Úvahy nad texty Zdeňka Kratochvíla
Zdeněk Kratochvíl se nám v posamizdatové době
představuje jako filozof, ač, pokud vím, má z doby samizdatu řadu
teologických textů v šuplíku. Jeho
doposud publikované texty však zcela nepochybně představují .prolegomena ke
každé příští teologii, která se bude chtít nazývat vědou", nehledě na konkrétní
teologické poznámky .na okraji textu". Doufám, že se ZK časem přihlásí s teologickým
spisem, považuji však za nutné na jeho podněty reagovat už nyní alespoň formou
angažovaného upozornění. Patočkovská
formulace názvu těchto úvah chce naznačit, že se tu nepřipravuje nic menšího
než východisko z .krize evropských věd", tj. novověké teologie, která už nemůže
dále, protože vyčerpala možnosti daného paradigmatu.
Nebyly to totiž jen přírodní a technické vědy, kdo se v tomto
paradigmatu pohyboval, a tak ztratil schopnost vidět ty nejpodstatnější věci a
musel se spokojit s redukcí. Byla to i novověká teologie řady odstínů, kdo
uvažoval v podstatě mechanisticky, deisticky, (názorně lze vidět na
problémech, které teologii přinesla evoluční hypotéza), kdo ztratil možnost porozumět
životu v jeho nepřevoditelnosti na modely. A tak ačkoli nás ZK ujišťuje,
že filozofie přírody nemůže mluvit o Bohu, přesto nám nabízí možnost naučit se
vnímat život s jeho znaky, a tak opět začít vnímat Boha živého, právě tak
nepřevoditelného na jakékoli teologické modely, které
přesto mají své oprávnění stejně jako modely
přírodních věd, víme-li, že to jsou právě jen modely k uchopení něčeho, co
je jakožto živé neuchopitelné. Je-li
biologie nazývána nekrologií, protože vypovídá o životě až po pitvě, platí to
obdobně o teologii. Právě tak, což bude ještě těžší, se budeme muset smířit s tím,
že církev je bohužel-bohudíky živá skutečnost, se vším, co to znamená, např. s tím,
že živé přináší nové a neočekávané věci. Co to bylo za teologii, že se jí
člověk mohl ve dvaceti letech naučit a do důchodu s ní vystačit? Bylo by
něco takového možné v kterékoli oblasti života? Třebaže ZK ukazuje nutnost rehabilitace
přirozené zkušenosti - což pro nás teology znamená také mystické teologie,
nedovoluje nám odchod do blažené naivity, naopak, nutí nás přehodnotit
oblíbenou představu o pokažení křesťanství helenizací. Navazuje přitom na
proud, který nespojoval křesťanství ani s Platonem (novoplatonismem), ani
s Aristotelem, ale sahal až k ionským filozofům přírody, a přes
stoiky navazoval na dynamický pohled Herakleitův. Kdo znáš dotyčné filozofy z hodin
marxismu, neděs se! ZK je však ukazuje v poněkud jiném světle - je
zajímavé, že zřejmě zcela nezávisle na Pannenbergovi, který jim také věnoval
přípravné práce ke své velké Systematické teologii. Proud, na nějž bude nutno
velmi svobodně navázat, je zřejmě objeven.
Třetí a závěrečný bod této úvahy chci věnovat
představiteli tohoto proudu, který je velmi pravděpodobně i vzorem teologické
práce v naší době: Klementu Alexandrijskému. Ten je podle ZK rovnocenným
partnerem i nekřesťanským myslitelům, na jedné straně velmi konzervativní a na
druhé straně podstatně předbíhá myšlenkový vývoj křesťanství své doby, otevřený
všelidské moudrosti a plně otevřen celému světu, usiluje o to, aby
srozumitelnost pro svět a vlastní sebeotevření kosmopolitní struktuře bylo
prostředkem k novému reflektování vlastní specifičnosti. Pro teology
Klementova formátu máme negativní nálepku synkretismu, i dnes s chutí
přidělovanou. Jenže:
.Synkretismus je rizikem, které pozdní antika přijala
a dala tím předpoklady k Evropě. Přijetí tohoto rizika může být též činem
víry." Z mnoha podnětů Kratochvílových prací jsem vybral (a nepochybně i
určitým způsobem interpretoval) tři, které vidím v naší situaci jako
akutní a které spolu souvisí: otevření se životu, otevření se filozofické
tradici a otevření se všemu lidskému pro porozumění sobě a naši srozumitelnost
druhým.
Společným jmenovatelem je .otevření". Zdá se mi totiž, že
úkolem teologie v této postmoderní době chaotického proudu informací
nebude tolik budování tezí jako spíše .péče o duši" v sokratovsko-patočkovském
pojetí, že tedy úkolem teologie bude
udržovat člověka otevřeného pravdě a otevírat jej novým zkušenostem s Bohem
i se světem.
-
jv.
-
Je třeba nechat si dát Boží milostí, co od nás Bůh žádá,
přijmout jako jeho dar, co se jeví jako úkol." .Církev je přítomnost pravdy a lásky Boží, trvalé přijetí
Krista lidmi." .Bůh nechce být církví zastupován tak, aby nemusel být sám
přítomen."
Karl Rahner
Poslední komentáře