Ve svém projevu o ekumenismu zdůraznil dr. George Connor, biskup z Bay of
Plenty (anglikánská církev v Oceánii), jak je důležité spolu komunikovat tváří
v tvář. Ocenil, že katolická církev již nenazývá ne-katolíky „oddělenými bratry"
jako v Unitatis redintegatio, ale, podle Ut unum sint, „znovunalezenými bratry".
Také si všímá papežova volání v Ut unum sint, které vybízí k otevřené diskusi o
povaze primátu římského biskupa a k úvahám o nové kolegialitě jako výrazu
jednoty.
Dr. Alifaleti Mone, prezident Svobodné Weslyho církve v Tonze
(metodistická církev) zdůraznil na ekumenické mši, že je úkolem církve pomoci
lidem v každém věku a na všech stupních života číst bibli. Rozdělil se o svou
zkušenost superintendata z Aucklandu, kde lidé s pomocí presbyterů a laických vedoucích
skutečně rádi bibli četli. Pravidelná týdenní setkání se konají v kostele, v
domácnostech a v domácích skupinách. Mnozí lidé přijímají Krista jako svého
osobního Spasitele. V Eucharistii by mělo jít svaté communio ruku v ruce s
hlásáním Kristova evangelia. Nikoliv .buď to nebo to", nýbrž obě části by měly
být praktikovány jako služba církve. .To čiňte na mou památku" (1K 11,24)
vztahujeme jak ke svatému komuniu, tak k hlásání Božího slova, inkarnovanému
Kristu.
Stálý jáhen z tahitské arcidiecéze Papeete, Karl Teai, hovoří o své zkušenosti:
„Stálý diakonát byl v různých diecézích ustanoven, aby pomáhal v oblastech,
jako je liturgie, katechese, administrace a různé pastorační aktivity. V naší
diecézi stálý diakonát obnáší přes dvacet různých aktivit, včetně služby Božím
slovem, služby u oltáře, charity, svátosti křtu a manželství, což je spojeno s
přípravou kandidátů. Formace probíhá v diecézní škole pro jáhny. (. . .) Povolání
ke kněžství je jiného druhu, neboť koresponduje s jiným voláním a jiným druhem
svědectví. Náš biskup svěřil některým jáhnům zodpovědnost za správu farnosti,
jiní mají na starosti vedení společenství služby (rekolekce, formace a
evangelizace). Při službě křtu a manželství spolupracují jáhni harmonicky s
farním knězem a pokud se někdy objeví rozdílné názory, čestným a bratrským
rozhovorem spolu s duchem poslušnosti je možné zachovat pokoj a jednotu farního
společenství. Ve vší pokoře navrhuji synodním otcům, aby sami hledali místo,
role a poslání, které by stálí jáhni mohli na našich ostrovech převzít,
poslušni biskupům a doplňujíce k farním kněze. Touto reflexí chci vzbudit
důvěru ve stálé jáhenství, instituci s apoštolskou tradicí."
„Laici nejsou druhou třídou," říká ve svém
projevu Raymond Conway, biskup australské diecéze Townsville. Popisuje, jak na
místa řeholníků a kněží, kteří otevřeli stovky škol, ale dnes se vytratili,
přichází .nová krev", katoličtí laičtí učitelé vynikající kvality. Stejně jako
učitelé řeholní jsou i tito pro církev vzácným zdrojem a nesmíme o nich proto
smýšlet jako o podřadnějších. Sestra Bernardette Yengo P.F.M. z Nové Kaledonie
popisuje situaci řeholních komunit na ostrovech Nové Kaledonie a Vanuatu.
Zvlášť obtížná je situace sester žijících na izolovaných ostrovech, neboť jsou
připraveny o eucharistii. S. Bernardette se přimlouvá za svěření větší
odpovědnosti sestrám ve farnostech bez kněze.
