Královny a prorokyně
Jan Spousta
Středověku bylo vše jasné: otázku, zda má žena duši,
zodpověděla církev kladně, řadu jiných otázek ohledně krásného pohlaví záporně.
Dnes se časy mění, katoličky frustrované nedosažitelností svátostného kněžství
si na protest do kostela oblékají fialovou štolu, zatímco jejich sestry v mnoha
jiných církvích již dlouhá léta předsedají eucharistii. Není ostatně divu, v životě
takzvaně všedním se přes všechny tradice ženy utěšeně prosazují, leckde už dokonce
své mužské protějšky předstihly. Například reálná hlava většiny českých
domácností již léta pravděpodobně sedí na ženském krku. Otázka ženy v církvi se zvláště na
katolické straně bohužel vyostřila do sporu o připuštění žen k církevním „službám"
a „úřadům". Obě strany chápou, že kandidáty pastýřské služby vybírá Duch svatý,
jak sám chce, každá z nich však má o tomto výběru (asi od téhož Ducha)
přesnější informace, které se bohužel vzájemně rozcházejí. Navíc je v této
souvislosti zvláštní, že se lidé obou pohlaví o tuto údajně mimořádně obtížnou, nedostatkovou a
potřebnou službu tolik přetahují - že by tu někomu šlo ještě o cosi jiného než
o možnost „sloužit až do krajnosti"?
Doufám, že se nakonec podaří i v katolické a
pravoslavné církvi problém vyřešit bez emocí a mocichtivosti, a ženy, které
budou skutečně povolány, budou i přijímány v zemích, jejichž kultura tuto
roli ženy akceptuje. Protože žena jistě
nemá méně lidství nebo horší přístup k Bohu než muž. A zkostnatělí patriarchové se s agresivními
feministkami sice pěkně doplňují ku prospěchu bulvárních plátků, nikomu jinému
však mnoho užitku nepřinášejí, nejméně ze všech církvi, které prý tak rádi/rády
slouží. Ale proč ženy v církvi
vnímat jen jako „adeptky" kněžství? Mimo kněžského působení (nikoli nutně „svátostného":
žena jako spolu-kněžka církve v rodině přece má zásadní význam pro život
víry a její předávání) však ženy mají i další úkoly a možnosti, jak využít
svých darů v Kristově duchu. Kromě
své specifické něhy a vcítění, velikých darů, které jim rádi přiznávají i
nejkonzervativnější evangelikálové a „katolikálové", kromě daru plodit život a
rozdávat ho všem kolem sebe mohou přijmout i služby silné, aktivní a hrdinské.
Od dob reformace se hovoří o třech velkých „úřadech" Ježíše Krista, jež od něho
přijímáme i my věřící. Mimo úřadu kněžského se vyzdvihuje ještě úřad prorocký a
královský, tj. učitelský a pastýřský. Samozřejmě i ty v katolictví „spravuje"
hierarchie, fakticky však jsou v plné míře přístupné každému, kdo je
povolán Bohem a přijat lidmi: Nebyla by právě katolická církev mnohem chudší
bez žen jako Matka Tereza, Edita Steinová, Terezie z Avily, Jana z Arcu,
Hildegarda z Bingen?
Je možné, že tradiční forma kněžské role s jejími
barevnými štolami a barokními chrámy již u nás patří minulosti, že je
odumírajícím pozůstatkem dávno skončené epochy. Bude-li však existovat Kristova
víra, bude toužit po kristovských službách. I po službě prorokyň a královen.
Poslední komentáře