Biblická výzva: „Na prvním místě žádám, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy, díkůvzdání za všechny lidi, za vládce a za všechny, kteří mají v rukou moc…“ (1 Tm 2, 1-3) našla ohlas jižv ranných křesťanských liturgiích. V I. Apologii Justina Mučedníka (datované kolem poloviny 2. stol.) čteme v oddílu 67 popis nedělní liturgie: A v den nazývaný dnem Slunce přicházíme na jedno místo, z města i z venkova, a čte se z pamětí apoštolů a z písma proroků, dokud to čas dovoluje. Když předčitatel skončí, představený promlouvá a nabádá k napodobování těchto dobrých příkladů. Potom všichni povstaneme a modlíme se; pak, když skončí modlitby, přináší se, jak bylo řečeno, chléb a víno a voda; a hlava obce pronáší stejným způsobem modlitby a díky a lid vyjadřuje svůj souhlas slovem „Amen!“ Potom se rozdává a dělí každý z posvěcených pokrmů a prostřednictvím diakonů se doručí i těm, kteří nejsou přítomni. Zámožní a ochotní lidé sami od sebe dávají to, co chtějí; a shromážděné dary se předají představenému, který z nich přispívá sirotkům, vdovám, potřebným z důvodu nemoci i jiným, zatčeným a přišedším cizincům: pomáhá zkrátka každému, kdo strádá.
Přímluvy jsou od ranných dob liturgickou formou, kterou shromáždění odpovídá na slyšené boží slovo. Vyjadřuje tak sounáležitost a solidaritu s celou církví a celým světem. Právě v přímluvách se nejzřetelněji realizuje obecné kněžství všech pokřtěných.
V liturgiích Východu je zpravidla zařazeno několik ektenií (přímluvných modliteb) pronášených jáhnem. Tzv. Velká ektenie otevírá liturgii sv. Jana Zlatoústého:
Jáhen: V pokoji prosme Pána: Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za pokoj shůry a za spásu našich duší. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za mír celého světa, za blaho a rozkvět svatých církví Božích a za sjednocení všech. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za tento svatý dům a za všechny, kdo do něho přicházejí s vírou, zbožností a bázní Boží. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána (za našeho svatého Otce N,) za našeho (arci)biskupa N, (za našeho otce opata N), za ctihodné kněžstvo, za ty kdo v Kristu slouží jako jáhni, za všechno duchovenstvo a všechen lid. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za náš národ a naši zem, za všechny, kdo nám vládnou a nás brání. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána (za tento svatý klášter,) za toto město (za tuto obec) a za všechna města a všechny země a za ty, kdo v nichs vírou žijí. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za příznivé počasí, hojnouúrodu a pokojné časy. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za ty, kdo plují po moři nebojsou na cestách, za nemocné a trpící, za všechny zbavené svobody a za jejich záchranu. Sbor: Pane, smiluj se.
J: Prosme Pána za vysvobození od všeho zármutku, hněvu, nebezpečí a nouze.
Sbor: Pane, smiluj se.
J: Zastaň se nás a spas nás, smiluj se nadnámi a ochraňuj nás, Bože, svou milostí.
Sbor: Pane, smiluj se.
J: Připomeňme si přesvatou, přečistou, nad všechny blahoslavenou slavnou Vládkyni naši, Bohorodičku a vždy Pannu Marii i všechny svaté a odevzdejme sami sebe i sebe navzájem a celý svůj život Kristu, našemu Bohu. Sbor: Tobě, Pane.
Způsobů, jak dosáhnout, aby shromáždění bylo skutečným tvůrcem, a nikoli jen „konzumentem“ přímluv je řada. Je např. vhodné, když obec postupně vytváří vlastní přímluvy (doplněné vždy o konkrétní prosby). Tak např. obec, kde sloužil nedávno zemřelý Bonaventura Bouše, užívala tyto přímluvy.
Prosme všichni Pána, Pane smiluj se (Kyrie eleison).
Prosme Pána za svatý lid boží:
Prosme za pokoj a jednotu křesťanských církví:
Prosme za jejich služebníky:
Prosme za všechny, kdo vyznávají Krista:
Prosme za ty, kdo hledají Boha:
Prosme za ty, kdo Boha neznají nebo popírají:
Prosme Pána za spravedlnost a mír ve světě:
Prosme za ty, kdo jsou v čele našeho státu:
Prosme za všechny politiky a státníky:
Prosme za odvrácení pohrom a válek:
Prosme Pána za všechny, kdo trpí:
Prosme za ty, kterým se křivdí:
Prosme za ty, kterým jsme my ukřivdili:
Prosme za ty, kdo snášejí protivenství pro spravedlnost:
Prosme za oběti nenávisti, zloby a bídy:
Prosme za vězně a vyhnance:
Prosme za ty, kdo jsou opuštěni:
Prosme za ty, kdo už ztratili všechnu naději:
Prosmeza ty, kdo jsou ve smrtelných úzkostech:
Prosme Pána za naše příbuzné a přátele:
Prosme za naše nepřátele:
Prosme za sebe navzájem:
Prosme za naše zemřelé
Prosme za všechny a za všechno:
Neboť tys naše útočiště a síla
a tvá je všechna moc a sláva
na věky věků. R. Amen.
