Heinrich Fries o budoucnosti církví
Jednou z oblastí, kde poznáváme meze moderny, jsou
základní hodnoty jako svoboda, solidarita, bratrství a sesterství. Ty mají svůj
původní biblickožidovsko-křesťanský kořen ve zvěstování a tradici církve. Je to
pravda, ačkoli se zdá, že je to vybledlé nebo zapomenuté. Přesto: Přítomnost
stojí na horizontu, ve světle (nebo ve stínu) těchto dějin působení
křesťanství. Naše otázka zní: Co se
stane, až budou jednou tyto kořeny totálně odříznuty nebo až uschnou, až budou
mírou a kritériem lidství už jen výkon - užitek - produktivita - úspěch -
konzum - disponovatelnost? Až bude člověk omezen na pouze tento svět a na svět
faktů? Co se pak stane s člověkem, až už těmto kritériím nebude vyhovovat,
až narazí na hranice své konečnosti, až už nebude odpovídat kalkulaci
užitek-náklady, až bude jeho život hodnocen jako hodný žití jen potud, pokud
bude užitečný? Kde budou chráněna práva a důstojnost člověka v mezních
situacích neštěstí, nemoci, debility, stáří, chřadnutí, umírání?
V naší době začínají lidé chápat, že existence bez
transcendence nestojí za to, aby člověk žil. Člověk je stvoření a obraz Boží.
Mluvit o člověku znamená mluvit o Bohu. Bez Boha zůstává člověk pod svou úrovní.
Proto církve jsou a zůstanou obhájcem člověka ve všech těchto hlubších
dimenzích. Proto se církve nestanou zbytečnými.
Citliví pozorovatelé stále častěji diagnostikují, že
svoboda bez hlubšího mravního základu vede k situaci, která vzbuzuje hrůzu
a děs. Svoboda degeneruje ve svévoli, libovůli, egoismus a ignorování mezí.
Marion hraběnka Dönhoff napsala: .Příčina excesů destrukce a pohrdání lidmi
spočívá v tom, že už neexistuje žádná závazná morálka a morální principy,
které by kladly meze jednání. Člověk bez metafyzické vazby je prostě vydán
všanc přeludu titanismu a vhodný pro jakoukoli manipulaci." Metafyzika však
ukazuje za okraj talíře fyziky a techniky, každá přesvědčivá etika je spojena s predikátem
bezpodmínečné platnosti. Tu však nenajdeme ve světě podmíněných věcí, ale
potřebuje oporu v bezpodmínečném, jak učí křesťanská víra.
Počátkem roku uveřejnil Der Spiegel titulní story s titulkem
Národ v prasečím chlívku. Bylo zde shromážděno množství materiálu,
dokumentujícího rostoucí mravní úpadek naší společnosti. Psalo se zde o
.nesnesitelném nárůstu obscenity a brutality v našich sdělovacích
prostředcích, v divadle, literatuře. Práh studu klesá, záliba ve vraždění
překračuje všechny hranice. Vrah je
ukazován jako hrdina." To, co se v posledních letech veřejně nabízí jako
porušení sexuálních tabu, už nelze vidět jako součást tzv. sexuálního osvobození,
ale je to nutno chápat jako primitivní sprostotu. Zde se ukazuje etický obrat, který je důvodem
k zamyšlení, k obrácení, k obnově a k naději. Možná to bude
příležitost k novému naslouchání evangeliu, jak je před námi v praktické
orientaci v desateru přikázání a kázání na hoře.
Místem, kde zakoušíme nepodmíněnost etických závazků a
současně úsudek o nich, je svědomí. To se stále ptá: Smíme zodpovědně učinit
všechno, čeho jsme vědecko - technicko - lékařsky schopni? Říká se, že svědomí
je hlasem Božím. Přesněji by se mělo říci: Svědomí je ozvěnou Božího hlasu.
Víra jistě nespočívá v tom, že máme na všechny otázky odpověď, ale dává
nám schopnost si svobodně klást existenciální otázky a vydržet napětí. Působivým svědectvím jsou slova a zkušenosti,
které si zapsal Dietrich Bonhoeffer ve vězení tváří v tvář smrti:
.Všechno, co právem smíme od Boha očekávat, oč jej smíme prosit, lze najít v Ježíši
Kristu. Co by měl bůh podle našich představ všechno učinit, s tím nemá Bůh
Ježíše Krista vůbec nic společného. Musíme se stále znovu velmi dlouho a velmi
klidně nořit do života, slov, činů, utrpení a smrti Ježíšovy, abychom poznali,
co Bůh slibuje a co splní. Je jisté, že stále můžeme žít v blízkosti a
přítomnosti Boží a že tento život je pro nás docela novým životem, že pro nás
už není nic nemožného, protože pro Boha není nic nemožného, že se nás žádná
pozemská moc nemůže dotknout bez Boží vůle a že nás všechno nebezpečí a nouze
vedou jen blíže k Bohu, že na nic nemáme nárok, a přece můžeme o všechno
prosit, že v utrpení je skryta radost a ve smrti život, že v tom všem
stojíme ve společenství, které nás nese. K tomu všemu řekl Bůh v Ježíšovi
své ano a amen. Toto ano a amen je pevnou půdou, na níž stojíme." Myslím, že
Hans Küng má pravdu, když říká, že oceán nesmyslného a nespravedlivého utrpení
a s tím spojené otázky nelze pochopit - kdo by chtěl a mohl pochopit
Osvětim? Je však možnost utrpení a smrt unést. Život má smysl jen tehdy,
jestliže dává smysl dohromady se smrtí. I v Osvětimi se lidé modlili. Tuto
možnost věci unést nezprostředkovávají církve tolik teologickými naukami a
morálními příkazy, jako spíše odkazem na samotného Ježíše Krista, ukřižovaného
a vzkříšeného, jehož smrt nebyla pádem do nicoty, nýbrž smrtí smrti a počátkem
života, za zády se smrtí, která má smysl. Tváří v tvář šibenici, na níž
musel zemřít, řekl Bonhoeffer: To je konec, a pro mne začátek.
Dokud církve věrohodně zvěstují tuto zvěst o Ježíši - Kristu,
jeho smrt a jeho vzkříšení také jako naději pro nás, v životě i smrti,
nejsou a nebudou zbytečné. Člověk tomu nemusí věřit, ale já tomu mohu a smím
věřit jako slovu pro můj život a mou smrt. K tomu je ovšem nutná i obnova
církve .v hlavě i údech" z ducha Ježíšova a evangelia. Zde jsou výzva i
šance dnešní církve. A proto nebude církev nikdy zbytečná.
(Christ in der Gegenwart, 11. září 1994, kráceno,
připravil -jv-)
Poslední komentáře