V češtině se dosud neujal ani jednotný překlad:
původně jihoamerické hnutí "základních obcí" či "základních skupin" je známo
prakticky jen odborníkům. Přesto naše
domácí "skupinky", "společenství", "obce" a "svobodné sbory" vykazují řadu
zajímavých shod - a řadu důležitých rozdílů.
II. vatikánský
koncil označil církev za lid Boží a znovu postavil do popředí společné kněžství
všech věřících. Co koncil nahlížel jako vizi, musí být teprve pracně uváděno do
praxe. Vznik a rozvoj základních obcí je k tomu zřejmě důležitým krokem.
Tím naléhavěji je třeba vyjasnit sebepochopení tohoto hnutí, aby spočívalo na
dobrém základě a mohlo se správně projevovat v církvi. K tomu chce
přispět následující pokus pochopit podstatu základních obcí a oddělit ji od
nedostatečných představ. Dostatečným měřítkem pro to je Nový zákon.
Základní obec musí v každém případě být obcí. Ve
smyslu Ježíšova pověření to znamená, že věřící lidé, učedníci a učednice
Kristovy spolu v osobní lásce komunikují tak, že lze rozpoznat Boha jako
jejich společného Otce (srv. Mt 23,8n; J 13,35;
Mt 5,16 aj.). Křesťanské obce jsou tedy společnosti věřících, jejichž členové
mají navzájem sourozenecké vztahy a jež jsou tím srovnatelné s rodinou (Mk
3,35 a
10,29n). Nejsou to pouhé funkční a účelové společnosti, křesťané se v obci
milují navzájem. A to nejen kvůli "Boží vůli", ale kvůli těm druhým (jinak by
to nebyla žádná láska), ovšemže silou víry a s vědomím, že jim je toto
společenství darováno Bohem. Že církev
ve smyslu Nového zákona vlastně musí být takovým společenstvím, bylo důkladně
prokázáno již Gerhardem Lohfinkem (viz G. Lohfink, Jakou obec chtěl Ježíš?). Co
se však zdá být méně jasné, je otázka, proč musejí v takové církvi být
obce a co v té souvislosti navíc znamená pojem základní obec. V Novém
zákoně může slovo "církev" znamenat jak celou církev, tak místní obec (např.
v Korintě), aniž by toto napětí v pojmu bylo blíže reflektováno. My
používáme pojmu církev pro celou církev, a pojmu obec pro konkrétní místní
křesťanskou obec (v češtině často farnost nebo sbor, pozn. překl.). Naše otázka
nyní přesněji zní: v jakém smyslu mají tyto obce být "základem"? Ohledně
toho můžeme rozlišit trojí pojetí:
1. První možností je
chápat základní obec sociologicky.
Základna se pojímá jako sociální třída chudých, tvořících nejspodnější
rovinu, a tedy základ společnosti, utlačovaný a práv pozbavený lid. Toto pojetí
má např. Leonardo Boff, který lid chápe "ve smyslu neprivilegované třídy" (L.
Boff, Znovuobjevení církve, str. 65 německého vydání). Vykořisťovaní lidé "se
spojují, tvoří různá společenství a posilují své uvědomění ve smyslu, že je
třeba kritizovat a změnit církev i společnost" (tam. 67). Ona společenství tedy
slouží "třídní solidaritě" (tam. 75). Stejný základ má pojem "církev lidu"
("Iglesia popular"), který hraje v teologii osvobození významnou
roli. Tak píše Luis Zambrano: "Církev je
pověřena být církví lidu, tj. církví chudých." (ZMiRe 68 /1984/ 227 - 230, zde
229) Podstatné přitom je, že nejde o to, aby církev udělala něco pro chudé, ale
o to, aby sami chudí byli církví. Je však otázka, zda toto sociologické pojetí
základny ke zdůvodnění základních obcí postačí.
Z takového pojetí základních obcí by plynulo, že
hlavním důvodem, proč se v církvi vytvářejí společenství, je solidarita
chudých za účelem odstranění útlaku. To však znamená, že základní obce jsou nanejvýš
přechodnou formou organizace, jež by vlastně měla sama sebe nakonec odstranit.
