Předneseno na
semináři pořádaném k této tematice Českou křesťanskou akademií 2. dubna
1998
Úvodní poznámky
V církevním podzemí bylo víc forem studia, než budu
komentovat. Referuji jen o tom, co jsem sám bezprostředně zažil.
Smyslem studia v našem okruhu bylo
-
zpočátku (50. a
60. léta): nahradit chybějící legitimní teologická učiliště[1]
-
později: umožnit teologickou reflexi ve světle koncilních změn
všem vážným zájemcům. Po krátké epizodě oficiálního působení kvalitních učitelů
vletech bezprostředně po pražském jaru bylo už začátkem sedmdesátých let
zřejmé, že státu stále ještě záleží na co nejnižší kvalitativní úrovni
kněžského dorostu; laici nesměli studovat vůbec.
V našich kursech studovali spolu stejný rozsah učiva
manželé, řeholnice, zájemci o svěcení, zájemci o teologii jako takovou.
Studium vyžadovalo mnoho let, protože bylo nutno umožnit
vzdělání přiměřené středoškolákům a vysokoškolákům, ovšem kvalitnější než na
litoměřické škole[2].
Přehled forem studia a jejich charakteristiky
Individuální
studium při klasické dělbě látky podle traktátů pod přímým vedením
učitele, jakési večerní studium přenesené při dodržení zvyklostí fakulty do
soukromí:
Takové studium jsem koncem padesátých let absolvoval spolu
se svým bratrem Václavem. Předmětem byla tenkrát tomistická filosofie, učitelem
doktor filozofie, katolický laik. Studovali jsme z běžných latinských
učebnic scholastické filozofie, např. z Gredta. Zkouška byla tehdy zčásti
v latině (definice a hlavní poučky), zčásti česky. Examinátorem byl v našem
případě učitel filozofie a dogmatiky, který měl kanonickou misi pro řádové
učiliště.[3]
Dálkové
individuální průřezové studium v zahraničí:
V polovině šedesátých let mne dvakrát odmítli přijmout
v Litoměřicích, ale zato mne na studia přijal erfurtský ordinář Hugo
Aufderbeck. . . Jako
turista jsem inkognito studoval v letech 1965 až 1968 v Erfurtu. Erfurtský
ordinář pro mne sestavil speciální studijní plán tak, aby mne naučil jednak studovat
každý problém z několika hledisek současně (historického, dogmatického, liturgického,
biblického), jednak mne naučil zacházet s aktuální odbornou literaturou
(časopisy, monografie, učebnice, církevní dokumenty). Sám k tomu vždy vybíral a fyzicky
připravil potřebné literární tituly nebo úseky v nich. Měl jsem studovat
svým vlastním tempem a po zvládnutí předepsaného objemu literatury se přihlásit
ke kolokviu v Erfurtu. Zkouška probíhala jako neformální rozhovor, do
kterého zasahovali otázkami i korekcemi erfurtští profesoři přizvaní ten den do
biskupské rezidence jakoby na návštěvu. Ti se také hned kolektivně vyslovili,
zda je třeba se k něčemu z daného studijního tématu znovu vrátit,
anebo lze přejít na další.[4]
Večerní
traktátové studium členěné ve studijních kroužcích. J. Zvěřina a O. Mádr
se rozhodli pokračovat po domácnostech tajně ve studiu stylem, který
vypracovali pro katechetické studium při litoměřické škole v letech 1968-1971.[5] Šlo o studium traktátové podle
disciplin, ovšem podle skript postupně teprve vypracovávaných jednotlivými
lektory. Skripta jsme spolu s nimi vytvářeli za pochodu pomocí
magnetofonových záznamů přednášek a několikanásobných korigujících přepisů.6[6]
Skupina se scházela jednou
měsíčně, aby individuálně studovanou látku konzultovala s učitelem.
Studium traktátu končilo dílčí zkouškou podle kritérií běžných na vysoké škole.
