(Závěrečná
pasáž ze studie o dějinách christologie, 1931)
Věřme, bratři, že nakolik kdo miluje Kristovu církev,
natolik má Ducha. sv. Augustin
Nejostřejší, smrtelnou ránu liberálně-romantickému obrazu
Ježíše nezasadila historická kritika, ale nejnovější škola systematické
teologie, tzv. dialektická škola. Nejzuřivější protivníci liberální teologie
vzešli z jejího vlastního tábora: K. Barth a R. Bultmann pocházejí z marburské
školy (Jüllicher, Heitmüller, Herrmann), F. Gogarten je žákem E. Troeltsche.
Svou teologickou dráhu začínali jako liberálové, ale se svými žáky vyhlásili
vášnivý boj kořenům liberální ježíšovské romantiky: historismu, psychologismu a
kulturnímu optimismu. Do zářivého světa „náboženských prožitků" a „ideálu" vnesli
slovo Boží jako absolutně objektivní a transcendentní veličinu. S prorockým hněvem rozbili ideální obraz
historického Ježíše jako modlu udělanou lidskýma rukama. Onen Ježíš Nazaretský,
jímž byli tak nadšeni liberálové, byl pro ně jen jednou z mnoha možností a
pochybností náboženského prožitku, které leží „na této straně od linie smrti".
Plni hněvu se obrátili zády ke všemu subjektivismu moderní teologie a rozhodně
se obrátili zpět ke Kristu dogmatu. Ve své nejranější fází vykazují, především
K. Barth ve své dogmatice a E. Brunner
ve svém „Prostředníku", významné podněty k nové dogmatické christologii.
Všechno je však zatím v tak silném varu, že nikdo nemůže říci, kde tato
nová teologie (skrývající ve svém lůně mnoho rozdílného) skončí - zda v úzké
a bezduché ortodoxii nebo v rozkladné skepsi či v nějaké nové odvážné
alegorii, zahalující do roucha Písma a dogmatu nějaký nový světový názor, ač už
ne liberální. Tomu, kdo chce s celou církví vyznávat celého Krista, je
však jedno zřejmé: Není to dětsky prostá, pokorná a živá víra v Krista
apoštolů a otců, světců a církevních učitelů, co zvěstuje tato nejmodernější
teologie, jde naopak o novou mohutnou redukci a selekci celého Krista, tedy
novou hairesis, snad dokonce více, colectum haireseon, jak nazval Pius X.
modernismus. V jejím radikálním znehodnocení všeho stvořeného spočívá
manichejská tendence, v jejím uvolnění vztahu mezi stvořením a vykoupením
marcionská tendence; v tom i v onom propadá tato teologie „heretickým"
sklonům reformátorů, které jasně ukázal Moehler ve své symbolice. Co však je
pro christologii daleko důležitější, je to, že tato teologie nahrává modernímu
gnostickému doketismu. (Pozn.:
Doketismus je učení, podle něhož Kristus přišel v těle jen zdánlivě).
Bůh zůstává ve své transcendenci a nedostupnosti, „transcendentno
se neprolamuje historicky viditelným", všechno Boží zjevení je současně
největší zahalení a učinění nepoznatelným, finitum non est capax infiniti
(konečné je neschopno pojmout nekonečné). Stejně jako raně křesťanská gnosis
nemůže ani tato teologie se svým radikálním dualismem přijmout v plném a
pravém smyslu ono „et incarnatus est". Protože mezi Bohem a člověkem zeje propast,
kterou nepřemostilo ani Boží zjevené slovo, proto stojí tato teologie s dokonalým
nepochopením před každou kristovskou mystikou; původní křesťanská víra, že
církev je „corpus Christi mysticum", je jí podstatně cizí, ale ještě
vzdálenější je jí pavlovsko-novozákonní víra ve spojení a theosis vykoupené a
posvěcené duše. Proto s tak příkrými důsledky hájí ono učení o iustitia
forensis a iustitia extra nos, nad nímž vyslovilo své anathema Tridentinum - v tomto
bodě věrné novozákonní víře.
