Když jsem před časem potkal prof. Václava
Wolfa, zeptal jsem se ho, zda nechystá sepsání vzpomínek. Řekl
mi, že ne a že by se to stejně mnoha lidem nelíbilo. To je škoda,
pomyslel jsem si. Coby historik, který se snaží pronikat do
minulých dějů a uvažování jejich aktérů, cítím větší
potřebu zaznamenání nedávné minulosti, přestože by se jednalo
o subjektivní úhel pohledu. Nejde mi jen o spory na Katolické
teologické fakultě (KTF) v 90. letech, ale obecně o poválečné
dění na této fakultě. Vždyť složitá atmosféra a pochybná
úroveň fakulty a semináře formovala drtivou většinu kněží u
nás. Jen málo toho bylo zaznamenáno, archivní prameny jsou
většinou obtížně dostupné a pamětníků z řad učitelů
je stále méně. Např. v únoru zemřel prof. Miroslav
Zedníček (1931-2012), jakýsi enfant terrible teologické
fakulty, na které působil s přestávkami od roku 1961. Prošel
několika obory až zakotvil v církevním právu, byl to člověk
svérázný a účastnil se řady sporů.
Na druhou stranu
chápu, že mnozí by na minulost raději nevzpomínali, leckdy
ukrývá věci, na které by sami aktéři raději zapomněli. Chápu,
že v tom je pak práce historiků někomu nepříjemná, zvlášť
když se snaží interpretovat jen částečné informace
z dochovaných a přístupných pramenů. Nevím, zda je to
nemoc jen české katolické církve, ale neochota mluvit o některých
tématech a pokud možno nazývat věci pravým jménem je silně
rozšířená. Hans Küng ve
svých pamětech opakovaně upozorňuje na jeden ze způsobů zápasu
církevních představitelů se svými oponenty, na římský zvyk
damnatio memoriae
(prokletí či zatracení památky). Myslel tím ani ne na odsouzení
jako spíš na zapomenutí a nepřipomínání dotyčného. Pak se
může stát, že se připomínky zapomenutého ujme někdo pochybný,
kdo lživě vytváří nějaký falešný mýtus. V případě
prof. Wolfa takto vystoupil Ferdinand Peroutka jr. na svém blogu u
příležitosti jeho 75. narozenin.
Dějinami teologické
fakulty jsem se zabýval a před deseti lety jsem komentoval dění,
jehož byl prof. Wolf jedním z aktérů.
Zajímá mě však nejenom samotná postava prof. Wolfa, ale
především děje kolem něj a možná i otázka, zda nejsou pro
české církevní prostředí typičtější víc než bychom si my
sami byli ochotni přiznat. V neposlední řadě neskrývám, že mám
řadu otázek, na které bych v případných vzpomínkách
zkoušel najít od pana profesora odpověď.
Tomáš Halík ve
svém vzpomínkovém rozhovoru s názvem Ptal jsem se cest (1.
vydání z roku 1997) poskytl nejenom pohled na tristní situaci
na KTF po roce 1989, ale podal snad nejzajímavější
charakteristiku prof. Wolfa, podle mne celkem výstižnou. Mimochodem
na své působení na KTF vzpomíná jako na „nejhorší zážitek
svého života".
Halík napsal: „Děkan
sám byl úspěšný pedagog, milovaný generacemi svých studentů,
zvláště těch, kteří měli rádi věci jednoduše, bezproblémově
rozškatulkované. I když to nebyl člověk samostatně teologicky
myslící ani tvůrčí... přece ho bylo možno řadit mezi
vynikající odborníky na neoscholastickou teologii přelomu
století; problém byl spíše v tom, že jiný typ teologie
patrně vůbec neuznával. Byl to člověk jazykově nadaný,
zcestovalý, sportovec, na první pohled nekonfliktní, milý a
usměvavý. jeho přednášky dokonce nepostrádaly humor." O
kousek dál dodává, že se mu Wolf stal a dodnes zůstává
„určitou záhadou".
Václav Wolf se
narodil v roce 1937 v Praze, po střední škole nastoupil
v roce 1955 na tehdejší teologickou fakultu v Litoměřicích.
