Svou přednášku jsem rozdělila na dvě části, v první se
zaměřím na historický vývoj, základní teze feministické teologie, jejich
zdůvodnění a problémy s nimi spojené; ve druhé na androcentrickou[1]
a feministickou exegezi příběhu o stvoření a o pádu, jimž se
zdůvodňoval patriarchální řád vztahů nadřízenosti a poslušnosti mezi mužem a
ženou.[2]
V závěru naznačím alternativní.
výklady a zastavím se u problému, do jaké míry je mýtické myšlení
konstitutivní pro zdravé „fungování" člověka a společnosti, a jak se vypořádat s
problémem, když mýtus vytváří oběti.
1. Feministická teologie
V této přednášce budu chápat feministickou teologii jako
jeden z proudů teologií osvobození, které se soustřeďují na skupiny, jež byly
znevýhodněny na základě svého sociálního postavení, rasy, národa nebo pohlaví.
Budu se tedy snažit vyhnout dvěma extrémům, jednomu, který feministickou
teologii démonizuje a vidí v ní nenávistnou vzpouru proti mužům - něco jako dívčí
válku (a je třeba říci, že zastánci tohoto pojetí se objevují jak mezi muži,
tak mezi ženami), druhému, které ji absolutizuje a vidí v ní odpovědi na
všechny problémy lidstva.
1.1 Definice
Richard McBrien v knize Katolicismus definuje
feministickou teologii následně: „Je to kritika androcentrického myšlení v
teologii držící se mužských představ a pojmů Boha, trvá na patriarchálním
chápání společnosti a sociálních vztahů, jež z androcentrické teologie
vycházejí." (1994:313) Feministická teologie se pak snaží tuto skutečnost odhalit
a nabídnout alternativu. Proti nároku na to, že mužská zkušenost je normativní,
ukazuje, že zkušenosti žen jsou jiné, a že je třeba také je zahrnout; z toho
pak plyne potřeba revidovat předpoklady, na nichž normativnost mužské
zkušenosti stála: že ženy jsou iracionální, tělesně smýšlející a že jsou
zodpovědné za to, že do světa vešel hřích, že proto muž musí být hlavou ženy,
že je to tak dáno autoritou božího zjevení, že pouze muž je plným obrazem Boha,
a že povolání ženy je v podřízenosti a službě muži, v péči o něj, o domácnost a
o děti. (viz McBrien, 1994:144)[3]
1.2 Dějiny, představitelky, témata
O feministické teologii se začíná hovořit po roce 1968 a mezi
její základní autorky a jejich díla patří: Mary Daly: Nad
Boha Otce: K filosofii osvobození žen (1973); Rosemary
Radfort Ruether: Sexismus a řeč o Bohu: Cesta k
feministické teologii (1983); Elisabeth Schüssler Fiorenza: Na
její památku: Feministická rekonstrukce počátků křesťanství (1983);
Anne Carr: Proměňující milost: Zkušenosti žen v křesťanské tradici (1988);
Catherine Mowry La Cugna: Bůh pro nás: Trojice a křesťanský život
(1991); Elizabeth A. Johnson: Ona, která je:
Tajemství Boha v pojetí feministické teologie (1992). V češtině
pak máme od Jany Opočenské: Z povzdálí se dívaly také ženy (1995).
Témata těchto knih se opírají ovšem o mnohem starší
feministickou kritiku a biblickou exegezi. Jejich kořeny sahají do 17. století
ke kvakerům. Margaret Fell, manželka jejich zakladatele, George Foxe, napsala
traktát: Mluvení žen je ospravedlněno, potvrzeno a dovoleno Písmem (1667),
kde skloubila jak biblickou hermeneutiku, tak teologickou antropologii a
ukázala, že v Kristu je rovnost mezi ženami a muži, z čehož plyne právo žen kázat,
učit a sloužit v Kristově církvi. Kvakeři 19. století toto směřování ještě
doplňují biblicky podloženým nárokem na rovnoprávnost ženy nejen v církvi, ale
i ve společnosti. Další žena, Sarah Grimké v díle nazvaném Dopisy
o rovnosti pohlaví a situace žen (1837) dokládá z Gn 1,
27, že jak muž, tak žena v sobě nesou obraz boží, oběma bylo svěřeno panství
nad přírodou, zatímco muž nemá právo panovat nad ženou. Patriarchalismus
kritizovala jako hříšný úpadek původního místa ženy v božím plánu. Grimké
žádala církevní i světskou vrchnost, aby napravila struktury svých institucí
tak, aby v nich nepanovala patriarchální nepravost. Je zajímavé, že v obou
případech byly Písmo i konkrétní společenství místní církve považovány za pomoc
k nápravě, a nikoliv za zdroj padlých struktur. Tato kritika se objevuje až
později, a to v Americe. Elisabeth Cady Staton v díle Ženská
bible (1895-98) a Matilda Joslyn Gage v díle Žena,
církev a stát (1893) kritizují užívání bible jakožto nástroje k potvrzení
nadvlády mužů. U tohoto tématu se podrobněji zastavím později, až se budu
zabývat androcentrickou interpretací křesťanských textů.
