Pastorálně teologické úvahy nad knihou Jana Kellera Sociologie byrokracie a organizace, Praha 1996
Kontext úvah:
1. Zejména z misijních
kruhů se občas ozývá volání po novém christologickém koncilu, který by ve
stopách starocírkevních koncilů, které definovaly vztah Božího Syna k Otci
a Duchu, nyní jasně vymezil vztah Božího Syna ke světu a lidským skutečnostem.
Soudím, že by zde stačilo domyslet chalcedonské formulace a biblický
christocentrismus, jak k tomu ukazuje např. nedávno vydaná práce
arcibiskupa Biffiho. Registruji však toto volání jako důležitý signál:
Problémem víry se stále více stávají lidské a světské skutečnosti, nikoli
dogmata, jak tomu bylo donedávna.
2. Stejný signál k nám
zřejmě zaznívá i z více či méně agresívní kritiky církve: Nejde ani tak o
kritiku z teologických pozic, jak tomu bylo např. v reformaci, ale o
kritiku z úst psychoterapeutů, sociologů, manažerů atd. Tato kritika se (Bohu díky) nevztahuje na
klasická dogmata, ale na lidskou stránku církve. V těchto odborných mezích
jde nebo aspoň může jít o kritiku kompetentní, třebaže je často spojena s neudržitelnými
představami teologickými.
3. Podobný signál se
ozývá i z fundamentální teologie: Nevěřící člověk dosti často chápe svou
nekompetentnost ve věcech víry; naše mluvení o víře a naše jednání však vždy
zahrnují výpovědi o člověku a o světě, a jednání s lidmi a se světem, a
nevěřící člověk usuzuje na hodnověrnost našeho zvěstování z toho, nakolik
je věrohodné a kompetentní naše mluvení o člověku a o světě popř. nakolik je v pořádku
lidská a světská stránka církve (srv. už 1 K 14, 24.25, kdy slovo církve
odhaluje věci skryté v srdci člověka a ten zvolá:
"Vpravdě je mezi vámi Bůh!").
V tomto kontextu nyní chceme zaměřit svou pozornost
na jednu historicky podmíněnou a proměnnou stránku podoby církve, na byrokratickou
formu její správy. Chceme naslouchat hlasu sociologa ve věcech, v nichž je
kompetentní, a pokusit se inconfuse et indivise o vyvození určitých pastorálně teologických
závěrů. Zvláštním problémem přitom bude skutečnost, že bude nutno jasně rozlišit
určité souzvučné pojmy, jako je hierarchie, ritualismus atd., které označují
něco jiného z hlediska teologie a sociologie, a jejichž běžné zaměňování a
z toho plynoucí vášnivé hájení či napadání vede k řadě častých
nedorozumění a jimi působené blokace jednání.
Byrokracie a byropatie
Téma byrokracie může jistě vzbudit obavu, že bude
následovat laciná kritika církve. Po přečtení Kellerova textu však nemůžeme
nevidět byrokracii v zásadě pozitivně. Byrokracie představuje vyspělou
formu řízení a střídá formy, v nichž se rozhodovalo sice „pružně", ale to
znamenalo dosti často svévolně, náladově, na základě osobní favorizace,
splývala moc osobní s mocí úřední a osobní majetek s úředním, atd.
Byrokracie se svou anonymitou je v zásadě krokem k rovnosti lidí (i v církvi
- založené ve křtu) a jejich jistotě založené na respektování určitých pravidel
(V této větě je skrytě obsaženo, že se budeme zaměřovat na církev katolickou,
protože ostatní církve u nás jsou příliš málo početné na to, aby v nich
bylo možné skutečně anonymní rozhodování. Brizance tématu v českém
katolictví je navíc podtržena přežívajícím typem kněze jako „josefinského
úředníka"). Keller shrnuje: „Byrokracie
je vedlejším důsledkem snahy ochránit správní aparát před jeho vlastními
úředníky. Lpění na pravidlech je přijatelnější než naprostá absence závazných
pravidel, zdlouhavost řízení je přijatelnější než blesková libovolná
rozhodnutí, nepružná hierarchie je přijatelnější než pružný favoritismus... Vytvoříme-li
jednou pravidla, která redukují chaos, nemůžeme lidem zabránit, aby na těchto
pravidlech lpěli. Lpějí-li na nich příliš, stávají se byrokraty. Je však krajně
nesnadné je naučit, aby na nich lpěli jen trochu" (s. 14).
