V rámci
své státní návštěvy v Německu ve dnech 22. až 25. září
2011 navštívil Benedikt XVI. kromě Berlína a Freiburgu také
Erfurt - město, jehož „Teologické studium" se v bývalé
DDR statečně udrželo jako církevní zařízení, poskytující
vzdělání teologickému dorostu, a dnes pod názvem Katolická
teologická fakulta zaslouženě našlo své místo na universitě
(„Haus der Wissenschaften"). V někdejším augustiniánském
klášteře se papež na vlastní přání sešel s představiteli
Evangelické církve v Německu (EKD), aby s nimi hovořil
o stavu ekumenického dialogu, a vedl ekumenickou bohoslužbu.
Jako
symbol nemohlo být místo setkání vybráno lépe. Zde se stal r.
1505 Martin Luther mnichem. Zde žil, když po svém kněžském
svěcení - to bylo tehdy obvyklé - na příkaz představených
řádu studoval na tehdejší universitě teologii, onu teologii,
jejímž centrem Erfurt byl (teologii františkána William Ockham,
1285-1347) a která svými teoretickými a existenciálními
konsekvencemi Luthera uvrhla do takových úzkostí (milovat Boha
nade vše z přirozených sil je podmínkou Boží milosti;
odpuštění hříchů při zpovědi platí jen při dokonalé
lítosti z čisté lásky k Bohu atd.). Joseph Lortz
(†1975), průkopník obnoveného katolického pohledu na Luthera,
označil tuto teologii, kterou tehdy v oficiální církvi nikdo
nekritizoval, jako zcela „nekatolickou": „Luther svedl vnitřní
boj s katolicismem, který nebyl katolický." A tridentský
koncil (1545-1563) výslovně odmítl ústřední teze této
teologie. Luther - na tom se badatelé shodli - tuto teologii
nakonec překonal díky tomu, že studoval Augustina, zakladatele
řádu, a jako „profesor Písma svatého" se profesionálně
zabýval teologií apoštola Pavla.
V
aktuálních a historických souvislostech je toto všechno je
dostatečným důvodem, abychom se ptali, zda a do jaké míry
představuje dnes papežství pro ekumenický dialog překážku, na
níž nutně znovu ztroskotává soulad dosažený již v jiných
věcech. Zejména když je pořád ještě ve vzduchu pojetí papeže
jako „Antikrista" - názor, který Luther vyslovoval zprvu
velmi opatrně a později stále agresivněji a který luterská
vyznání převzala (ale od té doby evangelická církev
relativizovala!). Jakého soudu se odvážíme?
Situaci
dodnes charakterizují dva výroky papežů: „Vím, že úřad
papeže je největší překážkou na cestě k jednotě církve"
(papež Pavel VI., 1967) a „Přesvědčení katolické církve, ...
že v úřadě římského biskupa uchovala viditelné znamení
a záruku jednoty, je ovšem problémem pro většinu ostatních
křesťanů, poznamenaných určitými bolestnými vzpomínkami"
(papež Jan Pavel II., 1995).
Papežství je skutečně překážkou
ekumenického rozhovoru
Pavel
VI. vyslovil zmíněnou větu, od té doby stále znovu citovanou,
v projevu před Sekretariátem pro jednotu křesťanů (dnešní
Rada pro podporu jednoty církve) v Římě 28. dubna 1967. A
věta Jana Pavla II. pochází z encykliky k ekumeně „Ut
unum sint" (č. 88) z r. 1995. Skutečnost oběma výroky
konstatovanou není tedy už nutno dokazovat, nýbrž jen vysvětlit.
Co musíme vědět?
V celém
prvním křesťanském tisíciletí nemohlo být o primátu římského
biskupa (výlučný titul „papež" se vžil v západní
církvi od 5. století) ani řeči, natož o primátu soudní
pravomoci a neomylnosti učitelského úřadu. Papež byl
„patriarchou Západu" a měl maximálně jakýsi „čestný
primát" jako biskup města, v němž zemřeli mučednickou
smrtí Petr a Pavel, „knížata mezi apoštoly". Co se týče
koncilů staré církve, pro křesťanské vyznání tak důležitých,
biskupové západní církve se účastnili jen nicejského (325 -
tehdy ještě nebyla Říše římská rozdělena); v Konstantinopoli
(381) nebyli vůbec; v Efezu (431) nedostali zástupci Říma
právo promluvit; v Chalkedonu (451) byli zastoupeni jen
poselstvem římského biskupa Lea I.; a Konstantinopol II (553) je
z koncilového dění potupně vyloučil - včetně papeže
Vigilia.
