Prezidentu
Billu Clintonovi a jeho ženě bylo 29. 3. 1998 v Sowetu v Jižní Africe
podáno sv. přijímání, ačkoliv Clinton je baptista a jeho žena metodistka. Vatikánský biskup z Kongregace pro
svátosti, Geraldo Agnelo, řekl americké tiskové agentuře CNS, že tímto aktem
byl porušen církevní zákon, a že ani biskupská konference neměla právo to
dovolit. Katolický církevní kodex
umožňuje výjimku jen v případě „vážné nouze" a za předpokladu víry v Eucharistii,
shodné s katolickou.
Během papežovy návštěvy v Africe, 28. března 1998 se
kardinál státní sekretář Angelo Sodano v Lateránském paláci v Římě
vyslovil pozitivně o práci švýcarského teologa Hanse Künga, emeritního
profesora tübingenske univerzity. Podle londýnských Times se Sodano zmínil o
amnestii pro katolické disidenty v rámci církevních oslav druhého milénia.
K osobě prof. Künga řekl, že jeho spisy obsahují „nádherné pasáže věnované
křesťanskému tajemství" a dále že Küng demonstroval „víru v řece dobroty a
milosrdenství, solidarity a ochoty pomáhat, která vyvěrá z pramenů
evangelia a teče dvěma tisíci let církevní historie." Sodano ovšem bránil
autoritu papeže slovy „papežská autorita a církevní hierarchie zde není v sázce. . . Církev je shromáždění
sjednocené kolem papeže." Küng na tato slova ihned reagoval a řekl, „samozřejmě,
že jsem byl překvapen.
. ." „Já jsem nikdy nebyl z Vatikánu moc chválen, jak jistě víte.
Domnívám se, že je to příznak změny. . . přicházejících změn v celkovém klimatu církve". Küng dále ještě dodal „každá změna, která jde
nazpět k 2. Vatikánu a otevření se církve světu, má bezprostřední následky
pro mě, protože já jsem vždycky sledoval linii 2. vatikánského koncilu." Několik
prvních pozitivních slov o Küngovi z papežova kabinetu, i když Küng
kritizuje papežskou politiku jako rigidní, stagnující a despotickou v duchu
inkvizice, není jistě maličkost a snad to je náznak svítání i pro naší getsemanskou
tmu. Podle Thomase Reese SJ, který nedávno vydal knihu „Uvnitř Vatikánu:
Politika a organizace katolické církve", tyto Sodanovy poznámky mohou být
interpretovány jako „pokus Vatikánu o smíření s teologickým světem", a to
dokonce ještě za tohoto papeže, protože .do určité míry to dělá Sodano
diplomaticky tak, že jmenuje jednoho člověka, který je ale trnem v oku
nynějšímu papeži". Tyto Sodanovy poznámky jsou zvlášť překvapující, protože jeho
reputace není nijak valná. Když sloužil v 80. letech v Chile jako
nuncius, byl znám svou loyalitou vůči papeži, odporoval opozici tamnější
hierarchie proti represivní vojenské diktatuře generála Pinocheta a dohlížel na
to, aby biskupská místa byla obsazována lidmi z řad konzervativních kněží.
Poslední komentáře