Přednáška přednesená 25. října 1997 opatem Schröerem na
setkání zájemců o teologii.
Opat Stephan Schröer
je druhým opatem benediktinského opatství Königsmünster v Meschede.
Narodil se 1. března 1940 ve Freienohlu v Sauerlandu, 15. ledna 1968 složil řádové sliby, kněžské
svěcení přijal 17. září 1972
a 16. října 1976 opatské svěcení. Ještě před
svým vstupem do kláštera studoval ekonomiku v Münsteru a Kolíně n. R., kde
promoval. Ve Würzburgu studoval teologii. Studium křesťanských sociálních věd
nemohl dokončit, neboť byl mezitím zvolen opatem.
Klášter
Königsmünster byl založen 2. března 1928 v Meschede v Sauerlandu z arciopatství
St. Ottilien / Oberbayern, 10. února 1932 byl povýšen na převorství konventu a
18. října 1956 na opatství. Patří ke Kongregaci misijních benediktinů ze St.
Ottilien. 19. března 1941 byl klášter národními socialisty zlikvidován a mniši
byli vyhnáni. Ti, kteří nepadli ve válce, se vrátili 11. července 1945 zpět.
Nyní náleží k mnišskému společenství 71 mnichů, z nichž je více než
polovina mladších než 40 let. Mniši jsou zaměstnáni v gymnáziu s 650
žáky a žákyněmi, v Oáze, což je dům meditace a setkávání, pracují v řemeslnických
dílnách, v zahradnictví a v zemědělské výrobě, dále plní úkoly uvnitř
komunity (opat, převor, podpřevor, novicmistr, vrátný, kantor, sakristián,
refektoriář, kuchař, celelář, misijní prokurátor, pečovatel o hosty), v duchovní
správě (exercicie, zpovědi, doprovázení, duchovní péče o nemocné, práce ve
společenství, duchovní péče o studenty) a v sociální práci (péče o nemocné
a bezdomovce). Někteří žijí v misijních klášteřích v Africe a Asii a
v Hannoveru, další studují v Bonnu, Münsteru, Mnichově, Innsbrucku a
v Jeruzalémě.
Benediktova Pravidla: motivace láskou
Dříve než začnu přednášku na téma, které jste si přáli,
chtěl bych vám položit otázku, jaké asociace se vám vybaví, když řeknu slovo
klášter. Možná je to hezká architektura, knižní malba, gregoriánský chorál nebo
i pivo, likéry, sýry. Třeba i román Umberta Eca Jméno Růže nebo detektivka
Edgara Wallace Černý opat nebo i různé reklamní spoty v časopisech a v televizi. Mohu vám říci ze své vlastní zkušenosti: to
všechno jsou často buď romantické výmysly nebo nápady reklamních stratégů.
Ovšem s realitou mají jen málo společného.
Benedikt z Nursie žil v Itálii zřejmě v letech
480 až 547. Všechno, co víme o jeho životě, má svůj původ v druhé knize
tzv. Dialogů, vydaných papežem Řehořem Velikým (540-604) o světcově životě.
Podle ní pocházel Benedikt ze zámožné rodiny, která jej vyslala studovat do
Říma. Cítil se zde ale velmi nespokojen a uprchl do samoty, kde byl uveden do
mnišské moudrosti jedním poustevníkem a žil z darů okolního obyvatelstva.
Okolo něj se shromáždili jiní mladí muži, kteří chtěli žít jako mniši. Po
různých dalších peripetiích založil Benedikt se svým společenstvím klášter
Monte Cassino, kde vznikla i Regula Benedicti (RB, Benediktova řehole či
regule, tj. pravidla mnišského života).
Klademe-li si otázku po charakteru člověka Benedikta,
který se vedle Cyrila a Metoděje stal patronem Evropy, je tato regule k tomuto
zkoumání důležitým zdrojem. V jeho řeholi se zjevuje něco z jeho
ducha. Ukazuje se to především při srovnání se starší mnišskou řeholí - Regula
Magistri (RM), která Benediktovi sloužila jako předloha při tvorbě jeho
vlastních pravidel. Tento muž širokého
srdce se vyznačoval vyrovnaným a mírným duchem.