Nikdo snad přece nebude zastávat názor, že by třídní rozdíly neměly být
překonány. V té souvislosti je
zajímavé, že podle zprávy rakouského odborníka na rozvojovou pomoc dr. D.
Grünberga existovalo v Managuji za dob diktátora Somozy 200 základních
obcí, po sandinovské revoluci již jen 12.
Základní obec tedy může být předmětem teologie - tedy
důsledkem křesťanské víry - jen pokud není odůvodňována třídní solidaritou.
Jinak by jí totiž mezi křesťany některého místa a v církvi vůbec nebylo
zapotřebí. Pavel píše: "Není již žid ani
Řek, otrok ani svobodný, muž ani žena; vždyť jste všichni v Kristu Ježíši
jedno." (Ga 3,28) V každém církevním společenství by tedy měla být hierarchie
tříd překonána, chudí a bohatí by se měli sbratřit (srv. List Filemonovi).
Neměly by tedy existovat církevní obce dělníků jako opozice obcí zaměstnavatelů
nebo vysokoškoláků? Příspěvek církve k řešení sociální otázky by měl
spočívat právě v tom, že v ní jsou tyto rozdíly překonány.
Norbert Lohfink v této souvislosti mluví o Božím "rozhodnutí
(opci) pro chudé" a píše o počátku a cestě církve jako místa osvobození
z chudoby:
"Opět jde o počátek nové, bratrské a rozdíly mezi
chudým a bohatým již neuznávající společnosti uprostřed našeho světa. Vzniká
okolo Ježíše. Jeho zabitím již nebudou moci její existenci otřást. O
jeruzalémské prvotní obci se bude moci ve Skutcích apoštolských napsat: ,Byli
jednoho srdce a jedné duše. Nikdo nenazýval svým vlastnictvím nic z toho,
co měl, ale měli všechno společné... Také mezi nimi nebyli žádní chudí.‚ (Sk 4, 32-43) ... Nová boží společnost, procházející
nyní od této chvíle dějinami, nikdy svůj počátek neopustí: v ní se děje
zázrak zničení chudoby... Boží rozhodnutí (opce) pro chudé znamená exodus: Bůh chudé vyvádí
z vykořisťovatelské společnosti a vytváří si z nich nový, bratrský
lid, ve kterém již žádná chudoba neexistuje... Stačí tu pouze říci, že křesťanská
obec je místem, kde se udržuje vzpomínka, zní prorocká obžaloba a vzniká
kritické vědomí? A až se chudí stanou kritickými, poslat je zase opravovat
egyptské silnice? Nebylo by spíše
zapotřebí ještě více zdůraznit, že sama církev je místem, kde jsou chudí
osvobozováni? Ano, že ona by měla být dokonalou realizací osvobození, jeho
náležitým místem, bez jehož existence by nikdy nemohla povstat naděje, že
nastoupí proces, směřující k proměně celé společnosti?" (N. Lohfink, StZ
110 /1985/, 461 - 463)
2. Stejně nedostatečné
se zdá být pojetí základních obcí, které chápe základnu jako protějšek hierarchie. Přenáší
sociologické kategorie marxistického učení o společnosti na vnitrocírkevní
struktury. Podle něho v církvi stojí takzvaní laici na místě základny,
neboť jsou ovládáni hierarchií. Mají jen poslouchat a vykonávat, co jim
nositelé úřadu poroučejí. V zásadě jde o pojetí církve jako pyramidy, na
jejíž špici stojí papež, pod ním biskupové, pak kněží a zcela dole laici.
Taková církev zřejmě nedrží pohromadě bratrskou láskou svých členů, nýbrž
autoritou nositelů úřadu.
V protikladu k tomu spočívá smysl základních
obcí podle tohoto druhého pojetí hlavně v tom, obejít se i bez nositelů
úřadu (základní obce jako důsledek nedostatku kněží), či se bránit nadvládě
hierarchie (základna jako spodní společenská vrstva církve; srv. L. Boff,
Církev: charisma a moc) nebo úplně popřít jakoukoli předem danou autoritu
(chápat úřad jen jako funkci obce; srv. E. Schillebeeckx, Církevní úřad).