K situaci kněžství a zasvěceného života se vyjadřuje Patrick Moroney, O.M.I.,
provinciál kongregace oblátů v Austrálii. .Současná krize v kněžském a
zasvěceném životě v církvi, vzniklá nedostatkem povolání, je dobře dokumentována
a všemi uznána. Tento problém v sobě obsahuje ztrátu morálky, nadšení a odvahy
mezi kněžími a duchovními osobami, vznikající z jejich pastorační úlohy kráčet
denně se zraněnými v naší společnosti a v církvi. Ti, kteří se starají, sami
potřebují naší pomoc a podporu. Bylo by velkou milostí, kdybychom se v důsledku
tohoto koncilu začali nově dívat na kněžské svěcení vhodných ženatých mužů a
také na možnost soucitnějšího hodnocení kněží, kteří odešli kvůli neschopnosti
žít celibátním životem. Synod musí být pro všechny v církvi zdrojem naděje a
povzbuzení. Tato pozitivní naděje na rovině duchovní i lidské je podstatná pro
nás všechny, ať už jsme biskupy, kněžími, řeholníky nebo laiky. Podstatným
znakem tohoto povzbuzení by byl pravdivý pocit, že církev je vpravdě lidem
Božím a že všichni, bez ohledu na věk, zkušenost, status, rod nebo názor, jsme
dostali příležitost cítit se oceněni a slyšeni. V takové atmosféře jistě
vybudujeme církev inkluzivnější a otevřenější.
O křesťanském přístupu k ekologii hovořil Manuel Valarezo Luzuriaga, O.F.M.,
ekvádorský biskup. .Bible k nám mnohokrát mluví o Boží lásce ke zvířatům,
rostlinám a přírodě." Ta nám odkrývá samotného Stvořitele. .V historii církve
bylo mnoho svatých, např. sv. František, kteří milovali zvířata. (. . .) Spolu s
pokrokem technologie je naše století svědkem ničení přírodního bohatství, lesů,
znečištění vody a atmosféry a zmizení stovek druhů zvířat a rostlin. Ve všech
národech vzniklo bezpochyby množství hnutí bránící ekologii. Bezpochyby
existují hnutí, jako františkánský řád, který následuje ducha svého zakladatele
a propagují spravedlnost, mír a především respekt k přírodě. Chtěl bych, aby
katolická církev vedla tato hnutí. Se vším respektem ke Svatému otci, který nás
naučil bránit lidský život, toužím, aby nás učil chránit každou formu života na
Zemi. Ať nám dá pontifikální dokument, adresovaný všem lidem dobré vůle, který
by poskytoval základní doktrínu lásky a ochrany existujícího života na Zemi. A
také dokument, který v naší naturalistické a sekularizované společnosti
povznese poznání a kontemplaci Boha v kráse a dobrotě stvoření."
K otázce žen v církvi hovoří sestra Catherine Hannah, D.O.L.C., řádová představená
z Nového Zélandu. .Svatý Otec chtěl, aby bylo millenium spojeno s biblickým
konceptem Jubilea jako doby osvobození od minulých zátěží a nespravedlnosti.
Tento rok Jubilea bude jistě časem smíření církve se ženami. Neboť navzdory
hezkých prohlášením z církevních dokumentů o ženách se mnoho žen cítí v církvi
vyloučených užívaným jazykem a tím, že není doceněno jejich potenciálu a
nadání. Zdá se, že hlavní krize v příštím století se bude týkat lékařské
technologie, která čelí otázkám života a smrti. Protože v procesu života hrají
ženy ústřední roli, měla by církev volat ženy k přijetí rozhodujících úkolů v
této oblasti - jak v rozhodování, tak ve vedení. Mariina modlitba Magnificat
může být inspirující pro ženy, které zápasí o přijetí jako rovné bytosti. Maria
se zabývá transferem moci a problémem rovnosti. Byla ženou se smyslem pro
historii, která odvážně spojovala svou zkušenost s historií svého lidu a byla
vázána k jeho společenskému osudu. Maria je naším modelem."
Novozélandský biskup Max Takuira Matthew Mariu, S.M., vybízí místní církev
ke zrychlení tempa inkulturace. „Jestliže máme být skutečně katoličtí, potřebujeme
získat svobodu plného projevu naší katolicity v jazyce a výrazech, které jsou
nám vlastní. Musíme též dát svobodu Kristu, aby k nám mohl přicházet živý,
promlouvat k nám, s námi a mezi námi. (. . .) Svatý Otec
nám připomíná, že inkulturace je ,pomalá cesta` - a tak tomu skutečně je. Ale
nemusela by být tak pomalá, jako byla v minulosti a je ještě dnes. Jestliže se
církev bude nadále takto vláčet, pak je v sázce svoboda Božího lidu a svoboda samotného
Krista. Bude považován za němého a neschopného jednat. Nedovolíme mu, aby k nám
přišel živý."
Poslední komentáře