Rosemary Radfort Ruether v oddíle „Feministická teologie" Nového
slovníku křesťanské teologie píše, že původně nešlo o „teologickou
reflexi na zvláštní ,ženská` témata." (1983:210) Jejím cílem bylo podat
celkovou kritiku teologie, která ospravedlňovala negativní agendu vůči ženám a
skutečnost, že ženy byly vyloučeny z vyššího teologického vzdělání a z
ordinované služby. Hledalo se tedy, kdo negativní nebo méněcenné vidění ženy
Písmu připisuje s větší jednoznačností, než jakou najdeme v jeho textech - zde sice
na jednu stranu čteme o tom, že žena má být muži podřízena, neboť muž je její
hlavou, a že má v církvi mlčet (1 K 14,34; 1 K 11,3; Ef 5,23; 1 Tm 2,12), ale
hned vedle toho, že v Kristu není rozdílu mezi židem a pohanem, otrokem a
svobodným, ani mezi mužem a ženou, neboť v něm jsou všichni jedno (Ga 3,28),
Ježíš se hojně stýká se ženami, které jsou u všech velkých událostí, a ve
Starém zákoně jsou příběhy, v nichž žena mívá nebývalou autoritu (např.
soudkyně Debora - Sd 4, 4-31). Dokonce i zprávy o stvoření jsou dvě, a jak si
později ukážeme, lze z nich vyvodit velmi odlišnou teologii. Pozornost se
tentokrát zaměří k církevní tradici a jejímu výkladu Písma, zejména ke dvěma nejvlivnějším
postavám pro teologii Západu, Augustinovi a Tomáši Akvinskému.[4]
Feministická teologie konce šedesátých let našeho století se snaží
analyzovat antropologii, která vnímá ženy negativně a staví na tomto svém
vnímání chápání Boha, lidské přirozenosti, milosti, spásy, christologie i
eklesiologie. Zde se feministická teologie musí vypořádat s úskalím, totiž
nebezpečím vlastní negativní antropologie, která démonizuje muže a mužství a
činí „jejich" patriarchální struktury zodpovědnými za všechno zlo ve světě.
Svůj další úkol feministická teologie vidí v objevení
alternativní tradice v dějinách. A zde je další problém: bude to jiná tradice -
snad „lepší" tradice ženských zkušeností a ženských přístupů k Bohu (nebo k
Boze), pochopení přirozenosti, milosti, spásy, pneumatologie a eklesiologie;
nebo to bude rozšíření tradice, objevení paralelních směrů, větší pluralita a
velkorysejší inklusivita? Je třeba říci, že ve feministické teologii najdeme
obojí, a že ve feministické praxi mnohdy převládlo starozákonní pravidlo „oko za
oko, zub za zub".[5]
Ona sama se většinou nechápe jako jen .doplnění" mužské tradice,
ale jako přehodnocení toho, co je v celé tradici .pravdivé" a co „falešné". Ve
vztahu k čemu? Jaké autority se feministická kritika bude dovolávat? Na tyto
otázky nelze snadno odpovědět. Feministická teologie si všímá momentů, kdy
křesťanství představovalo sílu subverzivní vůči špatné tradici společnosti, ať
už ve vztahu k otrokářskému řádu nebo k postavení slabých: hostů, žen, dětí,
lidí chudých, starých, postižených nebo nemocných. Dále si všímá charismatické
autority žen a ženských konceptů v teologii: role Moudrosti - Ducha (Ruach je v
hebrejštině ženského rodu), Marie - matky - církve, duše - nevěsty Kristovy aj.[6]
Část feministických teoložek se
nechala inspirovat jungovskou komplementaritou animy a anima[7],
část v aplikaci této symboliky vidí zdroj přijetí „tradičně" ženských rolí, a
proto ji odmítá.
1.3. Kořeny feministické kritiky
Nyní se ve větším detailu podívám na tři témata feministické
teologie, která tvoří střed její kritiky: androcentrická interpretace
křesťanských textů, misogynie a problém patriarchálních struktur.
1.3.1 Androcentrická interpretace křesťanských textů
Je androcentrismus židokřesťanského původu? Je náboženský
nebo protináboženský? Feministická teologie zahrnuje různé odpovědi na tyto
otázky, avšak shoduje se v tom, že je zhoubný. Je-li dáván do kontrastu s
křesťanstvím - křesťanství je vnímáno jako pozitivní síla, je-li vnímán jako protináboženský,
náboženství je viděno kladně - a naopak. V předcházející části jsem ukázala, že
křesťanské texty, zejména Písmo, v sobě zahrnují pozice jak pro rovnost mužů a
žen, tak proti ní, najdeme tam i oslavu ženy (její krásy v Písni písní nebo
Chválu ženy statečné ve starozákonní knize Přísloví 31, 10-31) i její pohanu
(např. 1Tm 2, 11-14). V tuto chvíli je pro nás tedy důležitý nikoliv text sám,
ale hermeneutický klíč k jeho uchopení.