Podstatné přitom je, že v základech tohoto modelu základní obce vždy je
takové negativní odůvodnění. Motivem
sdružování se v základní obci zde totiž je nezávislost na hierarchii nebo
odpor proti ní. Jakmile by zde tedy bylo dost kněží a jakmile by hierarchie
přestala zneužívat svoji moc či se stala jen funkcí obce (obcí), nebylo by již
základních obcí třeba.
Mnohem důležitější však i zde je, že představa církve
jako hierarchické pyramidy, proti které se zde vystupuje, neodpovídá Novému
zákonu. Tam se slovo "kněz" ve smyslu "prostředník spásy" používá pouze pro
Ježíše Krista, resp. pro celou církev (srv. 1 Petr 2,5 a 9). Starší (presbyteři)
a dohlížitelé (episkopové) nejsou v církvi žádnými zprostředkovateli
spásy, stojícími nad ostatními a zaujímajícími místo boží, nýbrž nositeli
úřadu, odpovědnými za předávání víry a soulad v církvi. Jsou bratry mezi
svými bratřími a jsou i takto až do třetího století oslovováni; teprve když se
obce příliš rozrostly a věřící lid zmizel v anonymitě, nabyla nadměrného
významu hierarchie jako řídící struktura této církve, chápané jako čistě
společenská struktura (srv. J.-P. Audet, Priester und Laie in der christlichen
Gemeinde. in: Der priesterliche Dienst
I. Quaestiones Disputatae 46, 115 - 175).
Tato mocenská pozice kléru byla ve středověku podle příkladu světských
feudálních struktur stále více upevňována a teologicky podepírána, takže
zavdala příčinu k jakémusi povstání laiků proti nanucenému poručníkování a
povýšenému vedení - což je také motiv popisovaného chápání základních obcí.
Takové motivy mohou sice být podnětem k vytvoření obce, nemohou však být
vlastním důvodem její existence: ta by měla vycházet z víry. Kromě toho
jsou v nebezpečí, že ve své negaci budou popírat i správné chápání úřadu.
Jednou z příčin jistě je, že ani na 2.
vatikánském koncilu ještě nebylo toto nedostatečné chápání církve jako jakési pyramidy
úplně překonáno. Mluvilo se tam sice o kolegialitě, té se však nerozumělo jako
univerzální kolegialitě všech křesťanů, nýbrž jako kolegialitě na každé
z odlišných úrovní: biskupové mezi sebou, kněží mezi sebou, laici mezi
sebou. Poměr těchto kolegií ke svým příslušným představeným (papež, biskup,
kněz) je poněkud nejasný. Zůstává totiž
na představeném, zda sám sebe chápe jako člena kolegia, se kterým se musí shodovat, anebo zda rozhoduje sám (čímž je
kolegium degradováno na poradní grémium). Tak se např. o papežovi praví, že je
mu ponecháno na vůli rozhodnout, zda bude rozhodovat osobně nebo kolegiálně
(Dogmatická konstituce o církvi, vysvětlující poznámka 3).
Schematicky by se model církve podle 1. vat. koncilu
dal naznačit asi takto:
Kdyby smyslem svěcení nositele úřadu bylo předání
vůdcovské pravomoci, musel by papež podle tohoto modelu obdržet zvláštní
svěcení. Kromě toho vede nevyjasněné postavení těchto představených
k tomu, že se nyní - zajisté ze strachu před hrozbou demokratizace církve -
vracejí k autoritativnímu stylu vlády. Proto je v pokoncilní církvi
opět tendence považovat biskupské synody a kněžské i farní rady za pouhé
poradní orgány. Proti tomu se zvedá nevůle laiků, kteří také chtějí být
považováni za rovnoprávné členy božího lidu. Na obou stranách se ovšem ještě
příliš málo uvažovalo o tom, jaké by byly předpoklady takové plné
spoluodpovědnosti za církev. Jistě
k tomu nepostačí, je-li někdo pokřtěn jako dítě a nedostane se mu ani
dodatečně jakéhosi katechumenátu, nutně uzavřeného obnovou křestního slibu
v dospělosti. Musíme tedy najít lepší chápání církve, shodující se
s Novým zákonem, které by překonalo hierarchickou vládu jako pojící
princip.