Po dokončení studia a kněžském svěcení (1960) absolvoval
dvouletou vojenskou službu a nastoupil do duchovní správy.
V letech 1962-1966
byl kaplanem v několika pražských farnostech. Zároveň se
věnoval doktorátu, mimo jiné vypracoval referát o Rahnerově
studii Exegese und Dogmatik a
disertační práci na téma Čas - významný činitel v soudobé
křesťanské teologii. V červnu 1966 byl promován doktorem
teologie. Na podzim téhož roku profesor pastorální teologie
Jaroslav Kouřil navrhl Wolfa na místo asistenta, které se mělo
uvolnit rozvázáním pracovního poměru s Miroslavem
Zedníčkem. Přestože spor fakulty se Zedníčkem se vlekl,
nastoupil Wolf v roce 1967 na fakultu jako asistent a byl
pověřen suplováním němčiny. V letech 1968-1969 studoval
na Univerzitě Jana Gutenberga v Mohuči, kde se na podzim 1969
habilitoval pro obor filozofie a dogmatické teologie spisem Die
Unsterblichkeit der Seele in der aktuellen
theologisch-philosophischen Diskussion.
Je pro mne otázkou, zda je pravdivá Halíkova domněnka (ani on si
tím není jistý, když píše „prý"), že zkušenost
s německou univerzitou v době studentských nepokojů po
roce 1968 způsobila Wolfovi „kulturní
šok a nějaké životní trauma",
které vedlo ke změně postojů a k odmítání
západoevropských teologů. Mohla by to být jistá analogie s tím,
co se povídá o mladém nadaném teologovi Josefu Ratzingerovi,
dnešním papežovi Benediktu XVI. Těžko to však můžeme
posoudit.
Na pražské
teologické fakultě se Wolf od roku 1970 podílel na výuce
filozofie (spolu s Miroslavem Zedníčkem, který byl od roku
1969 opět na fakultě) a na výuce dogmatiky (spolu s prof.
Antonínem Salajkou). Po odchodu Antonína Salajky (1901-1975)
převzal Wolf od roku 1972 plně výuku dogmatické teologie. Zřejmě
v této době vznikl pod jeho vedením volný překlad a výběr
z knihy Grundriss der
katholischen Dogmatik
německého teologa z Eichstättu Ludwiga Otta (1906-1985).
Tento přeložený výtah (vycházel v různých kopiích „pro
vnitřní potřebu", v roce 1993 jej vydala v sešitech
Matice Cyrilometodějská) je pozoruhodný tím, že byl dlouhou dobu
základní učebnicí dogmatické teologie, na teologické fakultě
v Olomouci do roku 1996, v Praze až do roku 2002. Takto
prezentované pojetí teologie, vlastně seznam věroučných tezí
s uvedením příslušných herezí (leckdy v zjednodušené,
téměř karikované formě), bez historického kontextu, bez solidní
exegeze atd., formovalo budoucí kněze tři desetiletí.
Na teologické
fakultě pokračovala normalizace a sílil tlak státní moci
s požadavkem většího „politického uvědomění a
angažovanosti" učitelů i studentů, především ve spolupráci
se státem zřízeným Sdružením katolického duchovenstva Pacem in
terris. Tento tlak zesílil po nástupu nového děkana Ladislava
Pokorného (1915-2000), který v roce 1974 vystřídal
novozákonníka Jana Merella (1904-1986, v čele fakulty stál
20 let, tj. 1954-1974). Ze stručných zápisů z jednání
fakultní rady mám pocit, že se v této době Václav Wolf
jako jeden z mála nebál vyjádřit své připomínky a ne vždy
souhlasná stanoviska. Koncem roku 1977 byl státní mocí zbaven
možnosti vyučování na teologické fakultě a za čas byl přeložen
do duchovní správy (v letech 1979-1989 byl administrátorem
farnosti v Hostivaři, Praha 10). Zda důvodem vyhazovu
z fakulty bylo jeho zastání se Charty 77 a Josefa Zvěřiny,
jak tvrdí Ferdinand Peroutka jr., nevím.
