(k perikopám liturgického mezidobí)
Naším posláním je zvěstovat vzkříšeného Krista, který i
dnes žije a působí. Tomuto svědectví pro
Krista slouží i zvěstování jeho zázraků, zaznamenaných v evangeliích.
Dnešní polarizace v církvi nás i v této věci
vhání do falešné alternativy, jako by šlo jednoduše o to, zda se Kristovy
zázraky skutečně udály tak, jako jsou zaznamenány, nebo ne. Biblická
perspektiva je ovšem docela jiná:
Ježíš činí zázraky, nikdo je nezpochybňuje, ale jsou lidé,
kteří se ptají: Jakou mocí to činíš? Jde o Boží jednání k naší spáse či o
ďábelské jednání k naší zkáze? Jedině z této perspektivy můžeme
zázrakům porozumět i dnes. Fakt zázraku sám o sobě je naprosto dvojznačný, jde
o to, zda se setkáváme s Božím jednáním či ne.
Církev si však v novověku nechala vnutit jiné kritérium
- přírodovědecké.
Podle něho je zázrak chápán jako mimořádné porušení
přírodních zákonitostí.
Jenže hranice toho, co je vědecky nevysvětlitelné, se stále
posouvá. Pro takto chápané Boží jednání
zbývá stále menší prostor. A je to v pořádku, omezit Boží jednání na
takové výjimky, s nimiž se většina lidí za celý život ani nesetká?
Biblická zvěst je jiná: Svět je viděn plný Božího
působení, nejen vznik světa a života, ale i jeho udržování je Božím dílem,
Božím přítomným jednáním. Všechno je
dar, a mezitím zvláště obnova života a stvoření tam, kde jsou porušené. Také
dějiny vnímá Izraelita jako dějiny spásy, plné Božího působení, a v tomto
smyslu zažívá věřící i mimořádné okamžiky, kdy se zvláštní intenzitou poznává,
že Bůh je mu ve své lásce blízko.
Dříve se zázraky chápaly jako jakési důkazy pro víru. Dnes
tyto důkazy nepřesvědčují, což je v pořádku: Ježíš jimi nechtěl
přesvědčovat, pouze volat k víře. Jeho protivníci jej vyzývali, aby konal
znamení, vyzýval jej k tomu i ďábel. Ježíš však nechtěl své mesiášství
demonstrovat (Mk 3,22). Jak je tomu
s fakticitou Ježíšových zázraků? Staly se opravdu takto? To, že Ježíš
vymítal duchy a uzdravoval nemocné, dnes odborníci nepopírají. Ježíš o tom mluví sám ve svých výrocích,
které mu kritika nemůže upřít. Naproti
tomu co se týče způsobu zaznamenání zázraků v evangeliích, je zřejmé, že
evangelisté pomíjejí detaily, jež by zajímaly historika, protože o Ježíšových
zázracích nechtějí vyprávět jako o minulých jednorázových událostech, ale
příběhy typizují: Takovéto jednání je pro Ježíše typické, on tak nejen
jednorázově jednal, ale stále takto jedná a my se na to dnes můžeme spolehnout.
Toto je také cílem dnešního zvěstování Ježíšových zázraků. Ježíšovy zázraky stojí ve službě zvěsti o
Božím království, které přijde na konci časů, ale v Ježíšovi je přítomno
už zde nyní. Zázraky nejsou jen řešením časných problémů, ale znamením
budoucího vzkříšení, budoucího uzdravení všech, budoucího vysvobození
v Božím království. Jde vlastně .jen o světské záležitosti", ale důležitá
je jejich souvislost s Božím královstvím.
Stejně i dnes, když přijímáme od Boha pomoc v našich záležitostech,
přijímáme ji jako znamení budoucího Božího vyřešení všech našich problémů. Toto budoucí vzkříšení už začalo vzkříšením
Ježíše Krista. Proto křesťanský vykladač může Ježíšovy zázraky vykládat pouze
v souvislosti Velikonoc. To se také od počátku děje, nejznámějším
příkladem je vzkříšení Lazarovo, už v Janově evangeliu chápané ve vztahu
ke Kristovu vzkříšení. Tak i my dnes můžeme zvěstovat Krista jen jako
vzkříšeného.
Závěrem otázka: Nejsme my při všem církevním provozu na
tom se svou vírou nakonec jako lidé v Nazaretě, kde Ježíš nemohl vykonat
žádný zázrak?
- podle pramenů jv -
Poslední komentáře