Kapitolu o trestech z RM mírní a zkracuje a tvrdí, že
nejdůležitější motivací pro život v klášteře je láska. Z RB hovoří
velká moudrost, spočívající v Benediktově velké životní zkušenosti a ve
vytříbeném smyslu pro realitu. Když budu
dále citovat z Řehole, potom to nebude z důvodu historického a
textologického zájmu (Které literární odkazy k dalším zdrojům? Kdy vznikla
která kapitola a na kterém místě? Který text Řehole je původní?), nýbrž s otázkou:
Jaká životní zkušenost se ukazuje v textech RB a co může RB mně a nám
nabídnout pro smysluplné uspořádáním života? Jde tedy o pragmatický zájem
bývalého bankovního obchodníka a dnešního opata, který má dbát zvláště o to,
aby každý všední den života našeho společenství proběhl v pokoji a
duchovně. K tomu má stále znovu probouzet motivaci a vizi. Proto vám
nepřednesu žádnou „vědeckou" přednášku, jak byste to asi očekávali na
teologickém institutu, nýbrž vám budu vyprávět o našem všedním životě a pokusím
se poukázat na rady, odkazy a možnosti, jak by naše zkušenosti mohly být
využity ve vašem všedním životě. Mnohé se mi zdá být inspirující. Otázka musí
tedy znít: Jak zacházím s dokumentem starým 1500 let, aby jej bylo možné
použít i dnes?
Při odpovědi na tuto otázku musím mnohé interpretovat a vybírat, neboť i v RB
je leccos, co je dobově podmíněné, překonané a pro nás cizí.
Hledej pokoj a usiluj o něj
My, mniši opatství Königsmünster, se pokoušíme utvářet
svůj život dnes podle
základních pravidel RB. Jako Benedikt hledal na pozadí úpadku své doby
kontrastní model, který by sloužil životu, je i dnes naším úkolem, na pozadí
naší doby s jejím odcizením, zvěcněním, se symptomy strachu, s jejími
hrozbami, s jejím přesvědčivým požadavkem výkonnosti, s mnohostranným
ohrožením svobody, s nezakotveností a absencí vztahů - zkrátka: se všemi
prvky ochuzování života a se strachem z budoucna - hledat model pro každý
den, který bude sloužit životu. Naší úlohou je tedy znovu objevit nadčasové
základní rysy RB na pozadí naší doby s konkrétními mnichy a dát jim
konkrétní podobu. Jedná se přitom o dvojí pohyb: pouze v příklonu ke
zdroji, k počátku, se nám může zdařit smysluplný život podle RB za současného
vědomého vnímání naší dnešní doby.
Přitom si uvědomuji, že rady z mého všedního života,
o které jste mne prosili, mají své hranice, které jsou zároveň i hranicemi přenosnosti
mnišských pravidel do jiných struktur života. Obracíte se na mnichy a já z vás
nechci udělat mnichy a jeptišky, i když by to bylo vzrušující! Spíše se chci
pokusit vás upozornit na příležitosti vaší vlastní kultury života. V Česku
nyní žijete ve zlomové situaci: namísto plánovitého hospodářství nastoupily
tržní principy, vznikly nové státní struktury, atd. Možná trpíte i
nepohyblivými strukturami ve své církvi. Musím vám říci, že já sám velmi trpím,
když vidím zkostnatělou německou církev. Snad vy zde najdete možnosti, jak
začít nově!
Důležitější se mi však zdá upřít pozornost na váš vlastní
život. Rady, které bych vám chtěl předat na vaši cestu a které se týkají vedení
a spravování, jsou směřovány zcela osobně ke každému jednotlivci, který má zodpovědný
úkol nebo do něj v rámci svých studií vrůstá. A to se týká každého
člověka. Jak jsem již řekl, chtěl bych
upřít pozornost na příležitosti vaší vlastní kultury života. O tento život jde:
o váš život, který vám byl darován Bohem, aby byl utvářen a postaven do služby
lidem, a o život lidí, kteří jsou vám ve vaší řídící úloze svěřeni.
Slovo „život" je pro mne rovněž klíčovým slovem mé
základní teologické a lidské orientace. Je v něm obsažena dobrá víra v úmysl
boží vůle, která chce, aby člověk žil v míru. Nechci si nechat vzít sen o
církvi, sen o klášteru - nedostatečností obou velmi trpím - které by se staly
místem, v němž by se myslelo na nevyhladitelné přání člověka po
individualitě, svobodě a domovu. Jeho
omezené naplňování se bude uskutečňovat v našem ohraničeném životě před
smrtí. Jako křesťan se tedy chci se vším zápalem spolupodílet na kultuře
života, v níž dostane život opravdu příležitost. Toto vše má v RB solidní základ.
