Nad knihou Václava Vacka „Pozvání k Večeři
Páně".
Václav Vacek je římsko-katolický kněz, ročník 1946. Knězem se
stal v roce 1975 a působí v diecézi Hradec Králové.
Od roku 1990 je farářem v Letohradu v podhůří
Orlických hor. Jeho kniha Pozvání k Večeři Páně
vznikla z kázání a promluv, které Václav Vacek pronášel
během posledních třiceti let. Celou tuto dobu usiloval Václav
Vacek s křesťany ve farnosti o důkladnou obnovu v chápání
a praktikování eucharistie. Vodítkem a podstatným impulzem mu při
tom byla liturgická reforma Druhého vatikánského koncilu
zakotvená v konstituci Sacrosanctum concilium z roku
1962.
Že katolický kněz mluví a píše o Večeři Páně, se může
zdát neobvyklé. Skutečně, nepsaná (římsko-katolická) tradice
vychází z toho, že o Večeři Páně mluví evangelíci,
katolíci ale mluví o mši svaté respektive - po Druhém
vatikánském koncili - o eucharistické slavnosti. Václav Vacek
ale trvá na tom, že naše bohoslužebné setkávání je hlavně a
podstatně Večeře Páně. To dokládá z Nového Zákona a
z dokumentů prvotní církve. Bohoslužba se má konat ve
smyslu toho, co nám Ježíš Kristus při hostině na rozloučenou
se svými nejbližšími, se svými přáteli a učedníky odkázal a
nakázal.
Naše nedělní bohoslužba by měla být také slavnostní hostina
na Ježíšovu památku. Tak nám to ustanovil Ježíš Kristus sám.
Účelem této slavnosti je zpřítomnění Ježíšova odevzdání
pro nás. Je tam přítomen, aby se s námi stále znovu
spojoval a sjednocoval. A tím nás vedl ke spojení a sjednocení
s Bohem a spolu navzájem. Máme být společenstvím údů jako
jedno tělo. Tím, že společně jíme chléb a pijeme z jednoho
kalicha, máme účast na těle Kristově (1 Kor 10,16-17). - Jsou
to neobvyklá slova, ale tato slova jsou dobře biblická,
novozákonní.
Václav Vacek se brání všem pokusům a snahám těch, kterým se
nezdá být tato vzpomínka na Ježíše Krista a zpřítomnění
jeho spásonosného díla dost zbožná a nábožná. Mnohokrát
připomíná, že bychom měli více přemýšlet o tom, jak Ježíšův
odkaz v jeho smyslu naplňovat, než se snažit Večeři Páně
„vylepšovat", aby byla zbožnější a nábožnější.
To považuji za velmi důležitý důraz, který možná mnohým
tradičně katolickým uším zní neobvykle a cize. Mnozí z
generace těch křesťanů, kterým je dnes šedesát a více
let, si jistě vzpomenou na dobu, kdy jim byla ukládána povinnost
„jít v neděli do kostela" a „navštívit mši svatou".
„Svaté přijímání" bylo osobní, intimní spojení s „Pánem
Ježíšem". Tím se bohužel stala připomínka Ježíšovy
poslední večeře a jeho odkazu: „To čiňte na mou památku!",
povinností, zvykem a soukromou pobožností. Z původního
společného „lámání chleba" se stala osobní, soukromá,
zbožná záležitost mezi jednotlivým křesťanem a Ježíšem.
Zcela se zapomnělo na to, že tělo a krev Ježíše Krista znamená
také jeho radostnou zvěst, evangelium, jeho nasazení za věc Boží
mezi lidmi, jeho odevzdání na smrt i jeho vzkříšení. Rovněž
se zapomnělo na to, jak bylo Ježíšovi důležité, aby jeho
učedníci (= stoupenci, přívrženci, následovníci) tvořili
společenství. A v neposlední řadě se pozapomnělo na to, že
to celé je „eucharisteia", díkůvzdání Bohu za to všechno.
Václav Vacek chce
fenomén svaté Večeře Páně osvětlit z mnoha stran a
přiblížit dnešnímu člověku. Z knihy je možno čerpat
mnoho podnětů pro vlastní úvahy a hlavně pro úvahy ve
společenstvích, pro které je důležité slavit eucharistii,
Večeři Páně v novém světle původního podání Nového
zákona a nejstarších církevních tradic. Bylo by dobré a
žádoucí, aby i v našich křesťanských církevních obcích
- katolických i reformačních nebo husitských - se o tématech
v této knize oslovených hlouběji diskutovalo, a tím se
hledaly a nacházely cesty k hlubšímu pochopení a prožívání
eucharistie, Večeře Páně.
Ostatně jde o to,
být křesťanem. Chodit do kostela, plnit nedělní povinnost
nestačí. Albert Schweitzer v této souvislosti poznamenal:
„Nikdo se nestane křesťanem, když chodí do kostela, zrovna tak
jako se nestane autem, když bude chodit do garáže!"
Vacek,
Václav, Pozvání k Večeři Páně. Vyšehrad, edice
teologie, Praha 2008, 206 s., ISBN 978-80-7021-919-5.
Poslední komentáře