V oddílu o věřících lze v „novém" Církevním právu
z roku 1983 častěji číst obrat: „Věřící mají právo. . ." (c. 211-221).
Avšak jak na tom může být právo věřících v církvi,
když se kategoricky říká: „Církevní autoritě přísluší upravovat vzhledem
k obecnému blahu vykonávání práv, která patří věřícím" (c.233, §2) - a
když se při tom opomíjí jak základní cíl II. vatikánského koncilu, tak také
samostatnost místních církví a zkušenosti a přesvědčení mnohých žen a mužů
v církvi? Mohou při takovém církevním právním stavu katoličky a katolíci
skutečně sami být nositeli nejen povinností, nýbrž také práv?
Bolestná a nepřehlédnutelná skutečnost hluboké krize
v církvi a rozmrzelosti z církve v našich zemích nemá co činit
jen se společenskými příčinami a s psychickou dynamikou jednotlivých lidí,
nýbrž také s posuny vědomí u žen a mužů v církvi a s tradičním
církevním právem, které se tím stalo příliš těsným. Příčinou rozmrzelosti a
kritiky je mezi jiným řada faktů, které jsou již samy o sobě bizardnější než
všechny vážné a škodolibé komentáře k nim. Začněme u šokujících jmenování
biskupů v poslední době: Kde má diecéze právo bránit se proti biskupům,
vnuceným centralisticky, které velká většina věřících odmítá? Kde se může
církevní obec (farnost) dožadovat svého práva, když nesouhlasí s farářem,
kterého jmenuje biskup? Jaká práva existují při kázeňských postupech proti "nepoddajným" teologům a teoložkám, nebo pro biskupy, přes jejichž hlavy se
sestřihávají pastorální projekty, zavírají učiliště nebo se nadekretuje
rozdělení diecéze? Jaká jsou tu práva,
když římské církevní vedení stále více mluví do povolání a ustanovování na
fakultách? A jaká práva mají rozvedení a znovu ženatí, když se jim odpírají
svátosti, a kněží žádající o dispens, když se jejich žádosti nevyhoví? A jaká
práva mají autoři Kolínského prohlášení, jestliže se stávají obětmi církevních
sankcí? Aby se umožnila taková opatření, nebyla nepatřičným způsobem zkrácena a
centralisticky zabavena práva místních církví? Ano, nebyla a nejsou
v popsaných (a mnoha jiných) případech činěna rozhodnutí dokonce mimo
právo, případně s porušením práva? -
Vskutku, přes všechny změny v církvi je v ní instituční situace
Božího lidu často bezprávná.
Církev v napětí k vlastnímu historickému původu
Tato situace, obtížná pro tolik věřících, má sotva co
činit se zlou vůlí a ještě méně s mocenským výpočtem hrstky nositelů
rozhodnutí v církvi, nýbrž spíše s historickými a společenskými
procesy uvnitř církve. Během posledních desítiletí se v oblasti katolické
církve udály v krátké době enormní pokroky a procesy ve vědomí, které
skoro nutně musely otřást tradičním centralistickým a na klérus fixovaným
církevním řádem. Především nastala změna
v sebepochopení Božího lidu, v jejímž průběhu se dostala aktivní
spoluodpovědnost všech pokřtěných a biřmovaných žen a mužů mimo tradiční obraz
církve. V napětí mezi tradičními a progresivními obrazy církve existuje
více protichůdných stavů vědomí. Jedni chtějí uchovat formy církevního života
vyrostlé po staletí; druzí chtějí zvěstovat evangelium v dnešní řeči a na
pozadí aktuálních otázek a společenských problémů (diakonická církev!). To musí
vést ke zkouškám odolnosti, zvláště když centralistické vedení církve
v nynější době prosazuje opět předkoncilní struktury ("restaurativní"
fáze). Církev je tím roztržena uvnitř na dva tábory, při čemž tradiční křídlo
se dovolává minulosti a progresivní síly se stále více dostávají do napětí
s dědictvím této minulosti.
