Katolická obec má mnoho úkolů. Od skutků milosrdenství
jako .zarmoucené těšiti" a .mrtvé pohřbívati" přes předávání víry a slavení
svátostí až po ekonomické závazky - např. renovace mateřské školky, podpora
patronátní obce v Tanzánii nebo zaplacení farního časopisu. Je otázka, jak
lze tyto aktivity seřadit podle důležitosti. Existují priority? Nebo jinak:
čemu obec i v dobách náboženské nouze musí zůstat věrná jak nejlépe umí?
Podle zkušeností církve v zemích východní Evropy hlavně třem úkolům:
nedělnímu slavení Eucharistie, individuální pastoraci a péči o malé skupiny. Při nedělní bohoslužbě se obec setkává se
svým Pánem. Je tu přítomná Boží pravda a láska. Společenství slyší Pánovo
slovo. Platí zde Boží zákon a přikázání.
Často slavená a každému známá bohoslužba je počátkem spásného konání.
Při nedělní bohoslužbě prožívá společenství také samo sebe. Často sebe vnímá
jako společenství lidí smýšlejících jinak než okolní svět. Nedělní bohoslužebné
shromáždění je proto také tichou a zcela nepolemickou kritikou jiných možností
bytí, jak to znají hlavně křesťané z komunistických zemí.
Ohledně bohoslužby je třeba připomenout, že farář není
pořadatel, který
zve obec jako .publikum" ke svému slavení nebo jí dovolí
přijít a zúčastnit
se, protože to je církevní přikázání. Nedělní bohoslužba
obce, jejíž členové
se aktivně účastní v různých .rolích" - jako schola, v lektorské
službě,
v chrámovém sboru nebo instrumentální skupině, jako
ministranti, kostelníci
a varhaníci nebo samozřejmě jako modlící se, zpívající,
slavící křesťané
-
je týmové dílo. A je proto žádoucí, aby nebyla
připravována vosamělé poustevně aktivitou jednotlivce. Subjektem
bohoslužby je kněžský a královský Boží lid (srv. 1 P 2,9n). Svátost kněžství,
ordinovaní křesťané, kněží jsou vtomto lidu ustanoveni kslužbě, aby
- podle Ř 12,1 - sami sebe přinášeli jako oběť živou, svatou, Bohu milou, jako
pravou a jemu přiměřenou bohoslužbu.
Dnes už není samozřejmé, aby každá farnost a každé
společenství mělo vlastního kněze předsedajícího slavení Eucharistie. Přibývá
obcí, které jsou bez kněze. Když se nedostatek kněží začal rýsovat, reagovali
biskupští ordináři zprvu tak, že faráře jedné obce pověřili službou druhé obci,
která kněze nemohla dostat. To je možné u dvou malých obcí, u větších je to již
problematické. Aritmetické řešení zdvojením má své hranice. Dojde brzy k přidělení
trojnásobku obcí jednomu faráří?
Jiným pokusem o řešení tohoto problému je bohoslužba bez
Eucharistie. Existuje společná modlitba
hodin a pobožnosti, vznikla nová forma bohoslužby slova s přisluhováním
pomocníka resp. pomocnice pro podávání sv.
přijímání. Touto službou je odlehlé společenství spojeno s hlavním
kostelem a jeho eucharistickou slavností, protože pomocníci odtamtud přinesou
vzdálenému bohoslužebnému shromáždění nejsvětější svátost. Erfurtský biskup Hugo
Aufderbeck viděl v daleké diaspoře DDR potřebu takových setkání křesťanů,
kteří neměli možnost slavit Eucharitii, a stále znovu zdůrazňoval, že prvořadou
událostí víry není slavení Eucharistie, ale už samotné shromáždění křesťanů.
Odvolával se přitom na slova, která se stále znovu opakují ve Skutcích apoštolů:
.shromažďovali se" (Aufderbeck 1979,3). Katolická
církev však od nejstarších dob pokládala slavení Kristova těla - Eucharistie -
za neprominutelné pro budování Kristova těla - církve, resp. obce. V roce 304 bylo 49 křesťanů
abitinské obce překvapeno policií při zakázaném slavení Eucharistie a
obžalováno před prokonzulem. Na obvinění, že jednali proti zákazu císaře,
odpovídali: Bez dne Páně - se slavením eucharistie - nemůžeme být!
Kdo má v církvi zodpovědnost, nesmí ztratit ze
zřetele souvztažnost společenství s eucharistií a eucharistie se
společenstvím. Prostá nedělní mše církevní obce je jedním z nejdůležitějších
životních projevů církve. Kvůli právu církevních obcí na slavení Eucharistie
musí církev trvale uvažovat o nových možnostech - snad o svěcení osvědčených
mužů (viri probati)? Stalo se zřejmým,
že nynější situace je v každém případě výzvou církevním obcím. Obec je
vybízena - mimořádně právě nedostatkem kněží - hledat charismata, která
existují v ní samé. Členové obce nechť jsou povzbuzováni k vědomí
odpovědnosti za její život. Společenství se tak stane záležitostí všech. I
kdyby byl dostatek kněží, společenství by se mělo měnit z .opečovávaného" v
.pečující". Tady neexistuje cesta zpět. Nouze je zároveň šancí. (srv. Zulehner 1983)
Individuální pastorace (individuální duchovní vedení)
znamená ochotu pomoci nést životní břímě bližních (bratří, druhých křesťanů).
Nejde jen o svátost smíření, ale také o mnohostranné rady, navštěvování
nemocných, rozhovor se zarmoucenými; rovněž o pohovor a výklad před křtem a
před sňatkem a o každý projev účasti domácí návštěvou nebo rozmluvou. Katoličtí
spolupracovníci a spolupracovnice v pastorační službě církve (pomocníci a pomocnice
v duchovní správě) by se mohli učit od evangelíků, pro které .pastorace"
znamená především individuální péči.
Třetím prioritním úkolem je starost (péče) o malá
křesťanská společenství. Lze ji pokládat
za kontinuum mezi celou obcí a jednotlivcem, který je brán vážně; patří tedy do
stejné linie. Jedná se o menší skupiny uvnitř celkové struktury farnosti, o
kroužky stálého rozhovoru, syceného křesťanskou životní zkušeností, kterou v účastnících
udržuje bdělou. Skupiny, jejichž členové jsou si lidsky blízcí a nescházejí se
z pocitu povinnosti nebo na základě církevního přikázání, nýbrž proto, že
zakusili význam křesťanství pro život. Ze
sociálněpsychologického pohledu jsou to primární skupiny. Vedle teritoriálního principu
se v nich organicky uskutečňuje princip personální. Hovoří se v nich
o životních otázkách lidí, při čemž se prolínají tzv. .náboženská témata" s profánními
problémy. Katalog možných služeb sahá od pohlídání dětí až po společné
uvažování o vlastní smrti; je si přát, aby kroužky, které začínaly jako skupiny
společně večeřících přátel, se během času staly modlitebními skupinami. Malá
křesťanská společenství jsou ve velkých farnostech nezbytná. Právě v nich
lze zažít často zdůrazňovanou .rodinnost", plynoucí ze společného křesťanského
života. V těchto skupinách je možná .malá křesťanská kultura", malý, ale
opravdový okrsek křesťanského utváření života.
Poslední komentáře