Kurs
dálkové teologie, sestavený ve Würzburku, určený Německou biskupskou konferencí
původně pro teologickou přípravu trvalých jáhnů. Do Československa se dostal
díky Václavovi Dvořákovi český překlad, tzv. Modrá a Červená kniha. Šlo o
studium průřezové. Výuku podle těchto předloh jsem prosadil v Zahradníkově
zájmovém prostoru[7] a nakonec i v Praze. Později k tomu přistoupilo ještě dvacet
čtyři sešitů Nástavbového kursu (Bílá kniha).
Bližší popis hlavních forem studia praktikovaných u nás:
Z mých blízkých přátel studovalo ve studijních
kroužcích Zvěřinova typu zhruba 30 studentů a studentek skoro deset let.
Studium organizoval zpočátku dlouho salesián Václav Komárek. Šlo o tyto
disciplíny: systematická teologie, morální teologie a biblistika. Já jsem k tomu
později zajišťoval učitele liturgiky a hermeneutiky.
Daleko největší počet našich studujících - zhruba 80 lidí -
pracoval u nás podle würzburských textů. Zmíněné knihy „Modrá", „Červená" a „Bílá"
představovaly celkem dvakrát dvacet čtyři oddílů základního i pokračovacího kursu.
Látka zahrnovala fundamentální teologii, filozofii, dogmatiku, církevní dějiny,
biblickou teologii, morálku, eklesiologii, liturgiku, homiletiku. Minimální kvantum látky připravené v individuálním
studiu na jedno studijní setkání představovalo 30 - 50 stránek textu A4.[8] Vyžadovalo to aspoň jedno setkání
měsíčně na 4-5 hodin, celkem obvykle 9-11 let studia. K učebním textům předlohy připravil
lektor každé lekce seznam filozofických nebo teologických pojmů, které se v textu
vyskytly (studenti si museli připravit jejich definice a na společném kolokviu
je objasnit, tím se učili přesně a kriticky vyjadřovat)[9]
. Každý student dostal ke každé lekci seznam problémů, kterých se právě
studovaný oddíl dotýkal, a musel tak studijní téma promýšlet a formulovat nové
odpovědi také napříč kontextu originálu. Konečně každý ze studentů si vybral v každé
lekci jedno ze tří nebo čtyř témat k samostatnému krátkému písemnému
pojednání (1-2 stránky rukopisu). Při kolokviu odpovídal každý ze studentů po
řadě, pokud si na odpověď troufl, jinak odpovídal jeho soused. Studenti
některých kursů si pro některé těžší oddíly svolali v mezidobí mezi
kolokvii navíc konzultaci, kde se společně pokoušeli i bez účasti učitele látku
vzájemně objasňovat.
Kurs uzavřely per partes tři nebo čtyři dílčí zkoušky před
komisí učitelů formou připomínající maturitu.
Postupně jsem zahájil celkem deset takových studijních
skupin, průměrně asi 15 studujících při začátku, průměrně 5 na konci studia[10].
Všech deset studijních skupin jsem organizoval a vedl zpočátku sám, později
převzali část úvazku kolokvií i někteří další z mých přátel.
Studijní skupiny, profil studentů
V našich kursech studovali středoškoláci a
vysokoškoláci, jen výjimečně i studenti se vzděláním středním odborným. Studium
nijak nerozlišovalo mezi muži a ženami, často studovaly manželské páry.
Nerozlišovalo se mezi studenty ani podle toho, proč se který ke studiu
přihlásil. Věk studentů se pohyboval od dvaceti do padesáti let.
V některých kursech studovalo s katolíky i
několik studentů nekatolických, dokonce i studenti bez deklarované náboženské
příslušnosti. To se ukázalo jako velká výhoda pro všechny při kolokviích.
Sídlem kursu bylo místo, kde bydlela většina přihlášených
(Hradec, Praha, Bratislava, Košice. . .), někteří studenti však někam celá léta vytrvale dojížděli
i stovky kilometrů, např. z Plzně, z Ostravy, z Bratislavy. Nebyl zjištěn žádný rozdíl mezi studijními
výsledky žen a mužů. Výjimkou byl kurs pro řeholnice - tam po dvou letech už
zbyla jedna jediná.
Učitelé a konzultanti,
které jsem v souvislosti s tajným studiem v Československu
bezprostředně poznal, resp. přímo je angažoval:
PhDr. Jan Čulík: učil nás klasickou metodou filozofii
koncem padesátých let.
