Dnes je doba, kdy mnozí - a já patřím mezi ně - jsou v pokušení
zeptat se církve: kam kráčíš?
Někomu se možná zdá, že jsou konečně neomezené možnosti a
nabídky pro práci v církvi: jiní tuto situaci nazvou spíše organizovaným
chaosem. Všichni pracují pro Boží
království, řídí se Boží vůlí, a přesto se stává, že se tyto .Bohem řízené"
aktivity překrývají a často stojí proti sobě, aniž je některá strana schopna
připustit, že ten, kdo Boží hlas slyší špatně, bude zřejmě ona.
Za - možná krátkou - dobu, po kterou pracuji v církvi,
jsem zjistila u mnoha .dělníků na Božím úhoru" podobný vývoj: ze začátku jsou
plni nadšení a odhodlání, co vše zlepší a napraví, kde pomohou a jak nebudou
litovat obětí. Po čase jsou nervózní a podráždění, neboť to, co se zpočátku
zdálo snadné, z nejrůznějších důvodů nejde, a jejich oběť často nebyla k ničemu
- samozřejmě nikoli v Božích očích, a ve třetí fázi někteří rezignují a ti
radikálnější odcházejí - do civilních zaměstnání nebo z církve vůbec.
Další, nepříliš početná skupina jsou .žijící svatí", kteří s láskou
zůstávají. A není to proto, že se neumějí rozhodnout, že jsou změkčilí,
neschopní k obětí, nebo že jejich víra je mělká. . .
Občas mi bývá z hloubi duše líto těch, u nichž odchod
není možný - slíbili totiž celoživotní poslušnost. Jedna řeholnice mi před
časem skoro se slzami v očích říkala: .Vidím kolem sebe, co je potřeba
udělat, jak stačí málo k tomu, aby byly věci v pořádku, a když na to
upozorním, tak mi říkají - nevšímejte si toho, buďte lhostejná. Ze začátku mi
to přišlo divné - mám být lhostejná, i když vím, že to není správné? Ale asi to
jinak nejde, tak sa to učím. . ." Kdyby mi dříve někdo řekl, že se ještě dá udělat v dnešní
církvi nějaká kariéra, nevěřila bych mu. Myslela jsem si, že církev dnes už
sotva stojí na nohou, a těch pár, kteří s ní zůstávají, nesetrvává z nějaké
zištnosti, ale tak, jako zůstáváme se slabými a vysílenými, kteří potřebují i
naši pouhou přítomnost. Ale podivila
jsem se. Při bližším pohledu jsem zjistila, že mnohým pšenice .na církevním
lánu" jen kvete. A protože jak známo s jídlem roste chuť, tak i ti zmínění
šplhají pořád výš a v mezipatrech postupu jen tak mimochodem prohodí, že
práce pro církev je obzvláště dnes velmi potřebná - vždyť církev je třeba
neustále budovat, je to mystické tělo Kristovo. . . A jestli někoho nemají rádi, tak to
jsou lidé zištní a kariérističtí. . . A opovážlivě spoléhají na to, že je přece psáno: .. . .a brány
pekelné ji nepřemohou.
. .", tudíž jejich prospěchářství církvi nijak neublíží - vždyť Pán by
tohle přece jinak neřekl. Souhlasím, ale
nikde už není psáno, že nemůže zaniknout či být umořena místní církev. Vždyť
když se podíváte na dnešní rozkvět církve v zemích třetího světa, nabýváte
dojmu, že .oheň evangelia už plápolá někde jinde". Znám plno dnes nevěřících lidí, kteří, když s vámi
naváží hlubší kontakty, řeknou - vždyť já jsem přece jako malý kluk
ministroval. Od té doby uplynulo mnoho let a oni už dávno nevěří. Přestali
věřit, protože jim nebylo nabídnuto něco, co by jim chybělo v životě, co
by potřebovali - nebyla jim nabídnuta zkušenost s živým Bohem, s Bohem
lásky a odpuštění! Nikdo jim neřekl, kde a jak ji hledat. Teď většinou žijí
spokojeně, církev nepostrádají a co hůře - církev nepostrádá je. A pokud ano,
tak nejčastěji při sčítání účastníků bohoslužeb. Já vím, netýká se to všech,
někteří se ztratili sami, aniž se pokusili hledat. Ale i to je chyba - nebylo
jim ukázáno to, co stojí za to hledat.
Nedávno mi jedna známá povídala, že když se ona
rozhodovala pro víru, definitivně ji ovlivnili přátelé z katolického
okruhu. Žili svou víru pro ni natolik přitažlivě, že se jim chtěla podobat.
Když jsem se nad tím zamyslela, zjistila jsem, že neznám člověka, který by v mých
očích žil svou víru natolik přesvědčivě a naplno, že - kdybych byla nevěřící -
by mě dovedl ke konverzi. Pořád slyšíme
z různých stran lamentace na téma, jak málo je kněží, bohoslovců, řeholnic
a řeholníků - a na druhé straně se vedou zcela vážné debaty o tom, zda do
kostelů patří i malé děti.
Často v poslední době bývají věřící vyzýváni k naplňování
a uskutečňování ekumenismu, který si ovšem mnozí představují spíše jako nahnání
příslušníků jiného vyznání pod ochranná křídla katolické církve. Setkala jsem
se s panem farářem, který poté, co byl informován o jisté spolupráci s nekatolickou
církví, vyletěl ze židle se slovy: No to je krásný, oni hlásají bludy proti
katolické církvi a vy jim v tom pomáháte!
Nemyslím si, že katolická církev je jediná a nejlepší.
Věřím, že vlastní část pravdy - stejně jako ostatní. Její chlad a uzavřenost
bývají někdy a někým klasifikovány jako plus, neboť prý tímto nechává člověku
svobodu při rozhodování. Občas je mi z té .svobody" smutno a úzko. Když jsem vyprávěla o svých mnoha neblahých
zkušenostech jednomu moudrému pánovi, odpověděl - zaplať Pán Bůh. Usmál se mému
užaslému pohledu a vysvětlil, že mé .zážitky" ho potěšily, neboť prý jsou tak
strašné, že onen očekávaný .krach starých a ztrouchnivělých" církevních
struktur už není tak daleko a o to dříve budou moci vyrůst nové, životaschopné,
obnovené. . .
Někteří namítnou, že můj pohled je zúžen jen na to
negativní - vzhledem k tomu, že je teprve šest let po revoluci, a co vše
už vzniklo a celkem obstojně funguje! Mají pravdu, ale jen částečnou. Nelze
zůstat stát na místě, spokojen s dosaženým, ale je nutné jít dál, měnit,
tvořit, ale i nechávat zaniknout - protože to je život.
Nelze se obklopit oblakem kadidlového dýmu, skrze který
není nic vidět, a tvrdit, že se nic neděje - a pokud ano, tak .nás" se to
netýká. Týká. My křesťané totiž máme být ostatním světlem v temnotách - a
světlo má svou cenu pouze tehdy, když temnotou pronikne. Skomírající plamínek
nikomu cestu neukáže.
Nezbývá nám než doufat, že onen moudrý pán měl pravdu a
vyhlížet na obzoru onen toužebně očekávaný paprsek naděje, že nastanou nové a
lepší zítřky.
-P-
Poslední komentáře