(ETR 1971/1)
Glosovaná recenze
Mystická cesta duchovního života patřila a stále patří
k podstatě církevního života. Tato zkušenost však jakoby vyvanula
z našeho chápání. Mystika je pro nás něčím nereálným, něčím nedosažitelným
v rozměrech dnešního života. A nebo naopak je mystika vykořeněna
z celku křesťanské existence, stává se imaginárním únikem pro ty, jímž je
kříž našeho Pána příliš málo pro "hloubku" jejich "duchovnosti". To znamená, že
dávají ruce pryč od práce pro spravedlnost a svobodu, od práce proti bídě a
strádání a že je jim tak dobře v pofidérním světě barvotiskové sladkosti,
vysněném jejich marnou touhou uniknout odpovědnosti.
Studie Jürgena Moltmanna, evangelického teologa
současnosti, poodhaluje skutečnost, že mystická cesta je legitimně evangelní
cestou následování a že patří přímo podstatně ke křesťanskému životu dnes. Mystická teologie je "moudrost zkušenosti"
(Luther), nikoli "moudrost doktrinální".
To je nezbytný předpoklad pro další vhled do mystické
cesty. Abychom jí správně porozuměli,
musíme se přímo na ní podílet, musíme sami "vystupovat po žebříku lásky" (sv.
Bernard), musí naše duše "putovat k Bohu" (sv. Bonaventura), musíme "následovat
Krista" (Kempenský), musíme zdolávat "horu sedmi stupňů" (Merton).
V mystické zkušenosti nejde o něco částečného, mystika nezahrnuje jen
rozum nebo vůli; celý život je "dramatem lásky", lásky bolestné i oblažující.
Zárodky této zkušenosti jsou vpravdě zkušeností každého člověka, protože každý
člověk jako bytost erotická "je ovládán nenasytnou touhou, faustovským
neklidem, jeho srdce nenachází klid, dokud nespočine v Bohu. Neboť sám
nekonečný Bůh probouzí v člověku, svém obrazu, nekonečnou vášnivou touhu,
která boří vše konečné". Tuto pravdu o lidské zkušenosti postihovali i Freud,
Marx a jiní. Podle Marxe je .vášnivá
touha podstatnou silou člověka, která energicky směřuje k svému předmětu".
Drama lásky je tak dramatem veliké něhy a milování, a zase nešťastná láska se
stává zdrojem destrukce, nenávisti, sebevraždy a zuřivosti vedoucí
k ničení. Mystická cesta je cestou, jež osvobozuje lásku od ničící vášně.
V tomto letmém poodhalení nahlížíme přímo existenciální potřebu mystického
vedení pro náš křesťanský a v zásadě pro celý lidský život. Mystika je
cestou ke svobodě. Láska mezi lidmi prorůstá v lásku k Bohu; modlitba
a láska k Bohu se proměňuje v lásku k člověku. Plně lidský, pozemský život se svými bolestmi
a vypětími radosti se stává následováním. Svět roste k plnosti spásy
božího království; boží království je již uprostřed světa.
