V závěru zimního semestru 1997/8 v rámci studia
liturgiky prováděli studenti Vyšší sociálně pedagogické a teologické školy
Jabok průzkum stavu liturgické reformy katolické církve. Využívali dotazník s otázkami
směřujícími k 34 částem eucharistické bohoslužby. Otázky se týkaly
vnějších jevů, které lze jednoznačně posloucháním a pozorováním identifikovat.
Je třeba upozornit na mnoho nedokonalostí, které dotazník měl, zejména na nemožnost
postihnout „kvalitu" liturgie pouze podle vnějších znaků. Rovněž někteří studenti
nestihli vyplnit všechny odpovědi. Přesto se zdá, že výsledky o něčem
vypovídají. Každý ze studentů obdržel 3 formuláře. Místa pro vyplnění dvou mu
byly určeny, zpravidla v Praze. Třetí místo si mohl student zvolit.
Obvykle bylo zvoleno místo bydliště, které je u většiny studentů mimopražské. Většina hodnocených bohoslužeb byla nedělních
a svátečních.
Vnitřní rozpory v dotaznících byly řešeny
individuálními pohovory se zpracovateli.
Tam, kde se nepodařilo rozpory vysvětlit, byly dotazníky z dalšího zpracování
vyřazeny. Zpravidla se jednalo o studenty, kteří mají s katolickou bohoslužbou
malé zkušenosti a obtížně se v ní orientovali. Do vyhodnocení bylo
zařazeno 85 dotazníků.
1. Porušování principu
subsidiarity
Často není respektován odstavec 28 liturgické konstituce
Sacrosanctum concilium:
..
. .každý služebník církve i každý věřící má v rámci své funkce
konat jenom to, ale i všechno to, co mu přísluší. . ." Předsedající pronáší části, které mu nepřísluší,
ačkoli jsou přítomni služebníci k tomu určení. Vede to k nemístné
klerikalizaci bohoslužby a k zastření smyslu reformy. Např. přednášení jednotlivých proseb modlitby
věřících nepřísluší předsedajícímu, nýbrž věřícím. V 23 případech
přednášel jednotlivé prosby výhradně předsedající. Převládají přímluvy čtené z předloh
pochybné kvality. Autoři předloh zaměnili 4 doporučené skupiny přímluv za 4
přímluvy. Tak se stalo, že z významné části liturgie, při které se má
uplatnit obecné kněžství shromážděných, se stalo ubohé torzo.
Průzkum zaznamenal případy, kdy velmi aktuální a podnětné
přímluvy, v danou chvíli improvizované, měly formální vadu - přednes
předsedajícím. Smyslu reformy by více
odpovídaly přímluvy třeba ne tak vybroušené, ale přednášené shromážděním. To
bylo zaznamenáno pouze v 5 případech - přímluvy byly buď přímo přednášeny,
nebo předem sestaveny a přečteny. Jiný
příklad porušení subsidiarity se ukázal při zahajování zpěvu Gloria.
Přísluší schole či zpěvákovi (jsou-li přítomni), a je
zahajováno předsedajícím. Je smutné, že
se tato vada objevila i při liturgiích, kterým předsedal biskup či biskupský
vikář.
2. Velmi málo ticha
Průzkum si všímal detailněji ticha při úkonu kajícnosti,
ticha po výzvě Modleme se na úvod vstupní modlitby, ticha po homilii a ticha po
přijímání. Četnost odpovědí uvádí
následující tabulka.
Ticho: Prakticky chybí - Náznakem několik sekund - Delší než 20 sekund
Před úkonem kajícnosti: 23 - 42 - 20
Před vstupní modlitbou: 51 - 26 - 5
Po homilii: 38 - 24 - 19
Po přijímání: 21 - 26 - 37
Kromě toho bylo možno zaškrtnout kolonku ticho na
ostatních místech, které Všeobecný úvod k římskému misálu uvažuje:
vstupního zpěvu (1 případ), mezizpěvu (2 případy), zpěvu před evangeliem (4
případy), odpovědi v přímluvách (žádný případ), zpěvu při přípravě darů (6
případů) a závěru bohoslužby (1 případ).
