4. Duch - Pán a Dárce
života
Událost a její znamení
Setkání s Duchem svatým bylo pro mladou církev
stěžejní událostí, stopy svatodušní události nalezneme v té či oné podobě
téměř ve všech pozdnějších novozákonních spisech.
Když se později snažili účastníci této velkolepé události
popsat to, co se stalo, používali na prvý pohled velice různých a rozpačitých
termínů. Když porovnávali svá původní východiska a svá dnešní přesvědčení
ověřená novou zkušeností, bylo nad čím žasnout. Všichni zakusili, že se událo
něco ohromného: náhlá i postupná změna sebe samého. Všichni zakusili, že zralý člověk
je opravdu skvělé boží stvoření. Svatodušní událost zůstává pro Kristovu církev
událostí klíčovou až do dnešních dnů.
Slepí vidí a hluší slyší
Každý z vás už novozákonní texty o seslání Ducha
mnohokrát slyšel a možná i sám pročetl. Každý pokřtěný je v církvi pozván
k podobnému zážitku neméně mocnému a účinnému i dnes. Duch je zde a teď
právě tak mocný, jako byl o jeruzalémských letnicích tehdy. Nevidí to ovšem
každý; vždyť i při prvých letnicích byli tací, kteří se dívali a neviděli,
naslouchali a neslyšeli. Ze vší té slávy
a moci nezažili nic a viděli jen to, že ti lidé na střeše jednoho jeruzalémského
domu se chovají podivně: prý jsou opilí, říkali tenkrát. Je totiž nutné
rozlišovat skryté působení Ducha v lidském srdci nebo v lidském prostředí,
a dar nápadného znamení. Viděli a slyšeli jen ti, kterým to bylo dáno.
4.1 Duch působí
Obrazy Ducha
Jedním z tichých, nenápadných, nicméně mocných
projevů Ducha je div sjednocení subjektů. Není vůbec samozřejmé, že dva různé
subjekty, dvě odlišné vůle se dokáží ve svém úsilí sjednotit. Špičkový židovský
teolog 20. století Martin Buber říká, že právě duchu je třeba děkovat, že
člověk může rozpoznat bližního jako bližního a oslovit jeho Já jako své žádoucí
Ty. Mezi Já a Ty pak probíhá velmi zvláštní komunikace, jakési proudění
vzájemnosti, zpřístupnění srdcí. To zná každý, kdo už zažil opravdové
přátelství. Buber ovšem jako hluboce
věřící Izraelita uvažuje přísně monoteisticky; nemyslí tedy tímto mocným duchem
osobu božské Trojice, kterou za jeho popisy cítí mimoděk křesťan. Tím cennější
však je pro křesťana taková reflexe; napoví leccos vzácného i o svatém Duchu
křesťanů. Duch je tedy podle Bubera
jakési živoucí přejné prostředí, které optimalizuje lidské možnosti a
schopnosti zahlédnout mezi množstvím předmětů to vzácně pravé, protože otevřené
a zvoucí; to v dané dějinné chvíli nejdůležitější, to proměňující. Tam,
kde jiní vidí pouhé „něco", tam vidí obdarovaný díky duchu jakoby .někoho",
jakoby bytost; nikoliv už něco, ale někoho. Někoho, kdo ke mně patří a já
patřím k němu. Někoho, s kým mohu a chci vytvářet takovou jednotu,
která bude víc než jen součtem nás dvou.
Buber tak poeticky popisuje zázrak, který jsme už sami směli mnohokrát
zažít. Není to žádná halucinace, ale
fungující skutečnost. Je skutečná, protože zanechává v osobních i
společenských dějinách nesporné stopy. Je skutečná, protože naši bytost vždy
trochu proměňuje a nejen na chvilku.
Duchaplné a duchaprázdné
Je-li vůbec jaké prostředí ducha-prázdné, pak je to
takové, které člověka nutí uzavřít se vůči druhým i vůči světu, anebo ponořit
se jen do světa předmětů, které jsou jen užitečné, nesdělné, nelze s nimi komunikovat.
Takovému životnímu stylu se právem říká „konsumní",
má jen jediný smysl: spotřebovat, abych mohl nakoupit; nakoupit, abych mohl
spotřebovat.
Takový člověk je zvídavý, podnikavý, vyrábějící, hospodařící,
ale nikoli milující. Je tak proto
podobnější kybernetickým strojům než ideji, kterou měl o člověku Stvořitel.
Dobře zkonstruovaný kybernetický stroj dovede sám
sebe učit z předešlých chyb a bezchybně je eliminovat. Budí to úžas; ale
takový stroj sám nežasne. Nezná
zamilovanost, nezná štěstí z velkomyslného sebedarování. Nikdy nemůže
pochopit vlastní smysl gesta, při kterém člověk daruje svůj život. Kybernetický stroj nikdy neporozumí, že náš
Pán Ježíš Kristus vposledku skutečně zvítězil, třebaže přišel o život, o
přátele i o čest. Stroj neocení paradox, že je možné prohrát a tím zvítězit.