Actio a meditatio se staly téměř opozity. Dnes, kdy "praxe"
byla vyzdvižena jako kritérium pravdy, je meditace považována za abstraktní,
překonanou, neužitečnou a zbytečnou, použitelnou snad jen pro kompenzaci
psychického vyčerpání aktivistů všech sfér lidské činnosti. Tomuto tlaku
podlehla i meditace křesťanská. "Obchodní a utilitární činnosti definitivně
zničily podstatu meditace." Sem spadá velmi často i stále znovu probouzený
zájem o jógu a východní styl modlitby. Výsledně je meditace pouhým prostředkem
pro znovunabytí sil k činnosti, a to je deformace podstaty meditace. Chápání a porozumění ve smyslu moderní vědy
má za cíl ovládat (scietia est potestas). .Meditace je ale způsobem vnímání,
přijímání, akceptování a participace." Otcové církve a mniši chápali očima. "Teoretizovali" v pravém slova smyslu. (Theoreia je v patristickém
slovníku ekvivalent pro životní postoj nazírání.) Aktem poznání participovali
na poznávaném. "Poznávání proměňuje
toho, kdo poznává. Poznání vytváří společenství. Poznáváme, abychom měli účast, ne abychom
ovládali. Proto hranicemi poznání jsou hranice lásky. (Augustin: Tantum
cognoscitur, tantum diligitur.) Akt poznání je - jak to vyjadřuje hebrejské
slovo - aktem lásky, ne aktem ovládání. Když někdo pochopil, poznal, říká:
Vidím, miluji tě, nazírám Boha. Výsledkem je čistá theoreia. Dnes máme jiný
způsob vidění, vše chápeme pomocí rukou. Chceme vše držet." Důsledkem je
ovládání, okupování, kolonizování, kontrola. Poznáváme, abychom ovládali. "Když
si někdo myslí, že pochopil, říká: Uchopil jsem to. Mám to. Mohu to, zmůžu to.
Výsledkem je čistá dominatio." Je nezbytně nutné vyvážení vita activa a vita
contemplativa. "Nejen v mezilidských vztazích, ale i ve vztazích člověka
ke všemu, co ho obklopuje, má tento pragmatický způsob poznání své přesně
vymezené hranice, za nimiž začíná destrukce života." Meditativní způsob poznání
je neméně důležitý ve vztazích člověka k sobě samému. Mnozí se utíkají
k sociální či politické činnosti, protože nemohou unést sami sebe. Nemohou
být sami, mlčení je pro ně nesnesitelné, samotu chápou jako sociální smrt. Ale
sociální práce či politika nejsou léky proti vlastní neschopnosti žít.
"Člověk, který chce pracovat pro druhé, aniž prohloubil
svoji identitu, aniž probudil své možnosti lásky, aniž osvobodil sám sebe,
nenajde v sobě nic, co by mohl dát druhým. . . bude sdílet jen epidemii
svého egoismu, agresivity svého strachu a předsudky své ideologie. Bude chtít
naplnit svou vlastní prázdnotu akcí pro druhé, ale ve skutečnosti bude šířit
jen tu svou prázdnotu. Proč? Protože
každý člověk působí na druhé ne tak svými slovy a činy, ale pouhou svou přítomností."
Jen ten, kdo nalezl sám sebe, může přijímat druhé, aniž by je ovládal. Jen ten,
kdo je svobodný, může osvobozovat druhé a sdílet jejich bolesti.
Je zarážející, jak nejzákladnější mystické pojmy slouží
dnes k popisu negativních stránek lidského života: odcizení, mlčení,
samota, vnitřní prázdnota, obnažení, chudoba, nevědění. "To, co dříve mniši
vyhledávali, aby nalezli Boha, to chce dnešní člověk odstranit jako ďábla.
Dříve mystikové žili v samotě pouště, aby bojovali proti démonům a
zakusili Kristovo vítězství. Myslím, že
dnes je třeba lidí, kteří se vydají do zpustošených oblastí duše a překročí
hlubiny já, aby tam bojovali proti démonům a učinili zkušenost Kristova
vítězství či prostě vytvořili prostor vnitřního života a svou zkušeností
otevřeli cestu druhým. V tomto kontextu to znamená: odhalit pozitivní
význam samoty, mlčení, vnitřní prázdnoty, bolesti, chudoby a vědění, jež nic
neví. Pro mystiky - podle jejich paradoxního vyjádření - to znamená umět
existovat v nepřítomnosti přítomného Boha či v přítomnosti Boha
nepřítomného a snést temnou noc duše." V druhé kapitole Moltmann
vyjasňuje, jak rozumí rozdílu mezi meditatio a contemplatio. Meditace je
milující poznání, plné touhy a dávající účast na nazíraném předmětu.
