Západní křesťanství se nám ukazuje jako fakticky rozbité
do dvou táborů - konzervativního a progresívního, na obou stranách
s nepřijatelnými výstřelky. Měli
bychom udělat vše proto, abychom se této "fázi" církevních dějin u nás vyhnuli.
Na základě knihy Ottmara Fuchse Zwischen Wahrheit und
Macht. Pluralismus in der Kirche? Knecht Frankfurt am Main 1990, se chci
pokusit ukázat některé šance vnitrocírkevního usmíření.
Nová mapa nejednoty
Fuchs ukazuje, že dřívější mezicírkevní rozdíly ustupují
do pozadí a dělící čára dnes jde napříč církvemi (a nejen mezi církvemi) mezi
tzv. progresívními a konzervativními křesťany, přičemž obě tyto skupiny mají
své radikální křídlo. Tuto alternativu považuje za "falešnou, ba smrtelnou" a
hledá ve své knize "nové paradigma zvládání konfliktů a nalézání jednoty" jako "otázku pro církev".
Ačkoliv se tedy zdá, že základní rozpor je mezi
konzervativními a progresívními křesťany, podle Fuchse tomu tak není. Pro
pochopení tohoto tvrzení můžeme provést srovnání s politickou scénou. Ta
se také zpravidla dělí na levé a pravé křídlo, přičemž obě strany mají své
radikální křídlo. Pro zdravý rozvoj společnosti je nutné, aby legitimní levice
dokázala spolupracovat s legitimní pravicí. Pokud se místo toho kterákoli
z těchto dvou stran raději spojí se svým radikálním křídlem, je
demokratický rozvoj společnosti vážně ohrožen. Pro církev platí: Pro její
zdravý život je nutné dorozumění mezi konzervativními a progresivními kruhy,
jakkoli jsou jejich stanoviska neslučitelná. Církev potřebuje jak konzervativní
strážce podstaty, tak progresivní průkopníky, kteří ji vedou vpřed. Jedna
skupina bez druhé může pouze tropit škody.
Proto je v zájmu křesťanství důsledně rozlišovat mezi
konzervativismem a fundamentalismem. Konzervativní je čestný titul pro věřící,
kteří v církvi přebírají důležitou úlohu chránit to, co má být předáváno.
Fundamentalismus se naproti tomu netýká obsahu, ale formy. Souhlasím s "fundamentálními články víry", a přesto nejsem fundamentalista - naproti tomu i
progresívní hodnoty jsou leckde hájeny naprosto fundamentalisticky.
Fundamentalismus je pokus prohlásit vlastní postoj za jedině možný, vnucovat
jej, a snižovat ty, kdo ho nesdílejí. Oba pojmy - konzervativní a progresivní -
jsou ostatně relativní; je konzervativní postoj hájit tridentskou tradici,
patristickou tradici nebo biblistickou tradici? Je konzervativní být pro
zachování povinného celibátu, i když se tím zlikviduje dvoutisíciletá tradice
nedělní eucharistie? Uvědomujeme si zde, jak je minulost církve pluralitní
skutečnost.
Základní hledisko proto podle Fuchse je toto: Zda ti, kdo
jsou právě silnější skupinou, kdo jsou v církvi "u moci" či "u kormidla",
užívají svou moc k potlačení druhé pozice, nebo k její ochraně. Zda
druhou pozici chápou jako integrální součást církve či zda ji utlačují nebo
chtějí zcela potlačit. Neboli: Jak
křesťansky jsou s ní schopni zacházet.
Zde se Fuchs kriticky obrací do vlastních řad (tj.
progresívních) a ptá se, jak asi prožívali konzervativní věřící (se svým
důrazem na jistotu a na krytí církevní autoritou) pokoncilní období a zda to
nevysvětluje dnešní reakci. Nezapomněli
progresivisté, když byli skutečně leckde u moci, na zdravou křesťanskou zásadu "Nejsme jako oni" a na ohled, třeba i na falešnou víru svého bratra - viz
apoštol Pavel? Bylo například nutné zavádět pluralitu mešních kánonů tak, že se
zakázal dosavadní? To však klade Fuchs jako otázku pro historiky, protože vhled
do silového pole tehdejší církve je složitý.
My faličtí hysterici
To, že církevní fundamentalismus není ani tak problém pro
teologa jako pro psychiatra, bylo už mnohokrát doloženo. Samo o sobě to ovšem
neznamená vůbec nic: Bůh počítá s naší porušeností, i s našimi
psychickými deformacemi či tendencemi k nim. Fuchs však i zde obrací
pohled do vlastních řad:
Není právě tak nutné provést psychoanalýzu progresismu?