Za mnohem zajímavější
považuji skutečnost, že Václav Wolf je jediným pamětníkem na
působení dvou oficiálních teologických komisí, zřízených při
sboru ordinářů ČSR. Jejich činnost navazovala pokusy organizace
systematické teologické práce z poválečného období a
z období Pražského jara (tzv. Ústředí teologie). První
komise působila v letech 1970-1972, jejím předsedou byl
olomoucký historik Bohumil Zlámal (1904-1984), sekretáři Oto
Mádr (1917-2011) a Vojtěch Tkadlčík (1915-1997), specialista
na staroslověnštinu. Kontakt s ordináři zprostředkoval
především biskup Josef Hlouch (1902-1972), biskup referent pro
teologickou práci. Rozsah práce a ambice této komise jsou
pozoruhodné, stejně jako její složení (35 členů, mezi nimi
Josef Zvěřina, Antonín Mandl, Bonaventura Bouše, Metoděj Habáň
atd.). Komise zřídila různé sekce a podkomise k aktuálním
tématům. Wolf byl sekretářem teologické sekce. Její činnost
byla nepochybně trnem v oku státní moci, takže se
uskutečnilo pouze sedm plenárních zasedání (poslední v říjnu
1972). Mnohem skromnější bylo složení (na začátku 12 členů)
a fungování druhé teologické komise, kterou z pověření
ordinářů a s povolením státních orgánů svolal
českobudějovický kapitulní vikář Josef Kavale (1919-2011).
Zdá se, že práce této teologické komise skončila v roce
1983. Václav Wolf byl po celou dobu jejím sekretářem. Nepochybně
by mohl poskytnout zajímavé informace o práci obou těchto komisí.
Není mi zcela jasné,
kdo a kdy povolal Václava Wolfa na KTF po listopadu 1989. Ivan
Štampach v roce 1996 tvrdil, že mu o svém připravovaném
povolání na fakultu Wolf říkal již na jaře 1989. Události
kolem roku 1988-1989 mi nejsou zcela jasné a je otázkou, zda se
je podaří uspokojivě rozplést. Opět svědectví Wolfa by mohlo
být zajímavé. Děkanem fakulty byl od roku 1978 až do sklonku
roku 1989 František Vymětal (1920-2000), do jisté míry prototyp
kolaborujícího kněze v době normalizace. Pro množství jiných
funkcí (poslanec České národní rady a Federálního shromáždění
ČSSR, předsedou Pacem in terris) se těžko mohl dobře věnovat
fakultě, navíc byl ve vyjednáváních s Vatikánem vehementně
prosazován pro jmenování biskupem. Dá se předpokládat, že
existoval nějaký plán s fakultou a jejím vedením. Otázkou
je jaký. Každopádně v polovině prosince 1989, kdy se podle
svědectví Oty Mádra iniciativy na fakultě ujal Stanislav Prokop
(nar. 1946, na KTF působil od roku 1983 a musel ji opustit v roce
2004 po zveřejnění informací o jeho spolupráci s StB) a
Josef Koukl (1926-2010, na fakultě učil morálku od roku 1974,
v červenci 1989 byl jmenován sídelním biskupem v
Litoměřicích), se už uvažuje o tom, že Wolf bude novým
děkanem. V lednu 1990 arcibiskup František Tomášek skutečně
navrhl jeho jmenování profesorem a děkanem, což bylo potvrzeno
státem i Vatikánem. Tato záležitost později sehrála svojí
roli, neboť ve sporu s Tomáškovým nástupcem, Miloslavem
Vlkem (pražským arcibiskupem v letech 1991-2012), se Wolf
údajně odvolával na jakési vyšší pověření přímo z
Vatikánu.
