Jste zde

Perspektivy poslání křesťanů v naší společnosti

Svůj příspěvek rozdělím do dvou částí. Máme-li se zamýšlet nad perspektivami poslání křesťanů, je moudré začít krátkou reflexí o společenství církve, ve které žijeme. Poté uvedu několik bodů k oněm perspektivám zmíněným v názvu příspěvku. Předesílám, že v obou částech se jedná spíše o postřehy bez nároku na vyčerpávající pohled na toto téma, které provází křesťany po celé dvoutisícileté putování dějinami.

1. Církev, ve které žijeme

Východiskem pro reflexi současné situace katolické církve v České republice mi jsou jednak závěry 2. vatikánského koncilu, jednak určující rysy současné doby s jejími radostmi a bolestmi, potřebami a touhami.

Církev v pojetí koncilu

Koncil se pokusil o sebereflexi církve, jejího postavení ve světě, který ji obklopuje i proniká, a projevil snahu nově pochopit poslání církve ve prospěch člověka. Hledal přitom odvahu k odpovědi na problémy moderního světa spojenou se snahou ukončit neefektivní a nedospělé stahování se do ochranné ulity. Postavil se s porozuměním k touze po reformě a decentralizaci církve, kterou nepředstavil jako majestátní pevnost uprostřed rozbouřených vod světa, nýbrž jako putující Boží lid dějinami1. Představil církev jako tu, která usiluje o partnerský dialog a smíření se změněným světem, při pozornosti vůči „znamením času", ve kterých rozkrývá, na základě moudrého úsudku a správného posouzení věcí, skrytý plán božské prozřetelnosti v současném vývoji lidského dění. Bere tak vážně situaci, kdy se církev „ve světě" dostala do pozice sice respektovaného, ale zato cizího, mnohdy nechápaného a ještě častěji nemilovaného tělesa.2

Církev v západní kultuře

Naším vlastním zájmem je situace církve v České republice na prahu 21. století. Pro její pochopení je však důležitý kontext, do něhož patříme - kulturně, nábožensky a nyní (EU) i politicky a hospodářsky. Začnu proto náčrtem situace církve v západní (hlavně evropské) společnosti.

Podle nizozemského duchovního Bernarda Rootmensena trpí církev a její život v západní kultuře erozí. To se projevuje jak úbytěmi církevního života, tak i vzrůstem počtu lidí opouštějících církve. Tak se církev stává ve společnosti menšinou.

Krize církve se projevuje nejen menším zájmem o církev a snižováním počtu jejích členů, ale také ztrátou věrohodnosti, ba dokonce přímo ztrátou jejího významu. Pro mnohé už není církev vůbec žádným tématem - ani v dobrém ani ve zlém. Je okrajovým jevem uvnitř naší kultury, zralým pro muzeum.

Za krizí církve je patrná krize víry. V různých oblastech narazíme na prázdnotu, často ve spojení s celkovým znejistěním ve složitých souvislostech doby.

Krize církve a víry není oddělena od krize kultury, v níž se ocitá západní kultura. Ta je z valné části způsobena faktem, že hodnoty technokracie začaly dominovat nad všemi jinými hodnotami. Nejintenzivněji se krize kultury pociťuje v krizi důvěry. Žijeme v kultuře nedůvěry a podezírání. Tím jsme ponecháni sobě samým a naše ideály a naše upřímnost jsou nahlodány.

Církev v České republice

V době totality a bezprostředně po jejím pádu se pro mnohé stala pronásledovaná církev v Československu přitažlivým symbolem a znamením odporu. Institucí, která stojí na straně člověka a národa proti nenáviděnému komunistickému režimu, blízko člověku a jeho touze po svobodě, odpovědnosti a spravedlnosti. Jistě není záhodno tuto situaci idealizovat - týkala se jen části tehdejší společnosti, nicméně publikované statistiky naznačují, že tehdy mělo k církvi důvěru víc než 60 % občanů naší země. Tento dlouze a těžce získávaný kredit však církev v krátké době ztratila. Příčin tohoto rychlého poklesu důvěryhodnosti katolické církve (ale i ostatních větších nekatolických církví) u nás je jistě několik.

