Text druhého šéfredaktora Getseman Jaroslava
Vokouna ukazuje, že církev jako instituce není úplně totéž
jako církev jako společenství. Jde o ukázku z malého kursu
teologie obce, který v našem časopise tehdy vycházel. (Getsemany
050 - duben 1995)
V předcházejících
částech kurzu jsme se zabývali vymezením obce a jejích funkcí.
Dnes tento výklad doplníme o jedno hledisko, které nám pomůže
vyřešit množství konkrétních problémů - z Teologie
budování obce (F. Schwarz / C. A. Schwarz, Neukirchen-Vluyn
1985) přebíráme důsledné rozlišování církve jako instituce a
eklézie jako živého společenství. Toto rozlišení nemá být
módní kritikou instituce, naopak, autorovi jde o to, že směšování
těchto dvou pojmů vede k falešným očekáváním a následným
zklamáním. Naopak správné rozlišení obou pojmů pomáhá
využít šance společenství i instituce.
Termín eklézie,
společenství, vyhrazuje Schwarz tomu, co je smyslem a cílem
veškeré církevní práce - společenství lidí, kteří mají
osobní vztah k Bohu i k sobě navzájem a jejichž víra
se projevuje ve světě láskou. Jde o lidi, kteří jsou fascinováni
Kristem, a to je chrání před fascinací jinými věcmi. Eklézie
je koinonia pneumatos, společenství svatých.
Naproti tomu
označení církev, instituce vztahuje na všechno, co tomuto cíli
slouží. Instituce a společenství tedy nejsou alternativy (nemusí
být), instituce je prostorem, v němž kdykoliv může eklézie
vzniknout. Instituce jsou předpoklady, které je možno zajistit,
zorganizovat - přitom nejde jen o materiální věci, ale bez
instituce bychom neměli ani Písmo, instituce zajišťuje zvěstování
evangelia, udílení svátostí a další věci, bez nichž by
eklézie nemohla být. Církev jako instituce má kontinuitu, kdežto
společenství víry vznikají a zanikají - společenství je
v různých fázích svého vývoje různě navenek aktivní,
kdežto církev nese např. charitativní službu jako instituce
nehledě na momentální stav víry pracovníků. Problém je v tom,
že instituce může běžet i naprázdno, aniž vzniká společenství
víry. Církev jako instituce má své (sebezáchovné) instituční
zájmy, které je nutno registrovat, protože mohou být někdy i
v rozporu s cílem eklézie. Eklézie bez víry nemá
smysl, zatímco instituce může běžet i bez ní a na víru svých
členů se raději neptá; eklézie usiluje o opravdové následování
Krista, kdežto instituce se 28. strana zpravidla snaží nároky
evangelia zmírnit; eklézie má spíše tendenci k exkluzivitě,
kdežto instituce nechce nikoho ztratit. V dnešní době je
instituce v krizi, a proto většinou nebrání vzniku eklézie,
neboť si od toho slibuje svou stabilizaci. Cílem budování obcí
však nemůže být zvyšovat religiozitu či stabilizovat stav
členstva, ale pomoci lidem k víře a ke společenství s Bohem
a lidmi. Církev jako instituce se nemůže stát eklézií a není
jí to třeba vyčítat - neměla by však předstírat, že
eklézií je. V optimálním případě lze vztah eklézie a
církve vyjádřit obrazem mušle a perly, již v sobě
skrývá a již živí.
Zatímco v církvi
se jasná hranice mezi vírou a nevírou často ztrácí, je pro
eklézii víra základem. Budování obcí proto musí být voláním
k víře a k následování Krista. Toto volání je
zároveň z definice volání ke společenství s Bohem a
s lidmi - obec buduje pouze takové kázání, z něhož
je patrné, že Boží vůli můžeme naplnit pouze jako
společenství, nikoli jako izolovaní jednotlivci. Nový život
v Kristu je život s druhými lidmi. Nositelem tohoto
volání ke společenství není jednotlivec, ale společenství.
