Snadné cíle kritiky
Kritizovat kapitalismus je snadné. Kdo
nemá oči zalepené ideologií, ví, jak snadno se pro soukromé
zájmy bohatých všude bere chudým a ubírá veřejnému dobru; jak
se pro pohodlí současné generace nenávratně ničí přírodní
bohatství, jež budou postrádat generace příští; jak
„neviditelná ruka trhu" často korumpuje a zastrašuje, ba i
podněcuje zabíjení a války; jak nestabilita kapitalistického
hospodářství vede k neustálé oscilaci mezi bláhovými nadějemi
konjunktur a zoufalstvím krizí.
Je snadné kritizovat kapitalismus, a v
dvousetletém proudu stížností, nářků a revolučních výzev,
které ho chtěly odstranit či zreformovat, nechyběly nikdy ani
hlasy teologů. Dá se říci, že zejména počínaje sedmdesátými
léty se díky vlivu teologie osvobození (jež sama nezapírala
silnou inspiraci Marxem) stala zásadní kritika kapitalismu pevnou
součástí teologického hlavního proudu.
Snadné je kritizovat kapitalismus,
avšak mnohem těžší je navrhnout a prosadit jiný systém výroby
a distribuce pozemských statků, který by byl srovnatelně
efektivní, otevřený a tvůrčí jako kapitalismus, a přitom by
byl spravedlivější a ekologičtější. My starší si dobře
vzpomínáme na jeden pokus o vytvoření lepší alternativy
kapitalismu, a ten skončil stejně neslavně jako mnoho jiných
podobných experimentů. Stále se všude objevuje mnoho zajímavých
návrhů, dobrých nápadů, dílčích reforem - ale žádný
ověřený, provozuschopný model celkové změny k lepšímu.
To ovšem odhaluje nejednu kritiku
kapitalismu jako příliš lacinou; jako snadné moralizování,
salonní revolucionářství, plánování vzdušných zámků. Někdy
je to až směšné: nejeden vážně myšlený text vyznívá
podobně, jako by někdo kritizoval Slunce za to, že ho jednou pálí
a jindy ponechává ve tmě, a navrhoval jeho trvalé zavěšení nad
obzorem v bezpečném úhlu, který nikomu nezpůsobí úpal ani
nevyvolá nutnost rozsvěcovat pouliční lampy.
Erik Borgman v textu Kapitalistická
ekonomie a Bůh lásky k bližnímu naznačuje, že touto
lacinou kritikou oplývala i teologie. „Právě tak, jako nám
bolesti neukážou, kde je jejich příčina nebo jak by se daly
nejlépe odstranit, tak ani morální rozhořčení nijak nepřispívá
k vysvětlení toho, co se skutečně děje, nebo jak by bylo
možné navodit změnu." Na základě kázání arcibiskupa z
Canterbury Rowana Williamse z krizového roku 2008 se zamýšlí nad
některými základními pojmy a přístupy v této oblasti morální
teologie. Například nad tím, jak je důležité si uvědomit, že
peníze jsou vztah, nikoli mrtvé „objektivní" ztělesnění
hodnoty, a co z toho plyne.
Zbytek velikonočního čísla Getseman
je věnován středoevropským, především česko-slovenským
problémům a aktivitám v katolické církvi. I v ní se žel
nabízejí snadné, až příliš snadné cíle kritiky, a méně
snadné je najít řešení... Otiskujeme reflexi pokusů o reformu
(Karol Moravčík) a výzvu slovenského Teologického fóra; report
Filipa Outraty o pozadí některých kroků Dominika Duky; a konečně
portrét jubilujícího kontroverzního teologa Václava Wolfa z pera
Martina Vaňáče.
Poslední komentáře