Devadesátá léta
jsou pro KTF složitým obdobím a zřejmě i promarněnou šancí,
na které má prof. Václav Wolf významný podíl. Vůbec tady nejde
o údajnou konzervativnost v obsahu výuky, ale obecně o způsob
vedení fakulty, její uzavřenost a nekvalitu. Místo očekávané
snahy o potřebnou obnovu teologického studia, zajištění
materiálního vybavení, zapojení dostupných vyučujících a
výchova dalších jsme svědky téměř pravého opaku. Způsob
výuky se příliš nezměnil, fakulta nereagovala na řadu nabídek
spolupráce a pomoci ze zahraničí (např. s obnovou knižního
fondu, nabídky studijních pobytů atd.), delší dobu nefungovalo
ani doktorské studium. Ze zpětného pohledu se zdá, že opětovná
inkorporace teologické fakulty, která proběhla v roce 1990 a
byla vítána jako rehabilitace této fakulty, byla chybou. Chápu
však snahu o udržení kontinuity, tehdejší hektickou atmosféru a
zřejmě i obavu z velkého úkolu vybudování teologické
fakulty v rámci univerzity na zcela novém základě. Navíc
zdaleka ne vše je zodpovědností prof. Wolfa. Opět podle svědectví
Oty Mádra z poloviny prosince 1989 byl biskupy zamítnut jeho
návrh na schopného vyučujícího morální teologie, který se
habilitoval v Německu, a už tehdy se Mádr ohrazuje proti
kampani vůči své osobě, že nemá doktorát (Mádr splnil v roce
1950 všechny předepsané povinnosti, ale byla mu odepřena promoce,
což bylo vyřešeno potvrzením v roce 1968 pro všechny takto
postižené).
Je otázkou, co
k takovému jednání prof. Wolfa a další vedlo. Zdá se, že
tady rozehrál určitou hru, jejíž součástí zřejmě byly i ne
zrovna čestné praktiky. Jak už psal Tomáš Halík, prof. Wolf byl
na pohled příjemný a mezi studenty oblíbený, v případě
sporu nebo konfliktu však dokázal být tvrdý. Postupně narůstal
konflikt s pražským arcibiskupem Miloslavem Vlkem, jehož role
ohledně KTF v 90. letech taky není jednoznačná. Na jedné
straně o dění na KTF věděl a prof. Wolfa napomínal, i když se
to většinou minulo účinkem. Když však v roce 1996
propuštěný Ivan Štampach v médiích veřejně kritizoval
poměry na KTF, tak se arcibiskup od „stylu
kritiky rozhodně distancoval."
a poměry na KTF se příliš nezměnily ani poté, co arcibiskup
vetoval další volbu Wolfa děkanem, došlo k určité změně
akademického senátu a novým děkanem byl zvolen historik Jaroslav
Polc (1929-2004).
V bilančním rozhovoru z ledna 2010 Miloslav Vlk přiznal,
že „tento boj o fakultu byl
nejtěžší zkouškou mého biskupského působení".
Různé kličky
v rámci prvního polistopadového vysokoškolského zákona (č.
172/1990) umožňoval § 32, kde se konstatovalo, že některá
ustanovení zákona se na bohoslovecké fakulty stahují „přiměřeně".
Nový zákon (č. 111/1998) už takové výjimky neměl a právě
neschopnost tehdejšího vedení dostát všem požadavkům tohoto
zákona byla vlastní příčinou krize, která nakonec vedla
k nucené správě fakulty na sklonku roku 2001 a její výrazné
proměně. Samozřejmě těch problematických věcí bylo mnohem
víc. Jedním z nich byla koncepce a nekvalita dálkového
magisterského studia „náboženských věd". V souvislosti
s kauzou „rychlostudentů" na plzeňských právech jsem si
pomyslel, že by mě zajímalo, kolik lidí, třeba komunálních
politiků z KDU-ČSL, se může pochlubit magistrem z tohoto
studia, kde se do roku 2000 nepředkládala žádná závěrečná
písemná práce? S ironií dodávám, že tito absolventi
v politice nadělají jistě méně škody než případní
absolventi v pastoraci.