ThDr. Jaroslav Dominik Duka (pozdější provinciál OP): učil
až do svého zatčení v jedné z našich pražských skupin Starý zákon.[11]
ThDr. Václav Holakovský CSsR: Byl nám přidělen kongregací,
zkoušel nás filozofii.
P. Houska CSsR: konzultant při přípravách na kolokvia v Erfurtu;
ing. Pavel Hradilek: na moji žádost převzal některá
kolokvia würzburgského kursu (témata morálky, liturgiky, asketiky) pro skupiny
v Hradci Králové a v Praze a kursy liturgiky v Praze;
ing. Jan Kofroň: na moji žádost převzal některá kolokvia
würzburgského kursu pro skupiny v Praze (témata eklesiologie a církevní
dějiny);
Bohumil Kolář: konzultant při přípravách na kolokvia v Erfurtu;
ing. Jan Konzal: na žádost Fridolína Zahradníka vedl
kolokvia würzburgského kursu zpočátku ve všech disciplínách a ve všech
pražských i nepražských skupinách včetně slovenských, později jen ve vybraných;
kromě toho vedl v téměř deseti kursech hermeneutiku a dodal k tomu
skripta.
PhDr. Václav Konzal: na moji žádost vedl některá biblická
a dogmatická kolokvia würzburského kursu řadu let pro skupiny v Hradci
Králové a v Praze.
ThMgr. Ján Krajňák (pozdější proděkan prešovské fakulty):
na moji žádost dokončil mnou kdysi zahájený kurs s prešovskými studenty a
na začátku devadesátých let kurs řeckokatolické liturgiky v Praze. Zkoušel
naše řeckokatolické svěcence.
ThDr. Antonín Liška (pozdější budějovický ordinář): na
moji žádost celkem 6 let učil a zkoušel kompletní kurs biblické teologie ve
třech našich pražských skupinách. Dodal pro nás svá skripta, která jsme
rozmnožili.
ThDr. Oto Mádr: na žádost Václava Komárka učil a zkoušel v pražských
skupinách v letech sedmdesátých a osmdesátých morálku; dodal skriptum. Spolupráci s ním jsme ukončili po letech
společně se Zvěřinou.
ThLic. Miloslav Máša: na moji žádost vedl pro kandidáty
svěcení v Praze kompletní kurs liturgiky.
ing. Jan Spousta na moji žádost převzal některá kolokvia
würzburgského kursu pro skupiny v Praze (alternoval Kofroňova témata
eklesiologie a církevních dějin) a dodal k tomu jako pomůcku slovník
teologických pojmů;
PhDr. Miloslav Vlk (pozdější pražský arcibiskup): na moji
žádost učil zhruba jeden rok v jedné z pražských skupin biblikum;
další spolupráci sám ukončil na vlastní žádost[12].
ThDr. Josef Zvěřina: na žádost Václava Komárka učil a
zkoušel v pražských skupinách mých svěřenců v letech sedmdesátých a
osmdesátých dogmatiku;
dodal skripta, která jsme rozmnožili a distribuovali také
pro mnoho jiných kursů po Československu. Spolupráci s ním jsme ukončili
po deseti letech.
Závěrem
Pro historiky je jistě užitečné shromáždit materiál o
nedávné minulosti. Tak jsem také porozuměl své dnešní úloze zde. Nemíním však
obhajovat naše mnohaleté snažení. Rozhodně splnilo svůj účel i přes to, že je
dnes někdo nechce brát vážně. Bývalí studenti ani učitelé své námahy nelitují.
Shrnuji
Referuji tu výhradně o své skoro čtyřicetileté
bezprostřední zkušenosti s různými formami neoficiálního a utajovaného
studia teologie. Žádná z forem
tajného studia nebyla ve všech parametrech legální, zato byla nesporně
legitimní. Z hlediska kanonického nebyla legální ani příprava v seminářích
v Československu minimálně v létech padesátých a šedesátých. Teologická fakulta jako vysokoškolská fakulta
neexistovala až do převratu.[13]
Studující v našich kursech
se zajímali o vyšší teologii z různých osobních důvodů, ale ukázalo se, že
dostatečně efektivní je pouze studium s plnou náročností pro všechny
stejnou.