Arthur Schopenhauer ve sbírce nazvané O
ženách nám takový klíč k androcentrickému vidění světa dává. Píše: „Za
pěstounky a vychovatelky dětí hodí se ženy právě tím, že samy jsou dětinské,
titěrné a mají omezenější rozhled, zkrátka jsou po celý život velikými dětmi.
Jakýmsi středním stupněm mezi dítětem a mužem, to jest pravým člověkem."
(1993:6) Schopenhauer se neodvolává na křesťanskou tradici, když říká, že žena „potřebuje
pána" (34), že „ženy jsou pohlaví horší jakosti, sexus sequior," (22) kterému
je omyl přiřknout stejná práva: „Ale když zákony přiřkly ženám stejná práva s
muži, byly by jim měly udělit též mužský rozum." (25) Podle něj je rovnoprávnost
žen .vrcholný květ křesťanskogermánské hlouposti" (22-23), a on s obdivem hledí
na asijskou praxi (viz 23-31) a na mormony (30).[8]í
Jediný biblický text v této oblasti Schopenhauera uspokojuje, a
navrhuje jeho rozvedení: „Jestliže Řekové skutečně nepouštěli ženy do divadla,
bylo to jistě správné, alespoň bylo možno v divadlech nerušeně poslouchat. V
našich časech by se hodilo k výroku „Ať žena v církvi mlčí!"[9]
připojit dodatek: „Ať mlčí také v divadle!" nebo jím onen první
výrok nahradit a dát jej napsat velkými písmeny na divadelní oponu." (19-20)
1.3.2 Problém misogynie
Domnívám se, že je třeba se hlouběji zabývat jak
psychologickými, tak sociologickými motivy androcentrické interpretace, což je
nad možnosti této přednášky. Než se ovšem dostaneme k problému obhajoby
patriarchálních struktur náboženskými argumenty, je třeba zmínit problém
mysoginie, který může být v pozadí.[10]
Neschopnost některých mužů komunikovat se ženami na rovnocenné
úrovni, vyhýbání se jim do té míry, do které je to možné, nemusí být motivováno
pouze takto špatně pochopenou „ctností".[11]
Pro výstižnost vyjádření cituji opět Schopenhauera: „Nevyrostlé
ženské pohlaví s úzkými zády, širokými boky a krátkýma nohama mohl nazývat
krásným jen mužský rozum zamlžený pohlavním pudem. V tomto pudu totiž vězí všechna
jejich krása. S větším oprávněním než krásné mohlo by se ženské nazývat
neestetické." (18)
Výroky dosvědčující misogynii ovšem najdeme i u církevních
otců, obdobně jako se u nich setkáme např. s antisemitismem. Tertulián píše: „Ženo!
Ty jsi cestou k ďáblu. Ty jsi svedla toho, na něhož by se ďábel neodvážil zaútočit
přímo. Je to tvoje vina, že Boží Syn musel zemřít; měla bys stále naříkat a
sypat se popelem." (In Byrne, L., 1988:5) Ženami, kromě své matky, bude pohrdat
Augustin. Podobné výroky jako u Tertuliána najdeme u Jana Zlatoústého i u Jana
z Damašku. Co tito mužové chtěli říci. svým
proti-ženským entusiasmem, jež hlásali s náboženským zapálením, není zcela
jasné. Byli motivováni strachem z rozkoše a ze své slabosti, jíž dávali jméno
ďábel a promítali ji do druhého pokolení, nebo potřebovali, aby jejich Bůh
udílel privilegovaná a méně privilegovaná postavení, a jejich mužství jim
říkalo, že je Bůh předurčil k tomu, že je bude mít raději než nenáviděné a
pohrdané ženy?
1.3.3 Obhajoba patriarchálních struktur a ideál submisivity
Od Tomáše Akvinského se obvykle odvozuje „přirozený řád věcí",
jež pak bývá dokumentován Písmem a tradicí. Podle něj „Obraz boží nacházíme v
muži, v ženě ne, neboť muž je počátkem i završením ženy." (In Byrne, 1988:6) I
významné církevní osobnosti našeho století, které se stavěly proti nenávisti
vůči ženám a pohrdání jimi, často k „přirozenému řádu věcí" ještě odkazují.
Například papež Jan Pavel I. píše o ženě jakožto o „královně kuchyně a čisté
podlahy a domu, který její jemné ruce zkrášlují a starají se o děti jako o
květinky." (in Byrne, 1988:5) Papež Pavel VI. v Octogesimo Adveniens
píše: „V mnoha zemích se objevují listiny ženských práv, které by
měly ukončit skutečnou diskriminaci a ustavit vztahy rovnosti a úcty, vzájemné
důstojnosti, ty je třeba studovat v dobách, které si to živě žádají. Ale nemáme
na mysli falešnou rovnost, která by stála v protikladu s pravou rolí ženy.
. ." (In Byrne, 1988:5). Výroky současného papeže tuto linii
ještě posilují. Ale není třeba se soustředit jen na katolickou stranu. V
protestantských církvích se mnohdy tvrdí, že patriarchální struktura a
podřízenost ženy muži jsou přímo „Pánem" Bohem zjeveny v Písmu, a proto neměnné.