Konstatování
Ferdinanda Peroutky jr, že „za jeho /tj. Wolfova/ působení
vystudovaly na KTF nejen desítky skvěle připravených katolických
duchovních, ale i stovky teologicky vzdělaných laiků" je
obdobná fabulace jako jeho vylhané a emotivní vylíčení údajné
„likvidaci pravověrné KTF UK" ze strany
„protiwolfovských fanatiků" za diskreditaci
římskokatolické církve. Pokud byli skutečně skvěle připravení
nebo vzdělaní, tak spíš navzdory svému studiu na KTF. Samozřejmě
záleželo na každém ze studentů, zda vystačí s
neproblematickými tezemi z přednášek a jejich stručným
záznamem, jejichž zopakování bylo u zkoušek leckdy vyžadováno
jako jediná správná odpověď, nebo zda si své studium
prohlubovali vlastním samostudiem.
Kromě svérázného
pojetí teologického myšlení a práce byli studenti formováni i
svérázným přístupem k církevní autoritě. Prof. Wolf
s oblibou obcházel pražského arcibiskupa a odvolával se na
autoritu Vatikánu, se kterým komunikoval především
prostřednictvím ochotného nuncia Giovanni Coppy (nar. 1925,
nunciem byl v letech 1990-2001). Je celkem pochopitelné, že
tento vztah k autoritě prohluboval konflikt mezi Wolfem a Vlkem (jen
pro zajímavost Wolf je německy vlk), zvlášť když pan prof. pro
prezentaci vlastního stanoviska využíval možnost oslovit
studenty. Arcibiskup po několika napomenutích nakonec v roce
2002 odebral prof. Wolfovi kanonickou misi (tj. povolení k výuce).
Do konce roku 2003 zůstal zaměstnancem KTF bez pověření výukou,
poté byl v rámci univerzity přeřazen do Ústavu dějiny
Univerzity Karlovy, kde působí dodnes. Zatímco před rokem 1989
vycházely jeho časopisecké články a příspěvky do sborníků
(většinou texty z teologických kurzů nebo vikariátních
konferencí), není známo, že by v devadesátých letech
publikoval nějaké odborné teologické práce. Teprve po odchodu
z KTF začal opět publikovat, kromě toho přednáší na
Filozofické fakultě UK a působí při farnosti sv. Prokopa v Praze
na Žižkově.
Nedávno jsme slyšel,
že by prý k podobnému konfliktu vůbec nedošlo, kdyby byl
arcibiskupem Dominik Duka. Historik se k takovému kdyby jen
těžko může vyjadřovat. Dukův styl je skutečně odlišný od
stylu svého předchůdce, myslím si však, že problém je přece
jen složitější. Prof. Wolf se asi do křížku s novým
arcibiskupem už dostal, když zřejmě coby děkan Kolegiátní
kapituly Všech svatých (v letech 1987-2010) odpíral přistoupit
na dohodu mezi Dukou a prezidentem Václavem Klausem z května
2010 o ustoupení od určovací žaloby a přenechání katedrály a
přilehlých budov (včetně kostela Všech svatých) státu. Na
podzim 2010 Wolf kapitulu opustil. Zda je jeho jmenování čestným
kanovníkem Kolegiátní kapituly Nanebevzetí Panny Marie na hradě
Karlštejně v lednu 2012 je jakýmsi odškodněním, můžu
opět jen spekulovat.
Tento
příspěvek nemá ambice postihnout celý složitý vývoj prof.
Václava Wolfa v kontextu vývoje české církve. Je jen
určitým příspěvkem a podnětem pro případné další úvahy o
české katolické teologii, která je plná svérázných postav.
Prof. Wolf patří k těm, kteří svým svérázným přístupem
k teologii a k autoritě ovlivnili řadu lidí natolik, že
je dobré o tom vědět.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/166460-nas-pan-farar-a-obracena-teticka/
např. Změny na Katolické teologické fakultě UK. Getsemany 2002,
č. 3, s. 52-57.
Informace čerpám především ze zdrojů Centra dějin české
teologie při KTF UK, dostupných on-line: http://www.cdct.cz
K tomuto textu viz POSPÍŠIL, C.
V.: Různé podoby české trinitární teologie a pneumatologie
1800-2010. Komentovaná bibliografie 1800-2010.
Brno 2011.
