1. Malá teologie laiků
Zájem konstituce LG spočívá ve snaze představit specifikum
laiků. Toto specifikum spočívá ve .světském charakteru" laiků (indolis
saecularis).
.Vlastní a zvláštní vlastnost laiků je jejich časný ráz."
Téma .laik v církvi" není žádným aktuálním objevem
posledních let. Katolická církev odkryla pozapomenutou pravdu o významu laiků v církvi
na počátku 20. století a začala si intenzivněji všímat daného tématu na základě
působení laiků a studia života ve svých prvních staletích. Papež Pius XI. začal
projevovat velký zájem o laiky v církvi a ve světě. Okolo roku 1950
věnovaly teologické časopisy tématu .laik v církvi a ve světě" značnou
pozornost. Je však příznačné, že se texty zabývajícími tématem .laik" zaměřily
spíše na otázky spirituality laiků, nikoliv na prohloubení porozumění teologie
laiků. Zvláštní zásluhu o obnovu teologie laiků mají teologové Y. M. Congar, G.
Philips, K. Rahner a E. Schillebeeckx. Nauka konstituce II. vatikánského
koncilu o laicích je syntézou jejich teologické práce. Dokument II.
vatikánského koncilu nabízí následující definici laiků:
.Pod slovem ,laik‚ rozumíme zde všechny věřící, kteří
nejsou členy stavu duchovního nebo řeholního uznaného v církvi, to je
věřící, kteří křtem zapojení do Krista a učinění Božím lidem, účastní se svým
vlastním způsobem na kněžském, učitelském a královském úřadu Kristově, a tak
svým podílem uskutečňují v církvi a ve světě poslání, které je vlastní
celému křesťanskému lidu." Koncil předpokládá srovnání dvou jiných .stavů" v církvi,
to jest řeholního života a života těch, kteří přijali svěcení. Laici jsou tedy
ti, kteří - nyní negativně řečeno - nejsou nositeli kněžského svěcení a nejsou příslušníky
žádného řeholního společenství. Pozitivně vyjádřeno, každý pokřtěný/ biřmovaný
má účast na Kristově kněžském, prorockém a královském úřadě.
Poslání a odpovědnost laiků v církvi spočívá na
křtu/biřmování. Jedná se však o poslání, které je jim specifické, ze kterého
pak vyplývá i jim vlastní odpovědnost za církev a svět. Toto jejich poslání
není odvozeno od poslání a odpovědnosti hierarchického kněžství, jak tomu bylo
např. v chápání Katolické akce za papeže Pia XI. Poslání a odpovědnost
laiků vyžaduje autonomii, i když laik nemá kněžské svěcení. Nositel úřadu a
laik se účastní na jediném poslání církve, ale odlišným způsobem. Tuto
skutečnost vyjadřuje výstižným způsobem dekret O laickém apoštolátu: .V církvi
jsou různé služby, ale jedno poslání." (diversitas ministerii sed unitas
missionis) Zdůrazněním vlastní odpovědnosti laiků v církvi je vyloučeno
mínění, že církev je záležitostí pouze kleriků.
Výpověď koncilu, že laikům je vlastní světský charakter
(charakter časných hodnot), musí být viděna na pozadí výpovědí o řeholním
životě. K podstatě křesťanského života patří eschatologické perspektivy.
Křesťan se angažuje ve světě a jistým způsobem relativizuje svět na základě své
eschatologické naděje. Křesťan ve světě se musí ve světě angažovat, ale nesmí
žít podle ducha světa, naopak, musí žít podle evangelia.
Existují různorodé způsoby životní praxe, ve kterých
křesťané vyjadřují eschatologickou perspektivu. Někteří zaměřují svůj život
zcela radikálně na eschaton, svým životem svědčí svou eschatologickou naději.
Tento způsob života představují zejména mniši: Omnis de saeculo fugitivus, id
est monachus - ze světa byl tedy zcela vyjmut mnich. Nauka o řeholnících II. vatikánského koncilu však o nich mluví v duchu
složení tří slibů. Největší část
věřících jsou však laici ve světě, kteří musí svým životem vyjadřovat eschatologickou
naději, způsob této naděje se vyjadřuje prostřednictvím angažmá pro svět.