Nadto vane touto teologií přes její prorocky ostrý řez -
ledový závan abstraktního a esoterického intelektualismu: ne nadarmo má v názvu
predikát rozumu - dialektická -, a k této esoterické dialektice se
nezřídka druží .hybris gnostiků", kterou tak úctyhodný průkopník liberální
teologie jako Adolf Jüllicher konstatoval už v prvních projevech této nové
teologie a která se tak snadno pojí i se svým opakem, antroposofií. Ježíš
Kristus dialektické teologie není zázrakem vtělení Božího Syna, nad nímž může
křesťan jásat s Janem: „Viděli jsme jeho slávu." Ježíš je spíše skandalon,
.nemožné, paradoxie, otázka," abychom užili výrazů dialektika. Tento Kristus je
.neznámý Bůh," jak ho nazval Marcion, je věčně vzdálený, strašný, nebezpečný, a
nad ním se prostírají hluboké stíny temné skepse. Před tímto Kristem lze klečet
v adoraci právě tak málo jako před Hegelovým a Straussovým bohočlověkem, k němu
nelze zvolat s Tomášem v důvěře a lásce: „Pán můj a Bůh můj." Proto
dialektická teologie znamená svým pojetím christologie krok vpřed i krok vzad,
krok vpřed v tom, jak jasně vidí chyby čistě lidského liberálního obrazu
Ježíše a nově se obrací ke Kristu dogmatu; krok zpět v tom, že nepřitakává
CELÉMU Kristu, ale gnostickomarcionsky ho zužuje a vzdaluje od křesťanské duše.
Dialektická teologie otevřela znovu cestu od subjektivismu a relativismu k objektivnímu
a absolutnímu, a v tom je její velká zásluha; ovšem to objektivní a
absolutní, k němuž nás vede, není ŽIVÝ BŮH, ŽIVÝ Kristus, ŽIVÁ milost, ale
neživé abstraktum; není to božská skutečnost, ale stínový útvar lidského
intelektualismu. Jeden christologický extrém udělal místo druhému; žádný z nich
nepřináší člověku, hladovějícímu po životě a lásce, CELÉHO Krista: perfectus
Deus, perfectus homo. Dějiny christologických
herezí od středověku po novou dobu nám tedy skýtají grandiozní divadlo:
gigantický zápas O CELÉHO Krista. Jedni vidí v Ježíšovi člověka a popírají
nebo oslabují jeho pravé božství, druzí obracejí svůj pohled k BOHU v Kristu
a popírají nebo zatemňují jeho pravé lidství. A mezí dvěma odchýleními od
pravdy celého Krista šla neodchylně církev, vedená Božím Duchem. Nedala se
žádnou lidskou jednostranností a racionalismem odvést od aures, divina
mediocritas (zlatého, božího středu), vyrovnávala vždy rovnováhu, harmonii,
celost pravdy zjevené Bohem. Oproti všem
fragmentárním christologiím heretiků vyznávala celého Krista, jak jej zvěstuje
celé Písmo a jak věří celé pravověrné křesťanstvo všech staletí. Pouze společenství s touto univerzální,
v pravém slova smyslu katolickou církví, pouze přijetí této její normy
víry nás může vysvobodit z nekonečného kroužení christologické hereze, v němž
jsme hnáni od adoptianismu popírajícího Kristovo božství ke gnosticismu
popírajícímu jeho pravé lidství a zase zpět. Když jsem mluvil s Paulem
Wernlem, jedním z nejskvělejších a nejzbožnějších zástupců liberální
teologie, o jeho poměru k dialektické teologii, řekl mi: „Musíme dospět k syntéze."
Tuto syntézu však není třeba teprve hledat, je už dávno uskutečněna v církevním
dogmatu - perfectus Deus, perfectus homo, je stále žita a realizována v bohoslužbě
církve. Ortodoxní katolická, to jest pravověrná obecná církev má přítomnost
tohoto živého, celého Krista ve své katechezi, svátostech, v Kristových
následovnících a misionářích. V ní žije a působí stále celý Kristus,
Kristus stvoření a vykoupení, Kristus v Duchu a Kristus v těle,
Kristus - pán celé církve i jednotlivé duše, a církev sama jím bude jednou
učiněna dokonalou nevěstou .bez vrásek a poskvrny". Proto se svěřme této všeobecné
církvi, věřme s ní, obětujme se s ní a pronikejme stále hlouběji do
jejího mocného svědectví o celém Kristu, aby se on, dokonalý Bůh a dokonalý
člověk, stal naším Kristem. Ježíš Kristus včera a dnes a tentýž i navěky (Žid
12, 8).
(Pozn.
překl.: Obraz dialektické teologie ve výše uvedeném úryvku odpovídá podle
našeho soudu velmi dobře jakési povšechné náladě českého barthiánství. Katolický pohled na Bartha i pozdějího
období, jehož vývoj zřejmě zůstal u nás nepovšimnut, podává H. Urs von
Balthasar v monografii K. Barth)
z němčiny přeložil -jv-
Poslední komentáře