Václav Podskalský
Podle evidentní zkušenosti i podle výzkumů veřejného mínění
je církev na samém okraji společenského zájmu, mnoho i vážně a upřímně
přemýšlejících lidí nevidí její přínos pro společnost. Jeví se jako
anachronismus, jako nepotřebná, impotentní.
Jedná a mluví tak, že ani vysvětlující komentáře např. při
přenosech z jejích akcí nejsou schopny oslovit diváky. Vzniká otázka, zda
chyba je na straně lhostejného zmaterializovaného světa, anebo zdali přece jen
za zdobnými a anachronickými symboly netlí zbytky mrtvé skutečnosti. Je-li církev živým organismem, musí jako živý
organismus reagovat na podněty živého světa. Nesmí jí být lhostejné, že je
společnost (= konkrétní lidé, zejména bezmocní a chudí) drážděna arogantními,
mocichtivými a majetku chtivými .snaživci". Chce-li být věrohodná, musí
vystoupit proti každé struktuře nespravedlnosti. Musí ji být slyšet, jak se
zastává chudých rodin, musí např. upozornit ministra, který se považuje za
křesťana, že vzdělání je právo všech, a musí demaskovat demagogické řeči o
splácení půjček na studium, až bude mladý člověk vydělávat. Musí se zastávat
nemocných ve stále nejistém systému zdravotnictví, musí sledovat dodržování
lidských práv ve všech sférách, musí interpelovat u mocných tohoto světa ve
prospěch maličkých! Musí být prorockým hlasem a činem! Nesmí propadnout pokušení
moci a majetku. Musí být evidentní, že slouží. I tím málem lidí a prostředků
musí sloužit potřebným. Sociální a zdravotní sféra je jejím privilegovaným
polem.
Ve svých živých obdobích stála také v prvních řadách
vědeckého a kulturního pokroku. Také věda a umění jsou jejím úkolem.
Má-li být církev věrohodná, musí se dít v politice,
sociální sféře, vědě a kultuře. Ve staré církvi to tak bývalo. Apologeti
interpelovali u císařů, zastávali se nespravedlivě stíhaných, teologové se
vyjadřovali spolu s řeckými filozofy k aktuálním vědeckým a
společenským otázkám, hledala se syntéza kultur, zásady evangelia se
prosazovaly v politice. Každé eucharistické shromáždění mělo ve svém
centru přinášení darů, jež mělo i sociální charakter - péče o potřebné. Ovšem -
ve staré církvi to, co se dnes ukazuje jako církev, bývalo skryto. Samotnou
eucharistii mohli sledovat jen pokřtění, zasvěcení. Církev žila pravidlem disciplina arcani,
kázní tajemství. Zdroje života církve odkrývali jen tomu, kdo po nich toužil a
kdo se k nim protrpěl. Je ovšem
také možné, že křesťané v naší zemi přecenili své síly nebo nejsou schopni
doznat, že nestačí na úkoly evangelia. Křečovitá snaha se zviditelnit pak jde
mimoběžně ukazováním nepodstatných či skutečně mimoběžných aktivit a jevů.
Slavné mše, pompézní demonstrace, dožadování se bezduchých majetků, chvostění
se v nemódních oblečcích kolem mocných tohoto světa. Výsledky takové
křečovitosti ukazuje poměr společnosti k naším církvím. Pokud je to tak a
nemáme na to reprezentovat moc Kristovu v politice, sociální, vědecké a
kulturní oblasti, pak si to přiznejme, stáhněme se a konejme pokání.
Ostatně tvář církve se zračí v konkrétních životech
konkrétních lidí. To, co chápeme jako nezvratné hodnoty, jež musí utvářet život
církve ve společnosti, to zřejmě musí být vidět v našem osobním životě.
Jak já jsem občansky statečný v politice, jak já se angažuji v sociální
práci, jak já reprezentuji kristovskou moc ve svém oboru, obci, rodině. Odtud
by měla vycházet odpověd na položenou otázku, ale neměla by tu již končit. Také
hierarchie, jež se stále dovolává svých privilegií v Božím lidu, musí být
podle své ideologie vpředu!
Poslední komentáře