Nejsou i zde ve hře určité nevědomé síly či tendence? Tendují-li konzervativci
k nutkavému typu, pak tendence nás, progresivních, prý je
falicko-hysterická. Koření-li tedy postoje konzervativců v dětské
zkušenosti do čtyř let, pak postoje progresistů koření v dětské zkušenosti
mezi 4. a
6. rokem. U obou typů jde o důraz na jistotu, ale zatímco konzervativní typ
pociťuje bezpečí ve stavu neměnnosti a závislosti, progresivní typ se právě
tímto stavem cítí ohrožen a tenduje ke změně. Nesnáší hranice, hledá nová
setkání, exodus, riziko. Pohybuje se mezi sebepřeceňováním a komplexy
méněcennosti. Pozitivně: Je otevřený, dokáže nadchnout, strhnout - "hvězdy"
pastorace jsou zpravidla hysterické typy. Problémem je, že své skvělé nápady
nedokážou dovést do konce. Má-li konzervativec úzkost z chaosu, pak
progresista z poznání nutnosti.
Světské dějiny ukazují, že za tzv. pokrok vděčí lidstvo hysterickému
typu, přinášejícímu nové pohledy, myšlenky, volání po změně. Nic z toho by
se však neuskutečnilo, nebýt konzervativního typu, který se svou opatrností,
vytrvalostí a smyslem pro řád a struktury tyto myšlenky realizuje. Vzájemná odkázanost jednoho typu na druhý je
nepřehlédnutelná, a je ji třeba vidět jako šanci. Navzdory předsudkům nevěří
oba typy něco jiného, ale pouze totéž jinak.
Jak zacházet s disidenty
To je podle Fuchse základní otázka. Je jistě třeba
usilovat o konsens, ale dějiny církve jasně ukazují, že konsens ve všech
otázkách v církvi nikdy nebyl.
Proto tu vždy byl problém, jak zacházet s těmi, kdo
mají odlišnou teorii a praxi. Modelovou situací byl tzv. apoštolský koncil,
jehož řešení (Sk 15, ale s přihlédnutím ke Ga 1 a 2) Fuchs podrobně zkoumá.
Zdůrazňuje přitom, že řešením nebyl kompromis - židokřesťané (tradicionalisté)
zůstávají - pro nás nepředstavitelně - spojeni se židovstvím, křesťanům
z pohanství je uloženo jakési minimum, umožňující Židovi společenství
stolu, jinak jsou od Zákona osvobozeni. Dochází i k vymezení teritoriální
působnosti a praktickým projevem společenství je přijetí sbírky. Diakonie by
podle Fuchse měla být minimem společenství mezi křesťany i tam, kde se už (nebo
ještě) nedokáží domluvit. (Podnět pro nás ostatně velmi aktuální při pohledu na
rostoucí egocentrismus jednotlivých církví u nás po listopadu 89.) Příkladem
unesní rozdílnosti je podle Fuchse i kánon Nového zákona, který dokázal
sjednotit velmi různé pohledy, aniž usiloval o nějaký kompromis. "Rozpory v bibli" se tak jeví jako
požehnání od Hospodina, a snaha o jejich zamlžování či harmonizování je
příznakem fundamentalistické potřeby rozporného vidění světa, které by mělo
platit pro všechny lidi. Fuchs neuvádí příklady ze staré církve, ačkoli i ty by
byly inspirující - na příklad usnesení disensu ve věci data Velikonoc. Svou
pozornost zaměřuje na basilejský koncil a na Mikuláše Kusánského.
Problém cizinců, v posledních letech v Německu
velmi žhavý, vedl k vydání množství psychologických a sociologických
publikací, zabývajících se vztahem člověku k tomu, co je neznámé, odlišné,
cizí a řešením konfliktů, které s tím souvisejí. Fuchs ukazuje, že i zde
je čemu se přiučit. Závěrem lze říci:
Ani "středověké" řešení disentu odsuzováním a potlačováním odpůrců, ani "novověká" tolerance ke všemu a ke všem, pokud by znamenala lhostejnost
k pravdě, ale křesťanské řešení: Chovat se k nesouhlasícím bratřím a
sestrám v Kristu aspoň tak, jako se máme chovat ke svým nepřátelům -
milovat je, a to nejen slovy.
Z pražské besedy s prof. Häringem mi zvláště
utkvěla v mysli slova: Stůjte si na svém, ale usilujte o smíření!
V tomto dvojím vidím šanci pro církev.
Poslední komentáře