Závěry
těchto koncilů byly římskými synodami nebo římským biskupem
dodatečně přijaty a tím se staly závaznými i pro západní
církev. Dogmatická přípravná práce Lea I. na učení o Kristově
božství a lidství („učení o dvou přirozenostech"), byť
rozhodně významná, nebyla v žádném případě nějakým
„rozhodnutím učitelského úřadu" a proslulá věta
koncilových otců „Petrus promluvil skrze Lea" určitě
neznamenala uznání primátu Říma v oblasti nauky.
Schisma
mezi východní a západní církví datují historici zpravidla od
událostí roku 1054. Po bezvýsledném vyjednávání položil 16.
července 1054 kardinál arcibiskup Humbert de Silva Candida, aniž
byl k tomu papežem zmocněn, osobně formulovanou klatbu proti
patriarchovi Michalu Kerullariovi na oltář v chrámě Hagia
Sophia; při nejmenším částečně to byl i důsledek soukromého
nepřátelství vůči stejně nesmiřitelnému patriarchovi. Tato
událost však pouze zpečetila ochlazení vztahů mezi východní a
západní církví v předchozích dvou stoletích, způsobené
hlavně vznikem nového západořímského císařství (papež Leo
III. korunoval Karla Velikého o Vánocích r. 800)
Dovršení
traumaticky nevyléčitelného rozkolu spatřují historikové
východní církve ovšem teprve v událostech roku 1204. Za
čtvrté křížové výpravy vojsko křižáků, místo aby táhlo
dál do Svaté země, vtrhlo do Konstantinopole, zmasakrovalo
obyvatele a vyplenilo město; poté byla zřízena tzv. „latinská
císařská říše" (existovala až do r. 1267) a zároveň došlo
k pokusu o „latinizaci" řecké církve.
Druhá
oblast, pro niž se papežství stává překážkou nové jednoty
církve, je přirozeně reformace a z ní vyrostlé a samy se
opět dělící evangelické („protestantské") církve. Tady je
nutno vědět: Martin Luther papežství kritizoval a odmítal nejen
kvůli skandálnímu způsobu života tehdejších papežů (i když
k tomu bylo dost důvodů), nýbrž proto, že se papež se svou
autoritou stavěl nad Písmo svaté. V odpovědi na Lutherovy
teze proti odpustkům, kterou r. 1518 sepsal papežský dvorní
teolog Silvester Prierias (nerad, jak sám dosvědčuje, avšak
přinucen papežem Leem X.) a která se měla stát podkladem
římského procesu proti Lutherovi, musel Luther číst hned na
začátku jako třetí „fundamentum" (zásadu): „Heretikem
jest, kdo se odchyluje od autority římského biskupa, kterážto je
neomylným zákonem víry a od níž bere svou sílu a autoritu
(robur et auctoritatem) i Písmo svaté." Tato věta
způsobila, že si Luther poprvé, zpočátku velmi opatrně položil
otázku, zda papež není „Antikrist".
Prierasova
věta byla ovšem už tehdy nehorázně přehnaná. Dokonce i
„papalisté", tj. zastánci nadřazenosti papeže nad koncily,
vždy počítali s tím, že i papež se může stát heretikem
a uvést církev v omyl, a to tehdy, když zjevně odporuje
Písmu svatému. A už vůbec není pravda, že by Prierasovu
větu potvrdil I. vatikánský koncil (1869/70) vyhlášením dogmatu
o primátu a neomylnosti učitelského úřadu papeže - na to není
třeba žádných znalostí, stačí si jen text dogmatu důkladně
přečíst. Ale nelze se divit, jsou-li evangeličtí křesťané
dodnes přesvědčeni, že se papežství od Prierase dostatečně
nedistancovalo. Vztah mezi Písmem svatým a učitelský úřadem je
rozhodně i v dnešní době - přes veškerý pokrok
ekumenického rozhovoru - problém ne zcela vyřešený.
Nutně
tedy platí: Papežství, jak se dnes jeví, nemá v ekumeně
21. století budoucnost. Samozřejmě nelze tvrdit, že by se papež
stavěl „nad Písmo": „Učitelský úřad není nad Božím
slovem, ale slouží mu", říká se v čl. 10 Věroučné
konstituce o Božím zjevení „Dei Verbum", vydané II.
vatikánským koncilem.