Benedikt si klade otázku: .Kdo je člověk, který miluje život a který si přeje
spatřit dobré dny? (.
. .) Chceš-li mít pravý a věčný život, potom (. . .) hledej pokoj a usiluj o něj"
(RB prol 17). Ví sice i o míře praktického uspořádání běžného dne, o selháních,
ale především vidí bohaté možnosti člověka. Chce vidět tvůrčího, rozvinutého a
dozrálého člověka s „širokým srdcem" (RB prol 49), jak říká, a ne člověka nedospělého,
přizpůsobeného, pokřiveného a jednostranného.
Boží cesta mlčení a naslouchání
Jistě jsme zajedno, když se toužíme spolupodílet na dobré
kultuře života. Vytváříte ji ve své
práci, při rozhodování, ve své rodině. Tato přednáška je chvílí, kdy se nad tím
vším můžete znovu zcela soukromě zamyslet. Proto vynechávám všechna politická a
církevní témata, která vás možná zaměstnávají a tíží. Není jich málo. Právě v dobách,
kdy hrozí, že vám starosti přerostou přes hlavu, je meditace o těchto osobních
věcech obzvláště významná. Chtěl bych
vás proto pozvat, abyste pozorně naslouchali svému nitru.
Slovem týkajícím se slyšení jsem se již dostal do středu
RB. Ta začíná vybídnutím:
„Slyš, můj synu, poučení mistra, nakloň své srdce ke
slyšení" (RB prol 1) Slyšet není nic tak zvláštního. Celý den je naplněn
hlukem. Začíná to ráno budíkem, hlukem na ulicích, tlacháním při zbytečných
hovorech, 25 televizních programů večer. . . Celý den musím poslouchat. Nemohu
přestat poslouchat. Musím poslouchat. Když musím poslouchat, může mé otevřené, bedlivé
naslouchání být bolestně rušeno, ba dokonce i zničeno. Jsme ohlušováni.
A ohlušení pozvolna život umlčuje. K tomu přistupuje
ještě něco:
vnitřní hluk mých starostí, moje touhy, plány mé kariéry,
moje nezaviněné nebo vědomé chyby a chybná rozhodnutí, mé zraněné sebevědomí.
To vše ještě často přehluší hluk, který ke mně přichází z vnějšku. Jsou však cesty, na nichž je možné se naučit
naslouchat? Benedikt nám poukazuje na cestu mlčení. Mlčení znamená být sám se
sebou v tichu. Zkuste to někdy! Není to lehké. Pokus o mlčení bude jistě
rušit množství vnitřního i vnějšího hluku. Mlčení se však nabízí jako cesta,
jak se naslouchání naučit.
Benedikt zmiňuje trojí směr naslouchání:
1. naslouchat božímu
tajemství
2. naslouchat sobě
samému
3. naslouchat lidem
okolo mne
Benediktinská kultura práce
Chtěl bych vás dále poprosit, abyste se někdy zamysleli
nad svým vztahem k práci a pokusili se ji vnímat novým způsobem. Pokud
budeme přemýšlet o radách pro vedení a spravování, musí se tyto rady osvědčit v části
našeho života zasvěcené práci. K tomu ale musíme opět naslouchat a uvidět,
jak prožíváme svoji vlastní práci. Chtěl bych nyní promluvit o osobním prožívání
práce.
Já často prožívám práci jako břemeno, jsem vyčerpán,
nevím, kterému požadavku vyhovět dříve, často se ocitám na hranici svých
znalostí a dovedností. Cítím, jak
zůstávám daleko před vytčenými cíli, jak obětuji tvůrčí nápady každodenní rutině,
jak přibývající věk nepodporuje tvůrčí síly, jak se střídají období výkonnosti
s obdobím únavy, a to ne vždy tak, jak bych si to představoval. Zažívám
všechny meze spolupráce a rozhovoru a cítím se zklamán, opotřebován, nepochopen
a osamělý. Dělám chyby, které jsou často - pokud vůbec - napravitelné jen s velkým
úsilím. . . Takové
zpytování svědomí by mohlo pokračovat dále. To je jedna strana mého prožívání práce.
