředků se dostávají ke
slovu nejrůznější skupiny a zájmy - jen ne rodina, která rozvíjí lidský kapitál
budoucnosti.
SN: Solidarita
s rodinami je tedy nedostatečná?
Geissler: Solidarita je měřítkem kultury života. Je-li
kultura definována antropologicky, pak může být chápána jako pěstování lidského
stylu života všemi a pro všechny. Hedonistický (pozn: na osobní blaho zaměřený)
způsob života je na účet druhých.
SN: Jde vývoj právě tímto falešným směrem?
Geissler: Analýza každodenní reality ukazuje strukturální
bezohlednost společnosti vůči rodinám s dětmi, jinak řečeno: proti
základně budoucnosti. Protože ti, kdo
stárnou, popř. nemají děti, určují politické většiny, stávají se hýčkanými
dětmi volebních stratégů. Starší očekávají orientaci politického myšlení a
jednání na svou životní situaci a mohou ji také prosadit. Jak úspěšná byla politika vůči materiálnímu
zajištění stáří, odráží statistika sociální pomoci. Podíl starých lidí mezi
příjemci sociální pomoci totiž drasticky poklesl. Naproti tomu skupinou osob,
která ve stále větší míře potřebuje podporu, jsou dnes děti, mladiství a jejich
rodiče.
SN: Jak lze vyvinout nutný tlak
na politiku v zájmu rodin?
Giessler: Buď doufáme v to, že starší jakožto dospělí občané
většinově podpoří politiku orientovanou na budoucnost, v zájmu dětí,
mládeže a rodin. Nebo budeme usilovat o
rodinné volební právo, které dá rodičům tolik dodatečných hlasů, kolik mají
nezletilých dětí. V každém případě se demokratická politika a sociálně tržní
hospodářství nesmí smířit s tím, že neradostná všední skutečnost rodin
zůstane vzdálena ideálu solidárního života.
SN: Jde tedy o solidaritu, třebaže podle vás je nutno nejprve zbavit
moci vládnoucí lobby stárnoucích. . .
Giessler: Protože jednotlivec chce mít i ve stáří šance
rozvoje, potřebujeme životní kulturu účasti. Současně je třeba připravit půdu
pro to, aby mládež získala možnosti rozvoje i tehdy, tvoří-li sociální a
politickou většinu starší.
SN:
Nepodobají se rozumná politická řešení kvadratuře kruhu?
Geissler: Už jsem zmínil, že rodiče s dětmi
mají elementární zájem na dlouhodobě zaměřené politice. Tvorba společenské vůle
a účast občanů proto musí být organizovány tak, aby se mohli zúčastnit otcové a
matky. Veřejné schůze jsou nesmyslné v době, kdy rodiče musejí hlídat své
usínající děti. Jen doba vhodná pro
rodiny a opatrování dětí během porad umožňují účast nejdůležitějších nositelů
společenské péče o děti. Jinak se prosadí právě ti, kteří na straně jedné -
protože nemají děti - mají dost peněz a volného času, a na straně druhé jim jde
o zlepšení požitku ze života v přítomnosti.
SN: Jak je tomu s rolí žen
v solidárním soužití mladých a starých, o němž mluvíte?
Geissler: Příliš často se přehlíží, že zajištění humánního
kapitálu společnosti je mnohem více zásluhou žen než mužů. Bylo by tragickou
kulturní slepotou, kdyby ve společnosti založené na výkonu zůstaly i nadále
nepovšimnutou samozřejmostí pracovní výkony v rodině, které právě
zabezpečují existenci v přítomnosti a v budoucnosti. To je především
výzva mužům. Chybějící uznání pracovních výkonů v rodině je
v podstatě důsledkem myšlení, jednání a opomíjení se strany mužů.
SN: Tedy i v této oblasti bude muset tato lobby
učinit ústupky. .
.
Geissler: I pomoc bližnímu je
v současnosti především pracovním výkonem žen. Čím starší jsou lidé, kteří
potřebují pomoc, tím více je mezi pomáhajícími žen.
SN: Suverenita ohledně času - další důležité téma. Péče o
děti, o staré lidi stojí čas - ženu, rodinu. . .
Geissler: Čas patří v rodině ke zvláště
nedostatkovému zboží. Problémy daleko přesahují otázky organizace práce a
dojíždění do zaměstnání. Pracovní doba se stále zkracuje. Tím roste množství
času, který je k dispozici.
Politika volného času je novým sektorem politického jednání. Kdo však
potřebuje tuto politiku? Ani rodiče s dětmi, ani lidé pečující o druhé se
nenudí. . . Práce
za mzdu lze zkrátit, čas, který je nutno věnovat člověku, však zkrátit nelze.
SN: Tedy rozhodné NE i společnosti volného času?
Geissler: Pracovní výkony v rodině se dosahují
především investováním času. Tento čas
se nepovažuje za pracovní dobu, ani není započítáván do národohospodářského
úhrnu práce. Není to však v žádném případě volný čas, ale sociální čas.
Rozdělení na pracovní, osobní a sociální dobu se mi jeví sociálně eticky mnohem
lépe zdůvodněno než rozdělení na pracovní dobu a volný čas. Odstranil by se tím
zavádějící pojem volného času.
SN: Čeho
by mohla státní i komunální politika dosáhnout z hlediska .suverenity času"?
Geissler: Kdo chce rodinám prokázat osobní solidaritu,
může to nejúčinněji udělat investováním času, např. pravidelným opatrováním
dětí, aby ulehčil situaci rodin pečujících o malé děti či staré a nemocné lidi.
Styl využívání volného času, v němž jde o zvětšení individuálního požitku
z přítomnosti, je pravým opakem - je příznakem ztráty solidarity.
(SN 5. 6. 1993 vybral a přeložil jv)
Poslední komentáře