Zajímavá dokumentace veřejných vyjádření ke kauze KTF
v letech 1996-2000 v časopise Souvislosti viz
http://www.souvislosti.cz/100/pruvodce.html
http://www.kardinal.cz/index.php?cmd=article&articleID=396
Komentáře
Zajímavý článek, který
Zajímavý článek, který není jednostranný.
Malé doplnění k tezi, že kdyby arcibiskupem byl Dominik Duka, bylo by to jiné. O tomto názoru lze úspěšně pochybovat. Osobně jsem byl přítomen zasedání akademického senátu, kam biskup Duka přišel jako "vslanec" Kongregace pro katolickou výchovu a byl hrubě přehlížen všemi včetně prof.Wolfa. Na závěrečnou otázku, zda jej může požádat o 5 minutový rozhovor po zasedání, mu prof. Wolf pouze řekl: " požádejte si kongregaci..." Problém by byl podle mého názoru obdobný i s jiným arcibiskupem.
zaujatost
Jistě, žádný člověk nepřistupuje k tématu zkomání bez nějakého předchozího vhledu či názoru.
Pan magistr Vaňáč začal svůj názor na pana emeritního univerzitního profesora a emeritního děkana nikoli neutrálním nadpisem obsahujícím již slovo "svérázný", již z toho se dá dovodit touha napsat nikoliv věcný článek, ale zkarikovat osobu. Uvádí rozmanitá hodnocení, např. u dálkového studia píše, že bylo nekvalitní a že v pastoraci mohli jeho absolventi způsobit blíže neurčenou újmu. Zajímalo by mne, zda to má nějak podložené - když ne věrohodnou statistikou, pak aspoň sérií dokladů, jež je porovnává s nějakou podobnou skupinou ze srovnatelné školy, třeba z jeho mateřské ETF UK.
Reakce děkana a profesora V. Wolfa byly evidentně poznamenány množstvím útoků a pokusů o zásah do života fakulty ze strany kardinála Vlka, o nichž nechtěl pan profesor z úcty k úřadu, který doktor archivnictví a nemanželské dítě Miloslav Vlk zastával. O zášti M. Vlka na Wolfa pro jeho popularitu asi není nutné psát, všichni studenti KTF z té doby i jejich okolí o tom vědí svoje. Pan děkan se stáhl do obranné pozice, a to dodnes konečně i ke škodě historika ovlivňuje jeho výpovědi. Patří sem i ono odmítnutí slova tehdejšímu královéhradeckému biskupu ThLic. Dominiku Jaroslavu Dukovi s poukazem na vatikánskou kongregaci, které zmiňuje diskutér nade mnou, pan děkan jej oprávněně považoval za vyslance kardinála M. Vlka. Obranářská byla i jeho teologie, v níž vyžadoval skutečně především věci, které jsou teologicky nesporné. Od mnoha pamětníků vím, že se ve výuce ovšem neomezoval jen na tyto syntézy, ale že je dovozoval, stejně tak byla dostupná i další literatura, jistě i v rodné řeči univerzity, v latině (dodnes se v ní promuje oním proslulým "spondeo ac polliceor"). Je-li panu magistru M. Vaňáčovi cizí pracovat s nějakým "kdyby", pak by si měl odpustit i svá hodnocení co bylo co nebylo v dané době chybou. Konečně žádná škola nefunguje bezchybně a z kontaktu s Wolfovými i s Pospíšiovými studenty vím, že jejich kvalita za Václava Wolfa NEBYLA nižší.
Pokud bych mohl zobecnit, doporučil bych panu Vaňáčovi, aby historicky zkoumal jen to, co zkoumat chce, nikoliv to, kde má předem jasno, jak to jedině správně musí dopadnout. Wolfova teologie a vyučovací metoda má jistě své limity, ale limity mají i teologie a metody, které se vyučují v Německu, v Římě, na ETF, u C. V. Pospíšila atp. Protože sám nejsem specialistou na systematickou katolickou teologii (jedno rígo mi nedovoluje se za něj považovat), byl bych v posuzování Profesora Václava Wolfa velmi opatrný.
Poděkování
Jen více takových nemanželských dětí na biskupský stolec. Je to velmi prospěšné pro celou církev. Děkuji panu kardinálu Vlkovi.