Po pádu komunismu církev ztrácí půdu pod nohama i přes
aktivitu kléru nebo právě kvůli ní
(Le Monde 24. 3. 1993)
"Nezáleží na tom, jestli bude Polsko kapitalistické, ani na
tom, zda v něm bude vládnout svoboda projevu nebo blahobyt, důležité je,
aby bylo katolické." Jestliže se ještě v roce 1993 najdou vysoce postavení
politici, jako je místopředseda vlády Henryk Goryszewski, člen Křesťanské
národní unie (ZChN, člen vládnoucí koalice), kteří budou nahlas a se vší
vehemencí podporovat toto tvrzení, nemůžeme se divit, že stále méně Poláků má
chuť je následovat.
Po téměř čtyřech letech od pádu komunismu, při kterém
hrála církev vedle Solidarity velmi důležitou roli, začíná prapor polského
katolicismu dostávat opovážlivé trhliny. Stupeň návštěvnosti varšavských
kostelů na Popeleční středu by byl jistě snem mnohého francouzského kněze.
Nicméně je možné pozorovat hlubokou krizi, které stojí dnešní polský episkopát
tváří v tvář. Reaguje však na ni
bohužel tak, že se radikalizuje, zatímco se propast mezi liberálně katolickou
inteligencí a nejkonzervativnějšími biskupy stále více prohlubuje.
Několik příznaků nám dává tušit obraz neklidné doby:
snižuje se počet zájemců o vstup do semináře, klesá svědomitá docházka žáků na
hodiny náboženství ve školách, výzkum veřejného mínění došel k závěru, že
se za posledních deset let značně snížila společenská prestiž kněží. Poprvé od
doby, kdy institut veřejného mínění začal sledovat popularitu církve, došel
k závěru, že církev jako instituce získala více záporných hlasů než
kladných. 59 % dotázaných se domnívá, že má příliš velký vliv na veřejný život.
Jakkoli nejistá jsou tato čísla, ujišťují nás o tomtéž. Vůči roli katolické
církve v Polsku vzrůstají pochybnosti.
"Je to propaganda sdělovacích prostředků," odpověděl před
nedávnem kardinál Jozef Glemp v rozhovoru pro italský deník Avvenire. Nikdo
však už nemůže zakrýt existenci dvou proudů, které se objevily v polském
katolicismu. První z těchto proudů -
militantní a krajně konzervativní - se staví za církev hrající vůdčí úlohu ve
veřejném životě. Druhý je otevřený a liberální, odmítající život v ghetu.
Dělící čára prochází problematikou vztahů mezi církví a státem, vztahem
k interrupcím a vyučování náboženství ve školách a respektováním "křesťanských hodnot".
"Tyto rozdíly existovaly i dříve, ale svoboda je vynesla na
světlo," zdůrazňuje Grzegorz Polak, katolický novinář, který má na starosti
náboženské otázky v novinách Gazeta Wyborcza, která je známá svým
kritickým postojem vůči konzervativnímu směru v církvi. "Všude
v Evropě tyto dva proudy v katolicismu žijí vedle sebe," zdůrazňuje Maciej
Letowski, prezident katolické novinářské organizace, "je tedy přirozené, že i v Polsku
pozorujeme jejich existenci."
Rozdíl však spočívá v tom, že v Polsku má
v rukou moc církevní hierarchie .militantního", .fundamentalistického" křídla, jak potvrzují
dokonce i její protivníci. Anna Grabska, prezidentka Klubu katolické
inteligence (KIK), si postěžovala, že .intelektuálové otevření k dialogu
jsou v menšině."
Iniciativa kardinála Glempa
Vzdorování se vkradlo i do sloupků katolického tisku.
Prestižní krakovský týdeník Tygodnik Powszechny, který si církev uchovala i za
komunistické moci ač za cenu tvrdé cenzury, je v dnešní době označen
episkopátem za levičácký plátek a jeho
předplatné mnohé farnosti ruší. Ostatní katolická media jsou buď k smrti
znuděná nebo svou agresivitou odrazují partnery dialogu. Názor čtenářů je
jednoznačný - všechny časopisy jsou ve finanční krizi.
