Obnovenou angažovanost pro aplikaci Druhého vatikánského
koncilu na život každého jednotlivce i celé církve označil Jan Pavel II. v listě
Tertio millennio adveniente za nejlepší přípravu na jubilejní rok 2000.
Jubilejní rok v biblickém pojetí charakterizuje radost z odpuštění,
proto papež vyzývá k pokání. Cituje koncilní učení, že církev je svatá a
současně má zapotřebí stálou obnovu a pokání. Papež konstatuje, že se synové a
dcery církve často vzdálili duchu evangelia a místo svědectví víry nabízeli
světu anti-svědectví a pohoršení. Zvláště je zmíněna netolerance a násilí,
potlačování cizího mínění a klima fanatismu, jemuž dokázali uniknout jen
.vpravdě svobodní a Bohem naplnění duchové". Vinou zmíněných fanatiků
neodrážela církev podobu ukřižovaného Krista, jeho trpělivou lásku a pokornou
mírnost. Papež v tom vidí lekci pro budoucnost, aby se církev řídila
.zlatým principem koncilu", podle něhož pravda se neprosazuje jinak než silou
pravdy samotné (DG 1). Pokání je nutno činit i za roztržky, jichž bylo toto
tisíciletí plné, a příprava na jubileum musí vést ke zintenzivnění ekumenického
úsilí modlitebního i teologického, tak aby v roce 2000 byla když už ne
jednota, tedy aspoň vědomí, že překonání rozkolů je velmi blízko. Předmětem
zpytování svědomí má být i zodpovědnost křesťanů za současný svět a jeho nespravedlnosti.
Papež však považuje za nutné ukázat i ovoce víry a nenechat upadnout v zapomenutí
svědectví mučedníků, na něž je naše století bohaté. Jde o společné dědictví
katolíků, pravoslavných, anglikánů a protestantů, a tento .ekumenismus svatých"
je podle papeže nejvýmluvnější. (Tato
pasáž není samozřejmá, dřívější koncily jasně vyhlašovaly mučednictví nekatolíků
pro Krista za bezcenné.) Papež chce uvést martyrologium na současný stav,
svatořečit svědky naší doby, takže další Sarkander už našim fundamentalistům
snad neprojde. .Zvláštním způsobem se bude usilovat o uznání heroických ctností
mužů a žen, kteří své povolání realizovali v manželství, neboť jsme
přesvědčeni, že v tomto stavu není nedostatek plodů svatosti a cítíme
potřebu najít vhodný způsob, jak tuto svatost zjistit a představit ji církvi
jako vzor pro ostatní křesťanské manžele." Nakonec papež načrtává bezprostřední
přípravu: Rok 1997 má mít christologický charakter a být návratem k Bibli
a k důrazu na víru a křest, což vše má být i ekumenickým impulsem. R. 1998
klade důraz na Ducha sv. a má vést ke znovuobjevování přítomnosti a působení
Ducha sv. v církvi i jako síly evangelizace, motoru ekumenismu a zdroje
naděje, zdůrazněno bude biřmování.
R. 1999 staví do centra Boha Otce, v popředí bude
obrácení a svátost pokání, nejen negativně jako odložení zlého, ale jako
obrácení k lásce. Důraz na lásku má ukázat a zintenzivnit to, že církev
dává přednost chudým, lidem na okraji a diskriminovaným všeho druhu.
Tematizována bude krize civilizace a dialog se světovými náboženstvími, zejména
pak s židy a muslimy, se setkáními na svatých místech monoteistických
náboženství. Konečně rok 2000 vyvrcholí mezinárodním eucharistickým kongresem a
setkáním všech křesťanů. V závěru listu je zdůrazněn úkol misie, protože
ta je podstatou církve. .Mimoto se dnes opakuje ve světě situace na aténském
Areopagu, kde mluvil sv. Pavel. Dnes existuje mnoho různých Areopagů: jsou to
široké oblasti moderní civilizace a kultury, politiky a hospodářství."
Poslední komentáře