Byl to útok arogance. Tvrdá, tupá namyšlenost. Ten muž
pocházel z jedné východoafrické země. Příslušníci jeho národa jsou smířliví,
vstřícní, nikdy, nikdy arogantní. Kde se tedy vzal ten netypický postoj? Ten
muž byl katolík, laik, zastávající ve své arcidiecézi významné postavení. Nás
posluchačů bylo pět: čtyři ženy - anglikánka, presbyteriánka, dvě letniční - a
jeden muž, já, katolík. Ženy byly vysoce kvalifikované, motivované, laskavé,
houževnaté zdravotní sestry, pracující v ohromných čtvrtích chudinských
brlohů. Já jsem byl zmatený svědek, čím dál víc se krčící, jak se zvyšovala
mužova arogance a ženy přecházely od rozpaků přes zmatenost a zlost nakonec až
ke smutku. Předmětem sporu bylo plánované rodičovství. Ženy se snažily svou
činnost na klinikách ve slumech dostat pod křídla katolické církve. "Jenže podporujete všechny druhy antikoncepce,"
pravil onen muž. "Ano, naše ženy
potřebují pomoc. Jsou vyčerpané a mají příliš mnoho dětí příliš rychle po sobě,"
řekla starší porodní asistentka, presbyteriánka. "Tak tedy podporujete hřích a praktikování
nevázaného života," řekl ten muž. Nevázaný život ve slumu? Vrtalo mi hlavou,
zda jsme členy téže církve. "My jsme
spořádané ženy," namítla presbyteriánka, "a nepobízíme ke hříchu. My jenom nabízíme pomoc našim ženám, aby
mohly mít děti s určitým odstupem." "Používejte přirozenou metodu?" řekl
ten muž.
"Přirozenou metodu?" opáčila anglikánka, hlavní sestra. "Jak byste ji prováděl, kdybyste byl napůl negramotná žena žijící
v místnosti s devíti dalšími lidmi a váš manžel by vás vyhledával
vždycky po návratu ze svých cest?" "Přirozená
metoda je Boží způsob," řekl onen muž. Nebezpečná věc, přetahovat Boha na svou
stranu. "Pokud chcete získat podporu a záštitu katolické církve, vzdejte se
tohoto zlého učení a provádění plánovaného rodičovství." Zlého? Takže pochybný
anglický překlad Humanae Vitae se udržel už 25 let?
"Ale my nejsme katoličky," řekla anglikánka. "Jsme
z různých křesťanských církví. Většina z našich žen jsou muslimky.
Potřebujeme vaši pomoc." "Dokud budete pokračovat v nabízení oněch
hříšných metod, nemůžete mít s námi nic společného." "Děkujeme vám," řekla
anglikánka, "obejdeme se tedy bez vás." Muž odešel. Já jsem se nezmohl na žádnou odpověď. Omluvil
jsem se za jeho aroganci.
Jsem katolický kněz.
Ona klinika pro ženy z brlohů vedená žena mi nyní
nebude mít prospěch z pomoci a podpory současného největšího distributora
pomoci na světě - katolické církve. V každé společnosti je to škoda.
V Africe, kde žiji, je to tragédie. Tragédie, připravená učitelským
úřadem, který i nadále zakazuje prosté užívání antikoncepce, jež má sloužit
k tomu, aby se děti mohly rodit s určitým odstupem.
Přišel jsem do slumů před šesti lety. Našel jsem tu ženy
zápasící o přežití. Vymyslel jsem pro ně
pojmenování "matky Dolardenně". Žily každý den z jednoho dolaru a snažily
se vychovat tři nebo čtyři děti. Mnohé z nich na to byly samy, jejich muži
se stále někde poflakovali.
Toto "dolardenně" hospodaření v největším slumu ve
městě nezměním. Nestačím na to. Jsem hlas, který může být umlčen. Můj papež má
hlas mocný. Může si zařídit slyšení u
OSN. Může nejspíš dostat slyšení i na konferenci Skupiny sedmi. Já ne.
Když pohlédnu přes hranice svého slumu, vidím sešikované
násilníky. Odsuzují "emocionální argumenty" pro plánované rodičovství. "Vrháte
kondomy na problém populačního růstu bez smysluplného poučení," říkají. Ano, jsem emocionální. To udržuje oheň
hořící. Vývoj je emocionální.
Ano, mohu pouze mluvit o tísnivém postavení chudých,
vyčerpaných žen.
Nejsem farním knězem v módním Knightsbridge.
Onen argument - to "musíte vzdělávat" pracovní skupinu - je
urážlivý. Skutečně se někdo vážně
domnívá, že se kondomy rozhazují po okolí, jako by to byly nedopalky, bez
přemýšlení nebo poučování? Když jsem byl
mladým jáhnem - někdy kolem roku 1965 - učil mě jeden velmi svatý muž základům
toho, jak se stát zpovědníkem. Se svým jemným tynesidským přízvukem řekl: "Zapamatuj si, synu, že máš stejnou povinnost
rozvazovat jako svazovat." To byla a je pravda.
Jakožto povolaný k modlitbě by každý vedoucí činitel
v církvi, který si přečte tento článek - muži, ženy, laici, klerikové -
měl uvažovat po celý měsíc o Matoušově textu z 16. kapitoly. Ne o Petrovi
a skále, ale o verši 19. Napomenutí ke svazování a rozvazování. Může se snadno
stát, že znovu objevíme děsivý zázrak toho, že jsme hlasateli Boha, jehož
milosrdenství je bez konce a který chce obnovit zemi. Může se snadno stát, že
budeme chtít čelit skutečným otázkám, a ne se zaplétat do léček krajových
sexuálních tabu. Může se snadno stát, že trochu povolíme.
The Tablet, 11. 12. 1993 P. Patrick Shanahan M.Afr. pracuje
s dětmi žijícími na ulicích v Ghaně. Přeložila Marie Spoustová.
Poslední komentáře