Všude lze najít dva nebo tři, kteří věří a sdílejí svou
víru, a toto společenství se pak otevírá dalším lidem -
evangelizace je tedy takovýto samozřejmý proces, nikoli nárazová
akce. Obsahem evangelizace je „jednoduché evangelium", „stručný
souhrn víry", tedy to, co nás skutečně nese, z čeho
opravdu žijeme, co se nás týká a co nás naplňuje radostí,
žádné složité teorie. Základem je zvěstování jména, v němž
jsme spaseni, a skutků s tímto jménem spojených. Bůh
sám, jehož jméno dosvědčujeme, v tom projeví svou moc a
vyprovokuje rozhodnutí víry. Instituce vychovává propagandisty,
eklézie svědky pro Krista. Svědek pro Krista je však při vší
výřečnosti bezmocný, pokud tu není eklézie, která svým
životem dosvědčuje vážnost a pravdivost jeho slov.
Zkušenost ukazuje, že co lidé mnohokrát slyšeli a ignorovali
v kázání, to přijmou v osobním rozhovoru.
Je jistě správné
poukazovat na to, že nás Kristus dal dohromady nehledě na naše
sympatie, to však nevylučuje, že bratrství, sesterství a
přátelství je v eklézii zakusitelnou realitou. (Odvolávání
se na .objektivní skutečnosti" je typické pro církevní
instituci. Eklézie se ptá, jak se tyto objektivní skutečnosti
projevují v jejím životě - jedno a druhé se totiž
nevylučuje, ale doplňuje.) Testem jeho pravosti je však otevřenost
pro nové příchozí.
Společenství
eklézie je společenstvím v naslouchání, modlitbě, slavení
a práci. Tyto čtyři faktory se navzájem podmiňují a doplňují,
nikoli vylučují: práce není alternativou modlitby!
Eklézie je
odkázána nejen na dar víry a na milost, které nejsou v našich
rukou, ale i na konkretizaci daru milosti v jednotlivých
charismatech. Zatímco pro instituci mohou být charismata rušivý
prvek, eklézie je bez charismat nemyslitelná. Bůh dává eklézii
vše, co potřebuje pro budování obce. Budování obce a
charismatika jsou tedy totéž. Charismata jsou Boží dary pro
budování obce - to je jejich teologická definice. Eklézie je
schopna rozpoznat charismata svých členů, modlí se za charismata,
která potřebuje. Přitom se zpravidla obejde bez nápadných
charismat, jako je mluvení jazyky (které tím nemá být
odmítnuto), ale neobejde se bez řady obdarování nenápadných a
neobdivovaných. Je též nutno mít jasno v tom, co je úkolem
všech pokřtěných a k čemu je nutné speciální charisma,
protože zaměňování těchto dvou věcí působí velké škody.
Každý má své charisma pro budování obce, druzí mu pomáhají
toto charisma rozpoznat a současně jej nesou svými charismaty.
Rozlišování
mezi církví jako institucí je zvláště důležité pro ty, kdo
jsou aktivními zaměstnanci či dobrovolnými spolupracovníky
instituce. Je třeba, aby vydrželi toto napětí mezi institucí a
eklézií, aby se nestali pouhými funkcionáři a nezapomněli, že
všechna jejich instituční angažovanost může mít jediný cíl
v tom, že lidé přicházejí k víře a žijí nový
život s Bohem i lidmi.
Přes drtivou
kritiku institučních církví považují autoři knihy za možné
budovat obec i v té nejbyrokratičtější církvi bez čekání
na reformy, jejichž příchod však růst eklézie urychlí. Ti, kdo
instituční církve opustili, většinou skončili budováním
nových institucí a dále se nedostali: „Srdcem Božím nehýbe
vůbec otázka, jak může být církvi zajištěna její chabá
finanční báze, aby nezahynula na úbytě. Boží srdce tluče pro
hříšníky, pro chudé a slabé. Těm se má dostat odpuštění,
osvobození a právo. Boží lásce nejde o to, aby tito lidé
stabilizovali církev, aby jí opět pomohli ke společenské
prestiži. Bůh chce, aby nalezli společenství s Otcem, Synem
a Duchem svatým, s bratřími a sestrami.
Je nejvyšší
čas, aby námi hýbalo to, co hýbe Božím srdcem. Strach církve o
existenci je dubiózní motivací evangelizace a vede k její
degeneraci v propagandu."
Poslední komentáře