Koncil učí: .. . .jiné
volá k tomu, aby se věnovali pozemské službě člověku a připravovali touto
službou jakoby látku pro nebeské království." Když koncil jasně odlišuje
řeholníky a řeholnice od laiků ve světě, lze pozitivně vyjádřit specifikum
laiků, které spočívá v .křesťanském vztahu ke světu". Protože vztah k sekularitě
světa je zcela běžnou lidskou záležitostí, koncil se v tomto smyslu vůči
laikům nevyjadřuje. Jinak je tomu v případě, když se má vyjádřit vztah
křesťansky charakterizovaný vůči sekularitě. Zde si koncil pomáhá stanovením,
že církev se ke světu vyjadřuje prostřednictvím laiků.
Poslání církve je především religiózní. Existuje
samozřejmě specifické církevní poslání ve světě a pro svět, což má konkrétní
důsledky, totiž řád pozemských dober, který má svůj vztah ke spáse. Protože je
vztah ke světu podstatným elementem církve, může se křesťanský vztah ke světu,
t.j. k sekularitě, stejně vyjádřit
o laicích, tedy platí o nich, že vyjadřují sami o sobě vztah církve ke světu.
Proto laik v sobě skrývá eklesiální relevanci poslání církve. Toto
eklesiální poslání spočívá kromě jiného také v humanizaci světského
prostředí, které je pak orientováno na hodnoty spásy. Vztah církve ke světu je
jejím podstatným elementem, což se právě projevuje také prostřednictvím laiků.
Lumen gentium hovoří o poslání laiků v církvi a ve
světě. Tyto výpovědi mohou být chápány takto: Protože církev má také úkoly ve
světě, obsahuje každé poslání v církvi také úkoly ve světě a pro svět. To
je důvodem, proč lze přijmout úkoly laiků i v církvi, nejen výlučně
poslání ve světě. Je však jisté, že koncil zdůraznil především sekulární
charakter laiků. Toto zdůraznění poslání laiků pro svět má vyjádřit vztah
církve ke světu. Nejen to, ale i zdůraznění angažmá hierarchie v jiném
poli než jaké přísluší laikům, míní se tím oblast církve. Prostřednictvím laiků
zakouší církev výhody a nevýhody konkrétních světských struktur. Odpovědnost
laiků za církev se projevuje jinak jejich přítomností ve světě na základě toho,
co charakterizuje laiky. Autonomní pole
světa, kde laici pracují, je tak jasně profilované, že zůstává problematickou
otázkou, zda sem může vstoupit hierarchie a řehole kvalifikovaným způsobem.
Současně je nutno stanovit, že bez práce laiků nemůže hierarchie svůj úřad
vykonávat.
Laici žijí ve světě jako ti, kteří vydávají svědectví
evangelijní zvěsti, a ve světě musí obstát jako křesťané. K tomu jsou jim
dány charismatické dary. Také rozdílnost
pohlaví sehrává v jejich úkolech pro svět a pro církev svou významnou
roli. Poslání ženy ve světě i církvi je stále aktuálnější. Je velmi žádoucí, aby hlasy laiků byly
slyšeny na všech rovinách ve struktuře církve: farnosti, lokální i univerzální
církve, což odpovídá spoluodpovědnosti všech členů církve.
Závěr: Pole laického apoštolátu: svět - církev. V obou
případech nás zajímá téma: obnova manželského soužití, rodina, mládež,
společenské prostředí (školy, univerzity, bydliště, volný čas), záležitosti politické,
ekonomické, kulturní, národní a mezinárodní řád.
2. Aktuální problematika ve
spolupráci kléru a laiků
Po roce 1989 došlo ve společnosti ke změnám, které
způsobily nové pastorální možnosti, jež ještě dnes nejsou zcela využity.