"Věčná" modernistická krize
Konfliktní situace v církvi má přirozeně mnoho
společenských příčin. V našich zemích dostalo dřívější monopolní postavení
církve konkurenci. Mnohá zatížení a konflikty vyplývají zčásti z nového
poměru ke světu, jsou však právě také součástí hlubokého společenského přelomu
(ekonomizace života, individualizace a mobilita. . .). Na společenském pozadí
vznikají pro institučně se sjednocující církev zaostřené dobové rozdílnosti:
diskuze o lidských právech (spravedlnost), rovnoprávnosti muže a ženy,
emancipaci ve směru sebeurčení (svoboda), spolurozhodování a demokratickém
rozhodování - všechno "ideály" takzvané moderní doby - se přirozeně rozlévá do
všech oblastí širokého církevního života. Pro katolickou církev to znamená
hledat nové formy současné existence, tzn. najít kriticko-konstruktivní poměr
k pozitivním vymoženostem moderny a otevřít se k nim v oblasti
vlastní odpovědnosti, ale také se na základě evangelia odvážit sporu
s křehkostmi této takzvané moderny a neúprosně poukazovat na lidské
náklady našich ekonomických systémů a životních postojů. Měla by se kriticky a
prorocky vmísit do .moderního" světa s jeho impulzy ukazujícími do
budoucnosti a silami budoucnost ničícími a být
tam přítomná. To však nejde, když se církev stáhne do časově podmíněné
instituční ulity a ztratí se ve svém strukturálním labyrintu, anebo když vůči
světu zastává jiné etické hodnoty, než jaké sama praktikuje. Ničivé na "věčné
modernistické krizi" je, že oficiální církev pak přiměřeně nevnímá konkrétní
skutečnost a sociální problémy, a zbavuje se tím kulturního mostu. A ztráta
smyslu pro skutečnost u církve (snad hlavní příčina mnohých interních konfliktů)
vede nutně ke strachu a nedostatečnému vědomí lidských starostí a problémů ve
světě - tak říkajíc ke "zhloupnutí", což se m.j. ukazuje v tom, že se
někdo domnívá, že diskuzí o dívkách jako ministrantkách učinil něco
smysluplného. Z hlediska
vnitrocírkevních procesů vyvstává otázka, jaké nástroje má Boží lid, který
procitl k novému vědomí, chce-li zastávat své povinnosti a práva
v církvi; zároveň z hlediska společenského okolí vzniká podezření, že
církevní řád se svou jednoznačně patriarchální a monokratickou formou není
vůbec právem.
Odpor a výhody tradičních
struktur
Konflikty nejnovějších církevních dějin podle mého názoru
jasně dokazují, že jsme přecenili sílu posunů ve vědomí vzhledem
k institučním výhodám tradičních církevních struktur (v pokoncilní fázi) a
že jsme podcenili odpor centralistického církevního systému.
Zdůrazňování fundamentální důstojnosti Božího lidu,
kolegiality biskupů, charismat a spoluodpovědnosti pokřtěných žen a mužů
vyvolalo nové chápání církve; avšak právě tyto procesy ještě nezabraly.
Koncilní texty působí vágně, abstraktně a principálně, především na pozadí
svých účinků. Ty ukazují, že "ideály" koncilu potřebují ke své dlouhodobé
konsolidaci také právní ochranu a strukturální zakotvení. .Nemělo se
idealisticky spoléhat na samozřejmou evidenci a samočinné (. . .) převedení
ekleziologie do církevního řádu, církevní struktury a politiky, nýbrž mělo se
již začít s těmito kroky, a potom kriticky kontrolovat, hlídat a provádět
v církevněpolitické praxi." Že ideální změny potřebují ke své ochraně také
církevně strukturální konsekvence, se přehlédlo v jejich neprospěch anebo -
zvláště u biskupů a biskupských konferencí - příliš málo zdůrazňovalo.
Že se mnohým záležitostem koncilu nedostalo institučně
jejich práva, v tom spočívá mnoho příčin konfliktů, které můžeme
v tomto rámci jen jmenovat.
- Existuje bolestný nedostatek pravých nástrojů dialogu -
jako byly např. velké synody německy
mluvících zemí začátkem 70tých let - ve stále více centralisticky spravované
církvi. Proto si probuzený Boží lid hledá jiné kanály a náhradní nástroje, jako
např. prohlášení (Kolín, Luzern. . .), podpisové akce ("petice"), nová hnutí,
církevní báze, církevní sjezd žen, stávky v sedě před biskupským svěcením
atd.