Stroj nepochopí a neocení mnoho obdivuhodných skutečností, např. že může mít
smysl porodit dítě do úzkostné doby, že může mít smysl přijít o zaměstnání, že může
mít smysl zůstat věrný partnerovi, který mne do hlubin ranil. Lidský duch tuší,
že má vůbec smysl věřit a doufat. Boží duch to ví a umožňuje.
Pán a dárce života
Biologický život patří sice k tajemstvím, ale
přece jen není vhodným argumentem pro hádky o boží existenci. O to nejde,
vyznávám-li, že Pánem a dárcem života je právě Duch. V takovém vyznání zní
vděčnost za to, že lidská existence může být doslova lidská, člověka hodná. Můžete ovšem namítnout, že mnohé dobré a
krásné si může člověk zařídit také jinak, možná dokonce i sám, rozhodně však
bez vzývání Ducha, dokonce i tehdy, kdy ducha a tím spíše Ducha vůbec neuznává.
Těm hrdým se zase bude zdát nesnesitelná představa, že by naše lidská zralost
byla odkázána na kohosi dalšího, koho jsme nezvali a možná nechtěli - aspoň v těch
situacích, které - jak se domníváme - máme plně v hrsti, sami sobě odpovídáme?
Jistě záleží i na lidském étosu. Ale všichni - věřící
i nevěřící - zakusili také, že člověk jedná nejen podle svého étosu. Jsme tedy
vydáni na milost a nemilost jakési neznámé „mocnosti", patogenním vlivům? Ano,
jsme takto závislí, i to je přece naše zkušenost: Někdy ani usilovné
soustředění nestačí pohnout naším dílem třeba jen o chlup, takový den či chvíle
se prostě dílu nedaří, i kdybychom se rozkrájeli. Nejen láska muže a ženy
rozhodne, zda se jim narodí dítě - někdy by je velmi chtěli, ale je to málo
platné. To je fakt, nikoli nějaká pověra. Iluzí je spíš ta nafoukaná iluze
soběstačnosti, ta suverenita.
Křesťan věří, že ten tajemný třetí (Duch), to
prostředí, kde se naše úsilí odehrává, nejen je, nejen má velký vliv, ale - a
to je zvláštní - miluje
snahy lidí. Duch, ač je mocným Pánem, ač je Bohem, si s člověkem
nepohrává, ale je jeho Paraklétem.
Něco takového ovšem není vůbec zřejmé; buď tomu věříme,
nebo nevěříme. Budeme tedy spolu
uvažovat na straně těch, kteří tak uvěřili. Chci, aby každý z vás
porozuměl, že já tomu tak věřím - a to že je důvod, proč o tom s vámi teď
mluvím. Svou vírou totiž můžeme mnohému ve svém díle pomoci k většímu
spádu, k vyčištění.
Milost je řečí lásky
To tvořivé živoucí a životodárné prostředí je tu vždy
a je nám příznivě nakloněno přinejmenším již od křtu, ne-li přede všemi věky.
Jako každá láska, začíná i tahle specifická boží přítomnost v našich
osudech klíčit někde v tichosti a neviděna. Ta boží přítomnost má všechny
vlastnosti, které připisujeme lidské lásce.
Stavu takového vzájemného vnitřního porozumění mezi
milujícím Duchem a člověkem ochotným k milování říkáme milost.
Svátost říká Duchu: „Přijď!"
Svátost, jak jsme si řekli, pečetí lidské rozhodnutí.
Tedy i rozhodnutí být dospělým, odpovědně a tvořivě dospělým, být takovým v trvalé
boží přítomnosti, v Něm jako v prostředí. Kdo chce, aby se to všechno
dělo, kdo je ochoten do takové spolupráce i něco investovat, ten touží po
svatodušní účasti. Tak přece začínal svou dospělou dráhu Ježíš: setkáním s Paraklétem. Když týž Ježíš později chtěl, aby jeho
přátelé z Galileje víru nejen hlásali, ale aby z ní sami dokázali žít
a vyznávat ji jako svůj vlastní osobní zážitek - seslal jim Parakléta. Po
letnicích to už bývalí rybáři všechno opravdu i dokázali. Už se tolik nebáli,
už se přiznávali k odpovědnosti za Ježíšovu věc, už se s ní
identifikovali a dokázali do ní mnoho investovat. Ta jejich snaha postupně
nesla plody, nad kterými kdekdo žasl.
4.2 Svatodušní charismata
Bůh je láska
Že Bůh je láska, to jste už slyšeli tolikrát, že -
pravděpodobně - už to ve vás budí pocity dost negativní. Ne, že by člověk ve
vašich letech nepotřeboval lásku prožít. Spíš se vám asi zdá, že vás takovými
hesly kdosi hledí opít rohlíkem. Naštěstí je to jen dojem, naštěstí se ta boží
láska děje mimo jiné také našimi lidskými láskami, naštěstí si s mezilidskou
láskou ta boží vůbec nemusí konkurovat.