Zdůvodnění:
Ze strany kléru např.:
-
strach ze spolupráce slaiky
-
přehlížená skutečnost diaspory
-
nejistota vjednání se ženami
-
neschopnost adaptace na nové podmínky
-
vize praxe před r. 1948
-
intelektuální teologická zanedbanost
-
malá pastorální fantazie, hledání ztuhlých
šablon
-
osobní nejistota vnejasných hranicích
možného pastorálního angažmá
-
malé zkušenosti se zahraničím
-
očekávání instrukcí shora
-
bezradnost episkopátu včas reagovat na .kairos"
-
dezorientace voblasti sekt
-
nejasnost vpochopení činnosti pastorálních
asistentů
-
finanční obtíže Ze strany laiků např.:
-
u katolíků ve velkém množství případů malá jim
vlastní profesionální zdatnost
-
tradiční pojetí farnosti (jít vneděli do
kostela a .nic více")
-
fundamentalistické tendence
-
neschopnost vést dialog
-
laici jsou proti vedení farností laiky
-
subjektivní chápání církve, nezkušenost scírkví
univerzální
-
problematika konvertitů je specifická
-
neznalost teologie (ani katechismu)
-
zdůrazněná orientace (magnet) na současná
mariánská zjevení
-
malé misijní angažmá, nároky na servisní službu
kněze, pietismus
-
malý zájem o obnovu křesťanské kultury, spíše
panují pozice defenzivní Závěr: malá dialogická kultura, nejsme na ni zvyklí.
Podněty ke spolupráci:
-
vzájemná důvěra a otevřenost
-
společná modlitba
-
společné formy oddychu (umění, sport, příroda,
literatura)
-
otevřenost pro vzájemné obohacování
3. Nová situace: pastorační
asistenti
Úkoly:
-
vychovávat všechny členy křesťanské obce ke
spoluodpovědnosti za církev, doba pasivního duchovního servisu farnosti
skončila
-
prohlubovat víru jednotlivců, osobní svědectví
víry nelze nahradit knihou, katechismem, bohoslužbou
-
komunikovat se všemi složkami společnosti i mimo
rámec církve, zprostředkovat síť vztahů
-
vychovávat druhé ke smýšlení služby
-
ekumenické angažmá
-
výchova kmodlitbě jednotlivců i společenství
-
výchova kliturgii
-
vedení bohoslužby slova (zvláště tam, kde není
přítomen kněz)
-
péče o nemocné a staré lidi
-
návštěvy nemocných vnemocnicích a domovech
důchodců
-
vytváření kulturních programů pro mládež
-
duchovní péče ve věznicích a armádě
-
spoluodpovědnost sknězem za práci farních
rad
-
nový přístup vpřípravě snoubenců na
manželství
-
pomoc rodinám vnouzi (spolupráce scharitou)
-
výchova kpolitickému angažmá
(společenskému)
-
organizovaný apoštolát laiků (např.
spolupracovníci) poskytuje svým členům oporu, sdružení laiků vychovávají laiky
pro apoštolát, organizují a řídí jejich apoštolskou práci
-
poradenství kněžím vaktuálních oborech,
kde končí jejich odborná kompetence
4. Sekulární dimenze církve
Je pravděpodobné, že kněží a biskupové pociťují obavy ze
spolupráce s laiky z důvodu postupné .laicizace" církve. Nejprve je
nutno přesně rozlišit mezi pojmy .sekularizace" a .sekularizmus".
