Hradby kolem svatého města
Jan Spousta
K nesnadné situaci časopisu AD, napadaného pro
údajnou nepravověrnost a ekonomicky ohroženého, nám napsala dlouhý dopis
Kateřina Tětivová. Kritizuje jednání některých církevních hodnostářů, kteří se
v záležitosti nešťastným způsobem angažovali, a dodává: Ádéčko považuji za velice užitečný prostředek
evangelizace. K těm, kteří o skutečném křesťanství nikdy neslyšeli, se obrací
civilním jazykem a ukazuje, že být věřícím ještě neznamená odtrženost od
normálního života. (. . .) Mladý člověk prožívá
svoje každodenní problémy mnohem intenzivněji, zvláště když si nemá s kým
promluvit. Před mnoha lety jsem konvertovala, a tak tuto situaci znám. Většinou
jsem narážela na zaneprázdněné faráře a nepochopení tradičních katolíků. Ádéčko
by mi v tom složitém období jistě velmi pomohlo. Pokřtění od narození mají
jinou mentalitu než konvertité, neprošli žádným dramatickým hledáním, ani se
nedokážou vžít do pocitů hledajících. AD posuzují ze svého „zbožného pohledu",
proto je pohoršuje. Tito katolíci mají ale k dispozici jiná periodika, která
zas nedokážou oslovit nevěřící. Je to důležitý postřeh, třebaže nesouhlasím s autorkou v tom, že hranice
prochází mezi konvertity a věřícími od narození. Poznal jsem totiž příliš mnoho
otevřených a duchovně zralých „tradičních" křesťanů s netradičním myšlením i
konvertitů papežštějších než papež. Přesto tu taková - povlovná a nesnadno
vymezitelná - hranice existuje. Getsemany nemluví civilním jazykem a neobracejí
se na ty, kteří o křesťanství neslyšeli. Naopak, čtou je spíše lidé s jistým
teologickým vzděláním, získaným ať na oficiálních školách, ať samostatným
studiem. Ale mají a chtějí být na straně těch, kteří jsou kvasem a solí, nikoli
těch, kteří pouze opevňují brány církví a stavějí další a další hradby kolem
svého pokladu nauky. Článek Na obranu víry, věnovaný novým vatikánským
dokumentům, by měl vést k zamyšlení, zda je takový obranářský postoj vůbec
perspektivní, zda se římskokatolickému církevnímu vedení může v dnešní duchovní
situaci podařit víru ubránit povinnými přísahami a odvoláváním demokratických prvků.
Zda se tím spíš nepodpoří atmosféra rezignace, odchod některých lidí z církve,
strnulost, fanatismus a strašný funkcionářský cynismus, který tak plasticky
líčí Drewermann ve svých Klericích. Zákazy a rozkazy bývají plody úzkosti. Zde
pochopitelné a lidské úzkosti, že víra a pravověrnost usychá, že mizí svět
jistot, který si dnešní vatikánští hodnostáři pamatují ze svého mládí,
prožitého většinou v tradičně katolických krajinách, v Itálii, Polsku,
Bavorsku. A sice pochopitelné, ale mravně pochybné úzkosti, že mizí i moc,
kterou mají v rukou. Jakou úzkost asi cítí papež?
Poslední komentáře