Všechny dary Ducha rozdává boží milost, milostnost,
všechny jsou také projevem jeho cháris. Přesto se pro právě jednu skupinu darů Ducha vžilo označení
„dary charismatické". Bývaly od počátku samozřejmým jevem v některých
církevních obcích prvních století, ale během doby je vytlačila lidská hrdost,
člověk spoléhal spíš na svůj rozum v teologii a na své organizační schopnosti
v institucionalizaci. Díky Bohu, v posledním století opět ožívají i v církvi
katolické.
Charismata
Podstatou všech božích obdarování je tvořivá přítomnost
Ducha v lidských činech. Zvláštností charismat však je to, že nejsou určeny pro
oslavování jednotlivců, je to pomoc při činech budujících,
vychovávajících anebo léčících náboženskou obec.
V Písmu existuje několik různých (tedy v různé míře
neúplných) seznamů charismat. Protože jde o dary, které mají vždy také funkci
znamení, bývají nápadné. A to někdy bohužel převáží v představách lidí
tak, že na nároky a povinnosti takového obdarování prostě zapomínají, oslněni
svou domnělou vlastní vyznamenaností.
Čím viditelnější, nápadnější je to které charisma (např.
modlitba jazyky, proroctví jazyky, uzdravování nemocných), tím naléhavěji a
pečlivěji musí obdarovaný dbát, aby mělo z daru prospěch to společenství,
kterému bylo Duchem svatým určeno. Kdo na to nedbá, zpychne a zplaní. A opravdu
- toho býváme často svědky.
Může se stát, že si při vašem slavnostním setkání s mocí
Ducha při svátosti dospělosti vybere Duch i někoho z vás a vloží na něj
kříž charismat pro užitek těch druhých. Křesťan má zůstávat všem charismatům či
darům Ducha dostatečně otevřen. Netečností k nabídkám Ducha se totiž
neochuzuje jedinec, ale obec. Parakléta při díle potřebujeme všichni jako
jednotlivci i jako obec.
4.3 Obnova v Duchu
svatém
Pomalu se i v církvi katolické prosazuje i další
hnutí, které doufá v další biblicky dobře podepřenou pomoc Parakléta,
totiž v jeho pomoc při obnově našeho intimního duchovního života.
Duch není kouzelník, Duch spolupracuje personálně:
probouzí hlubší zájem, posiluje zájem probuzený, hojí rány, které by bránily
plnějšímu sebeodevzdání. Důležité je
nepřehlédnout, že obnova slaví úspěch tam, kde cosi už žilo, ale z nějakých
důvodů ztratilo sílu, přesvědčivost, účinnost. Jde o pokus obdobný čištění
pramenů a studánek.
Obnova svatodušní se děje tak, aby se člověku
napomohlo opět obnovit to životodárné, co člověka spojuje s Bohem, s bližními
i se stvořenou přírodou do bytostného sjednocení: je to víra, naděje a láska.
Obnova svátostného života
Obnovou svátostného života se rozumí cílevědomé úsilí
o hlubší reflexi těchto tajemství jak po stránce teologické, tak v rovině
zážitků. Taková obnova představuje sérii biblických meditací a úvah z teologie
svátostí, dále zážitek společného modlitebního života ve společenství jak ve
formě modlitby klasické spontánní, tak modlitby typické pro letniční hnutí
(modlitba „v jazycích"), kdy se používá mimoslovní komunikace, možná i
kontemplace, ale jindy třeba jen zvláštního přirozeného efektu psychického
uvolnění, které se pak může rozvinout v otevřenost.
Letniční liturgie
Jiná účinná forma uvádějící do prožitku boží
blízkosti je tzv. letniční
liturgie, modlitba s vkládáním rukou atd. Taková slavnost je
zřetelně efektivnější v případě, že se děje uvnitř skutečně funkčního
společenství, protože tak se optimalizují okolnosti příznivé po stránce
přirozené i nadpřirozené. Výsledkem pak
může být i nově nalezená integrita osobnosti.
4.4 Cháris je
kristocentrická
Pokušení k entusiasmu ať skutečnému nebo
předstíranému je tu ovšem značné; dělalo starosti už svatému Pavlu v Korintě.
Kupodivu jeho tehdejší námitky dodnes někteří horlivci rádi zapomínají. Ke
škodě svojí, ale především ke škodě svých bližních. Ježíš odmítal pověst
zázračného lékaře, nejméně dvakrát ostentativně „zahodil" příležitost, kdy jej
nadšenci chtěli vynést do slávy. Ani dnes nesmí přestat být křesťanství
kristocentrickým i v tomto praktickém smyslu. A nesmí zapomínat na Kristův
kříž: spása sjednocení s Bohem se děje skrze cosi tak neodstranitelně
dvojlomného, jako je právě Ježíšovo ukřižování. Kdo nedbá, přijde i o to málo,
co už dostal, protože „Duch bere vždy z toho, co je Kristovo", tvrdí Janův
Ježíš. Mnohem méně rizik přinášejí
svatodušní obdarování méně honosná, zato nesoucí ovoce pokojně a vytrvale: tzv.
sedmero darů.
Poslední komentáře