Kontemplace je reflexí o zkušenosti meditace. Křesťanská meditace není
transcendentální meditací. V jádře je "meditatio passionis et mortis
Christi". V meditaci člověk vstupuje do všeho, co se stalo pro naši spásu,
dostává se mu účasti na spásném Kristově díle "pro nás". V kontemplaci člověk odhaluje, že
objektivní "pro nobis" je zároveň "v nás".
.Meditativní poznání onoho Christus pro nobis a kontemplativní uchopení
Christus in nobis se vzájemně podmiňují." Vztah mezi objektivním dílem spásy a
subjektivním vstoupením do tohoto dění je dílem Ducha svatého. Plodem tohoto vztahu je obnova božího obrazu
v člověku.
Guillaume de St. Thierry, přítel Bernarda
z Clairvaux, připisuje Bohu slova:
"Poznej sebe, protože jsi můj obraz, a tak poznáš mne,
mne, jehož jsi obrazem, a nalezneš mě v sobě." Jiný pseudobernardovský
text říká: "Marně ten, kdo není ještě schopen poznávat sebe, pozdvihuje pohledy
svého srdce k poznání Boha. Je nejdříve nezbytné, abys viděl neviditelný
charakter svého ducha, než budeš schopný poznat, co je neviditelné v Bohu.
. . Vynikající a zcela podstatné zrcadlo, v němž vidíme Boha, je naše
rozumová duše." Hugo od sv. Viktora naznačuje tutéž cestu: "Je třeba vystupovat
k Bohu, to znamená vstoupit do sebe, a nejen vstoupit do sebe, ale
překročit v hloubi srdce sám sebe. Tedy ten, kdo vstupuje do nejintimnější
hloubky svého srdce, a tak vystupuje a překračuje sebe, ten se skutečně pozvedá
k Bohu." "Teologický základ a cíl mystické cesty duše k Bohu
spočívají na faktu, že duše je Božím obrazem, a na tom, že Kristovo dílo spásy
znovuobnovilo její podobnost s Božím obrazem. . ." Toto poznání Boha skrze
obraz je milostí, boží nepřítomnost v jeho přítomnosti a skrytí se Boha ve
svém zjevení jsou projevy nesmírné Boží lásky, jež se bezprostředně člověku
zjeví na konci jeho putování, kdy zmizí všechny dosavadní prostředky, jimiž si
člověk pomáhal. Je to onen "mystický moment" (jak ukazuje směr naznačený
Mistrem Eckhartem), kdy je kvůli Bohu opuštěn i sám Boží obraz, kdy je kvůli
Bohu opuštěn sám Bůh (mystický ateismus), láska plane, je naplněna.
Otázkou podle Moltmanna zůstává, je-li tento směr skutečně
křesťanskou mystikou, cestou kříže.
"Mystická cesta je vždy popisována jako cesta vedoucí do
samoty, do mlčení, do izolace, do prázdnoty, do obnažení a zbavení všech
pozemských a tělesných předmětů a nakonec temné noci duše. Když si klademe
otázku po skutečné zkušenosti a Sitz im Leben této cesty, nenacházíme je
v oblasti náboženské, ale politické. Nesetkáváme se s mnichem, ale
mučedníkem. Blahoslavení, kteří jsou
pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské (Mt 5,10).
Ve vězení je člověk - pronásledovaný pro spravedlnost - zbaven všeho, co
miluje. Je izolován od všech lidských vztahů.
Je mu vnucen celibát! Při mučení je jeho tělo obnaženo a bičováno.
Ztrácí své jméno, stává se číslem. Drogami je ničena i
jeho psychická identita. Ve zvukotěsné
cele se ztrácí v temné noci duše (Sv. Jan z Kříže napsal Temnou noc
duše ve vězeňské cele.) Je-li popraven, umírá mimo město s Kristem a je pohřben
do jeho smrti. Cesta mystické zkušenosti je skutečně angažováním se na cestě
Kristově a rezistencí proti útlaku, vykonávanému lidmi.
