Nové myšlení v přírodních vědách
Staré paradigma přírodních věd lze označit za
karteziánské, newtonovské nebo baconovské, protože jeho hlavní vlastnosti byly
formulovány Descartesem, Newtonem a Baconem.
Nové paradigma lze popsat jako celostné, ekologické nebo
systémové, ale žádné z těchto adjektiv ho přitom necharakterizuje
úplně. Nové myšlení v přírodních
vědách zahrnuje následujících pět kritérií. Dvě první se týkají chápání
přírody, ostatní tři naší epistemologie.
1. Obrat od části k celku
V rámci starého paradigmatu se věřilo, že lze
v každém komplexním systému odvodit dynamiku celku z vlastností
částí.
V novém paradigmatu se poměr mezi částmi a celkem
obrací. Vlastnosti částí mohou být pochopeny pouze z hlediska dynamiky
celku. V zásadě vlastně ani žádné části neexistují. To, co označujeme jako
části, je pouze jakýsi vzorek v nerozpletitelném tkanivu souvislostí.
2. Obrat od struktury
k procesu
Podle starého paradigmatu se věřilo, že existují jakési
základní struktury, a dále síly a mechanismy, jimiž tyto struktury interaguji,
čímž se rozbíhá fyzikální, chemický nebo biologický proces.
V novém paradigmatu se každá struktura považuje za
manifestaci procesu, který za ní stojí. Celé tkanivo je ze své podstaty
organické.
3. Obrat od objektivní k "epistemické" přírodovědě
Ve starém paradigmatu přírodní věda věřila, že je
objektivní, tj. nezávislá na lidském pozorovateli a na procesu poznávání.
V novém paradigmatu se věří, že epistemologie - tedy
naše chápání poznávacího procesu - musí být v popisu přírodních fenoménů
zahrnuta. V tomto okamžiku ještě
neexistuje shoda v otázce, jaká epistemologie je správná. Pomalu však
vzniká shoda v tom, že epistemologie musí být nedílnou součástí přírodní
vědy.
4. Obrat od myšlenkové stavby
k síti jako metafoře poznávání
Metafory o poznání jako myšlenkové stavbě - základní
zákony, základní principy, základní kameny atd. - se v přírodních vědách a
filozofii Západu užívá již tisíciletí.
Během změny paradigmatu vzniká dojem, že se tyto základy
poznání rozpadají. V novém
paradigmatu je tato metafora nahrazena metaforou sítě. Protože nyní skutečnost
vnímáme jako síť souvislostí, tvoří i naše popisy síť s mnoha příčnými
spojeními, která reprezentuje popisované fenomény; v takové síti
neexistuje hierarchie ani základy. Opouštíme představu, že fyzika tvoří
směrodatný model všech ostatních věd a dává těmto vědám myšlenkové vzory
vědeckého popisu.
5. Obrat od pravdy
k přibližným popisům
Karteziánské paradigma spočívalo na víře v určitost
vědeckého poznání. V novém
paradigmatu uznáváme, že všechny vědecké pojmy a teorie jsou omezené a pouze
přibližné. Přírodní věda nemůže nikdy předložit úplné a definitivní pochopení
reality.
Přírodovědci se nezabývají pravdou (ve smyslu precizní
korespondence mezi popisem a popisovaným fenoménem); zabývají se omezenými a
přibližnými popisy reality.
Nové myšlení v teologii
parafráze
Thomas Matus a David Steindl-Rast
Staré paradigma teologie lze označit za racionalistické,
manualistické (učebnicové) nebo pozitivně scholastické, protože jeho hlavní
vlastnosti byly formulovány v teologických příručkách na základě
scholastických, písemně tradovaných autoritativních textů.
Nové paradigma lze popsat jako celostné, ekumenické nebo
transcendentálně tomistické, ale žádné z těchto adjektiv ho přitom
necharakterizuje úplně.
Nové myšlení v teologii zahrnuje následujících pět
kritérií. Dvě první se týkají našeho pojetí božího zjevení, ostatní tři naší
teologické metodologie.
1. Obrat od Boha jako Zjevovatele
pravdy k realitě jako božímu sebezjevení
V rámci starého paradigmatu se věřilo, že celkový
úhrn dogmat (jež si měla být všechna navzájem co do významu rovnocenná) lze
odvodit ze zjevené pravdy.
V novém paradigmatu se poměr mezi částmi a celkem
obrací. Smysl jednotlivých dogmat lze pochopit pouze z dynamiky zjevení
jako celku; samo zjevení pak je jediný, celostný děj. Jednotlivá dogmata se
soustřeďují na určité okamžiky boží sebemanifestace v lidské zkušenosti
s přírodou a duchem.
2. Obrat od zjevení jako
nadčasové pravdy ke zjevení jako dějinné manifestaci
Podle starého paradigmatu se věřilo, že existuje jakýsi
statický souhrn nadpřirozených pravd, které se Bohu uráčilo nám zjevit. Sám
historický proces, jímž se Bůh zjevoval, byl pak nepodstatný, a proto
nedůležitý. V novém paradigmatu je
sám dynamický proces dějin spásy onou velkou pravdou božího sebezjevení.
Zjevení samo je v nejvlastnějším smyslu dynamické.
3. Obrat od teologie jako
objektivní vědy k teologii jako procesu poznání
Ve starém paradigmatu byly výroky teologie považovány za
objektivní, tj. nezávislé na věřícím a
na procesu poznávání.
Nové paradigma se domnívá, že reflexe nepojmových cest
poznání - intuitivní, citové, mystické - musí být výslovně zahrnuta do
teologického myšlení. V tomto
okamžiku ještě neexistuje shoda v otázce, v jakém poměru se
k sobě mají pojmové a nepojmové cesty poznání v rámci teologických
úvah. V každém případě se však
prosazuje shoda v tom, že nepojmové cesty poznání jsou nedílnou součástí
teologie.
4. Obrat od myšlenkové stavby
k síti jako metafoře poznávání
Metafory o poznání jako myšlenkové stavbě - základní
zákony, základní principy, základní kameny atd. - se v teologii užívá již
mnoho staletí. Během změny paradigmatu
vzniká dojem, že se tyto základy nauky rozpadají. V novém paradigmatu je tato metafora
nahrazena metaforou sítě. Protože nyní skutečnost vnímáme jako síť souvislostí,
tvoří i naše teologické výroky síť různých perspektiv transcendentní reality. V takové
síti může každá perspektiva dát jedinečný a platný vhled do pravdy. Opouštíme
představu, že by mohl jediný jednotný teologický systém být závazně platný pro
všechny věřící.
5. Přesun těžiště od
teologických výroků k božím tajemstvím
Učebnicové paradigma teologie již svou samotnou formou "sumy" nebo kompendia dávalo najevo, že naše teologické vědění je vyčerpáno.
Silným zdůrazněním mystéria v novém paradigmatu uznáváme omezený a
přibližný charakter všech teologických výpovědí. Teologie nemůže nikdy
předložit úplné a definitivní pochopení božích tajemství. Jako každý jiný
věřící ani sám teolog nehledá poslední pravdu v teologické výpovědi, nýbrž
v neomezené realitě, která jeho výpovědi propůjčuje objasňující, avšak
omezenou sílu.
z němčiny přel. JaS
Poslední komentáře