Není jistě nutné dodržovat vždy všechna „ticha". Ovšem
alarmující je, že pouze velmi málo se vyskytovalo delší ticho, které může mít
nějaký smysl. Argument, že je málo času,
neobstojí, neboť v těch případech, kdy ticho nebylo žádné, docházelo např.
ke zdvojení některých částí (např. vstupní zpěv formou lidové písně a ještě
recitace textu). Pouze v jednom (!) případě bylo využito možnosti čistit
liturgické nádoby až po skončení bohoslužby, aby tím účastníci nebyli
zdržováni.
3. Přijímá se ze zásoby
Ačkoli přijímat chleba užitý při dané slavnosti
předpokládá samotná liturgická konstituce (SC 55), jedná se tedy o důležité
pravidlo, ve 13 sledovaných případech se přijímalo výhradně ze zásoby. V 17
případech se vyskytl jakýsi kompromis, kdy se částečně přijímá se zásoby,
částečně „čerstvý" eucharistický chléb. Je to způsob praktický, dogmaticky
nelze mít námitek, ovšem liturgicky je matoucí, a neměl by mít v římskokatolické
eucharistické slavnosti místo. (Do tohoto způsobu není zahrnuta situace, kdy se
už eucharistického chleba nepředvídaně nedostává a zásoba je logicky užita jako
náhrada.)
4. Málo se přijímá pod obojí
Pouze ve 14 případech ze sledovaného souboru přijímali
všichni zájemci pod obojí. V 18 případech byla možnost přijímat pod obojí
nabídnuta pouze některým (zpravidla pomocníkům podávajícím eucharistii). Nevím,
zda tento jev lze interpretovat jako první krůček ke všeobecnému přijímání
všech, či jako nemístnou klerikalizaci laiků. Co do způsobu přijímání bylo
využito v 10 případech pití z kalicha, v 15 případech namáčení, ve
zbytku případů kombinace těchto způsobů.
5. Způsob přijímání pramálo
připomíná slavnostní hostinu
Zcela převládá způsob (74 případů), kdy přijímající
přicházejí k podávajícímu. Tento
bufetová forma přijímání se vyskytuje i tam, kde je dostatek prostoru, či lze
prostor jednoduše přizpůsobit jiné formě, liturgicky vhodnější. Pozitivní a nezanedbatelné je, že ve 37
případech podávali eucharistii pomocníci.
6. Čtení a výklad božího slova
Čtení obstarávají ve velké většině případů příslušní
služebníci. Výjimečné případy byly vesměs odůvodněné (např. jáhen nečetl
evangelium, neboť vedl souběžnou bohoslužbu pro děti). Zaráží však malá četnost
využití úvodu k bohoslužbě slova (pouze 10 případů). Připočteme-li k tomu,
že zhruba ve čtvrtině případů homilie buď chyběla, nebo se ani formálně
nedotýkala biblických či liturgických textů, je co dohánět.
7. Volba eucharistických
modliteb
Převládá užití 2. eucharistické modlitby (40 případů). 3.
eucharistická modlitba byla použita v 26 případech, první v jedenácti
případech, čtvrtá nebyla užita ani jednou. Zbylé případy buď nebyly
identifikovány, nebo bylo užito jiných eucharistických modliteb.
Z velkého množství výsledků jsou komentovány pouze
některé. Počítáme s tím, že dotazník bude upraven a znovu použit s cílem
získat větší a reprezentativnější množství dat. Již nyní bylo možné vysledovat
některé kuriózní situace. Např. v průvodu s dary byl ve třech
případech přinášen pouze chléb, zatímco víno se dostalo na oltář jinou cestou.
Někde si nedělají velké starosti s respektem k charakteru
jednotlivých částí bohoslužby. Ve 4 případech byl např. responsoriální žalm
určený svým charakterem ke zpěvu čten, a současně modlitba Otčenáš, vhodná
spíše k recitaci, byla zpívána.
Poslední komentáře