Často se cituje apoštol Pavel: „Žena ať přijímá poučení mlčky s veškerou podřízeností.
Učit ženě nedovoluji. Žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést."
(1Tm 2, 11-12) Zajímavá je argumentace pro tuto pozici: „Vždyť první byl
stvořen Adam a pak Eva. A nebyl to také Adam, kdo byl oklamán, ale žena byla
oklamána a dopustila se přestoupení. Spasena bude jako matka, jestliže setrvá
ve víře, lásce, svatosti a střízlivosti." (1Tm 2, 13-15)[12]
2. Stvoření a pád
Příběh o stvoření a pádu jsem vybrala proto, že představuje
jeden z klíčových momentů, kde dochází ke konfliktu mezi patriarchálně,
matriarchálně a inklusivně orientovanými lidmi, tedy ke konfliktům týkajícím se
moci, a dále k nedorozuměním týkajícím se identity muže a ženy v jejich
subjektivitě i v jejich sociálních rolích. Po historickém úvodu ke dvěma
zprávám o stvoření v knize Genesis se soustředím na zprávu starší, kde je
polarita mezi mužem a ženou vyhraněnější, a na její pokračování v příběhu o
pádu člověka. Pak se společně pokusíme o tři typy interpretace, androcentrickou
(jíž jsou ospravedlňovány patriarchální struktury společnosti, církve a
rodiny), extrémní feministickou (která přehodí role a učiní muže a mužského Boha
zodpovědným za všechno násilí ve společnosti, církvi a rodině) a nakonec inklusivní
(kde nebudeme Adama ztotožňovat se všemi muži a Evu se všemi ženami, ale
necháme oba mluvit k oběma částem lidstva). Nakonec se budu zabývat mýtem a
jeho funkcemi a otázkou, zda je pro nás zdravější žít bez mýtů nebo s nimi.
2.1 Úvod
Izraelské kmeny sice znaly z dob svých předků představy o
stvoření, ale když mluvily o Hospodinu, začínaly jako konstitutivní událostí
vyvedením z egyptského otroctví přes poušť do zaslíbené země. Předehru k této
události tvořily příběhy o praotcích, jimž tato země byla zaslíbena. Vlastní uspořádané
porozumění počátku světa a člověka se objevuje až v době babylónského zajetí,
kdy je Izrael obklopen náboženskými představami jiných národů a má potřebu
ukázat, že jeho Bůh je Bohem celého světa, že je tu od počátku, že stvořil
nebesa a zemi a je to tentýž Bůh, který si mezi národy vyvolil Izraele, aby byl
jeho lidem. Autoři knihy Genesis nám podávají svou verzi mezopotamského mýtu o
původu světa a člověka a zabývají se archetypy vztahů mezi Bohem a jeho lidem,
mezi lidmi navzájem i mezi nimi a ostatkem stvoření.[13]
Kniha Genesis obsahuje dvě zprávy o stvoření: starší Gn 2,
4b-3,24, která pochází z pramene, jemuž říkáme Jahvista (9. stol. př. Kr.), a
mladší Gn 1, 1-2,4a, kterou nám podává Kněžský spis (doba poexilní). Mladší
příběh z kněžského spisu má formu slavnostní oslavné řeči, a pro nás je v něm zajímavé,
že staví stvoření muže a ženy na roveň:
Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby
byl obrazem božím, jako muže a ženu je
stvořil. A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte
ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se
na zemi hýbe. . . „A stalo se tak. Bůh viděl, že všechno, co
učinil, je velmi dobré. Byl večer a bylo jitro, den šestý. (Gn 1, 27-28,31)
Zajímavá je otázka, proč se pořadatelé knihy Genesis rozhodli
tuto mladší zprávu předřadit. Starší zpráva o stvoření má jiné důrazy.
Vyprávění začíná stvořením Adama (člověka - muže) z prachu země, jehož Hospodin
Bůh postavil do rajské existence a jemuž přikázal, že nesmí toužit po poznání dobrého
a zlého na svou pěst. Bůh Hospodin stvořil polní zvěř a nebeské ptactvo a
nechal člověka, aby je pojmenoval, neboť kdo dává jméno, je ve vztahu autority
nad pojmenovaným. Ale protože se pro člověka nenašla pomoc jemu rovná, Hospodin
Bůh tvoří dál, tentokrát Adama uspí a z jeho žebra tuto pomoc Adamovi přivede a
Adam ji nazve (mu)ženou a přilne k ní. Tato zpráva ovšem hned následně vypráví,
jak první muž a první žena skrze svou neposlušnost božímu příkazu ztratili ráj -
ideální stav existence, k němuž jsme v nich i my byli původně Bohem stvořeni. V
nich, skrze ně a s nimi jsme i vyhnáni do světa, v němž jsme náchylní k hříchu
a podřízeni smrti. V případě obou zpráv o stvoření se jedná o etiologický mýtus,
to znamená, že se autor snaží podat vysvětlení stávajícího stavu věcí. Tento
prvotní cíl se ovšem časem rozšířil, někdy neprávem získal autoritu
historického dokumentu (viz ostré reakce proti evoluční teorii či
historicko-kritické metodě), jindy neprávem autoritu normativní (takový stav
věcí je Bohem daný, a proto závazný a trvalý). V další části přednášky se
soustředím zejména na druhý, starší mýtus o stvoření a s ním spojený mýtus o
pádu.