Osud novin Slowo Dziennik Katolicki nám poskytuje dobrý
pohled na polské čtenáře. Polský primas kardinál Glemp si už dlouho přál mít
velký katolický deník a rozhodl se znovu získat Slowo Powszechne, noviny, které
zbankrotovaly. Příčinou finančního pádu byla skutečnost, že tento deník byl
čtyřicet šest let orgánem sdružení Pax, katolické organizace zdiskreditované
dlouhou spoluprací s komunistickým režimem. Bylo rozhodnuto změnit titul
novin - Slowo Powszechne se 22. ledna minulého roku přejmenovalo na Slowo
Dziennik Katolicki. Vedle redakce zachované v původním stavu byl jmenován
.církevní dohlížitel" z teologické fakulty a počet výtisků byl
v tiráži zvýšen z deseti tisíc na sto tisíc exemplářů. První číslo
uváděl sám kardinál Glemp. Projekt se skončil fiaskem: měsíc po svém uvedení se
.nový" deník ani neodvážil uveřejnit svou prodejní bilanci. "Byl to jistý
pohřeb, ale nyní to alespoň bude církevní pohřeb," smál se Grzegorz Polak. .
. Když národ známý svou tradicionalitou
opovrhuje katolickým tiskem, zatímco jiné tiskoviny se prodávají docela dobře,
zdá se, že to začíná vzbuzovat pozornost některých biskupů. Jsou však daleko od
toho, aby se domnívali, že je třeba dělat .něco jiného", aby k sobě přitáhli
své ovečky. Učitelé církve nemyslí v tomto okamžiku na nic jiného, než aby "se snažili ještě více".
Bitva o interrupci
Polská společnost prožívá "nadměrně rychlou sekularizaci",
jak tvrdí někteří církevní představitelé. Veškerá kritika je ze strany kléru
považována za útok "temných sil" a je tím citlivější, čím více ztratila svých
zaužívaných zvyklostí. V 80. letech komunistická moc ztrácela svou
vitalitu a neodvažovala se už kritizovat církev. Z politických důvodů
neprotestovali ani laici. V dnešní
době "se zdá, že klerus považuje laiky za hrozbu," tvrdí Jan Turnau, působící
dříve v novinách Tygodnik Powszechny. Výsledek: tón se přitvrzuje, a
v pastýřských listech episkopátu se dnes používá jazyk, dříve používaný
jen ultrakonzervativními vůdci ZChS. To alespoň tvrdí sociolog Ireneusz
Krzeminski. Tyto jevy částečně vysvětlují oslabení polského katolicismu. Ačkoli se zdá, že na vesnici zůstává
postavení kněze ještě stále stabilní, ve městech je situace jiná. K největším
problémům v této oblasti patří zavedení
katechismu do škol v r.1990, boj proti potratům (který se skončil
v lednu minulého roku odhlasováním zákona zakazujícího ukončení
těhotenství vyjma jistých případů). Ve stejném momentu byla audiovizuální media
vyzývána k respektu vůči "křesťanským hodnotám" v postoji vůči AIDS a
všeobecně pozorujeme vměšování náboženských autorit do veřejného života.
"Církvi hrozí, že ztratí aktivní skupinu třicátníků a
čtyřicátníků," připouští Maciej Letowski. Pro mnohé intelektuály se Polsko
stalo zemí slepého náboženského zápalu, polský katolicismus považují za
povrchní a rituální. Sloužil jen jako
výraz opozice vůči komunismu, ovšem bez toho, že by se polští katolíci odříkali
rozvodů a interrupcí - pokud jim to zákon ještě povoluje.
Nenapravitelným optimistou v církevní problematice je
však bývalý ministerský předseda Tadeusz Mazowiecki, velká osobnost polské
katolické inteligence. Svůj optimismus "čerpá
z naděje, že jsme na cestě vedoucí z tohoto velmi choulostivého
postavení." Mezi dvěma misemi v bývalé Jugoslávii nám sdělil, že kardinál
Glemp nestojí v opozici vůči kompromisu dosaženému jeho stranou -
Demokratickou unií - v otázce potratů (předkládaný návrh zákona
předpokládal naprostý zákaz bez výjimek), a v prohlášeních tohoto biskupa
pozoruje "dost těžko srozumitelné dokonce i pro polského biskupa" znamení .prohloubení
diskuze v episkopátu ve vztazích církev-stát." Jako ve zlaté době
komunismu tito katoličtí intelektuálové začínají číhat na matné signály
liberalizace, když zjistili jména biskupů otevřenějších více než jiní (Žycinski,
Dembowski, Pironek, . . .), kteří by ve vhodném okamžiku mohli zajistit novou
orientaci biskupské konference.
V současnosti si Polky mohou nechat provést interrupci za
200 dolarů v Kaliningradu nebo na Slovensku. Tyto cesty zprostředkovávají "cestovní
kanceláře" pro tento účel zvláště zařízené. Papež však stále pokračuje
v pranýřování ideologie peněz a konzumismu, zatímco se Poláci se skloněnou hlavou vrhají do tržní ekonomiky, v níž chtějí zbohatnout.
Společnost se od církve odvrací a, jak přemýšlivě poznamenává M. Mazowiecki - "církev
si to neuvědomuje."
Přeložil Pavel Kouba
Poslední komentáře