Již od listopadu 1989 se řeší statut umlčené církve (ES -
Eclesia siletiae) v naší zemi; zatím bez valného výsledku. Tak jako dříve,
tak i nyní nemá tento způsob existence katolické církve na růžích ustláno. . . Na
to jsou však příslušníci ES zvyklí a neopravňuje je to k tomu, aby
opustili povolání, které jim bylo svěřeno. Jednou důležitou oblastí služby ES
je péče o lidi na okraji společnosti. Jedna z východočeských skupin ES
mimo jiné již otevřela 2 azylové domy pro bezdomovce a chystá se otevřít další.
Domy jsou napojeny na mezinárodní sdružení Emauzských domů. Systém péče je jiný
než např. u Armády spásy. Nejde jen o to dát bezdomovcům najíst, možnost
přespat, ne jen se pokoušet evangelizovat, ale zejména vytvořit komunitu, která
alespoň částečně nahradí chybějící rodinné vztahy. Spiritualitu Emauzských domů
vám představujeme podle interních materiálů sdružení. Jestliže si pečlivě pročtete biblický text o
cestě dvou učedníků do Emauz (L 24, 13-35), zjistíte, že Bůh se velmi často
projevuje jinak, než my lidé chceme a očekáváme. Dá se vlastně říci, že člověk
často není spokojen s tím, jak Bůh jedná. To platí i v případě dvou
Ježíšových přátel, kteří smutní a zmatení putují do Emauz. Podobně jako ženy,
které přišly předtím k Ježíšovu hrobu, tak i tito dva muži prožili něco,
co bylo nad jejich lidské možnosti. Vždyť ten, ve kterého doufali, byl všemi
zavržen a opuštěn, byl dokonce týrán a ponižován. Nakonec všechno skončilo
krachem a prohrou, protože Ježíš byl ukřižován a pohřben. Zbyl jen strach a
zklamání, které je nyní provázely na každém kroku. Vždyť sotva se trochu
vyrovnali se skutečností Ježíšovy smrti, už zde byl nový otřes: přišly zprávy,
že jeho hrob je prázdný, Ježíšovo tělo zmizelo a někteří dokonce tvrdí, že on
je živ! Jak si to všechno měli srovnat
ve své hlavě? Jistě - zpráva o tom, že Ježíš žije, mohla být velmi lákavá a
radostná. Ale je vůbec možno tomu věřit?
Vždyť jejich víra v Ježíše byla zklamána, že už neměli žádnou
odvahu uvěřit něčemu novému.
A ti dva muži, o kterých je v evangeliu řeč,
odcházejí raději z Jeruzaléma pryč, nejspíše proto, aby už konečně byli
z toho všeho venku a aby si trochu odpočinuli. Mířili k městečku
Emauzy, které bylo vzdáleno asi 11
km od Jeruzaléma. Jméno Emauz ukazuje na nějaký teplý
pramen, což znamená, že to snad mohlo být nějaké lázeňské místo. A tu se
k nim na cestě přidává poutník, který se podivuje jejich smutku. A učedník
Kleofáš vzrušeně odpovídá:
Věřili Ježíšovi, svému mistru a Pánu, ale
v posledních dnech byli velice zklamáni. Všechny jejich naděje jsou
pohřbeny, všecky krásné vidiny se rozplynuly. Co jim toho Ježíš nasliboval! A
teď je všechno pryč. Stali se z nich tuláci a bezdomovci. Teď ani nemají,
kam by hlavu složili. Avšak poutník,
který se k nim po cestě přidal, začíná mluvit. Jeho slova však nejsou
zpočátku příliš příjemná, ani milá. Jsou káráni a napomínáni: - Jak jste
nechápaví a těžkopádní, když můžete uvěřit, že Bůh na vás zapomněl! - Ano, člověk někdy potřebuje slyšet tvrdé
slovo, aby se vzpamatoval, aby mohl znovu věřit, aby se mohl vrátit na původní,
spolehlivou cestu. I dnes by bylo možno
řadě nešťastných lidí položit otázku, kterou položil Ježíš dvěma mužům: - Proč
jste smutní a nespokojení? - A oni by vám museli po pravdě říci: - Mám trápení,
jsem sám, nikdo mě nechce, stojím na okraji společnosti, jsem bez domova, nemám
kde bydlet. A tady musí přijít někdo,
kdo těmto lidem řekne: Vzchop se! Nejsi sám, nemusíš být smutný, Bůh
s tebou počítá, protože jemu není lhostejný osud žádného člověka. I my
s tebou počítáme! Už nemusíš být smutný, tvé srdce se může znovu rozhořet
pro všechny hodnoty! Když to všechno člověk ví, tak stojí za to, aby žil!
Všimněte si ještě jedné skutečnosti: Ježíš došel
s těmito muži až do nějakého domu - došel s nimi k cíli jejich
cesty. Ano, Bůh je vytrvalý. On provází člověka po celý jeho život. Je jenom
třeba, aby to bylo každému jasné, aby to každý věděl. Dnes mnoho lidí bude stát
na pokraji společnosti a jejich problémy a těžkosti se jim budou zdát tak velké
a nesnesitelné, že je nebudou s to unést. A tak je třeba napadne, že by
bylo od toho všeho nejlépe utéci. Podaří se jim to třeba pomocí alkoholu, drog
nebo sebevraždy. Prostě nalézt prostředek,
který by pomohl zapomenout, rozptýlit se, utéci od lidí, od společnosti. Jejich
nadějí však je, že potkají ještě lidi víry a lásky, kteří půjdou kus životní
cesty s nimi tak, jako Ježíš šel s bezradnými muži po cestě do Emauz.