2.2 Čtení Gn 2, 4b-3,24
2.3 Interpretace
Tento příběh si sám o sobě neklade ani nárok na historicitu
ani na normativnost vztahů v něm zachycených. Oba problémy se objevují na
rovině interpretace a autority, jíž se interpret dovolává, ať už je to autorita
božího slova či církevní tradice. Neadekvátní přístup se ovšem může objevit i u
feministické interpretace, jež by si výlučným způsobem činila nárok na autoritu
rozumu a svědomí. Nyní se společně pokusíme najít problematické momenty dvou
extrémních typů interpretace, jedné degradující ženy, druhé degradující muže a „jejich"
náboženství.
2.3.1 Androcentrická interpretace
Jak už jsme si řekli, androcentrická interpretace staví do
středu muže. Snaží se obhájit jeho zkušenost se světem a s Bohem a posílit
pozici prostředníka božího a správce stvoření. K tomu se dovolává se boží
autority - Bohu jsou kladena do úst slova, jež androcentrický řád mezi mužem a
ženou ustanovují; a najdeme zde i odkaz na autoritu tradice - tento řád je
postaven na počátek, a dozvídáme se tedy, že trvá od stvoření světa.
Androcentrická interpretace pro své účely „využívá" následující momenty: muž je
stvořen jako první a před pádem jen s ním Bůh komunikuje přímo, jen jemu je svěřeno
spravování stvoření (viz Gn 2, 15-17); on je ten, kdo dává jméno, vyjadřuje tím
svou nadřízenost - muž nejen že pojmenovává všechnu polní zvěř a nebeské
ptactvo, ale i „kost ze svých kostí", kterou pojmenuje dokonce dvakrát, poprvé
ji nazve „muženou" (Gn 2, 19-23), podruhé, po pádu, Evou (Gn 3,20), zatímco
žena muži jméno nedává; muž komunikuje s Bohem, žena komunikuje s hadem; žena
touží po bohurovné vševědoucnosti, žena svede muže (Gn 3, 1-6); po pádu Bůh
ženě ještě zřetelněji vymezuje její místo: budeš dychtit po svém muži, ale on
nad tebou bude vládnout (Gn 3,16).
2.3.2 Extrémní feministická interpretace
Následující řádky představí extrém, a nikoliv střed
feministické teologie, a to je třeba mít na paměti. Půjde o reakci na
androcentrickou interpretaci, která ovšem používá podobných prostředků.
Zaměňuje jen pozici toho, kdo je v „božích očích" a ve .všelidské" zkušenosti
lepší. Ve svůj prospěch se dovolává následujících momentů: muže Bůh stvořil
hned po zvířatech a stejným způsobem, v muži tedy je od počátku něco pudového,
zvířecího, zatímco žena, která byla stvořena až po něm a jinak, je posledním a
tedy nejdokonalejším dílem Stvořitele (Gn 2, 4-24); muž na rozdíl od ženy je
slabší a není schopen samostatnosti - bez ženy je neúplný (Gn 2, 18-24), nemá samostatný
úsudek, své touhy realizuje prostřednictvím ženy, ale není schopen odpovědnosti
za své činy, dětinsky je svádí na ženu (Gn 3, 6-12); žena má výraznější podíl
nejen na pádu, ale i na vykoupení (Gn 3,15), zatímco muži je svěřeno starání se
o živobytí v zemi, která je díky němu prokleta (Gn 3, 17-19), se ženou Bůh
mluví o pokračování života, který v sobě ona, coby vrchol stvoření -
nejpodobnější Bohu - bude nosit (Gn 3, 15-16).
2.3.3 Inklusivní interpretace
Každá z předcházejících interpretací je silně účelová, snaží
se získat .body" ve svůj prospěch - a na úkor toho, kdo je vnímán v lepším
případě jako konkurence, v horším jako nepřítel. Máme zde pokusy „doslovně" a s
„věčnou platností" dokázat, „jak se věci mají".
Touha obou pokusů zakotvit svou představu normativnosti
vztahů božím slovem a tradicí ovšem selhává svou jednostranností, neporozuměním
ani dějinám textu, ani povaze jeho jazyka.
Inklusivní interpretace nemění text, ale mění naše
předporozumění. Mezi východisky, která odmítá, je konkurenční boj stejně jako
představa, že mezi povahou a postavením muže a ženy jsou nebetyčné rozdíly.
