Mnoha pastoračně-liturgickými formami pečuje církev o
nemocné. Jsou to především návštěvy nemocných doma či v nemocnici. Kristus
je při díle jak v osobě nemocného (...byl jsem nemocen a navštívili jste mne... Mt 25,36), tak v osobě
návštěvníka (návštěvníků), ať je to laik či duchovní. Návštěva může obsahovat, tam kde je to
zapotřebí, i praktickou pomoc. Je rovněž dobré, aby obsahem rozhovoru bylo
některé vhodné biblické místo (které může být i přečteno, je-li to možné) a aby
rozhovor vyústil ve společnou modlitbu. "Obřady pomazání nemocných a péče o
nemocné" ("červená knížka" vydaná Českou liturgickou komisí v r. 1974) k tomu
dávají řadu námětů. Tato setkání mají
svou lidskou, eklesiologickou i liturgickou hodnotu sama v sobě, a navíc
mohou být přípravou k udílení svátostí.
Je smutné, redukuje-li se péče na udílení "posledního pomazání", jak se dříve
říkalo a jak dodnes mnozí tuto svátost vnímají. Mají z ní obavu, neboť je
v takovém chápání neklamnou známkou, že se už smrt blíží. Je-li svátost
nemocných vnímána v komplexu ostatní péče, vynikne její smysl - záchrana
nemocného (Jk 5,16).
Jak se jednotliví členové církevní obce v nemoci
navštěvují, je jednou ze známek funkčnosti obce. Jak duchovní navštěvuje
nemocné, zvláště opuštěné, je jedním k kritérií jeho "kvality".
Nemocní by neměli být vyňati z účasti na eucharistii -
večeři Páně. Je proto vhodné, aby při některé návštěvě mohl nemocný přijímat
tělo a krev Páně (někdy je, s ohledem na stav nemocného, možné, aby
přijímal pouze pod jednou způsobou např. vína). Toto byl původní (a jediný)
smysl, proč stará církev eucharistické způsoby uchovávala. Na tomto základě je
také možné ekumenické sblížení v diskuzi o reálné Kristově přítomnosti v eucharistických
způsobách.
Posloužit přinesením eucharistických způsob a vedením byť
kratičké bohoslužby slova, která s přijímáním vždy souvisí, může kdokoli.
Sami příbuzní a přátelé, kteří navštěvují nemocné, by měli mít možnost si
pročíst, jak se taková služba poskytuje,
a rozumný duchovní žádost o takovou službu přivítá.
Pokud to stav nemocného dovoluje, je možné slavit
eucharistii přímo doma u nemocného, i u nemocničního lůžka. Z liturgického
hlediska je vhodné, aby předsedající s nemocným nebyli sami, ale aby byla
obec přítomna svými zástupci.
I v době totality bylo mnohde možné slavit
eucharistii kolem lůžka nemocného v nemocnici, během běžného návštěvního
provozu, kdy skupina účastníků obklopila nemocného. Zkušenosti jsou využitelné
i dnes. Potom kadidlo, liturgická roucha, honosné nádoby a podobné rekvizity
odpadají... I když se na mnoha místech slaví
bohoslužby přímo v nemocnicích, jsou nemocnými málo navštěvovány (s
výjimkou církevních zařízení). I to je důvodem, aby o nemocné pečovala
především jejich domácí obec, která má o nemocných přehled. Pochopitelně se tak
nemůže dít pouze skrze duchovního. Většinou
by to nemohl zvládnout. Ale i kdyby to zvládl, nemůže beze zbytku suplovat
úlohu křesťanské obce, jak to bylo běžné v modelu tridentském. Svátost nemocných, jako každá svátost, se
slaví v křesťanské obci. Pravoslavná tradice tento sociální rozměr
zdůrazňuje tím, že svátostí slouží několik kněží současně. S ohledem na
nedostatek služebníků je však tento způsob praktikován pouze v klášterech.
V našich podmínkách je vhodné, aby čas od času
byli vážněji nemocní, kteří chtějí tuto svátost přijmout a pokud to jejich stav
dovoluje, shromážděni v obci. (Často to vyžaduje množství služebníků, kteří
se postarají o dopravu nemocných.) Slavení svátosti je zpravidla zakomponováno
do liturgie eucharistické. I pokud tomu tak není "začíná obřad přivítáním
nemocných, při němž má býti dána najevo Kristova starostlivá péče a má být
ukázáno, jaké místo zaujímají nemocní v Božím lidu" (Obřady... čl. 87).