Společnost zbavená totalitního útlaku se prioritně zaměřila na co možná nejrychlejší dosažení ekonomické úrovně vyspělejších zemí Evropy a zvýšení materiálního blahobytu. Rozhodující vliv na utváření veřejného mínění získala soukromá média a v nich pro etická, humanistická a náboženská témata zůstalo jen málo pochopení.

Někteří politici, intelektuálové a média se stále větší intenzitou posilovali a oživovali staré předsudky, odpor a někdy až skoro nenávist vůči církvi. Ta se tím cítila dotčená, ponížená a začala se o to víc dovolávat svých práv.3 Ze strategického hlediska šlo o vážnou chybu, protože se tím žádných práv nedomohla. Spíše dále ztrácela možnost využít předchozími desetiletími získané důvěry k výraznějšímu oslovení české společnosti. Takto naopak vznikl obraz církve, která se přednostně orientuje na sebe sama a své problémy a zájmy a málo na požadavky a potřeby lidí.

Skutečnost, že zároveň klesá počet přesvědčených ateistů a přibývá těch, kteří se zajímají o spirituální a náboženský rozměr života a jsou v tomto smyslu oslovitelní, lze sice chápat jako novou výzvu a šanci pro církev resp. církve, ale bez zásadní proměny stylu působení se o tyto hledající „postarají" sekty a jinak atraktivní „spirituality".

Rozhodně nechci popírat mnohé, co se v prostředí církve za posledních 15 let podařilo. Přesto nemůžeme přehlížet, jaký je převládající obraz naší církve v současné české společnosti: Je příkladem instituce, která se zaobírá příliš sama sebou. Poskytuje české veřejnosti řadu příkladů nesmyslných konfliktů, netolerance nejen vůči „nevěřícím", ale i vůči našincům, neporozumění, úzkostlivosti a diletantismu ve vzájemných vztazích. V rozporu se svým posláním se zaměřuje na maličkosti a unikají jí podstatné, důležité věci. Stále jsou zde silné tendence k návratu do ghetta, ačkoli víme, jak je důležité být ve společnosti solí a kvasem.

Tato převládající orientace na vnitřní problémy vede nejen k zanedbávání problémů celé společnosti, pro kterou bychom zde měli být, nýbrž také k zanedbávání samotného vztahu k Bohu. A tak kromě toho, že církev nepřichází v dostatečné míře s konkrétními návrhy a podněty na řešení aktuálních, často kontroverzních témat a problémů člověka a společnosti, např. otázek významu a postavení rodiny, bioetiky, hospodářské etiky, sociální spravedlnosti, vzdělání atd.4,  jsme svědky i postupující eroze víry v Boha, a to i u upřímných křesťanů. Potýkáme se s nedostatkem vitality, odvahy, morálními a intelektuálními nedostatky. Málo se pracuje systematicky a cílevědomě, spíše spontánně, chaoticky a často nekoordinovaně. Vzniká syndrom trvalého vyčerpání a frustrace vzhledem k nedosažitelným cílům.

2. Poslání a šance církve

Církev může být prostorem opravdového společenství vyrůstající ze vzájemné důvěry, společné víry, společných nadějí i společných úkolů. V prostředí krize důvěry (a v ČR je podle výzkumů situace ještě horší než jinde v Evropě) by toto byl mimořádně důležitý vklad křesťanů. Tak by se církev  stala i místem opravdové a hluboké solidarity s člověkem, a to i mimo církev. Je totiž stále dost těch, kteří se dostali na okraj společnosti buď vlastní vinou, nebo bez vlastního zavinění. Tito lidé potřebují konkrétní pomoc, která jim umožní opětné začlenění se do společnosti nebo přinejmenším zprostředkuje přijetí a bezpečí.

Posílení odvahy ke svobodě a k vlastní zodpovědnosti. K té je ovšem třeba vychovávat v prostředí, kde každý je přijímán takový, jaký je - a kde je mu důvěřováno. V minulosti bylo téma duchovního života vyhrazeno téměř výlučně řeholníkům a kněžím. Dodnes tomu odpovídá jazyk, který v církvi užíváme, a často i naše smýšlení. V tradičním pojetí církve byl laik chápán jako objekt pastorační péče. Jeho role v církvi byla pasivní - účastnil se bohoslužeb, modlil se ustálené modlitby, od svého kněze se dozvídal neměnné Boží pravdy a učení církve. Je zřejmé, že duchovní život přiměřený laickému životnímu postavení nemůže vzniknout jako napodobenina života řeholního či kněžského. Ukazuje se tedy v naší církvi naléhavá potřeba hledání křesťanského životního stylu pro naši současnou situaci.