Byrokracie vzniká tam, kde je nutno umožnit společné
jednání velikého množství lidí. „Všechny formální organizace vznikají jako
pokusy o řešení téhož problému: jak zajistit koordinaci společné akce a její
stálost, která by byla nezávislá na náhodné výměně konkrétních osob" (s. 12). Proces byrokratizace tedy v zásadě
uschopňuje k jednání. Pokud vede k opaku, bylo by vhodnější mluvit o
byropatii. „Některé z těchto procesů podporují strnulost a brání adaptaci
organizace na měnící se podmínky, jiné naopak představují způsoby přizpůsobení
se novým situacím, podporují účinnost organizace. Zvláště závažným problémem
formálních organizací však je, že často právě ta opatření, která byla zavedena
s cílem zvýšit účinnost organizace, navozují stav, který tuto činnost
tlumí či přímo odvádí od stanovených cílů... Byrokracie bývá... paradoxním produktem snah, jejichž
cílem bylo fungování velkých organizací optimalizovat a učinit je ještě racionálnějším... rozvoj
byrokracie se všemi jejími negativními rysy je stálým doprovodným jevem
lidského úsilí o stále účinnější koordinaci společné činnosti ve velkém měřítku"
(s. 13).
Odlidšťuje byrokracie?
Podle klasického weberovského pojetí je byrokratická
správa tím účinnější, čím lépe se .podaří přeměnit lidský faktor ve zcela
zautomatizovaný nástroj plnící příkazy přicházející z řídícího centra... organizační
účinnost lze maximalizovat jedině za cenu robotizace individua... ideálním
řešením je připodobnit řadového pracovníka co nejvíce výkonnému stroji" (s.
19). Byrokracie v tomto pojetí je
dehumanizující, je velkým ohrožením člověka.
Pozdější zkoumání však ukázala, že věc je mnohem složitější: „Byrokracie
nepochybně blokuje tvůrčí potenciál a omezuje možnosti volby ze strany zaměstnanců
organizací všeho druhu. Tytéž byrokratické prvky však zároveň nutí jednotlivce
organizovat se ve společné akci a přitom jim zabraňují zcela uzurpovat moc
plynoucí z jejich postavení v organizaci pro své osobní cíle.
Byrokracie tak brzdí jak tvořivou, tak i destruktivní činnost lidí. Jestliže se pouze zdůrazňuje, že zabraňuje
lidem v dosažení vyšších cílů, poněkud se opomíjí, že jim téměř stejně
spolehlivě zabraňuje prosazovat své nejnižší ambice... Povrchní kritika psychologizuje v tom,
že považuje skutečné byrokratické projevy za něco, co je zaviněno osobními
charakterovými nedostatky jednotlivých úředníků. Tato linie kritiky se domnívá,
že stačí vystřídat neschopné byrokraty poctivými a výkonnými lidmi a problém byrokracie
zmizí. Takový pohled je ovšem iluzorní. Ani tak čestní a výkonní lidé, jakými
jsou nepochybně kritikové byrokracie, by nemohli v příslušných úředních
funkcích jednat o mnoho jinak..." (s. 14). Přes tuto
spoutanost systémem se však přesvědčivě ukázalo, že dehumanizační síla
byrokracií je poměrně slabá. Většinou se v nich nakonec prosadí člověk
jdoucí úspěšně za svými docela osobními zájmy, které s cílem organizace ani
nemusí mít mnoho společného... Právě tak snahy o humanizaci systému podporou „mezilidských
vztahů" nepřinesly očekávaný efekt - nevzalo se dostatečně v úvahu, že se
tím dává prostor nejen pozitivním vztahům, a opominul se faktor moci, který
vystoupí do popředí právě v kritických situacích. Úředníci jsou ostatně
dosti kooperující (s odhlédnutím od stálých drobných půtek, jimiž ovšem
zaplňují velkou část pracovní doby, a v nichž jde také o výraz snahy o
předvedení osobní převahy). Někteří badatelé dokonce hodnotí vliv systému na
byrokrata pozitivně a konstatují překvapivě dosti vysoké pochopení problémů, a
otevřenost pro nová řešení. Neosobnost systému dopadá spíše na klienta,
trpícího tím, že jedinečnost jeho situace je pro úřad jen obecným případem, k němuž