Bohudíky však existuje i další. Pracuji rád a jen obtížně
si dokáži představit život bez práce a výkonu. Jsem vděčný za to, že smím
pracovat. Jakou ztrátu znamená nemít co na práci, dokáže nejlépe zakusit ten,
kdo žádnou práci nemá, kdo již pracovat nesmí nebo kdo nikdy nezakusil její
smysluplnost. Při práci stále s překvapením
zakouším své nové možnosti. Smím se formovat, znovu se vyvíjet, dávat prostor
novým nápadům, novým snům. Smím něco tvořit. Smím se spolupodílet na božím
tvoření i přes svoji omezenost. Smím
nést zodpovědnost za lidi, za společnost, za přírodu. Smím spoluvytvářet kulturu,
nové názory, možné změny. Mohu se osvědčovat ve své práci, řešit konflikty,
hledat řešení problémů, procházet obtížnými obdobími. Tím vším mohu zrát - a to
i neúspěchy - a prokazovat trpělivost a umírněnou bdělost. Práce tu není jen
proto, aby se plnila pokladna. Zkráceně: Můj neuspořádaný vztah k práci
ukazuje celé napětí mezi radostí a tíží, vstupující do této oblasti lidského
života. Není pochyb, že jde o napětí, které je často bolestné. Ale co by bylo,
kdyby toto napětí neexistovalo? Byl by potom vůbec život?
A jak vidí práci Benedikt? Dopřejme si pohled do RB.
Poslední věty úvodu nám připomínají: „Chceme proto zřídit školu pro službu
Pánu. Při jejím založení doufáme, že nestanovíme nic tvrdého ani těžkého. Pokud
se však z oprávněného důvodu vyskytne něco přísnějšího, co má napravovat
chyby a uchovávat lásku, potom se nedej hned zmást strachem a neutíkej z cesty
spásy; na počátku nemůže být jiná než úzká. Kdo však pokročí v klášterním životě
a ve víře, tomu se srdce rozšíří a půjde cestou božích příkazů v nevýslovném
štěstí lásky" (RB prol 45-49). Benedikt tedy zná výše zmíněné napětí radosti a
tíže práce. Námahu lidského konání nezamlčuje, zmiňuje se i o osvobozujícím
pocitu naplnění po dobrém výkonu a směřuje svůj pohled na motiv činu. Jde o
školu „bohoslužby". V ní je ukryt důraz, po němž jsem chtěl pátrat.
Motivem mého konání jako mnicha je pochopení na základě
víry, že Bůh chce pro lidi život v pokoji a plnosti. Existují lidé, kteří
jsou uchváceni Bohem, dávají se na cestu, mnohé opouštějí, chtějí být co
nejvíce volní kvůli službě jemu. Nepopírají zkušenost tvrdosti lidské
omezenosti. Nenechají si však vzít odvahu znovu a znovu se angažovat ve službě
lidem, stvoření a kvalitní kultuře života. Aby jejich motiv byl stále živý -
všichni známe, jak temnota každodenní rutiny a neúspěchu mohou zastřít správný
cíl - musí být denně živen. Pokrmem pro stále novou motivaci jsou pro nás slova
bible, pravidla duchovního života, příklad Ježíše Krista s jeho požadavkem
lásky k bližnímu a k nepříteli, mnišská řehole, lidské příklady
hodnověrného života a práce, tedy světci, povzbuzující slovo stejně
smýšlejících, společenství bratří, v solidaritě pracujících na společném
díle. Tento pokrm požíváme v různých formách meditace i při společné denní
modlitbě církve, tedy v liturgii nesené chorálem. K tomu nám napomáhá
vhodný a osvobozující denní řád.
To vše zní velmi zbožně. Je to tak i myšleno, aby bylo
zřejmé, že se zde jedná o základní aspekt dobré práce - a to nejen pro řídící
síly - a sice o správnou motivaci. Snad lze i říci, že jde o vizi, mobilizující
mé síly a umožňující smířeně žít s mými omezeními a zklamáními, kdy se
nevzdávám, nýbrž tato vize mne udržuje a umožňuje mi další činnost. Všichni víte, jak je správná motivace
důležitá pro zdar práce. Položte si dnes sami sobě znovu otázku po motivech
svého konání. Tyto motivy mohou mít více vrstev: velmi vpředu touha po úspěchu,
po uznání, po pozornosti druhých, po penězích, po moci, po odbytu, po výhodách,
po publicitě. Pokud však motivy mají být trvalé a vést k pravému životu a
k úloze, která je skutečnou službou, mělo by tázání pokračovat. Je
zapotřebí mít vizi, která má co do činění s opravdovou stupnicí hodnot ve
vztahu k lidem. Položte si jednou
hlouběji otázku: Proč jsem ve svém zaměstnání? Může vás pohánět křesťanská
motivace, nebo to může být dědictví jiných náboženství nebo humanistický ideál,
mnohé lze považovat za dobrý zdroj motivů.
