Dnešní doba není lehčí, ale v leckterém ohledu je
dokonce těžší než doba minulá. Vidíme,
že lidé, kteří s jasným pohledem vpřed snášeli nepříjemnosti a vnější
beznaděj minulé doby, dnes upadají do deprese a malomyslnosti. Při mnohých setkáních hledáme odpověď na
otázku, jak máme jednat právě v této době. Zaznamenal jsem dodatečně
myšlenky jednoho kněze působícího v civilním povolání. Předpokládám, že
pomohou lidem i přes hranice společenství, v němž je vyslovil:
-
Vzásadě není důvod měnit cestu, po níž
jsme po několik desetiletí šli, měnit způsob práce. Naše spiritualita,
usilující o přemostění propasti mezi církví a světem, překonání
nesrozumitelnosti církve světu, je spíše ještě aktuálnější. Je nutné jít až ksubstrátu,
který má církev se světem společný.
-
Změnily se kulisy. Dříve jsme se pohybovali vúzké
rokli, dnes jdeme močálem votevřené krajině. Problémem je dezorientace. Vtakové
chvíli je třeba se vrátit ksamým základům naší spirituality, kelementárním
věcem. Základní pilíře, které se
osvědčily vminulé době, jsou nosné i dnes.
-
Velkým problémem naší současnosti je problém
kompetence. Neustále jsme sváděni ktomu, abychom svou kompetenci
překračovali a dělali věci, které sice třeba dokážeme dělat dobře, ale které
nejsou vnaší kompetenci. To, kčemu
jsme jedině my kompetentní a včem jsme proto nezastupitelní, tu pak
chybí.
-
Dnes už nám nehrozí, když něco jasně řekneme,
odvoz do Ruzyně. Ktomu, abychom něco jasně řekli, však je zapotřebí i
dnes velké odvahy - a tu musíme vsobě najít.
Morálka jako neškodný koníček aneb aliance trůnu a kramáře
Televizní diskuze o morálce, k níž A. Přidal pozval
V. Klause, V. Bělohradského, E. Koháka a T. Halíka, skončila jako řada
monologů, což je myslím klíč k problému. Nikomu, jak je vidět, nevadí,
když si budeme o morálce povídat nebo když se budeme slušně chovat, ale musí to
zůstat naší soukromou zábavou. Kdybychom chtěli něco dobrého prosadit přes
stát, pak je připraveno klišé o hrůzných následcích spojení církve (.v
nejširším smyslu") a státu. Erazim Kohák nadhodil, zda není stejně hrozivou
věcí dnešní propojení státu se zájmy silných ekonomických korporací. Ve
zpravodajství jsme si následně mohli poslechnout tragickou zprávu o zavraždění
ředitele ruské televize, který se postavil zájmům reklamních agentur. Zpráva
sice poněkud výjimečná, zapadající však dobře do toho, s čím se mnoho lidí
v posledních pěti letech setkalo: Můžeme nezištně usilovat o nejsvětější
věci, ale jakmile se střetneme se zájmy (dnes: ekonomicky) mocných, následuje pokus
nás podplatit a po něm výhrůžky fyzickou likvidací. Tím většinou nehrozila ani
StB, a kdo čte občas černou kroniku, ví, že to nemusí být jen planá slova, a
raději ustoupí do prostoru, který ještě nebyl komercializován.
Je to s námi tak strašné?
Dnešní doba zprivatizovala zlo, na které měl dříve monopol
stát, a v podmínkách svobody projevu se o spoustě zla hned dozvídáme a je
toho na nás najednou moc. Pak i naše rozhovory sklouzávají v neplodné
lamentování nad zkažeností lidí (a děláme si z toho alibi). Je pravda, že
je zlo více vidět, je ho však více? Většina lidí se prostě jen chová jako za
husákovské normalizace, kdy lidé pochopili, že s nedávnými hesly o
humanitě už nikam nedojdou a je nutno se postarat aspoň o vlastní rodinu.
Negativní vidění druhých však není jen problémem naší společnosti. Např. i
západoněmecká společnost žije v přesvědčení, že kriminalita vzrůstá a
násilí dosahuje velkých rozměrů, že ve velkých městech lze mluvit o trvalé
občanské válce či o Bosně en miniature. Skutečná analýza čísel však ukazuje
něco jiného. Kriminalita vzrostla o
několik procent v důsledku obrovského nárůstu drobných deliktů. Počet
vražd dosáhl vrcholu v r. 1975
a v současnosti je podprůměrný, klesá počet
znásilnění, ačkoli stoupla ochota žen tento trestný čin ohlašovat. Komise
spolkové vlády, která měla prošetřit tezi o nárůstu násilí na německých
školách, nemohla nic takového empiricky doložit, pojišťovny dokonce zaznamenaly
pokles skutečně těžkých ublížení. Nejde tedy o to, že by se lidé k sobě
chovali násilněji než dříve, ale o to, že více u svých bližních předpokládají
násilné jednání. Efekt takového očekávání může být dvojí - na jedné straně se
pozitivně vytváří citlivost pro tento problém, na druhé straně může taková
představa o chování druhých svádět i k vlastnímu násilnému jednání. I zde
však platí biblické: Nevydáš falešné svědectví o svém bližním. Často je to
strach, který se v nás skrývá a který nás pak vede k negativnímu
pohledu na druhé lidi.
Poslední komentáře