Reprezentantky Krista
Jan Spousta
Jana Šilerová, farářka z Rychvaldu na Karvinsku, byla nedávno
zvolena biskupkou olomoucké diecéze Církve československé husitské. Stala se
tak vůbec první ženou ve funkci biskupa CČSH. První po téměř půlstoletí, kdy ženy
v této církvi mohou vykonávat kněžskou funkci. Protože zde existuje tak dlouhá
zkušenost, můžeme se domnívat, že volitelé nerozhodovali o svém biskupovi
bezhlavě a bez informací. Jistě vědí, že žena může ve funkci představené selhat
(stejně jako muž), ale pokud se osvědčí, není její služba o nic méně požehnaná
než služba příslušníka silného pohlaví. Kéž tedy Pán pomáhá biskupce Janě po
celých sedm let jejího funkčního období, aby její služba byla ku prospěchu
církve a aby také napomohla odstranit předsudky, které snad mohou být s ženami
v církevních funkcích spojeny. Její příklad ovšem bude mít hlavní význam pro
vlastní církev. Ale současně má tato volba i ekumenický rozměr.
Na jednu stranu samozřejmě bude žena v roli biskupa chápána
jako další překážka ekumenického dorozumění s oficiálním katolicismem a
pravoslavím. Ortodoxní tradice, které se oba staré proudy křesťanství drží,
totiž je neoblomně přísná, co se týče biskupské volby, a jako episkopa si umí představit
pouze muže. (Počínaje středověkem navíc ještě „bez závazků": žena nesmí být
dokonce ani v těsném okolí takového církevního patriarchy. Pokud býval biskupem
zvolen ženatý muž, musela choť vstoupit do kláštera.
. .) Příslušná ideologie tvrdí, že Kristus byl muž, vybral si za
apoštoly muže a reprezentovat ho smí zase jen muž. Pravda je, že sama bible, když
mluví o biskupech, nezakazuje sice výslovně volbu ženy, ale z kontextu je jasně
patrné, že si svatopiscové nic takového neumí představit.
Na druhou stranu ale přítomnost žen ve vedoucích rolích
církevního života může i katolické a pravoslavné věřící přimět k zamyšlení. Je
skutečně naše představa Krista natolik vázána na mužské pohlavní znaky, aby je
musel vykazovat i ten, kdo ho má reprezentovat? A pokud ano, proč reprezentant nemusí
mít jiné lidské znaky Ježíše z Nazareta a jeho apoštolů, jako je třeba národnost
a typ oděvu? A nejsme koneckonců všichni pověřeni reprezentovat Krista, ať už
jsou naše chromozomy uspořádány jakkoli? Nemusíme následovat extremisty, kteří
při destrukci patriarchálního mýtu nenápadně budují stejně škodlivý mýtus
matriarchální: to není cesta ke spravedlnosti, to je pouhopouhý Penisneid,
závist penisu, jak ji popsal Freud. Ale měli bychom se vážně
zabývat možnostmi, jak v církevních strukturách reflektovat změny, kterými
postavení ženy ve společnosti prošlo v posledních staletích.
Toto číslo přináší na dané téma dva články: teoložka CČSH I.
Dolejšová otiskuje svoji přednášku o feministické kritice křesťanství, a
jezuita R. Leonard hodnotí vývoj papežského učení o ženách. Je zajímavé, že
přes celkový konzervatizmus se i zde z dlouhodobého hlediska rýsuje pozitivní
vývoj.
Třetí hlavní příspěvek, úvaha P. Skálové, studentky Institutu
ekumenických studií ETF UK, hodnotí situaci našich církví v současnosti. Všímá
si charakteru společenských změn a reakcí církví na ně.
Konečně text K. Richtera o velikonoční svíci jako symbolu
Krista se vztahuje k doznívající velikonoční době spíše než k hlavnímu zaměření
čísla. Nicméně si povšimněme, že svíce smí katolíkům reprezentovat Krista,
ačkoli je ženského pohlaví.
Poslední komentáře