Mnohé uvede do pohybu dobré síly a vede k „probuzení srdce". Ale
považuji za důležité - a to za životně důležité - motiv probudit a stále jej udržovat.
Práce, která sice ještě funguje, ale o níž nikdo neví proč a k čemu vlastně
je, bývá často předurčena k zániku.
Pro nás mnichy je stabilizujícím faktorem motivace
skutečnost, že naši službu vykonáváme ze svobodně vysloveného „ano", které nás
váže s určitým společenstvím: je to tedy svoboda ze spojení. A svoji
službu nevykonáváme po této stránce pro společenství, ale jako společenství,
tedy společně, jako společenství života a práce. Jsme spolu trvale, spojeni
jedním cílem. Pokoušíme se rozvinout
cosi jako pocit sounáležitosti, a právě opat je určen k tomu, aby vší
silou tuto jednotu budoval.
Dobrá horlivost, kterou mají mniši mít
S ohledem na motivaci se nyní krátce obraťme k obsahu
práce. U Benedikta k tomuto tématu mnoho nenajdeme. Mluví se zde o
bohoslužbě, o službě u stolu, v kuchyni, v dílnách a na poli, o péči
o hosty, o nemocné a staré, o službě čtení a správy. Ve spleti těchto funkcí je
skryt jeden důležitý odkaz: poukazuje se zde na jednotu života. Z tohoto
hlediska lze poukázat na nedostatek dnešních dnů: radikální oddělení částí
života, bydlení a práce. Dnes se žije v trvalém
odcizení, v mnohostranně oddělených „světech". Jeden o druhém toho mnoho neví a jeho
jednotlivé části se ovlivňují jen málo. Mnohost služeb jmenovaných v RB,
které jsou v jednom klášteře, tedy pod jednou střechou, je výrazem
celistvosti života, na níž mám mít účast. Samozřejmě vím, že nelze zastavit
vývoj společenského pracovního procesu, ale stále ve mně přetrvává pocit
citelného nedostatku, když je život rozdělen na kousky.
Další Benediktovou starostí je, aby práce nebyla
jednostranná. Vedle ruční práce považuje za důležitou četbu, tedy studium,
neboť by se měl rozvíjet celý člověk. Musím se zde zmínit i o dalším nešvaru
našich dní: jednostranné nároky. Mnozí z nás jsou zpravidla připoutáni k psacímu
stolu a náš pracovní nástroj jsou slova a myšlenky. Nedostatek této činnosti si
uvědomuji tehdy, když vidím při práci např. našeho mladého uměleckého kováře,
našeho tkalce, našeho hrnčíře, našeho pekaře, našeho knihvazače nebo našeho rolníka
nebo zahradníka. Mnohé stránky ve mně zůstanou nevyužity. Ani namáhavé programy
v tělocvičně - ne že bych se jich účastnil - nemohou tento nedostatek
zcela napravit.
Učiňme další krok a položme si otázku, jak bychom tedy
měli pracovat. Regulí prostupují dvě
pravidla. První je výzva, aby měl člověk odvahu vykročit vpřed. V předmluvě
k RB se praví: „Probuďme se tedy už konečně! Písmo nás burcuje ze spánku a volá: Přišla
hodina, abyste se probudili ze spánku. Otevřme své oči božímu světlu a slyšme
vyděšeným sluchem, k čemu nás boží hlas denně vyzývá a volá: Když dnes
uslyšíte jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce!" (RB prol 8-10). Nebo: „Kdo je ten
člověk, který miluje život a přeje si vidět dobré dny? Když to uslyšíš a odpovíš:
Já, potom ti Bůh řekne: Chceš pravý a nepomíjející život, zdržuj svůj jazyk ode
zlého a své rty od falešné řeči. Vyhýbej se zlému a čiň dobro; hledej pokoj a
usiluj o něj!" (RB prol 15-17). Zde je v několika slovech shrnuta vize
života. Je připomenut motiv, dávající síly k bystrému vykročení a vyzývající
k angažované akci. Výzva k vykročení prochází celou regulí a hezky se
uzavírá v 72. kapitole o „dobré horlivosti, kterou mají mniši mít". To vše podstatnou měrou souvisí s životností,
s nadšením a průkopnickým duchem. To jsou pojmy, které se nám v dnešní
době zdají být poněkud nemoderní.