Vytváření funkčního křesťanského společenství. Podle tradiční struktury církve je základním prostorem pro uskutečňování žitého křesťanského společenství farnost. Tu by měl charakterizovat duch otevřenosti, vstřícnosti, důvěry, úcty, upřímnosti a komunikace. I když v praxi se situace v jednotlivých farnostech u nás velmi liší, rozhodně nelze říci, že by na většině našeho území, zejména pak v Čechách a ve velkých městech tvořily lokálně vymezené farnosti skutečná společenství. Mnohem častěji, než v takto územně vymezené farnosti, zažívají dnes mnozí křesťané skutečné společenství v rámci menších komunit či nových hnutí, tvořených mnohdy i na ekumenickém základě. V těchto malých společenstvích křesťanů, které se stanou alternativou tradičnímu josefínskému modelu vnitřního uspořádání církve, vidím do budoucna důležitý prvek života křesťanů. Z podstaty evangelia nemůžeme žít jako „sólisti", ale musíme vytvářet communio.

Výchova a vzdělávání. Vzdělání inspirované křesťanstvím se snaží překonat jednorozměrnost akcentováním duchovních a mravních hodnot, ukazuje chybějící vertikálu a nabízí vyvážený a univerzální pohled na svět. Křesťanský pohled na svět nelze v pluralitní společnosti nikomu vnucovat, ale měl by se mu ukazovat i prostřednictvím vzdělání. Je třeba navrátit celé naší společnosti smysl pro duchovní dimenzi lidské existence, který se z ní vytratil. To by mohlo mít i praktický význam při řešení mnoha sociálních problémů. I zde vidím jedno z důležitých poslání nás křesťanů.

Křesťanští učitelé. Ti by tedy měli podněcovat dialog mezi vírou a kulturou, obracet pozornost k duchovním rozměrům života a přispívat k integraci základních hodnot společnosti. Vychovatelé a učitelé by tedy neměli být jen zprostředkovateli vědění. Mají formovat mravní základ osobnosti, kultivovat svědomí, pečovat o historickou paměť, která vede jednotlivce k hlubšímu pochopení dějin a k niternému vztahu ke kultuře, rozvíjet city a fantazii a vytvářet tak předpoklady pro pozitivní vizi světa a jeho budoucnosti.5

Rodiče jako vychovatelé. V dnešním neklidném a často zmateném světě je rodina ostrovem řádu a bezpečí. Svědomí a hodnotová orientace se utváří nejvíce v rodině. Tady dítě získává morální a duchovní ideály, první vědomosti i lásku ke kultuře.

Velmi důležitou činností církve je náboženské vzdělávání. Středisky jejího vzdělávání by měly být farnosti a jejich správci za pomoci kvalifikovaných laiků. Tradičně jsou obsahovou součástí křesťanského vzdělávání dospělých sociální otázky - rodina, sociální práce, aktivity určené postiženým, starým lidem. Dnes je speciální oblastí vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku apod.). Chybí dostatečná výchova k občanským ctnostem i k ctnostem sociálním, k solidaritě, respektování zákonů atd. Je to pro nás výzva. Bylo by potřebné neopomíjet a vhodně využívat i ekumenický rozměr vzdělávání.

Podstatná úloha, kterou chci zdůraznit jako zvlášť naléhavou: křesťané i jejich společenství by měli být velmi aktivním činitelem rozvoje občanské společnosti. Spolupráce se všemi „lidmi dobré vůle" - na poli ochrany přírody, výchovy dětí a mládeže, rozvoje kultury a vzdělání, pomoci nezaměstnaným, integrace menšin, postižených, společensky deklasovaných atd. -  je jedním z nejdůležitějších „nástrojů" nové evangelizace. Skrze tuto konkrétní službu totiž lze nejpřesvědčivěji čelit krizi důvěry v církev a její převládající nevěrohodnosti.