Snaží se naopak zdůraznit podíl obou na dobru i na zlu, stvoření k partnerství
s Bohem i mezi sebou, poslušnou svobodu a odpovědnost. V textu muž i žena hrají
střídavě obě role (bez absurdit, jimž by se nevyhnul úzkoprsý literalistický výklad
- že v tom případě by i muž musel v bolestech rodit děti).
Změna předporozumění vyžaduje větší sebeporozumění. Není
možné stejným způsobem promítat své touhy na nebeské plátno - ale jsme s nimi
před Boží tváří konfrontováni; není možné používat náboženství coby sedativa, které
utlumí naše skutečné problémy, ale spíš se nově otevřít délce a šířce, výšce a
hloubce vztahů, o nichž náboženství svědčí, ale mechanicky je nikomu nemůže
zabezpečit.
2.4 Rehabilitace mýtu
V roce 1941 napsal Rudolf Bultmann esej „Nový zákon a
mytologie", která dala směr programu demytologizace. Podle něj je novozákonní
zvěst pro dnešní posluchače zatemněna mytickými představami hlasů z nebes,
andělů, démonů, které je třeba od ní oddělit, aby mohlo zaznít poselství o boží
milosti ve své aktuálnosti pro moderního člověka, jemuž je mytický svět cizí.
Po více než padesáti letech trvání tohoto pokusu docházíme k tomu, že mýtus je
cosi více než „předvědecká pověra", že nelze vést přesnou dělící čáru mezi „vědou"
a „mýtem", že co je dnes věda, může být zítra mýtus, a že v mýtu je hlubší
symbolická rovina, která dává stabilitu našim archetypům jednání. Otázky,
kterými chci zakončit svou přednášku, se budou týkat funkcí mýtu a problému, do
jaké míry můžeme mýtus korigovat, aby nestabilizoval překonané formy
společenského života a jejich násilí, včetně násilí mužů na ženách nebo žen na
mužích.
2.4.1 Mýtus a jeho funkce u Paula Ricoeura
Paul Ricoeur, který se zabývá otázkou, proč je symbol a mýtus
pro nás, moderní lidi a zejména pro křesťany problém, vymezuje mýtus následně:
„Myslím si totiž, že mýtus je problém sekundární a že tvoří
nadstavbu symbolické funkce. Jednota všech forem mýtu je dána určitou
strukturou vyprávění (v těch dávných dobách . . . na
počátku . . . byl jednou jeden.
. .). Mytická struktura s sebou nese i četné funkce. Tou
nejdůležitější není právě ta nejvíc viditelná: mýtus se objevuje jako
předvědecký výklad, a jako takový je také odmítnut při nástupu vědeckého
myšlení. Racionální výklad světa a rozvoj vědeckého myšlení eliminují mýtus v
této první podobě. Ale explikativní funkce smysl mýtu nevyčerpává; je třeba jít
za tuto již neplatnou funkci a tam znovu vytěžit symbolický rozměr vlastní
samotné struktuře vyprávění. Co se mne týče, pokládám symbolickou funkci
za základnější než mytickou strukturu;
mýtus je nepochybně symbolikou druhého stupně, jež užívá bájných osob, míst a
časů. Vlastní symbolická funkce se může oddělit od explikativní funkce, která
je vystavena demytologizaci. . . [Mýty]
celou lidskou zkušenost shrnují do modelového příběhu; vypovídají o počátku
člověka líčením základních událostí; určují dějinám směr a polaritu. Budeme-li
pozorní vůči vlastní symbolické dimenzi mýtu, neukvapíme se, abychom s mýtem
nakládali jako s jednoduchou strukturou,
odpovídající jiným sociálním strukturám dané skupiny. Díky svému symbolickému bohatství
nevyčerpává se mýtus svou aktuálností, sociální funkcí. Obsahuje nadbytek
smyslu, který jej uschopňuje k novému uplatnění v nových kulturních a
sociálních kontextech." (1993:162-162)
Z tohoto pohledu pro nás bude mýtus o stvoření a pádu něčím
více než dokumentací hierarchie ve vztahu muže a ženy, kterou v sobě neslo
prostředí Izraele v době, v níž psal Jahvista (9. stol. př. Kr). Podle Ricoeura
je možné tento předvědecký výklad demytologizovat a soustředit se na
symbolickou funkci mýtu. Co to znamená v našem případě? Může to být způsob,
jakým se člověk začne zaplétat se zlem, které nedá, co slibovalo a rozvrátí
lidské vztahy a zproblematizuje vztah s Bohem, může to být obraz kolektivní
viny a vyhýbání se odpovědnosti apod. Obraz „mužské" a „ženské" role při tom může
být zaměnitelný a zároveň se doplňující v každém člověku (podobně jako Jungův
animus a anima).
2.4.2 Konstitutivní funkce poznání a regulativní funkce mýtu u
Pamely Andersonové
Pamela Andersonová v knize Feministická
filosofie náboženství píše: „Nepostradatelnou funkcí mýtů je,
že odhalují meze lidského poznání" (Anderson, 1998:135). Avšak dále dodává: „Jakýkoliv
pokus vnutit mýtu roli konstitutivního poznání je nebezpečný .