4.1 Sekularizace a
víra
Ještě mnozí křesťané tvrdí, že sekularizace stojí v protikladu
vůči víře, náboženství a teologii. Často se mluví o sekularizovaném světě,
který odmítá náboženství, evangelium, víru. Tímto tvrzením se má vyjádřit, že
svět říká NE vůči Bohu-Stvořiteli. Je nutno však přehodnotit náš pohled na
sekularizovaný svět. Sekularizace je plodem křesťanské víry, není produktem
boje proti křesťanství. V tomto pohledu je nutno vidět vyznání, že Bůh dal
světu autonomii, člověku svět daroval a člověka samotného jako osobu obdařil duchem,
svobodou a odpovědností. Veškerá stvořená skutečnost je obdarována nikoliv
trvalým zasahováním Božím do její autonomie, ale naopak je Božím působením
umocňována. Význam světa není Bohem umenšován, ale maximalizován. Když věříme v Boha,
odmítáme bůžky, svět nám již není nepřítelem. Do mnoha náboženství světa ještě
nepřešla sekularizace spojená s myšlením v souladu s přírodními
vědami, proto se ve jménu náboženství páchá mnoho násilí. V těch
náboženských společnostech, kde se věří v imanenci božského ve stvořených
hodnotách, je sekularizace dokonce velmi žádoucí. Budoucnost Indie nebo vůbec
islámského světa spočívá v přijetí sekularizace. Sekularizace byla přijata
křesťanstvím, protože věříme v Boha-Stvořitele, přijali jsme výzvu Boží,
abychom byli správci světa (Gn 1,28), věříme ve spolupráci Boha a člověka pro
humanizaci světa. Pastorální konstituce GS je vyjádřením magisteria, které
vyznalo smíření mezi církví a světem. Uzavřenost církve vůči sekularizaci světa
nemá budoucnost. Je nutná otevřenost
vůči světu. To se týká především těch křesťanů, kteří mají vychovávat mládež na
poli kulturním pro obnovu společnosti.
Zvláště křesťanské pedagogy má oslovit liturgický hymnus
na Krista jako prostředníka stvoření (srv. Kol 1,16). Tento hymnus poukazuje na
stvoření jako projev Boží dobroty, nalézáme zde vztah mezi stvořením a
vykoupením. Vykoupení zjevuje svůj vztah
ke stvoření. Stvoření je nutno chápat soteriologicky.
4.2 Sekularizace a sekularizmus
Sekularizmus je hodnotově převrácená sekularizace.
Sekularizmus popírá vše, co má spojitost s vírou v Boha Stvořitele,
chápe se jako osvobození od Boha. Sekularizace odmítá sekularizmus, zdůvodnění
je kromě jiného biblické (srv. Janovo evangelium), sekularizmus se stává
ideologií. Sekularizmus neuznává Bohem darovanou svobodu stvoření, proto má
sklon k totalitarizmu. Pravá
sekularizace odmítá sekularizmus z důvodu zúženého vidění skutečnosti,
protože sekularismus popírá suverenitu Boží a transcendenci. Svět již není viděn jako sdílení Boží lásky,
ale jen jako materie pro dílo lidských rukou. Pak dochází ke zbožšťování
přírody, věci tohoto světa se stanou předmětem klanění. Člověk je zbaven své
svobody a tím i důstojnosti. Sekularizace obsahuje v sobě zvláštní
hodnotu: obsahuje hodnotu odpovědnosti za svět a jeho osvobození od
zotročujících sil. Sekularizace není jen pojmem antropologickým nebo sociologickým,
ale také teologickým. Sekularizace se tak stává povoláním a posláním. Podle
latinskoamerických biskupů je laik .člen církve v srdci světa a člen světa
v srdci církve".
Závěr: Pokud chceme pracovat jako křesťané na poli výchovy
a kultury s mládeží, nejen že je nutná spolupráce s laiky, ale je nutno
přijmout prvek správně pochopené sekularizace do našeho života. V nepřijetí
sekularizace nás ohrožuje pietizmus a tvoří se bariéry mezi světem mládeže a
námi. Je nutno prohloubit teologii
pozemských skutečností. Jinak nepřijmeme vlastní způsob vyjadřování mládeže.