Papežství nemusí být překážkou
ekumenického rozhovoru
Říká
se, že dějiny osvobozují. Skutečně, „překážka", kterou
papežství je, se značně scvrkne, pohlédneme-li na jeho
historický vývoj. Není nijak přehnané říct: Papežství ve své
dnešní formě se svým (teoretickým) nárokem na univerzální
soudní pravomoc a (v určitých mezních případech) neomylnost
učitelského úřadu je výsledkem dějinného vývoje. Heslovitě
vyjádřeno: Ježíšova slova k Petrovi: „Ty jsi Petr, to
jest skála, a na této skále postavím svoji církev" (Mt 16,18)
znamenají, jak výslovně konstatuje „Katechismus Katolické
církve" („Světový katechismus") z r. 1993, že Ježíš
chce postavit svoji církev na víře, kterou Petr vyznal jako
první (č. 424; 442). Petr je autorizovaný mluvčí dvanáctičlenné
skupiny a má se účinkem Ježíšovy modlitby stát „posilou svým
bratřím" (L 22,31n) - to je jediný z Ježíšových
výroků, který Petra vyčleňuje z ostatních apoštolů.
To
ale nemůže znamenat, že by byl Petrovi udělen nějaký úřad,
který by se měl dále předávat a přejít na římského biskupa.
Protože jednak v Římě existovala křesťanská obec už před
Petrovým příchodem, jednak Petr nebyl jejím biskupem - římská
obec měla ještě dlouho kolektivní vedení, „presbyterium",
což by bylo nemyslitelné, kdyby Ježíšovým slovům všichni
zúčastnění jednoznačně rozuměli jako ustavení předavatelného
úřadu. Údajní římští biskupové, které vypočítává
církevní otec Ireneus na přelomu 3. století ve svém boji proti
bludům, jsou do jednoho bájnými postavami. Historickou osobou je
teprve biskup Viktor I., který koncem 2. století bezvýsledně
zasáhl do sporu s východní církví kvůli termínu
Velikonoc. Poté vzniká, jak již řečeno, ve vztahu římského
biskupa k východním patriarchům jakýsi čestný primát.
Teprve
v 2. tisíciletí se z něho stává univerzální nárok,
na jehož počátku stojí neblaze proslulý Dictatus Papae
Řehoře VII. (1073-1085) - 27 tezí, které dal papež začlenit
do seznamu svých dopisů. Východní církve ani církve vycházející
od 16. století z reformace tento dokument nikdy neuznaly;
uvnitř „katolických" zemí se o něm vedly spory
(„konciliarismus" pozdního středověku, „galikanismus" ve
Francii) a dodnes je v katolické teologii tématem „loajální
diskuse". Řím už dnes nemůže jako za časů Pia XII. počítat
s tím, že bude katolíkům rovnou zakázáno diskutovat i o
jakémkoli papežově stanovisku nebo rozhodnutí mimo slavnostně
vyhlášené dogma.
Papežství samo může přispět
k odstranění překážky v ekumenickém rozhovoru
Papežství
by podstatně přispělo k minimalizaci překážky
v ekumenickém rozhovoru, kdyby papež tento dějinný vývoj
veřejně přiznal - a tím svůj úřad relativizoval a otevřel
možnost k jeho radikální proměně. Oprávněnost proměny
Petrova úřadu se měří tím, zda v dějinách
vykonával Petrovu službu, zda působil - slovy
papeže - jako „viditelné znamení a záruka jednoty". To
zcela určitě nedělal vždycky, jak jsme viděli; přesto tak
působil až do současnosti v četných případech, které zde
nelze vyjmenovat. Dějiny papežství nejsou v žádném případě
pouze dějinami skandálů!
Co
by papežství mohlo udělat? Konkrétně - co by měl udělat
papež? Řečeno zcela všeobecně, měl by dělat všechno, co budí
a posiluje důvěru ostatních církví, že jejich vlastní dobré
křesťanské tradice budou v novém církevním společenství
s papežem chráněny. K tomu by mohlo a nutně mělo
náležet:
-
Papež
by měl veřejně prohlásit, že v novém křesťanském
společenství nemá nad sdružujícími se církvemi takovou soudní
pravomoc, jakou má na základě historického vývoje nad
římskokatolickou církví.
-
Papež
by měl uvážit, kde se může i v rámci vlastní církve
zříci svých historicky podmíněných práv, pokud by mohla
ohrozit důvěru ostatních církví, že jejich vlastní tradice
budou chráněny.
-
Papež
by se měl ve věcech učení držet úzkých vymezení I.
vatikánského koncilu, což znamená skoncovat s praxí, že
„rozhodnutí v oblasti nauky jsou uskutečňována správní
cestou", především prostřednictvím Kongregace pro nauku víry,
která očekává poslušnost jako v případě slavnostního
vyhlášení dogmatu. Závazná kompetence ve věcech nauky pak
přísluší (pokud vůbec někomu) jen papeži osobně, a nikoli
instituci, která se kdysi, při svém založení v r. 1542,
jmenovala „Kongregace pro římskou a celosvětovou inkvizici".
