Zajisté - pokud máme co říci a pokud to říci poctivě chceme.
Vážná témata vyžadující dialog opravdu nechybí A tak se to zdá triviální -
prosím vás, kdo by nechtěl pravdu?! Inu, jsou situace, kdy kdokoli z nás dokáže
nechtít komunikovat. Jsou také situace, kdy
nám stud nebo hrdost nedovolí mluvit tak, aby nám ten druhý porozuměl. Jsou
situace, kdy strach nás varuje, že si způsobíme zbytečné obtíže kdesi „nahoře"
nebo „dole", vpravo nebo vlevo. Je prostě ve všedních i svátečních dnech v
praxi dost vážících důvodů nahradit řeč „ano, ano - ne, ne" nějakou oportunní
protézou. Pak prostor dialogu „diplomaticky" zamlžujeme, čelíme poctivé kritice
nepoctivými diplomatickými manévry a odvádíme pozornost diskuse kamsi na cizí
hřiště. Takové praktiky nejen devalvují komunikaci. Úspěšně vyhánějí z takových
shromáždění Ducha svatého, kterého jsme modlitbou na začátku pozvali. Víc nebo
méně totiž naplňují Augustinovu definici lži[1].
- Někomu se jistě zdá, že je to zase jen pesimistické malování čerta na zeď. Ukáži,
že je to nebezpečí zcela reálné. Je známo, že pravdu mluví nejčastěji děti,
protože ještě nemají tolik důvodů něco skrýt, překrýt, přejmenovat. To není
náhoda. - Naše česká církev zatím rozhodně nepatří mezi vzory pokání, tedy
změny smýšlení na základě pokorného a kritického hodnocení minulosti. Zvolila ne
náhodou Klausovu metodu „tlusté čáry". A tak vleče svou nesmířenou, pouze
tabuizovanou minulost s sebou. Občas se pokusí něco z toho odložit do
třináctých komnat, ale komnaty jen přibývají, zakládají časovanou bombu. Dítě
je svobodné, dospělí nikoli, mají nesmířenou minulost. - Naše česká církev také
nechce riskovat změnu smýšlení směrem k novému. Změně nedůvěřuje, je svým
založením v dobrém smyslu slova konzervativní, tedy hodnoty hledá v minulosti,
ne zde a teď. Pak ovšem marně volá český primas (věřím, že upřímně) po
uplatnění té nebo oné koncilní zásady. - Česká církev nerada kritiku. Kritika
prý hanobí Církev. (My starší si ovšem nemůžeme nepamatovat, jak vnímal kritiku
kdejaký okresní tajemník strany: Soudruhu, tím nekritizuješ mne, ale Stranu,
slyšeli jsme vyhrožovat slovem i písmem. Je možné setkat se s tou mentalitou v
katolickém tisku dodnes přinejmenším v ohlasech čtenářů.) - To všechno nás
fakticky účinně vzdaluje od bezelstné pravdivosti dětí, přestože se božímu
dětmi nazýváme a dokonce jimi jsme[2].
A tady vidím nejsnazší ohrožení smysluplnosti jakéhokoli synodu: V nechuti
odkrýt pravdu, pokud by mohla být nepříjemná, pokud by nutila ke změně
smýšlení. Máme co skrývat, máme se čeho obávat. Naše dobrá vůle pak nedokáže čelit
ideologicky důkladně podpírané snaze realitu kamuflovat. Tak
se mi jeví kardinální problém našeho českého a vlastně celého postkomunistického
středoevropského prostoru: Máme rozvinutý smysl pro taktiku, pro úhybné manévry
a mimikry, ale malý nebo žádný smysl pro královskou cenu pravdy - té, která
mění stav člověka i společnosti, protože osvobozuje. Pokud už nás nikdo nezavírá,
dost bylo svobody. Jistě to souvisí s konzervativním
postojem. Ovšem zapomíná se, že konzervativec chrání skutečné hodnoty, které
nashromáždily generace cílevědomým a ovšem kritickým úsilím. Náš „konzervativec"
místo toho chrání sklady bolševismem zdevastované, sklady buď prázdné, nebo
sklady, kde zůstala jen veteš - například ideová výzbroj apologetiky nebo
katolického šovinismu či dokonce antisemitismu z dob kulturního boje prvé
republiky proti modernismu a za ultramontánní věrnost.[3]
Je tu i další obtíž: Většina věřících sice nerada vysloveně lže,
tedy nerada pouští do oběhu informace zcela vymyšlené bez reálného podkladu.
Přesto většina věřících mluví pravdu v plném a bezelstném smyslu slova jen málokdy.
Příliš jsme si zvykli, že ti, kdo lžou bezostyšně, mají neoddiskutovatelné výhody
teoretické i praktické. Přednost má méně opatrný vědec před tím, který váží svá
slova na lékárnických vážkách. Přednost má mluvka, která slíbí zvýšení důchodů
nebo platů o zcela nereálných sto procent. Zdá se, že málokterý katolík
bývalého východu Evropy skutečně věří evangeliu i to, že pravda člověka
osvobodí. I pro drtivou většinu křesťanů je třeba Solženicyn jen fanatikem,
nikoli prorokem velmi bolestného návratu k pravdomluvnosti. Jinak řečeno: Synod
může dát vzklíčit osvobozující pravdě jen tehdy, když zákonným „jednacím
jazykem" tam bude řeč ano, ano, ne, ne. Není snadné v to
doufat. Bezbožný v případě potřeby bezostyšně lže, manipuluje důvěřivostí
bližních, jak se mu zachce, a pod kůží se směje. Věřící to má těžší: Také
potřebuje bližními manipulovat, ale má strach z viny, potřebuje zůstat opticky
ne-vinen. Přitom polopravda má
mnoho pokoušejících iluzivních výhod. Polopravda neúmyslná však vůbec není
nevinná, ta přece také pustoší lidské srdce i cesty komunikace mezi lidmi: -
Příliš zaujatému líčení dílčí pravdy na úkor pravdy celku se říkalo v církvi od
pradávna hereze. - Pokud není pouhým vtipkováním, je polopravda
také pololží. V ničivých důsledcích
takové pololži pak málo záleží, zda ji diktuje úmysl dobrý, zlý nebo žádný - to
vše sice rozhodne o mravní kvalitě takové události, ne však o jejím
společenském významu. Jenže většina věřících nechce do života takovou podivnou
a nepohodlnou sestru pravdu; je s ní obtížné soužití, velmi
podobné obtížnému životu se sestrou chudobou.