Bohoslužba slova obsahuje jeden či více biblických textů s vloženými
mezizpěvy. V lekcionáři Obřadů je slušný výběr vhodných textů a je možno
vybrat i jiné. Homilie je samozřejmostí.
Chvíle ticha po ní je doporučována. Obřad
má mnoho variant, proto je naprosto nutné předem si určitou variantu přiměřenou
konkrétním okolnostem vybrat a promyslet její logiku. Vůdčích motivací svátosti může být několik a
je potřeba vybrat z nich tu, kterou nemocný právě nejvíce postrádá, anebo
kterou nejvíce potřebuje povzbudit.
Svátost se uděluje v kritické situaci člověka; je tedy
nejprve třeba rozpoznat, zda nemocný trpí nejvíce potřebou navrácení
zdraví (tak to naznačuje biblický příběh setníkova služebníka), potřebou vyjádření
solidarity obce při svém umírání (tak Ježíš v Getsemanech),
anebo už vlastně odchází a potřebuje jakýsi .doprovod" osob blízkých na cestě k Pánu
(viz pomazání v Betanii).
Vlastní svátostný obřad začíná prosbami (uvedeny tři
varianty jako vzory) nebo vkládáním rukou (mlčky). Následuje žehnání oleje
(pokud již není požehnán). Jsou uvedeny dva způsoby. Olej je možno užít
libovolný rostlinný.
Žehnání tohoto oleje není vyhrazeno pouze biskupovi.
Svátostné pomazání se děje na čele a rukou. Je možné na jednom i na více
místech. Lze si představit i mazání postiženého místa, pokud se vyvarujeme
magizace úkonu. Olej byl v minulosti
užíván jako lék a i v dnešní farmacii slouží oleje jako lékový základ
mnoha přípravků. Možnost svátostné služby prostřednictvím dotyku olejem, které
je vnímáno hmatem, vynikne v případě nemocného, jemuž už neslouží zrak či
sluch či není schopen přemýšlet, a není mu tedy možno posloužit božím slovem,
či nemůže bez problémů polykat a není možno mu posloužit eucharistií. Hmat je
postižen s věkem zpravidla jako poslední ze smyslů a i při umírání člověk
naposledy vnímá hmatem. Proto má smysl nemocného, i umírajícího, který je v bezvědomí,
držet za ruku. Po pomazání následuje
předsednická modlitba (je uvedeno šest variant podle situace nemocného). I
pokud se svátost slaví mimo shromáždění obce, je vhodné, aby se slavnosti
zúčastnili zástupci obce. Z mnoha variant udílení, které obřady popisují,
je vhodné se zmínit o tzv. souvislém obřadu, který předpokládá udílení svátosti
smíření, pomazání nemocných a viatika (sv.
přijímání na cestu, rozumí se do věčnosti) v tomto pořadí.
Takovémuto souvislému obřadu se dříve říkalo "zaopatřování".
Mezi nejsilnější zážitky mé vlastní víry patří účast na
souvislém obřadu u lůžka salesiána P. Václava Komárka. (O jeho životě a smrti
referovaly Getsemany 7-8/94.) Tento muž, který byl již delší dobu v žalostném
stavu, měl několik měsíců před smrtí světlé dny, kdy normálně uvažoval,
normálně komunikoval. Právě tehdy se obřad konal. Byl včleněn do eucharistické liturgie,
při které nemocný koncelebroval. Při vyznání na začátku liturgie se i pro mne
jakoby ve filmu odvíjel život plný mnohaletého úsilí o obnovu církve, film
mnohde poškrábaný, mnohde zcela čitelný, ale druhými nepochopený... Bohoslužba
slova vyústila rovněž v niterné vyznání nemocného, který se sděloval se
zkušeností s obsahem biblických míst a dával poslední rady, jak v Pánově
díle pokračovat...
Zcela odevzdán Hospodinu přijal pomazání rukama jednoho z těch,
které ke kněžství přivedl. Přímluvy nás spojily s celým světem, celou
církví trpící, kde nemocný byl, i s církví vítěznou, kam se chystal.
Vlastní eucharistie byla opět zážitkem zkušenosti, že nemáme lepší možnosti
vyjádřit vzájemnost jinak, než skrze Krista, s Kristem a v Kristu... To, že zdravotní
sestra dala během slavení nemocnému teploměr, patřilo k přirozenému
koloritu prostředí nemocnice... Za několik dní nato, na loňském začátku postní doby, upadl
nemocný do kómatu, ze kterého ho Pán vysvobodil až smrtí o Letnicích.
Poslední komentáře