-
Papež by měl např. s platností pro
všechny církve povzbuzovat svobodu slova v církvi v důvěře,
že při svobodné výměně argumentů se ukáže pravda, protože
všichni pokřtění (a biřmovaní) křesťané mají účast v
Kristově prorockém poslání (srov. „Lumen gentium", čl. 12).
-
Papež
by se měl otevřeně distancovat od antiekumenických tendencí,
podporovaných dokonce mnohými biskupy, především ale
konzervativními katolickými sítěmi, které se často odvolávají
na papežovy výroky vytržené z kontextu.
-
Papež
by se měl a mohl už dnes pokusit spolupracovat na přípravě
stanovisek k problémům, které se týkají celého
křesťanstva nebo se dokonce jako v poslední době obracejí
na „všechny lidi dobré vůle", od počátku s představiteli
nekatolického křesťanstva (Ekumenický patriarchát, Ekumenická
rada církví, konfesní světová sdružení). Při formulování
některých textů II. vatikánského koncilu taková spolupráce už
jednou dobře fungovala, jak vyplývá z dokumentů.
Do Wittenbergu přes Konstantinopol?
Od 70. letech 20. století až dodnes je
slyšet ze strany evangelické teologie a církve návrh, že
by měl existovat „úřad ekumenické jednoty", jakýsi „úřad
mluvčího" pro veškeré křesťanstvo, a že by se takovým
úřadem vzhledem k situaci mohlo stát papežství -
samozřejmě způsobem právnicky přesně formulovaným a jedině po
náležitých reformách, na něž už byly podány seriózní
návrhy. V dnešním medializovaném světě už skutečně
mimokřesťanská veřejnost papeže jako takového mluvčího vnímá.
Papež Jan Pavel II. vybídl ve své encyklice o
ekumeně v r. 1995 představitele nekatolických církví, aby
s ním diskutovali o způsobu, o „stylu", jakým je
vykonáván jeho úřad, aniž by však přitom „bylo zpochybňováno
to, co je pro toto poslání zásadní" (č. 95). Z hlediska
biblického a historického patří k tomuto „zásadnímu",
jak už bylo naznačeno, jen velice málo. Nicméně v předchozím
odstavci popsal papež toto „zásadní" jako „‚dohlížení‘
(episkopein), aby skrze úsilí pastýřů bylo slyšet pravý hlas
Pastýře Krista ve všech místních církvích" - a tím předem
řekl, z čeho by měl vycházet jím očekávaný výsledek
rozhovorů. Je pochopitelné, že potom nikdo nechtěl pozvání
k rozhovoru přijmout!
V církvi probíhá proces, který by -
kdyby byl brán vážně - mohl budit ekumenickou naději: Papežové
doufají již několik desetiletí, že s východními církvemi
by bylo možno na základě společného uznávání sedmi svátostí
a „apoštolské posloupnosti" při jmenování biskupů dosáhnout
nového církevního společenství. Východní církve pochopitelně
nikdy neuznají ani sebemírnější formu papežského primátu
v oblasti jurisdikce. Pakliže je tato naděje přesto živena,
znamená to, že Řím nevylučuje možnost společenství
s církvemi, které neuznávají učení, jež má v římské
říši statut slavnostně vyhlášeného dogmatu. Je-li něco
takového možné v případě východních církví, muselo by
to logicky být možné i v případě církví reformačních.
Není tedy vyloučeno, že ve věci papežství povede ekumenická
cesta do Wittenbergu přes Konstantinopol.
Ze
Stimmen der Zeit 10/2011 přeložila Helena Medková
Komentáře
Hmm, vnímám to podobně,
Hmm,
vnímám to podobně, ale... pokud se papež (některý budoucí) odváží takto přeformulovat význam svého úřadu.... nezabijí ho? (to je asi veliká výzva pro jeho osobní odvahu...)
Jakub
Otče Peschi, držte se, prosím, historické pravdy
Primát sv. otce, papeže římského, v období prvního tisíciletí Církve Pánovy, je Otto Hermanem Peschem nepochopen, popř. (doufám že jen bona fide) hrubě překroucen. Římský papež neměl jen jakýsi čestný primát!
http://www.tedeum.cz/5_2009/papezstvi_a_koncily_052009.htm
P. S. Tím nepropaguji ve Vašem listě(Getsemany) časopis Te Deum.
Jde pouze o pravdivost historie.
Johannes