. . vede k převrácenosti a kontrole smyslu." (135-136) Mýtus o
stvoření světa a vyhnání z ráje tedy nemůže stát jako konstitutivní poznání
toho, jak věci byly a jsou. Ale takový popis nám v případě počátku světa a
člověka či v otázce, kde se na světě vzalo zlo a smrt, nedá ani rozum. A tady
je další nebezpečí, totiž že oddělením mytického a racionálního myšlení dojdeme
k tomu, že ne mýtus, ale rozum nás může dovést k nadsmyslové skutečnosti. Podle
Pamely Andersonové je třeba nezaměňovat regulativní roli mýtu za konstitutivní.
Andersonová vychází z Kanta, kde konstitutivním poznáním je
empirické poznání (založené na zkušenosti) a nepatří do něj transcendentální
ideje (jako Bůh, svoboda, nesmrtelnost), které mají regulativní funkci: dávají
zakotvení a směr našemu empirickému poznání. Andersonová shrnuje: „Ať už si
vybereme jakoukoliv pokantovskou alternativu, najdeme v ní dostatečný základ
pro to, abychom chápali mýtus jako regulativní princip a neztotožňovali jej s
konstitutivním poznáním nadsmyslové skutečnosti." (137)
Jak jsem již říkala, mýtus o stvoření a pádu nekonstituuje
status quo, ale reguluje, dává zakotvení a směr našemu empirickému poznání.
Odhaluje, že společnost, která tímto mýtem žije, vidí v člověku (a zde se liší
pohledy, zda jen v muži, či v muži a ženě) postavu, která se musí naučit
otcovské (mateřské) odpovědnosti a spojuje spolu-člověka (ne nezbytně jen ženu)
s pomocí činící naše lidství úplným, ale zároveň s tragickou postavou hada - pokušitele,
skrze nějž přichází odmítnutí svatého života a tedy i vyloučení ze svatého
místa. Směr od nevinnosti přes touhu po bohorovnosti k poznání zla k potřebě
dospělého (tj. pokorného a odpovědného) hledání a dosažení dobra. Na
archetypech Adama a Evy je také zobrazena dynamika touhy (včetně touhy
sexuální), která nechce brát v potaz žádné omezení, a její vlastní předstíraná
bohorovnost jí nakonec uštědří smrtelnou ránu - a zároveň ji konfrontuje s
pravdivým stavem věcí i s pracnou cestou k nápravě a znovuzískání života.
Zatímco mechanické ztotožnění prvotního hříchu s pohlavním aktem, které do
značné míry provázelo dějiny křesťanství, by znamenalo opět připsat mýtu
konstitutivní funkci (konstituoval by sexualitu jako negativní sílu plynoucí z
hříchu Adama a Evy), kterou podle Andersonové mýtus nemá.
2.4.3 Stabilita mytického myšlení podle Josepha Campbella
„Národy všech velkých civilizací vždy byly náchylné k
doslovným výkladům svých symbolických hrdinů, protože se tak mohly považovat za
privilegované a vyvolené a měly pocit, že jsou v přímém spojení s absolutnem." píše
Joseph Campbell v knize Mýty: Legendy dávných věků v našem
životě (1998:18). Tyto doslovné výklady měly vedle svých zřejmých
nevýhod i své výhody: „Nejenže byla doslovná interpretace symbolů vždy davu
vlastní, ale představovala - a vlastně stále představuje - pro dané civilizace
především oporu, nosník morálky, soudržnosti, vitality a kreativní energie." (Campbell:
19) Ovšem za cenu obětí. V našem příkladu těmito obětmi byly ženy, tam, kde
byly ztotožňovány s „cestou k ďáblu" a tak činěny odpovědnými za hřích a smrt.
Když dnes prožíváme krizi svých konstitutivních příběhů -
nejistotu, nerovnováhu, ztrátu tradičních hodnot i tradičních tabu, stojí před
námi otázka, jak ke starým mýtickým vyprávěním najít opět cestu, aniž bychom se
zároveň vraceli k jejich násilí, jak se to děje ve fundamentalistických
kruzích. Campbell dával tento problém do souvislosti s tím, co vidí jako
nejdůležitější otázku dnešní výchovy nové generace:
„Naše tabu, jenž vzešla z tradičních mytologií, jsou dnes
zviklána naší vlastní moderní vědou a v celém civilizovaném světě prudce
vzrůstá výskyt duševních nemocí, sebevražd, drogových závislostí, rozvrácených
rodin, zkažených dětí, zločinu, násilí, vražd a bezmoci .
. . Čemu by měl být oddán svědomitý učitel, který dbá na morální
i intelektuální rozvoj svých žáků - starým mýtům, které dávají civilizaci
jistotu, nebo vědeckým tvrzením zakládajícím se na faktech? Je zde nějaká
rovnováha, nebo jen rozpory? Opravdu neexistuje poznání, které by překonalo
rozdíl mezi iluzí a skutečností a přineslo nový smysl našeho života?" (19-20)
Literatura:
Anderson, P. S., 1998, A Feminist Philosophy of Religion.