- V důsledku strukturálně podmíněné distance nositelů
rozhodování v církvi vzhledem ke společenskému životu (ztráta reality)
vzniká přetlak nahromaděním čekajících rozhodnutí, když se neuskutečňují
pastorálně nutná a teologicky možná rozhodnutí (např. v oblasti pastorálky
svátostí: nová manželství rozvedených, svátost smíření; rovnoprávnost muže a
ženy, viri probati, účast na spoluodpovědnosti, smírčí soudy, komunikace také
zdola nahoru atd.) To však bohužel otravuje církevní klima.
Uskutečnit práva věřících (synodální církevní řád)
Z právního hlediska nepřekročili "laikové"
v církvi - až na malé výjimky - ve skutečnosti status nedospělosti, a tím
také nevyrostli z pozice dítěte v péči dospělých. Avšak to odporuje
statutu těchto .dětí", které jsou přece ve světě odpovědnými dospělými, a
odporuje to také duchovním a církevním procesům doby II. vatikánského koncilu.
Očekávání většiny žen a mužů angažovaných v církvi směřuje
k synodálnímu církevnímu řádu, který by bylo třeba zakotvit
v církevní ústavě a rozdílně formulovat podle místních poměrů.
Pravé spolurozhodování všech pokřtěných a biřmovaných
v synodální církvi by strukturovalo společnou odpovědnost za povolání
(communio) a poslání (missie) církve. Implikuje kolegiální spoluodpovědnost na
všech rovinách církve, příp. vlastní odpovědnost dílčích církví, vždy
koordinovaně s celou církví. Byl by to tedy heretický rozpor hlasitě volat
laiky v oblasti misie a v oblasti communio je vypoklonkovat do
nedospělosti či je odbýt nebo zkrotit farními a spolkovými zahrádkami.
Abychom předešli nesprávnému výkladu: Synodálním církevním
řádem se nemyslí nějaká církev bez papeže, bez biskupů a bez farářů: avšak také
nic menšího než překonání institučně-empirické církve bez Božího lidu, bez
takzvaných laiků. Jde přitom o model jednoty ve víře a modlitbě v mnohosti
církevní příp. křesťanské praxe. - Je-li nutno definovat laiky hluboce jako
křesťany, tvoří pokřtěné ženy a muži s církevními nositeli úřadu společně
církev (communio) a projevují praktickou křesťanskou smělost (missio), a pak zneklidňujícím, avšak tradičním oddělením mezi klérem
a laiky vzniká otázka po stejných "občanských právech" v církvi na základě
společného křesťanství. Při tom jde o pravou a spoluodpovědnou (!) participaci,
která přesahuje první pokusy o "nekompetentní" rady a komise a překonává
institucionální status laiků jako nedospělých dětí. Anebo cynicky riskujeme
rezignaci, další distanci od církve, vnitřní emigraci a rozmrzelost nebo
schizmatizující svépomoc, při které jdou angažovaní lidé svými pastorálními a
církevními cestami, aniž se starají o církevní právo. Vnitrocírkevní schizma
mezi 0,01 % pastýřů s výlučnou mocí a 99,99 % Božího lidu bez
spolurozhodování se může napravit jen tehdy, když konečně právo Božího lidu
dojde svého práva - s vědomím, že u nových měchů záleží rozhodujícím
způsobem na kvalitě vína.
1) Srov. N. Greinnacher,
Zur Freiheit sind wir befreit, ve: L. Swidler - P. Connor (vyd.)
.Alle Katholiken haben das Recht. . .", Freiheitsrechte in der Kirche, München
1990, 9nn.
2) D. Wiederkehr,
Ekklesiologie und Kirchen-Innenpolitik, in: Pastoral-theologische Informationen
2/1992, 375.
3) K bližšímu
pochopení věci viz výklady autora ve: Katholische Kirche Schweiz. Der
schwierige Weg in die Zukunft, Fribourg 1991, 300nn; 349-377, 456-473; týž.,
Dialogische Strukturen in einer synodalen Kirche, Düsseldorf 1992, 50-66; srov.
N. Greinacher, Das Heil der Menschen ist das oberste Gesetz in der Kirche,
tamtéž 28-49 (Lit.); E. Leuninger, Wir sind das Volk Gottes. Demokratisierung der
Kirche, Frankfurt 1992.
z Diakonia, březen 1993, č. 2., přeložil Jan Marek
Poslední komentáře