Jakou teologii vlastně dělám:
-
Odpovídám na otázky, které si nikdo neklade?
-
Odpovídám pouze na otázky, které si lidé kladou,
anebo jim má teologie připomíná otázky, které jim klade Bůh?
-
Beru vážně otázky, které klade současná kultura
a současné poznání? Beru je vážně jako otázky, nebo si od nich nechám diktovat
i odpovědi?
-
Mluvím o Božích věcech jako o minulosti nebo
zvěstuji to, co je a nač se lze spolehnout?
-
Jak spojuji dohromady teologii jako modlitbu,
jako tradici, jako slovo do dnešní situace, jako vědu? Nepropadám zde falešným
alternativám?
-
Nezapomínám pro věrnost tradici na dnešní
situaci?
-
Nezapomínám pro pozornost kdnešní situaci
na věrnost tradici?
-
Nezapomínám pro solidaritu sdnešními lidmi
na solidaritu sopuštěným a odmítaným Kristem a naopak?
-
Nestává se mi zteologie pouhá
antropologie, nebo nevytrácejí se mi zteologie lidé?
-
Je má teologie jen originální koncepcí nebo také
novým překladem a výkladem a parafrázováním Písma a tradičních textů?
-
Je má teologie doxologií - oslavou Boha?
-
Mluvím o Bohu jako o 3. osobě nebo především
jako o TY?
-
Beru vážně, že teologie je věda? Říká má
teologie něco nového?
-
Nezapomínám, že teolog není neomylný?
Nepředstírám poznání, které je člověku skryto?
-
Nedělám zdílčích hledisek základní
principy?
-
Argumentuji nebo agituji? Užívám přesné termíny
nebo hesla a nálepky? Posuzuji paušálně nebo diferencovaně?
-
Jak se vyjadřuji o svých odpůrcích? Nezesměšňuji
je, nekarikuji je, nepřekrucuji jejich mínění, nedémonizuji, nezamlčuji a
neumlčuji je?
-
Nedělám teologii pro teology, ale také pro
zvěstování víry?
-
Nezaměňuji dnešního člověka s .moderním člověkem",
kterého si vymysleli literáti?
-
Beru vážně, že ke křesťanské teologii patří
inkluzivní i exkluzivní hledisko, otevřenost všemu i vědomí jedinečnosti
křesťanského zjevení?
-
Nevyhýbám se kříži, který plyne ztoho, že
slovo o kříži je vtomto světě bláznovstvím? Mám teologii jako pohodlnou
živnost, nebo jako kříž, pod nímž klesám?
Podle H. G. Pöhlmanna -jv
Poslední komentáře