Když Benedikt tedy vyzývá k odvážnému vykročení,
uvědomuje si i možnost přehánění, které může skončit nezdarem. Proto vyzývá - a
to je druhé základní pravidlo ve vztahu k práci - nic nepřehánět. Píše:
.Vždy dokáže rozlišovat a dodržet míru (. . .) Dbá na moudrou umírněnost, matku
ctností." (RB 64,17.19). Zmiňuje se zde aspekt, zasluhující si pozornosti právě
v naší době, vyznačující se nemírností. Mnozí pracují bez míry, užívají si
bez míry a přepínají se bez míry. Příliš snadno ztrácí člověk cit pro své hranice.
Ztrácí míru svého sebehodnocení. Musí být stále fit, stále velký, stále silný,
stále hezký, stále suverénní. Stále musí něco konat. Musí prostě fungovat, a z toho
lze i onemocnět. Kdo musí být stále silný, musí potlačovat své slabosti a
zapírat své stinné stránky. Následkem toho jsou často psychosomatické nemoci.
Tělo se pomstí, neboť okolí reaguje na nezřízenost zničením. Lidé v naší
blízkosti buď onemocní, nebo se od nás budou odvracet.
Klíčem k vyrovnanosti a k vnitřnímu pokoji je
pravá míra. Kdo tedy nalezne svou míru, zůstane trvale zdráv a bude se těšit ze
svého života, vyrovná se se svou pozemskostí a svou lidskostí. Tím se však
nemyslí ochromenost nebo lenost. Benedikt píše: „Zahálka je nepřítelem duše."
(RB 48,1) Lenoši jsou Benediktem posuzováni a káráni velmi tvrdě. Proto platí:
Klíčovými slovy RB jsou razantní odvaha vykročit, síla k činu, horlivost a
pravá míra. To mohou být klíčová slova i pro nás, až budeme promýšlet naši
práci.
Vést lidi a sloužit osobitosti mnohých
Prvním hlediskem pro naše téma bylo heslo „práce". Dalším
je téma „vedení" a „správa". Ve třetím kroku půjde o „život" a o „pokoj".
Všechny tři aspekty jsou vzájemně těsně propojeny. Chtěl bych nejprve
zdůraznit, že vedení je službou lidem. Lidé jsou řídícím pracovníkům svěřeni v důležité
části jejich života - při práci. Služba druhým v neposlední řadě díky
Ježíši Kristu dostala nový akcent. Je to znamení, které nám dal a které se
událo ve dnech před velikonocemi a které považujeme za jeho odkaz. Při večeři na
rozloučenou se svými učedníky se před nimi hluboce ponížil a umyl jim nohy
(srv. Jan 13). A tímto znamením mytí nohou nás všechny vtahuje do zodpovědnosti.
Hluboká pokora před hodnotou každého jednotlivého člověka a její důsledek, jímž
je služba, aby se mohl zdařit život těch, kteří jsou mi svěřeni, jsou zcela
konkrétní formou následování Krista v životě těch, kdo mají řídit jiné
lidi.
Lidská slabost, lidská nedostatečnost a lidský nárok na
moc tento cíl často ohrožují. Proto Benedikt přistupuje k vedoucím silám
kláštera se vší myslitelnou nedůvěrou. Tři osoby zmiňuje a napomíná velmi
tvrdě: opata, převora (jeho zástupce) a celeráře (tedy mnicha, který má peníze -
nebo by je mít měl). Správcům kláštera je neustále připomínána jejich
zodpovědná služba a nebezpečí jejich práce. Dovolte mi být konkrétní, když budu
z RB citovat Benediktovy „zásady řídící práce":
„Opat ukazuje více svým příkladem spíše než slovy, co je
dobré a svaté." (RB 2,12) Jedná se zde o jednotu slova a činu, a čin má opravdu
přednost. Zdravá autorita je autoritou
příkladu.
„Opat v klášteře neupřednostňuje nikoho pro jeho
vzhled." (RB 2,16) Benedikt jde proti kariéře založené na vztazích.