Místem mystické zkušenosti je opravdu cela, vězeňská cela.
Svědek Kristovy pravdy je opovrhován, pomlouván, pronásledován, zbavován cti a
vyvrhován. Ve svém údělu žije úděl
Kristův. Jeho úděl se stává shodným s Kristovým. Mystikové to nazývají conformitas crucis . A
proto svědek pravdy zakouší přítomnost vzkříšeného Krista ve spojení
s Kristovým utrpením a je si tím jistější touto přítomností, čím hlubší je
spojení s jeho utrpením. . . Bůh
v cele, Bůh ve vyšetřovací místnosti, Bůh při mučení, Bůh v tělesném
utrpení, Bůh v noci duše - to je mystika mučedníků. Nejsme daleko od
pravdy, když řekneme: vězení je místo, kde se žije křesťanská svoboda. Ve vězení se žije zkušenost Kristovy
přítomnosti v Duchu. Ve vězení duše dochází unio mystica. Oblak mučedníků
v Koreji, Jižní Africe, Latinské Americe a v ostatních zemích to dosvědčuje."
V průběhu dějin církve dochází v obdobích relativního klidu
v mystické zkušenosti k určitým posunům. Cela vězení se přesunuje do
cel klášterů, angažování pro Krista vedoucí na popraviště se stává následováním
Krista v ctnostech, vnější perzekuce se stávají duchovními zkouškami a
skutečná poprava duchovním umrtvováním. Přesto tato interiorizovaná zkušenost
nese v sobě stále náboj, jež v církvi udržuje mučednické sebevědomí,
připravenost křesťanů vydat se, je-li nutné, skutečné smrti pro Krista. Církev
je přece založena na apoštolech; ti všichni byli mučedníky. Církev je stále
církví mučedníků.
Specifickou a mučednickou cestou je cesta skryté mystiky a
tichého mučednictví všedního dne. Člověk umírá s Kristem i
v bolestech dne a utrpení lásky. "Utrpení s Kristem zahrnuje i nereflektované
utrpení dítěte i utrpení rodičů, jež se nedá utišit. Zahrnuje zklamání a útlak,
jež působí společnost slabým a malým. Zahrnuje i apokalyptickou bolest, jež
teprve přijde. . ." Skutečnost, že v tom všem "žijeme s Kristem",
dává útěchu, umožňuje pokračovat v životě a křísí lásku, dává sílu
k odporu a tvůrčí síly tam, kde nejsou vidět žádné možnosti. "Kromě
výjimečných případů mystiků a mučedníků je tu meditatio crucis in passione
mundi (meditace kříže v utrpení světa), jež praktikují mnozí, aniž to
vědí." Jednoduchá zkušenost vzkříšení je všude tam, kde existuje zkušenost
lásky. Je docela možné, že mystika
všedního dne je mystikou nejhlubší. Přijetí našeho ubohého života je skutečnou
pokorou, naše existence již sama je životem v Bohu. Mystický kairos je
Boží tajemství života, klíčem k němu je mentalita dítěte a údiv, nebo, jak
říkala stará zbožnost, - prostota.