Blackwell, Oxford, Massachusets.
Byrne, L., 1988, Women Before God. SPCK, London.
Campbell, J., 1998, Mýty: Legendy dávných věků v našem
denním životě. Pragma, Praha.
Carr, A., 1988, Transforming Grace: Women's Experience and
Christian Tradition. Harper & Row, San Francisco.
Daly, M., 1973, Beyond God the Father: Toward a Philosophy
of Women's Liberation. Beacon Press, Boston.
Jonson, E.A., 1992, She Who Is: The Mystery of God in
Feminist Theological Discourse. Crossroad, New York.
LaCugna, C.M., 1991, God For Us: The Trinity and Christian
Life, Harper and Collins, San Francisco.
McBrien, R., 1994, Catholicism. Geofrey Chapman, London.
Opočenská, J., 1995, Z povzdálí se dívaly také ženy.Kalich,
Praha.
Radford Ruether, R., 1983a, .Feminist Theology", in A New
Dictionary of Christian Theology. ed. A. Richardson a J. Bowden, SCM, London,
210-212.
Radford Ruether, R., 1983b, Sexism and God-Talk: Toward a
Feminist Theology. Beacon Press, Boston.
Ricoeur, P., 1993, Život, pravda, symbol. Oikoumené, Praha.
Schopenhauer, A., 1993, O ženách. .Zvláštní vydání.
. .", Brno.
Schüssler Fiorenza, E., 1983, In Memory of Her: A Feminist
Reconstruction of Christian Origins. Crossroad, New York.
[1] Andros znamená
muž. Androcentrická interpretace staví do středu muže, jeho zkušenost se světem
a s Bohem a tuto zkušenost absolutizuje.
[2] Pater znamená
otec. Patriarchální struktura je založena na tom, že muž-otec je Božím partnerem
a účastníkem smlouvy, že je prostředníkem mezi Bohem a ženou. Odtud vyplývá
hierarchie vztahů ve společnosti, církvi a rodině, kdy muž stojí nad ženou.
[3] Srovnej La Cugna,
C. M., 1991, Bůh pro 3 nás: 267.
[4] Viz K. E. Borresen,
1968, Subordinace a ekvivalence: Povaha a role ženy u Augustina a
Tom4 áše Akvinského.
[5] Ex 21, 24.
Srovnej s Ježíšovým .Slyšeli jste, že bylo řečeno: ,Oko za oko, zub za zub`. Já
však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do
pravé tváře, tomu nastav i druhou; a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o
košili, nech i svůj plášť. Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě.
Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si od tebe chce vypůjčit, od toho se neodvracej."
(Mt 5, 38-42)
[6] Viz McFague, S.,
1982, Metaforická 6 teologie.
[7] Viz Ulanov, A.,
1981, Přijímající žena. Engleman, J., 1979,
Ženská dimenze božství
[8] Schopenhauer
argumentuje rovněž proti monogamii, která šidí ty ženy, které zůstanou neprovdány
(1993:26-30), je nepřirozená a dává vzniknout kategorii žen, jež se vymykají.domáckosti
a pokorné podřízenosti" (24). .Pravá evropská ,dáma` je bytost, která by vůbec
neměla být. Zato by měly být hospodyně a dívky, které se jimi chtějí stát .
. . Dobré vychování také v náboženství - ale nečíst ani básně ani
nepěstovat politiku, nic než knihy náboženské a kuchařské. Hudba, malování a
tanec, také trochu zahradničení - a někdy i orání." (24.25)
[9] 1 K 14,34
[10] V případě
Schopenhauera by byl zajímavý psychologický rozbor jeho vztahu k matce, o níž
na jedné straně říká, že po ní zdědil inteligenci, na straně druhé jí pohrdá a
po mnoha hádkách se s ní natrvalo rozchází, aby do smrti nenavázal žádný další
vztah s jinou ženou.
[11] Viz Opočenská,
J., 1995, Zpovzdálí se dívaly také ženy, 122
[12] Srovnej také 1K
14, 33b-38: .Jako ve všech shromážděních božího lidu, ženy 12
nechť ve shromáždění mlčí. Nedovoluje se jim, aby mluvily; mají se
podřizovat, jak to říká i Zákon. Chtějí-li se o něčem poučit, ať se zeptají
doma svých mužů; ženě se nesluší mluvit ve shromáždění. Vyšlo snad boží slovo
od vás? Nebo přišlo jen k vám samotným? Pokládá-li se někdo za proroka nebo za
člověka obdařeného Duchem, měl by poznat, že to, co vám píšu, je přikázání
Páně. Kdo to neuznává, nedojde sám uznání." (Shromáždění je řecky ekklesia a překládá se též jako církev).
[13] Mezi nejznámější
kosmogonie patřil babylónský Gilgamešův epos Enuma Eliš,
v němž svět vzniká bojem, a dále egyptské
vyprávění o mírumilovném zplození světa bohem Atumem či bohem Ptahem. Paralely
najdeme zejména v prvních devíti kapitolách knihy Genesis.
Poslední komentáře