„Nechá se vést vnímavostí pro pravý okamžik a spojuje
přísnost s vhodnou domluvou. Ukazuje rozhodnou vážnost mistra a láskyplnou
dobrotu otce." (RB 2,24) Ano, tak má vypadat dobrá vedoucí osobnost. Má v ní
být spojena vážnost mistra a dobrota otce, jednota odbornosti s lidskou
zralostí, jasnost a porozumění, požadavky a volnost, tvrdost a umírněnost, něha
a přísnost. . .
„Uvědomuje si že, komu bylo více svěřeno, od toho se bude
i více vyžadovat. Musí vědět, jak
obtížné a namáhavé úkoly na sebe bere: vést lidi a sloužit osobitosti mnohých."
(RB 2,31). Osobitost mnohých. . . Nejedná se o pouhé .autoritativní" řízení. Řídit v tomto
případě znamená poslouchat druhé, aby poslouchající objevil, kde druhý stojí,
čím trpí, po čem touží. Poté si položí otázku: Co mu udělá dobře, co nyní
potřebuje, aby postoupil na své cestě. Zkrátka: řídit znamená sloužit, a to
druhým v jejich vývoji! Benedikt má
na zřeteli i často neřešitelné konflikty mezi věcnými nutnostmi a lidsky
žádoucími podněty, když vybízí: „Především nesmí odhlížet od spásy těch, kdo mu
jsou svěřeni, nesmí ji podceňovat. Neměl by si dělat větší starosti o pomíjivé,
pozemské a bezpodstatné věci." (RB 2,33) A na doplnění dodává: „Nesmí se
zneklidňovat, když je majetek kláštera snad příliš malý." (RB 2,35) Lehce se to
řekne, když jde do tuhého. Ale říká to kvůli lidem.
Dobrým shrnutím dobré vůdčí osobnosti je krátká věta: „Usiluje
o to, aby byl více milován než obáván." (RB 64,15) Láska má mnoho významů a zde
je jistě míněno něco jako upřímný příklon a pravé uznání. Benedikt si samozřejmě uvědomuje, že „spravování
jako služba" lidem je ohrožována slabostí toho, kdo řídí, a proto říká: .Ať se
nevzrušuje ani není příliš úzkostlivý, ani nepřiměřený ani svéhlavý, ani
žárlivý ani podezíravý, jinak nikdy nenalezne klid." (RB 64,16)
Pokusme se jednou přenést do našeho pracovního dne
Benediktovu „nevzrušenost". Tady to
nefunguje a už jsem vám to tisíckrát říkal a konkurence nespí! „Nebýt příliš
úzkostlivý" - mám přece své zkušenosti, na něj není žádné spolehnutí, co
všechno ten už pokazil! „Ne bez míry nebo svéhlavě" - jsem tady vedoucím já
nebo ne? Vždycky to tak bylo a tak to i zůstane! Tak to nikdy nebylo! „Nebýt žárlivý" - to
není samo sebou, že tenhle byl povýšen. Znamená to, že jsem už odstaven na
vedlejší koleji? „Nebýt podezíravý" - důvěřuj, ale prověřuj!
Když budeme takto reagovat na pobídky a rady a zůstaneme u
toho stylu práce a řízení, který nikdy nedopřeje klidu, brzy získáme žaludeční
vředy a zánět střev, zdeformovaná záda, bolesti hlavy a nespavost. Jistě byste mohli
ze svých vlastních špatných zkušeností připojit další obtíže. Nakonec se opět
vrátíme k tomu, o čem jsme již mluvili: klid a pokoj, míra, moudrá střídmost.
Požadavek lidské kvalifikace pro řídící úlohy je doplněn v kapitole
o celeráři:
„Jako celerář kláštera ať je zvolen jeden ze společenství
bratří, který je moudrý, je zralého charakteru a je střízlivý. Ať není bezuzdný
v jídle, není pyšný, není útočný, není urážlivý, není skoupý a není
marnotratný. Spíše ať je bohabojný a celému společenství ať je otcem." (RB
31,1-2) Občas zažíváme u sebe samých nebo u představených právě tu chybu,
kterou se zde Benedikt pokouší popsat. Ale v první řadě zde jde o nás
samé, o kontrolu našeho vlastního svědomí, o každého jednotlivce. Položme si
otázku, kde si my sami musíme dát pozor. Myslím si, že i se šéfy by se mělo
zacházet s mírou, a to i při posuzování jejich slabostí.
Přeložil Pavel
Kouba; dokončení v příštím čísle
Poslední komentáře