Z toho, co jsme dosud napsali, jasně vyplývá:
Lidem bez naděje je třeba dát domov!
První, kdo tuto myšlenku začal prakticky uskutečňovat, byl
katolický kněz abbé Pierre, Francouz, občanským jménem Henri Antoine Gronés.
Byl to člověk politický, ale zároveň hluboce náboženský. Tento syn bohatého
výrobce hedvábí z Lionu rozdělil svůj dědický podíl nejchudším lidem. Když
v tuhé zimě 1953/54 zmrzlo více než 90 lidí bez přístřeší, zahájil
obrovskou kampaň: s pomocí přátel zajišťoval pro lidi bez přístřeší
pokrývky, potraviny a prostá obydlí. Již čtyři roky před tím zakládá abbé
Pierre v Paříži domov mládeže, který pojmenoval .Emauzy". Dnes existuje
280 emauzských společenství, která jsou rozložena po celém světě. V těchto
společenstvích žijí .okrajové existence" společnosti: vyděděnci, tuláci,
duševně choří, propuštění vězni.
Lidé bez naděje našli domov!
Základní věta, která vládne v emauzských
společenstvích je tato: Být chudý, ale pomáhat těm, kdo jsou ještě chudší.
Několik myšlenek abbé Pierra:
Kdybychom se narodili do stejných podmínek: zanedbané
dětství, těžkosti s prací a s bydlením, nezlomilo by nás to také, nebyli
by z nás zloději a vrazi? Snad
ještě horší než oni?
Člověk má duši. Dříve však, než s ním můžeme mluvit o
duši, musíme mu dát košili a střechu nad hlavou. Pak mu teprve můžeme
vysvětlovat, co je skryto za tím.
Žádný idealismus, Bůh není někde v nebi, je
v každém ubožákovi, který právě s tebou mluví. V každém
darebákovi, v každém zloději, v každém lháři je Kristus.
Boha neurážejí hříšníci, prostitutky a ateisté, nýbrž
.slušní lidé", kteří se lhostejně dívají na nouzi trpících.
Život v domě se odvíjí podle těchto zásad:
1) Společenský trénink
- Bydlení pod společnou střechou. Ženatí spolupracovníci
bydlí zpravidla mimo dům, patří však plně ke společenství, stejně jako
dobrovolní spolupracovníci. Stálí
obyvatelé domova (hosté) bydlí přímo v domě. Osvědčená dimenze počtu
obyvatel domů je 25, protože musíme mít stále na mysli základní skutečnost, že
emauzské společenství má člověku nahradit rodinu. - Práce v domě (vaření, mytí nádobí,
úklid) jsou samozřejmostí. Dále se praktikují skupinové a individuální
pohovory.
- Jídlo je společné. Společně stolují obyvatelé i
spolupracovníci. Jednou týdně se scházejí všichni obyvatelé domu a zde se
hovoří především o otázkách společenství.
Zásadně se zde nepoužívají žádné vyhrůžky nebo násilí.
Násilí se překonává nenásilným řešením konfliktu.
- Pití alkoholu nebo užívání drog má za následek okamžité
propuštění z domu. V každém případě zde bude snaha motivovat člověka
závislého na alkoholu nebo drogách, aby absolvoval odborné léčení. Po ukončeném
léčení je možný opětovný návrat.
- Praktikuje se také společná modlitba: každý obyvatel
domu je pozván k modlitbě, nevykonává se však na něj žádný nátlak.
Modlitba je víc než terapeutická záležitost. Vychází z víry, že Bůh
přebývá v každém člověku bez výjimky.
2) Pracovní trénink
Emauzské společenství přikládá největší význam pracovnímu
tréninku obyvatel domu (hostů). Platí zásada odpracovat 42.5 hod týdně, a to
buď ve vlastní dílně, (která bude zřízena při Emauzském domu) nebo mimo dům
(u jiných firem). Vůbec - pro přijetí do domu -
platí dvě zásadní nezaměnitelná kritéria: schopnost pracovat a ochota pracovat Je-li
ten, kdo hledá pomoc, práce neschopen, bude převeden do rehabilitačního nebo
pečovatelského ústavu.
Cílem emauzského společenství je člověk schopný milovat a
pracovat.
V emauzských domech jde tedy o to, aby vznikla nová
kvalita vztahů mezi všemi, kdo zde tvoří společenství: hosté, spolupracovníci
na plný i částečný úvazek, návštěvníci, dárci, ti, kteří hledají pomoc, atd. .
. Emauzské společenství chce tak
dokázat, že i ve společnosti, která bude zaměřena na výkon a zisk - i
s lidmi duševně zraněnými a sociálně nepřizpůsobenými - mohou existovat
pracovní i životní společenství, kde nedojde ke zraňování lidské důstojnosti a
kde je zaručen rozvoj člověka. Emauzské společenství chce v oblasti
pracovní překonat jak individualistický, tak kolektivistický obraz člověka a
nahradit jej v namáhavém procesu obrazem člověka solidárního.
Opravdová pomoc pro ty, kteří jsou závislí na alkoholu
nebo na drogách, kteří jsou tuláci a vyděděnci, spočívá v tom, že nedáme
peníze, ale investujeme čas a lásku. Proč? Protože jsme přesvědčeni, že neexistují
beznadějné případy.
Poslední komentáře