Dne 10. 8. 1998 nečekaně zemřel kněz Antonín Rous z
Třebechovic pod Orebem. Až do své smrti pravidelně sloužil pražské obci ES,
celkem více než 20 let. Předsedal nedělní liturgii, sloužil svátostí smíření,
zejména dětem. Děti, pokud si mohly vybírat z více služebníků, přednostně
volily jeho pro jeho přívětivost a proto, že jim rozuměl. Jeho život nebyl
lehký. V padesátých letech byl vězněn pro svoji činnost ve skautu. Své ženě byl
příkladnou oporou během její dlouhodobé těžké choroby, které před deseti lety
podlehla. Vzorné manželství, ze kterého vzešly tři děti, dokumentuje, že je
možné navzájem skloubit manželství a kněžství. Přestože byl tiché, nenápadné a
zdánlivě poddajné povahy, zůstal věrný svému povolání a svému ordináři i přes
nátlak oficiálních církevních představitelů, aby dosavadní služby zanechal,
podstoupil reordinaci a dal se k disposici sídelnímu biskupovi. Sloužil v části
církve zvané mlčící. Přesto mu nebyl lhostejný ani osud části „oficiální".
Trápil se i jejími problémy, aférami a nešvary. Toníkův život v posledních
měsících ovlivňovala evangelijní Ježíšova slova: „Já jsem ta cesta, pravda i
život." (J 14,6) Hojná účast lidí na pohřbu svědčila o tom, že si váží
charismat, kterými je Toník obdarovával. Pohřeb vyjádřil i základní jednotu
kolem oltáře řady přítomných biskupů, kněží a jáhnů jak oficiálně působících,
tak z mlčící církve reordinovaných do řeckokatolické eparchie, tak těch, kteří
v mlčící církvi zůstávají. Homilií na text 2 Tm 4, 1-8, kterou přetiskujeme,
posloužil Jan Kofroň.
To, oč v tomto okamžiku jde, jsme my sami. Jde o
naši víru ve smysl a v posledku o naši víru ve vzkříšení. Antonín sám je už v
pravdě. To my jsme ještě na cestě, zatímco on už došel. Otevřme se tedy Božímu
slovu i tomu, jak sám Antonín nám jeho sílu a pravdivost svým životem
přiblížil. „Zapřísahám tě pro jeho
příchod a jeho království: Hlásej vhod či nevhod, buď ve všem střízlivý, snášej
útrapy, konej dílo zvěstovatele evangelia a cele se věnuj své službě." Toto jako by byla slova, které kněz Kristův Antonín
- náš Toník - slyšel a svým životem i naplnil. V jeho životním příběhu je pro
nás praktické naplnění evangelia čitelné. V něm se nám Pán naší víry dostával
na dohmat. „Hlásej vhod i nevhod" je pro nás stejně podivnou dvojicí jako je
třeba Marie a Marta. Marie jako kdyby byla tou „zbožnější", Marta pak jakousi materialisticky
shánčlivou hospodyňkou. Zapotřebí jsou však obě. Je zapotřebí vhod i nevhod. Já
si však troufám povědět, že v Toníkově interpretaci bylo všechno nějak vhod.
Jako kdyby o to někde vskrytu až úzkostlivě dbal. Znali jsme se dobrých 20 let.
A přece mi dalo moc namáhání vybavit si jeho plastický obraz v tom smyslu, jako
bych někomu měl dlouho vyprávět řekněme o nějaké báječně mnohotvaré osobnosti,
jak tomu je třeba u nějakých světových velikánů. Ne, tohle se mi nepodařilo.
Vybavil se mi prostě on - Toník se svým úsměvem, přítomný jaksi přirozeně,
neokázale všude tam, kde bylo třeba posloužit. Ale to mi přece nějak nestačilo.
A tak jsem oslovil pár svých přátel se slovy: „Pověz mi bez přemýšlení, co se
Ti vybaví, když pomyslíš na Toníka?" A přiznám se, že mě skoro potěšilo, že
jsem se mnoho dalšího nedozvěděl. Něco však přece: Byl to člověk služby. Vždyť
my z Prahy jsme ani tak nevnímali, že on se na naše setkání musel třeba tři
nebo čtyři hodiny cesty trmácet. A trmácel se, aby sloužil. Předsedal liturgii,
sloužil svátostí smíření našim dětem. Nebo jiná vzpomínka z dob naši tajných
letních setkání: brzo ráno, když většina z nás spala, Toník už stál v naší
improvizované kuchyni a krájel chleba. Tak jako kdyby nějak patřil do oné
Holanovy scény Zmrtvýchvstání, kde maminka vstane první, aby uvařila kafe. Když
dovolíte, vrátím se k tomu nakonec. Neexistuje služba velká a malá. Je jen
služba. A ta se děje, když v pravý čas se dějí věci pravé. A tak službou druhým
může být i pouhá lidská tvář. Říká se, že od určitého věku je každý sochařem
své tváře sám. Nevím, kdy Toník vytesal tu svou. Ale jisté je, že další kusá
vzpomínka vypráví o tom, jak jeden z blízkých čekal na něj po pracovní době za
hluboké totality před Závody Vítězného února v Hradci. Z brány se po nějakých
15 minut hrnuly davy lidí povzbuzených do života socialistickou velkovýrobou.