Vzorem neúprosné pravdivosti nebývají často ani autentické projevy osob v české
církvi řádně pověřených relativně vysokou odpovědností, kteří by jistě
uplatnili svůj vliv i na synodu. Nemůže být sporu o tom, že tihle lidé opravdu nechtějí
lhát, přesto k pravdě mají hodně daleko.[4]
Jistě to myslí dobře, ale svými výkony předvádějí leckdy pokleslou
předvolební propagandu: Jak známo, propaganda neopatrné voliče získá, ale
vposledku také přiotráví. Napříště už nebudou tak snadno důvěřovat. Důsledky
ztráty důvěryhodnosti názorně ilustruje současný pohyb mezi rakouskými
katolíky, způsobený z velké části právě křečovitými snahami „zachránit čest
Církve" tím, že se nepříjemné skutečnosti kamuflují, ať to stojí co to stojí.
Rakušané pak mají naléhavý pocit, že jsou ovcemi bez pastýřů. Je to velmi
nebezpečný pocit a nelze jej jen tak kanalizovat nálepkou, že jde o kverulanty.
Dovedu pochopit, že někteří církevní hodnostáři chtějí věřit, že takovou manipulací
nakonec slouží nejen sobě, ale i svému Bohu i církvi. Každá velerada za všechna
ta staletí lidských náboženských dějin - nejen ta v době Ježíšově - měla takový
pocit a bude jej mít. Jenže evangelium i autentická doktrína katolické církve
vyžadují cosi odvážnějšího a tedy i obtížnějšího než takové politikaření.
Evangelium slibuje za pravdu dokonce osvobození, ale zatím zdá se o ně nikdo
nestojí, leda někteří celníci a některé nevěstky. Přitom lidé dnešního světa
znají techniky mlžení důvěrně, a dovedou tedy číst i mezi řádky. Proto když se
zamlžuje v záležitostech církve, baví se svět jako při amatérském představení: „pravdu
sice nemají, ale lhát se také ještě nenaučili". A tak pro
každého ze současníků české reality je velmi důležité, aby směl být aspoň někdy
svědkem jednání těch, kdo nejen mluví, ale dokonce i činí pravdu a nelitují
toho. I tohle by mohl nabídnout synod, ať už bude jednat o čemkoli.
Synod bude mít smysl a dokonce bude blahodárnou událostí právě jen do té míry,
do jaké se do naší řeči i činů vrátí pravda, čistá a možná někdy i naivní, pravda
jistě zranitelná a občas i zraňující, nicméně pravda svatodušně uzdravující.
Musí se vrátit nejen do chalup a paneláků, ale také do paláců. Pravda o nás
všech, o stavu naší důvěry v evangelium a důvěry v nosnost Horské řeči. Pravda
o kostlivcích v našich skříních i o reálných důvodech naší naděje; pravda o
třináctých komnatách i o všem tom, co vyžaduje odvahu, rozvahu a pokoru ke
změně smýšlení nejen kosmetické. Rozumím moc dobře, co tomu brání. Ale bez
pravdy zbude z kdysi křesťanské Evropy jen něco folklóru a ideologií a ani
další koncil, ani synod v Čechách na tom nic nezmění.
[1] Pro Augustina je
podstatou lži to, že člověk „říká ne-pravdu s úmyslem oklamat."
De mendacio, 4,5; ex: Katechismus katolické církve. Zvon 1995,
Praha, str. 601
[2] 1 J
3, 2-3
[3] Tohle všechno
najdeme v některých periodikách nabízených v katolických kostelích, v těch,
jejichž duchovní správce nedovolí prodávat třeba AD nebo Getsemany. Nemylme se,
takový správce nejedná pod tlakem poslušnosti, jedná podle svého
vkusu. Je pak samozřejmé, že ani názor místního
hierarchy nemá šanci soutěžit s názorem jeho
představeného, že bible nemůže soutěžit s katechismem, protože prý všechno
důležité z bible najdeme i v katechismu, „co nad to jest, je od Zlého" atd.
atd.
[4] Takový příklad
snahy nelhat, a přesto se vyhnout pravdě nemilosrdně trpké
poskytl třeba děkan pražské KTF v rozhlase 9. 5., jak jsme
glosovali v Getsemanech 6/1998. Jeho nepříliš podařené kličkování před
neúprosnou logikou redaktorky sledovalo cíl mnohým evidentní: uvést posluchače dál od nebezpečné reality. Status quo
diktuje na fakultě vlivná lobby. Děkan neměl, co by uvedl na obhajobu, proto se
snažil mlžit. Výsledek je tragikomický: Všichni vědí jen to, že se pokoušel
donutit redaktorku a tím i její posluchače, aby aspoň pro nedostatek přiznání připustila, že situace je
na dejvické fakultě skoro normální. Dosáhl zcela jistě opaku, „vlk se nenažral
a koza nezůstala celá".
Poslední komentáře