Mystice se často vytýká pohrdání světem a nepřátelství vůči tělu. Jistě
lze u mnohých vysledovat výpůjčky z novoplatónského idealismu a
gnostického dualismu. Na druhé straně však u mnohých nacházíme panteistické
vidění světa v Bohu a Boha ve světě. Celá příroda se stává "zakusitelnou,
materialistickou láskou boží" (E. Cardenal). Mystikové jistě znají starozákonní
učení o stvoření, jež zpracovala církevní dogmatika, přesto volí k popisu
své vize světa pojmy jako je "vylít", "pramen", "slunce", "světlo", "návrat
k ohnisku", "splynout" ap. Jsou to pojmy pneumatologické: Duch svatý je
vylíván, naplňuje stvoření. V Duchu svatém se Boží přítomnost vyjevuje
jiným způsobem než stvoření na počátku. "Ten, kdo má Boha (v sobě), Boha
přijímá. Bůh pro něj vyzařuje ze všech věcí, všechny věci pro něj mají chuť
Boha, Boží obraz se mu stává viditelným ve všem" (M. Eckhart). "Zde se skrývá nové vidění, vidění specificky
křesťanské, determinované vírou v inkarnaci Syna Božího a zkušeností
přítomnosti Ducha Božího v nás." Vedle starozákonního učení o stvoření,
které může, ale nemusí být křesťanské, toto nové vidění také patří
k tradici církve. Řehoř Palama, řecký teolog, mluví o energiích Ducha sv.: "Svět je plný boží energie, jež v něm působí a prosvěcuje jej." Toto nové
vidění je nemožné bez Kristova kříže. Kristus vstoupil až do samého srdce zla,
bolesti a hříchu: "Již není nicota, která by ohrožovala existenci stvoření.
Neboť nicota byla zničena v Bohu." Poznání Ukřižovaného Boha je základem
vidění světa v Bohu. "Kdo věří v Boha, který opustil Ukřižovaného,
ten jej vidí všude, ve všech věcech, a po zkušenosti smrti žije. . ." "Toto
vidění je živé ve zkušenostech pronásledovaných a mučedníků, kteří zakoušejí
Boží přítomnost ve vězení. Je živé u mystiků, kteří nacházejí Boží přítomnost
v temné noci duše. Probleskuje ve zbožnosti prostých lidí, pro něž je Bůh
přítomen v temnotě prožívaného okamžiku: V něm žijeme, pohybujeme se,
jsme (Sk 17,28), vždyť z něho a skrze něho a pro něho je všecko! (Ř
11,36).
Moltmannova studie připomíná, že mystická zkušenost je
vpravdě křesťanskou zkušeností, zkušeností i dneška. Možná právě nedostatek
reflexe (contemplatio) o zkušenosti našeho lidského života, tedy mystické
zkušenosti, ochuzuje naši křesťanskou existenci, uzavírá ji do intelektuálního
ghetta a v posledku vede k existenciálnímu ateismu. Víra bez
zkušenosti setkání z nás dělá slepce - a přece jak krásné je vnímat očima
Boží krásu a přítomnost. I dnes je možné Boha vidět, zakoušet a milovat, vždyť
to je smysl našeho života. A nadějí velikou je fakt, že ani ty největší temnoty
života, vězení, smrt, izolace, prázdnota, psychické pouště, ale i beznadějná
šeď každodennosti, nás nemohou odloučit od lásky Kristovy. Nové vidění, mystické vidění, jež neovládá,
ale obdivuje a miluje, proměňuje vztah člověka k druhým lidem, proměňuje
vztah člověka k celému stvoření.
Jak podstatným faktorem politického a hospodářského života je mystika se
nám ještě nepodařilo domyslet. V jádru mystická zkušenost proměňuje i
vztah člověka k sobě samému: řeší tedy nejen politické a ekologické
konflikty, ale i hlubinně psychické konflikty, a vytváří tak nové psychické a
sociologické roviny.
V mystické zkušenosti začínáme vidět vše Božíma
očima, to znamená máme nebo začínáme mít poznání v pravdě, začínáme žít
v pravdě. Boží království je skutečně v nás a uprostřed nás.
Mystickému životu se nelze školsky naučit, je třeba začít
žít s Kristem, vstoupit do této zkušenosti, konfrontovat svoje zkušenosti
se zkušeností těch, kteří šli před námi, s církevními otci a mystiky všech
dob. Začátky náročného výstupu jsou těžké, mystické cesta má své zákonitosti,
jež nelze obejít. Pokora, askeze, likvidace vášní - to jsou letmé popisy
prvních kroků, bez nichž však nelze následovat Krista.
- vv -
Poslední komentáře