Souhrnně tedy můžeme říci, že jde o  tolik nutné „sebepřekročení" směrem k okolnímu světu, zvýšení odbornosti v daných oblastech spolu s prohloubením křesťanské spirituality. Jde o rozvoj skutečné solidarity s člověkem a jeho potřebami o obnovení „ovoce ducha": radosti, lásky, pokoje, věrnosti a moudrosti. Jde o šanci nabízet v nové Evropě příklad žitého evangelia: svobodný a zodpovědný přístup člověka k politické moci a vlastnictví, svobodný otevřený prostor k vyjádření a k vyzrávání vědomí v diskusi a argumentaci s vysokou mírou tolerance vůči novému a cizímu. Takový žitý postoj a praxe musí být první základní snaha, příspěvek k zvýšení náležité tolerance v české společnosti na všech rovinách.

3. Závěr 

Papež Jan Pavel II. říká, že „cestou církve je člověk"6. „Církev jako celek se musí z církve, která na lidi čeká, stát církví, která za lidmi vychází".7 Základem je zde obraz Ježíšova života, který nečeká, až někdo přijde za ním. On sám jde lidem naproti. Hledá je, oslovuje, pomáhá jim, vyzývá k následování. Neuzavírá se do své samoty, dokonalosti a svatosti. Nevytváří ghetto se svými učedníky. Naopak se stýká s žebráky, malomocnými, prostitutkami, rybáři, obchodníky, celníky, farizei, politiky, mocnými tohoto světa. Nebojí se dialogu. Vstupuje do kontaktu s celou společností. Trvalou výzvou jsou jeho slova: „Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku."8

1Srov. Lumen Gentium čl. 9. in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Kostelní Vydří 2002.

2Srov. O. H. Pesch, Druhý vatikánský koncil 1962-1965, Příprava, průběh, odkaz, Vyšehrad 1996, s. 30-39.

3Srov. k tomu Opatrný, A., Nekonečné cesty k „zaslíbené zemi", těžkosti a šance v postkomunistické diaspoře, in: Renöckl, H./ Blanckenstein, M., Nová religiozita fascinuje a zneklidňuje  Kostelní Vydří 2000, 75-81. Česká republika je jednou z postkomunistických zemí, ve které není ještě uzavřen konkordát mezi  církví a státem. Mnohé předsudky a difúzní strachy blokují jednání a zabraňují korektnímu narovnání vztahů. Po nedávných vyjádřeních současného prezidenta Klause nelze očekávat, že v brzké době dojde k nějaké dohodě. 

4Pozitivně je třeba přesto hodnotit např. list biskupů „Pokoj a dobro" věnující se otázkám transformace. Stanovisko rady Iustitia et Pax k situaci a nerespektování práv zaměstnanců v nadnárodních obchodních řetězcích, či angažovanost mnoha křesťanů v etických komisích a jiných grémiích.

5Pokoj a dobro - list k sociálním otázkám v ČR. Praha 2000, odst. 54

6Srov. Jan Pavel II. Redemptor hominis, Praha Zvon 1996, čl. 18.

7Wanke, J., Pastýřská služba "učedníků nebeského království"; Směrnice Matoušova evangelia pro dnešní církev,1996; přeložil P. Petr Hruška.; web tf.jcu.cz/katedra pastorální teologie/studijní materiály/ str. 6.

8Mt 28,19-20 srov. Mk 16,15.