Nejlépe je nechat přímluvy improvizovat přímo shromážděním. Aby se netýkaly pouze nás samých, můžeme se nechat inspirovat např. „Podněty pro přímluvné modlitby“z II. dílu Agendy ČCE, které jsou, podobně jako přímluvy římské liturgie, členěny na 4 oddíly.
A. Svatá církev obecná
všechen Boží lid
jednotlivé křesťanské církve
pokoj a jednota církve Kristovy
čisté zvěstování Božího slova
řádné vysluhování svátostí
služba láskyv těle Kristově
všichni, kdoPána vyznávají ve všedním životě
všichnikazatelé a starší Božího lidu
bohoslovci a jejich učitelé
misionáři, evangelisté
ti, kdo slouží v díle lásky
všichni, kdo pracují pro jednotu Kristova lidu
nedávno pokřtění
katechumeni
lidé, kteří mají být přivedeni ke Kristu
provinilí a odpadlí
všichni kající
B. Svět
spása všeho světa
záchrana ohroženého Božího stvoření
míra a bezpečnost ve světě, odstranění zbraní, spravedlnost a svoboda pro všechny lidi
spravedlivé rozdělování darů přírody a výsledků lidské práce
zdravé životní prostředí, zachování světa a kosmu
strádající země (v Africe, Asii, Latinské Americe aj.)
důvěra mezi národy a snášenlivost mezi rasami
příznivé počasí a dobrá úroda
dostatek pokrmů pro všechny hladové
vzájemná pomoc národů
všichni, kdo nesou odpovědnost za společnost a stát (politici, diplomaté, vojáci, vědci, novináři, soudci, vedoucí pracovníci)
naše zem, národ
poměry v obci, městě
manželství, rodiny, úcta k začínajícímu životu
školy a výchova mládeže
dobrá kultura
poctivá pracovní morálka
všichni, kdo prací slouží druhým
C. Strádající a ohrožení
všichni, kdo trpí
nemocní
umírající
nemocné astrádající děti
sirotci a vdovy, vdovci
lidé slabí a staří
obyvatelé domovů důchodců aj. ústavů
invalidé
trpící hladem, útlakem, jakýmkoli nedostatkem
vězňové, zajatci, lidé bez domova
rozvrácené rodiny a jejich děti
děti v dětských domovech a výchovných zařízeních
ti, kdo jsou v nebezpečí
pronásledovaní
lidé ve smrtelné úzkosti
ti, jimž se křivdí
ti, kterým jsme sami ukřivdili
opuštění
všichni, kdo ztrácejí smysl života
ti, kdo nemohou pracovat
všichni nešťastní; pomýšlející na sebevraždu
alkoholici
duševně nemocní
narkomani
lidé na okraji společnosti
oběti válek a přírodních katastrof
těhotné ženy
lidé na cestách
řidiči dopravních prostředků
zaměstnanci na rizikových pracovištích
pracovníci v jaderném průmyslu, kosmickém výzkumu aj.
lidé ve vojenské službě
ti, kdo prožívají velké životní změny
D. Místní sbor
náš sbor
služba Slova a svátostí
kazatel, presbyteři, jejich rodiny
všechna práce ve sboru a ti, kdo k ní jsou pověření (varhaník, kostelník, sborová sestra, křesť. služba atd.)
sborem vyslaní studující bohosloví
rozvíjení darů Ducha svatého
nová obdarování ve službě
všechny děti sboru
jednota generací ve sboru
ti, kdo žijí nesmířeni, neschopni si odpustit
sbory sousední a okolní
seniorát, seniorátní výbor
českobratrskác írkev evangelická, synodní rada
konventy, synod, celocírkevní shromáždění
obětavost sboru a ochota pomáhat druhým
život sboru v místě (svědectví, služba, solidarita)
ti, kdo nám nepřejí
kdo dnes nemohli přijít do shromáždění
naši nemocní
rodiče, očekávající narození dítěte
ti, jimž zemřel někdo blízký
všichni, kdo se připravují ke křtu, konfirmaci
bratři na vojně
ti, kdo jsou sboru odcizeni
trpící pro Krista
vybral Pavel Hradilek
Poslední komentáře