3. Základní obec jako mateřská obec v rámci
bratrské církve: má-li existovat teologické zdůvodnění základních obcí
v církvi, nemělo by se zakládat na překonatelných společenských poměrech
nebo mylně chápaných strukturách církevní moci, nýbrž by je mělo být možno
odvodit z nadčasové podstaty církve. Proč se tedy církev musí členit do
obcí, musí se z nich nutně skládat, proč musí být ze své podstaty
společenstvím obcí? Nejsou obce tedy jen .částí božího stádce" přidělenou
biskupem knězi (Dogmatická konstituce o církvi 28), nezakládají se tedy na
knězi, nýbrž jsou základními částmi církve, bez kterých církev nemůže žít?
Náznak odpovědi jsme nalezli již dříve, když jsme mluvili
o ztrátě bratrskosti i v souvislosti s nositeli církevních úřadů. Tuto
v církvi tak podstatnou bratrskost ve vzájemné osobní lásce všech členů je
vzhledem k omezenosti lidských možností možno zakusit, osvojit si, žít a
prokazovat jen v obcích přehledné velikosti. Proto jsou tyto obce
stavebními kameny a tedy základnou církve, jejíž pravá povaha se až v nich
uskutečňuje a může se stát svátostí nové společnosti.
Základní obec je podle tohoto pojetí "mateřskou obcí"
(orig. "Stammgemeinde" - "kmenová obec", pozn. překl.), ze které vyrůstají
zralí křesťané. Lidský rozměr v ní
musí být tak velký, aby se sourozenci mohli navzájem zdravit jménem (srv. 3 Jan
15). Ztratí-li se toto přehledné měřítko, nemůže ani jednotlivý křesťan zažít
původní církev, ani církev nemůže uskutečnit sama sebe.
Podle tohoto pojetí základní obce jako obce mateřské
nestojí vysvěcení nositelé úřadu nad obcí, ale musejí také sami náležet
k ní, být především bratry. Jako nositelé úřadu představených mají za úkol
prosazovat v obci, diecézi, biskupském kolegiu soulad, a sami přirozeně
stojí pod stejným požadavkem. Protože
však jednotlivá obec musí být začleněna do církve Ježíše Krista, dostávají
biskupové a kněží ještě jedno svěcení: svátostné znamení toho, že jsou dosazeni
jako autentičtí představitelé tohoto spojení, že mají pravomoc pečovat o soulad
s celou církví a skrze ni s Ježíšem Kristem a že mají tento soulad -
především při slavení eucharistie - zviditelňovat. Tento model církve můžeme schematicky
znázornit takto (přičemž jsou na rozdíl od předchozího schématu všichni členové
církve na stejné rovině - viděno jakoby seshora):
Na tomto schématu je i papež jako biskup některé diecéze
současně knězem v jedné základní obci (= OB). Jako představený biskupského
kolegia nemusí být jakýmsi "svorníkem" celé církve, a proto jako papež
nepotřebuje dostávat žádné zvláštní svěcení. Biskupové pečují o začlenění svých
diecézí do celé církve, kněží propojují obce s diecézí. Všichni křesťané
stojí na stejné rovině pod nárokem jednoty. Na ní se zakládá boží království,
takže jednota je i místem, kde vertikála
přechází do horizontály. Požadavek jednoty je na obrázku vyjádřen svazujícími
("závaznými") vnějšími kružnicemi. V tom je rozdíl od modelu církve a
kněžství, jaký předložil E. Schillebeeckx (srv. P. Wess, Ihr alle seid Geschwister).
V tomto pojetí základních obcí neexistuje žádná "církev dole", která by oponovala "církvi nahoře" a musela s ní bojovat.
Tato církev je naopak společenstvím, budovaným "shora", tj. Bohem. Není ani
monarchií, ve které jeden panuje nad ostatními, ani demokracií, ve které každý
nebo každá skupina může svévolně stanovit, co je pravda. Je společenstvím osob
pod vládou boží.
(z německého originálu P. Wess, Was heit eigentlich "Basis"-
Gemeinde, in: W. Bahr, H.-P. Hurka (hrsg.), Besisgemeinden in Österreich, Wien
1993, přeložil JaS)
Poslední komentáře