Komentáře

Poslání křesťanů v současné společnosti a jejich perspektivy
Poznámky k stati „Perspektivy poslání křesťanů v naší společnosti“ zveřejněné v Getsemany č. 200 (prosinec 2008). Autor: Marek Výborný.
Jiří G. Kohl
Zamyšlení nad tématem, jaké je vlastně poslání křesťanů v současné společnosti a jaké jsou (konkretní) perspektivy jejího uskutečňování v současné společenské (a politické) situaci, není možno dostatečně pochválit. Tím chci říci, že to, čeho se Marek Výborný v prosincovém čísle Getseman ujal, je v mých očích velmi důležitý počin. Marku Výbornému patří za to vysoké uznání.
Zároveň ale se nemohu ubránit nutkání, uvedenou stať zahrnout četnými poznámkami. Bude se jednat o poznámky – podle mého názoru – doplňující, problematizující a kritizující. Z uvedeného vyplývá, že jsem pochopil článek Marka Výborného jako podnět ke konstruktivní diskuzi tohoto vele¬důležitého tématu. Že Marek Výborný si takovou diskuzi možná přeje, se dá usoudit z toho, že svoji stať označujě jako „postřehy bez nároku na vyčerpávající pohled na toto téma“ (viz první odstavec článku).
K oddílu 1. Církev, ve které žijeme
Při zabývání se tématem „církev“ je mi velmi důležité, aby se východisko úvah pokud možno popsalo. Církev znamená totiž jednak institucionelně organizovanou – celosvětovou – církev, ale také církevní společenství křesťanů v následování Ježíše Krista. Katolická církev v České republice je zcela jistě součást celosvětové katolické instituce Římskokatolická církev. Do jaké míry je možno v České republice mluvit o katolickém církevním společenství je pro mně dosud nezodpovězená otázka.
Církev v pojetí koncilu a Česká katolická církev
Katolická církev v České republice je podle mé zkušenosti spíš instituce, spíš organizace, nežli společenství. Duch Druhého vatikánského koncilu, který právě obnovil sebechápání církve jako společenství učedníků (a učednic) v následování Ježíše Krista, ještě české luhy a háje neprovanul takovým způsobem, aby katoličtí křesťané byli schopni a ochotni říci: „My jsme putující Boží lid, my jsme církev.“
Současná situace katolické církve v České republice je proto velmi silně ovlivněna náboženskými a společenskými představami, které panovaly před Druhým vatikánským koncilem. Rozlišuje se zde ještě až absolutně mezi kleriky a laiky, kteří jsou klerikům ve všem podřízeni, mezi poučujícími – a to jsou zase klerici – a těmi, kteří jsou vždy jen poučováni, mezi držiteli církevních úřadů – a to jsou opět jenom klerici – a těmi, kteří jsou je musí poslouchat. Jménem církve se vyjadřují na veřejnosti jenom hierarchové a jiní klerici. Nemají katoličtí laici co říci?
Na Druhém vatikánském koncilu bylo ale zdůrazněno: církev není na světě sama pro sebe, nýbrž je tu pro svět. Celá církev, každý pokřtěný je zodpovědný za to, aby církev své poslání ve světě naplňovala. Každý křesťan je zodpovědný za hlásání evangelia a vysluhování svátostí, znamení Boží milosti pro svět. Proto jsou si všichni křesťané zásadně rovni a mají mít v církvi stejná práva a povinnosti. Samozřejmě existují v církvi úřady a funkce, které vyžadují disciplinární podřízení. Zásadní rovnoprávnost všech křesťanů – bratrství a sesterství – má mít podle Nového zákona přednost, protože úřad a funkce je služba ostatním. K tomu dva citáty z Matoušova evangelia: „Vy však si nedávejte říkat ‚Mistře‘: jediný je váš Mistr, vy všichni jste bratří. A nikomu na zemi nedávejte jméno ‚Otec‘: jediný je váš Otec, ten nebeský. Ani si nedávejte říkat ‚Učiteli‘: váš učitel je jeden, Kristus. Kdo je z vás největší, bude váš služebník. (Mt 23, 8-11); „... Ježíš si je zavolal a řekl: ‚Víte, že vládcové panují nad národy a velicí je utlačují. Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem; a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.‘ “ (Mt 20,25-27).
Toto chápání církve se České republice ještě neprosadilo – ani uvnitř církve, natož ve společnosti. Česká katolická církev se také chápe hlavně jako hierarchická instituce reprezentovaná Českou biskupskou konferencí (ČBK). Řadoví křesťané nemají žádnou – ani církevní, ani společenskou – reprezentaci. Vliv koncilového pojetí církve jako putujícího Božího lidu, ve kterém jsou si všichni – sestry a bratří – zásadně rovni a všichni společně – a každý na svém působišti a svým způsobem – uskutečňují poslání církve ve světě, je v České katolické církvi přítomen pouze punktuelně a rudimentárně. Systematické seznamování s novodobou eklesiologií (= teologickou naukou o církvi) naprosto chybí.