5. Elementy pastorální spirituality
Péče o duchovní život laiků v církevní službě je
předmětem trvalých úvah a diskuzí, máme-li pak na mysli zvláště rozvoj a
profilaci pastorálního povolání laiků. Je prvořadá starost biskupů, aby jejich
duchovní kompetence byla zjevná, současně se jedná o duchovní jednání laiků
pověřených pastorální službou. Duchovní kompetence a teologická kvalifikace
laiků v pastorální praxi spolu úzce souvisí. V životě laiků nejde jen
o pasivní způsob života 23. strana příkladného jednání, ale o usilování slovem
a činem vydat svědectví o naší naději. Jednat a mluvit může ten, kdo žije
jednoduchým a pracovitým stylem života, je kompetentní ve své odbornosti a
usiluje o zachování všech hodnot společných všem lidem.
5.1 Pastorální situace
Dnes se vůči minulým rokům pastorální situace podstatně
změnila, t.j. změnil se vztah a mění se vztah lidí k církvi. Změnily se
pastorální priority činnosti (z doby komunistické totality). Jaká je vlastně
dnes pastorální priorita? Udělování
svátostí? Prohlubování víry? Způsob života v nových podmínkách?
Probouzení indiferentních lidí k víře? Konfrontace se
sektami? Tvorba křesťanského
společenství? Jsme si vědomi toho, že se zintenzivnilo napětí mezi světem a
církví a protikladů uvnitř církve?
5.2 Požadavky pastorální
spirituality
Duchovní život není něco, co se dá jednou v životě
naučit, ale jedná se mnohem více o trvalou námahu integrovat Ducha Božího do
celého života a umožnit mu stát se účinným. Proto každá etapa života je
důležitá a namáhavá, má-li absorbovat světlo evangelia. Duchovní život je
cestou, nejsme nikdy u cíle. Mnoho laiků v pastorální službě církve má
bolestnou zkušenost konkurenčního zápasu o přízeň biskupa, závisti,
přesvědčující potřeby po přijetí a sebevyjádření nejen u sebe, ale také u
kněží. Neobstojí ve službě církve laik, který nemá zdůvodněn svůj životní
postoj v intencích pavlovských: .Vždyť přece nehlásáme sebe, ale kážeme,
že Ježíš Kristus je Pán, my však jsme vaši služebníci kvůli Ježíši!" (2 K 4,5).
V situaci nedostatku kněží se postupně profiluje laik, který více než
jindy bude jednat na základě svého křtu a biřmování. Přes všechny jeho chyby a
slabosti si bude vědom svého .spolehnutí se na Boha".
Další podněty pro duchovní život:
-
pravidlená četba Písma
-
modlitba liturgie hodin
-
meditace
-
pravidelné exercicie (také srodinami)
-
slavení eucharistie
-
svátost smíření
-
specifické podněty lze získat od jiných
spiritualit (hnutí a řády), které sdružují laiky
-
trvalá teologická intelektuální formace
5.3 Cíle a výsledky duchovní
formace:
-
zralost duchovního života vede kjeho
trinitárnímu charakteru
-
kmariánskému kontextu
-
kpřijetí těžkostí spojených sživotem
církve
-
ktrvalé aktivitě ve prospěch Božího
království (opak rezignace, trvalá motivace)
-
kpřekonání obav či strachu zlidí
-
ke smyslu pro společnou práci
-
ke schopnosti oceňovat charismata služby
druhých, i když jsou jiná
-
ke schopnosti otevřenosti vůči jiným míněním
-
kotevřenost vůči světu (jeho vlastním
hodnotám)
6. Závěr
1. Pastorační asistenti
(otázka budoucnosti církve) budou pocházet z mladé generace, na některé
skupiny mládeže máme částečný vliv.
2. Přijetí pastoračních
asistentů naráží často na obavy (oprávněné i neoprávněné) kléru/hierarchie.
3. Výchovné aspekty
práce spočívají v požadavcích, a to na:
-
odborné prezentaci křesťanské a salesiánské
spirituality;
-
odborném odevzdání požadované práce (od církve i
od světské reality);
-
přípravě pro budoucí povolání mladých lidí
(manželství, rodičovství, výchova dětí; zaměstnání);
-
duchovní a společenské úrovni jednotlivých kněží
a biskupů a jejich nejbližších spolupracovníků, totiž laiků.
Poslední komentáře