Byly to tváře vyprázdněné, o lidství oloupené. A právě mezi nimi - tak si můj
přítel všiml - mezi nimi tvář Toníkova byla skutečným světýlkem lidství. Byla
to tvář zvěstující, skýtající povzbuzení, že tak zle není, že je tu naděje, že
radost je možná. „Ty však buď ve všem střízlivý, snášej útrapy, konej dílo zvěstovatele
evangelia" - jsme právě četli. Toníkův
příběh je nám tedy evangeliem z masa a kostí. Sám jsem ho neznal jiného než
právě takového - s tím jeho úsměvem a laskavostí. Jistě též byly věci, které ho
třeba nazlobily. Nezažil jsem však, že by zvedl hlas. A pak tu byla Inka,
někdo, o kom těžko mluvit, aby se jeden nedopustil nějakého frázovitého
zjednodušení. Vždyť ta, která o sobě kdysi říkávala, že je jen obyčejná ženská,
která nemá ostatním co říct, právě ona byla po svém léta trvajícím zápase s
nevyléčitelnou chorobou zdrojem žité naděje pro nás všechny. A Toník vedle ní
byl stále týž. Trpěl s ní, ale úsměv měl týž. Sloužil jí, nesl vše s ní, ale
tak, jako by se navenek zas tolik nedělo. A co víc, klasická námitka, že pro
kněze tu musí být celibát, se tu jakoby míjela účinností. Byl to naopak vzor
toho, jak je kněžství a manželství navzájem slučitelné. Vždyť tím pro kněžství
rozlišujícím je oběť, nikoli fara či klerika. A oběť se zde vpravdě děla. „Dobrý boj jsem dokonal, běh jsem ukončil, víru
zachoval." To říká v dnešním čtení Pavel.
Ale s ním platí ta slova i o tobě. Bojovals ovšem úsměvem, nikoli boxerskými
rukavicemi. Na straně druhé o tobě ale neplatilo jen ono suaviter in modo -
mírně ve způsobech, ale také fortiter in re - jako tvoje vytrvalé a trpělivé ne
vůči tomu, co se příčilo tvému svědomí. V dobách mimořádných přijals ve víře pověření
službou kněžskou, přijals svěcení a nikdy jsi nepochyboval, že by to nebylo
dílem Božím. Vzpomínám, jak někdy kolem Listopadu jsme se v pražské komunitě
dnes tak řečené skryté či tajné církve pokoušeli o jakousi zpětnou reflexi
toho, kdo vlastně jako obec jsme. Tehdy jsi do ticha vstoupil s první větou: „Věříme,
že naše obec je dílem Ducha svatého." .Běh jsem ukončil, víru zachoval."
Zachovals víru. Nebyl to ovšem jen nějaký teoretický světonázor. Bylo to
svědectví - ať již těm, kteří spolu s tebou seděli v kriminále, nebo těm, kdo s
tebou dělali šamotové vyzdívky pecí. Tvoje víra je něčím pro nás. Je to něco,
co dosahuje za hranice smrti, co najednou dává ožít dnešnímu evangeliu do té
míry, že jeho poslední věta nabývá na jiné, nové přesvědčivosti a pravdivosti,
a to právě dík žitému evangeliu, tentokrát evangeliu podle Antonína: „Proč
hledáte živého mezi mrtvými? Není zde byl vzkříšen." Že po tomto životě zde
mělo by nás jednou vzbudit úděsné ječení trub a polnic? Odpusť, Bože, ale
utěšuju se, že počátek a vzkříšení všech nás nebožtíků bude ohlášen tím, že
prostě zakokrhá kohout. . . To potom zůstaneme ještě
chvíli ležet. . . První, kdo vstane, bude maminka. . . Uslyšíme ji, jak tichounce rozdělává oheň, jak tichounce staví na plotnu
vodu a útulně bere z almárky kávový mlýnek. Budeme zase doma. A Vladimír Holan
odpustí: Bude tam taky Toník a bude krájet chleba.
Poslední komentáře