Po sametovém převratu jsme doufali, že také pražská
katolická fakulta se otevře řádnému studiu laiků. Proto jsme hned v roce
1990 vyvolali několik jednání s proděkanem Prokopem ve snaze pomoci překonat
počáteční úroveň formou i obsahem infantilní, kterou dálkové studium při
fakultě nasadilo pro kanonickou přípravu katechetů a jáhnů. Ukázalo se však, že
jakmile pominul strach pražských akademiků z možných postihů za minulost,
ztratili rázem zájem o jakékoli naše návrhy ohledně studia a další setkání už
se nekonala.
Také všechny moje pokusy intervenovat u pražského
arcibiskupa ve prospěch obrody pražské fakulty během let 1992-1994 vyšly
naprázdno[14].
Proto nezbylo než v našich bytových univerzitách
ještě pokračovat i v letech devadesátých; ještě v roce 1992 a 1994 jsme zahájili po
jednom kursu s tehdy asi 18
a 16 zájemci. Zájemce v dalších letech už jsme
odkázali na Institut ekumenických studií, který zahájil veřejné vyšší studium
podle našich představ roku 1995.
[1] Až do šedesátých let byly
všechny semináře z kanonického hlediska ilegální, 1 ordináři
studium v nich výslovně zakázali už začátkem padesátých let. Intenzivní
angažmá kvalifikovaných profesorů právě mimo semináře naznačuje, že důvody pro
tajné studium byly závažné ještě v šedesátých a sedmdesátých i osmdesátých
létech.
[2] Takzvaná teologická
fakulta neměla za komunismu vysokoškolský statut. J. Zvěřina charakterizoval litoměřickou
teologickou školu s oblibou jako „průmyslovku pro ministranty"
[3] Studium ukončilo moje
uvěznění v roce 1960.
[4] Tato forma nejvíce
ovlivnila moje další angažmá v tajném studiu.
[5] Za pražského jara jsem
jako člen Iustitia et pax při pražském arcibiskupství patřil mimo jiné také
k blízkým spolupracovníkům Josefa Zvěřiny a Oty Mádra při jejich snaze
vzkřísit tradici studium catholicum, proto jsem přípravy a zákulisí studia znal
z první ruky.
[6] Tuto formu později (v
letech sedmdesátých a osmdesátých) postupně propracovali Zvěřina a Mádr i pro
potřebu tajného studia po celé republice. Pokud vím, J. Zvěřina skripta
permanentně optimalizoval s pomocí svých žáků celá léta, sám jsem vlastnil
několik odlišných samizdatových vydání jeho dogmatických traktátů.
[7] V té době mi totiž
biskup Zahradník uložil zajistit teologickou průpravu pro nové zájemce
z jeho podzemního okruhu. Tehdy to znamenalo východní Slovensko,
Bratislavu, východní Čechy.
[8] Studijní text měl
k dispozici každý student a pokud studium dokončil, směl si učebnici
ponechat natrvalo.
[9] Jan Spousta k tomu
sestavil během studia slovníček všech pojmů vyskytujících se v učebních
textech.
[10] Během prvého semestru
obvykle odřekla zhruba polovina přihlášených, 10 postupem
dalších let zůstala přibližně třetina přihlášených.
[11] zbytek jeho kursu pro
skupinu suploval Pavel Toepfer.
[12] zbytek jeho kursu pro
skupinu suploval ing. Pavel Hradilek.
[13] Tím netvrdím nic o tom,
zda mohl nebo nemohl vyrůst v takových podmínkác13 h
kvalitní teolog. Jistě mohl, a pokud si dokázal doplnit studia i
v zahraničí, jistě své kvality dostatečně prokázal. Ale tyhle úspěšné
výjimky nijak nelegitimují instituci, která stavěla na podobně amatérských
učitelích jako my.
[14] Dejvická fakulta získala
vlivné lobby a donutila arcibiskupa všechny jeho dosavadní reformní kroky zase
anulovat. Ze stejných důvodů museli opustit fakultu nekompromitovaní pedagogové
Štampach, Šplíchal, Halík.
Poslední komentáře