Je typickým rysem neperspektivních institucí a seskupení,
že ve všem, co přichází, vidí spíše ohrožení. Bohužel i v církvi mají
velké slovo lidé a proudy, které se budoucnosti v podstatě bojí. Je
zřejmé, že takovýto postoj vede k ochromení misie, protože misii může
konat pouze církev přiměřeně sebevědomá, vědomá si toho, že "toto přemáhá svět:
Naše víra". Jiným příznakem krize je
neschopnost rozpoznat svou vlastní tradici, své vlastní hodnoty v tom, co
je nové a ještě není opatřeno příslušnou nálepkou, a s tím spojené
odmítání nových věcí.
Až směšně paradoxní je tato situace u ctitelů Tomáše
Akvinského, kteří se dokáží nadchnout pro jeho otevřenost třináctému století,
ale sami jsou takové otevřenosti neschopni. Příkladem může posloužit nedávno
vydaná Summa proti pohanům, napsaná Tomášem jako příručka pro dialog
s aristotelsky uvažujícími muslimy - název "contra", který ostatně ani
nepochází od Tomáše, vyjadřoval stranu, která odpovídá v dialogu, nejde
tedy v žádném případě o "kladivo" proti někomu, ale o pružnou reakci na
moderní myšlení své doby. Misijní charakter nepoznáme z nového vydání
příručky ani náhodou, na tomto místě nám však jde o to napsat s obdobnou
otevřeností jakousi před-příručku pro misijní dialog v "novém věku", době po
.konci novověku", "postmoderní době" či jak jinak chceme naši misijní situaci
nazývat.
Ti, kdo straší sami sebe a Boží lid, nás už ovšem
předběhli, a musíme hned v úvodu jejich strašení odmítnout. Na mysli mám
zejména některé katolické charismatiky, kteří nevědomky přebírají postoje
protestantských fundamentalistů v této věci, aniž by pořádně rozlišovali
mezi jedním z hnutí, více méně komerčním new age, a celkovou konstelací
epochy, "novým paradigmatem", které je prostě faktem a proti němuž protestovat
či demonstrovat je stejně směšné jako protestovat proti renesanci či baroku.
Při studiu církevních dějin se těžko ubráníme dojmu, že křesťanství po smrti
Bonaventury, Tomáše a Dunse Scota vlastně předem prohrálo všechny následující epochy,
a my jsme na nejlepší cestě prohrát tímto způsobem i epochu nadcházející. To by
bylo tím trapnější, že na rozdíl od novověku, který skutečně žil hodnoty a
postoje často protikladné evangeliu, .nový věk" je či bude epochou duchovních
hodnot, epochou, která už nyní je v mnohém dobrém i zlém obnovou situace,
v níž dějiny církve začaly. Jako by nám Pán církve přihrával takovouto
epochu, kdy není nutné nic moc nového objevovat či aktualizovat, kdy naše texty
promluví bezprostředně jako na počátku. A jako by ovšem tentýž Pán církve chtěl
říci: Aspoň toto snad zvládnete, jinak už jste skutečně solí zmařenou. Situace je o to snazší, že "nový věk"
přichází s resentimentem proti novověku, který mnozí křesťané, zejména pak
římskokatoličtí, také pěstují; ve skutečnosti se ovšem právě nyní ukáže, jak je
římskokatolická církev v mnoha důležitých ohledech poplatná novověku.
(Jako typické tendence novověku se uvádí např. centralizace, standardizace,
dominace.) V evangelických církvích je nutno zaujmout stanovisko k otázce,
zda byla reformace událostí zachraňující středověk či otevírající novověk -
podle toho bude zřejmě vypadat i náš postoj k misii v "novém věku".