Církev v evropské kultuře
Zde vyjmenovává Marek Výborný mnohé vypozorované jevy, referované v dílech některých evropských myslitelů. Významným jevem se mi zdá hlavně krize evropské kultury, která má podle mého názoru kořeny nejen v ekonomickém nadhodnocování prosperity, ale také v přehnané velmocenské politice. Společenským jevem je také krize důvěry, která je ale rovněž ovlivněna ekonomickým neoliberalismem (= obnova ranného kapitalismu bez jakýchkoliv sociálních a morálních vazeb).
Ostatní jmenované jevy jsou podle mého názoru projevem přechodu od lidového křesťanství (= všichni jsou tak nějak křesťané) k vyznávajícímu křesťanství (= být křesťanem za základě vlastního rozhodnutí). Vyznávající křesťanství odpovídá idejím Druhého vatikánského koncilu, že všichni se na poslání církve podílejí. To není v lidovém křesťanství možné.
Církev v České republice
V této kapitole souhlasím s Markem Výborným. Pokles a dokonce naprostá ztráta důvěryhodnosti církví je výsledkem několika faktorů. Předně je zde rozhodující, že jménem církve vystupují na veřejnosti pouze klerici resp. hierarchové. Jejich instituční zakotvení je daleko silnější nežli ochota společenskou situaci po tzv. sametové revoluci střízlivě – s pomocí odborníků – analyzovat a také se dotázat „katolického“ nebo „křesťanského“ lidu, co si představuje. Spolupráce s ostatními – „malými“ – křesťanskými církvemi se nekoná. Důvěryhodnost církví trpí tím, že ve středu pozornosti není člověk, který potřebuje pomoc, podporu a oporu ve změněné a stále rychleji se měnící situaci. Ekonomické a politické aktivity, které v krátké době vedly k přestavbě národního hospodářství z plánování komunistického typu na dravý kapitalismus neoliberálního ražení zůstaly bez jakéholiv komentáře ze strany církví, ačkoliv bylo známo, že to může být pro mnohé lidi velmi těžké.
Vedení České katolické církve je zaměřené do minulosti. Sní o obnovení status quo roku 1947, kdy se ke katolické církvi hlásilo 80-85 % obyvatelstva tehdejšího Československa, kdy „jeho Excelence pan biskup“ byl všeobecně vážená osobnost, kdy „velebný pán“ měl na venkově vyšší postavení než starosta a kdy všichni ve vesnici šli v neděli do kostela. Česká biskupská konference je zaměřená na to, aby vše dělala tak, jak si to přeje „svatý otec“ nebo jeho nuncius v Praze. Ale neví nic o křesťanech ve farnostech. A když se objeví v zanedbaném pohraničním městečku farář, který není jen „duchovní správce“ ale člověk pomáhající lidem v jejich potížích bez ohledu na křestní list (a politické zaměření), tak stačí masivní tlak jeho „spolubratří“ v duchovním úřadě a stejně masivní tlak funkcionářů jedné tzv. „křesťanské“ politické strany, aby byl takový farář odvolán.
Další postřehy Marka Výborného považuji za velmi výstižné. Prohloubení a poukázání na kořeny uvedených nedostatků České katolické církve by bylo velmi záslužné, přesahuje však možnosti těchto poznámek.
K oddílu 2. Poslání a šance církve
Zde bych chtěl něco poznamenat pouze k bodu Vytváření funkčního křesťanského společenství. Nekatolické církve v Česku podávají svědectví o tom, že „funkční křesťanské společenství“ je SBOR. U nás, katolíků existují také „sbory“, ale tím se myslí jenom pěvci – a ti kteří se za ně považují. V naší katolické církvi chybí povědomí, že církev je tam, kde se křesťané ve jménu Ježíšově scházejí, na něho vzpomínají, slaví jím ustanovenou Večeři Páně (biblicky „lámání chleba“), drží spolu a usilují o kontakt a komunikaci s jinými, kteří se jinde stejně shromažďují. Tam, v takovém křesťanském společenství se děje církev, jak nám to Ježíš Kristus slíbil: „Kde jsou dva nebo tři shromážděni v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich“ (Mt 18,20). Zde je třeba nasadit a takovéto skupiny vézt k určité závaznosti. To je zároveň cesta od lidové církve k církvi vyznávající.
K oddílu 3. Závěr
Církev budoucnosti je církev křesťanů, kde úřad opět bude služba a ne nadřazení a privilegium. To je nutno v České katolické církvi kázat a žít.