Základní křesťanský postoj, obnovený reformací jako korektiv teologie, totiž
postoj přijímajícího narozdíl od novověké agresivity a kořistnictví, by však
mohl umožnit pozitivní přístup evangelických křesťanů k nové době. "Nové myšlení v teologii" (viz připojené
srovnání paradigmat) není pro současného teologa až natolik nové - podle mého
soudu je realizováno už v katolické dogmatice Mysterium salutis z let
šedesátých, a koresponduje s tím, čemu říkáme "biblické myšlení", na rozdíl od "antického". Popisovat podrobně nové
paradigma není cílem tohoto textu, v češtině už je dost textů k této
otázce. Zde chci upozornit jen na určité problémy. Především:
Důraz misie bude nutno položit na osobní charakter Boha, neboť je už
zřejmé, že .nový věk" bude tíhnout k neosobnímu pantheismu či náboženstvím
orientálního typu - z našeho hlediska "ateistickým". Misijně bude působit
pouze člověk duchovně hluboký, při setkání s nímž bude Bůh vnímán jako
realita - důraz bude kladen na zkušenost, přímo na mystickou zkušenost -
s tíhnutím spíše k typu Gottesmystik (Eckhart, španělští mystici) než
Christusmystik (sv. Bernard, Luther) - to druhé, kristovské prohloubení bude
naším úkolem. Převažovat bude muset syntetický, ekumenický postoj; analýza a
konfrontace bude méně věrohodná. Nevěrohodný bude jakýkoli náznak agrese - již
dnes ztroskotává naše misie na tom, že lidé
reagují, jako bychom jim chtěli hodit smyčku kolem krku a podrobit si je. Bude
muset být jasnější, že Kristus osvobozuje - jakkoli tuto formulaci lze zneužít
či učinit z ní frázi.
Následující ukázka o roli misie je z rozhovoru
atomového fyzika a benediktinských mnichů, zaměřených liturgicky, mysticky a
ekumenicky. Toto spojení snad lze považovat pro "nový věk" za charakteristické -
a díky Bohu za to, že spolu s "novým věkem" přichází mnišství i do
evangelických církví a že po zrušení povinného celibátu lze předpokládat obnovu
mnišství i v římskokatolické církvi, kde osobnosti srovnatelné
s východními mnichy u nás prakticky chybějí:
David Steindl Rast OSB: Misie se mi jeví jako dobrý
příklad pro změnu paradigmatu v oblasti hotových představ. Dříve byla
proto typem misie soutěž, expanze, maskulinní zdůrazňování kvantity - kolik
lidí můžeme v co nejkratší době pokřtít?
Fritjof Capra: A čím je misie dnes?
DSR: V posledních desetiletích prodělala misie velkou
krizi. (. . .)
Nyní je klíčovým pojmem .vydávat svědectví", nikoli obracet.
Thomas Matus OSB: Vydávat svědectví a vést
dialog. Jinými slovy: Naše přítomnost mezi těmito lidmi a náboženstvími,
především v Asii, je přítomností dialogu.
FC: Není už tedy cílem misie obrátit lidi na
katolictví?
TM: Ne. Cílem misie je
vydávat svědectví zvěsti spásy. .Obracení" není něčím, co činí misionář. Je
jedině a pouze Božím jednáním v srdci člověka, který pozná: "To je pro mne
dobrá zvěst!" (. . .)
Existuje dokonce řeholní řád, jehož úkol výslovně vylučuje kázání, obracení a
křtění. Jsou to Misionářky lásky k bližnímu Matky Terezy. Jejich
svědectvím je výhradně dílo lásky. Jinými slovy: Matka Tereza chce, aby její
sestry svědčily o své víře výhradně modlitbou a skutky lásky.
FC: Co znamená .svědčit o své víře"?
TM: Žít svou víru v praxi. Podívejte - rozdíl mezi
vydáváním svědectví a kázáním - v lehce negativním podtónu, který slovo
kázání mívá - spočívá v tom, že vydávání svědectví nezprostředkuje moje
ego. Vyjádřeno jinak:
Jsem jednoduše přítomen, abych svým působením vyjádřil
velikou pravdu. Nakonec já zmizím a
pravda bude poznatelná v lidech, mezi nimiž jsem přítomen.
SR: (. . .) Ježíš neobracel, ale osvobozoval. Vydával svědectví o
hodnotě každého člověka ve zvláštních podmínkách své doby. Činit to zůstává úkolem
křesťanské misie. (. . .) Misionáři - to prostě znamená
lidé, kteří jsou vysláni. Podle
evangelia Ježíš vysílá své učedníky, protože jsou plni nadšení pro nový život,
který jim otevřel. Jsme-li nadšeni dobrým filmen, staneme se mezi přáteli a
kolegy něčím jako misionáři pro Felliniho či Bergamna. . .
TM:
Misionář vstupuje do určité situace jako nositel dobré zvěsti o Božím
království. Jak se to má udělat nejlépe a jak spojíme dialog a misii dohromady,
to v tomto stadiu změny paradigmatu v církvi zůstává otevřenou
otázkou.
(Obě ukázky z knihy Fritjof Capra, David
Steindl-Rast: Wendezeit im Christentum, Perspektiven für eine aufgeklärte
Theologie, DTV Bern a München 1993, s. 12-15 - srovnání paradigmat a 112-115 -
dialog o misii)
Poslední komentáře