musí přistupovat nezúčastněně. Dojem
hlouposti úředníků vyplývá zřejmě z toho, že racionální jednání jednotlivců
nestačí k racionálnímu efektu jednání organizace. Vážným problémem byrokratické hierarchie je
vytvoření historicky nebývalých možností kariéry a s tím spojenými
pokušeními kariérismu. V rámci byrokratického řízení pak je možno rozlišit
systém jednající s nižšími úředníky jako s dětmi, které je nutno
kontrolovat a trestat, a efektivnější systém zadávající úkoly a dávající
prostor pro samostatné a tvůrčí postupy. Známá apatie úředníků je obranou proti
tomu, že se s nimi jedná jako s malými dětmi. Předimenzovaná
konformita úředníků slouží chodu organizace, je-li však stoprocentní, „dostává
se do rozporu s realizací vlastních cílů organizace. Výsledkem pak je byrokratický virtuos, který
do všech podrobností ovládá pravidla příslušných procedur, nedokáže však pomoci
jedinému klientovi. I pro ten nejmenší
úkon hledá vždy příslušné předpisy. To může vést až k tomu, že odmítne
vyřizovat vše, co nemá precedens. Dochází k situaci, kdy dodržování
pravidel, které bylo původně zamýšleno jen jako pomocný prostředek, se
proměňuje v účel sám o sobě." Tento proces může být ještě posílen tím, že
organizace hodnotí pracovníka podle toho, jak dodržuje pravidla, a
neregistruje, že už zcela ztratil kontakt s realitou. (Podobnost byropata
a farizeje není jistě náhodná.) Tento proces vede k nespokojenosti klientů,
což vyvolává solidaritu úředníků a ještě větší lpění na pravidlech, čímž opět
vzrůstá nespokojenost klientů. „Naopak, k ritualismu by nebylo třeba
sahat, pokud by osobní postup závisel na schopnostech prosazovat původní cíle
organizace a na schopnostech podporovat věcnou komunikaci mezi jednotlivými
hierarchicky uspořádanými patry organizace. Takto však byrokratické organizace
nepracují" (s. 96).
Z hlediska charakterových typů je možno rozdělit
úředníky na kariéristy, jimž jde o moc, prestiž, příjmy; konzervativce, jimž
jde o udržení dosaženého pohodlí; zélóty, usilující o dosažení některého
dílčího cíle organizace; advokáty, loajální k celé organizaci a státníky,
kteří poslání organizace spatřují ve službě společnosti jako celku. Tato
typologie se odráží v chodu celé organizace - na rozdíl od Webera vidí
někteří pozdější sociologové spíše deformování organizace úředníky než úředníky
deformované organizací. Celý zdánlivě
odlidšťující systém může v důsledku fungovat jen proto, že jeho oběti jsou
současně jeho komplici. Systém, kde podřízený úředník nenese za nic
zodpovědnost, je pro mnohého nakonec pohodlnější než systém, kde nese rizika za
své rozhodnutí, zvláště pak v organizaci, která spíše trestá chyby, než
odměňuje inovativní přístupy.
Zablokovaná organizace
Přijmeme-li byrokracii jako historicky v současnosti
nejefektivnější formu řízení (viz však dále výhrady do budoucnosti), nemůžeme
se neptat, proč je fakticky často tak neefektivní a akceneschopná. Odpověď je
překvapivá, ale při hlubším zamyšlení pochopitelná.
"Tradiční formy jednání vycházejí z předpokladu,
který může být často mylný, a sice že jednání, které v minulosti vedlo k žádanému
výsledku, k němu automaticky povede i nadále" (s. 52).
"Každá organizace je nucena řešit množství problémů, které
plynou jednoduše z toho, že existuje s určitými zaměstnanci v určitém
prostředí" (s. 53). „Cíle a procedury organizace jsou postupně
institucionalizovány...
Členové organizace však užívají takto kanonizovaných forem pro své
vlastní cíle, aniž by zkoumali, jaký byl jejich původní význam. I oficiální
doktrína... je
takto spontánně „operacionalizována" podle momentálních potřeb členů organizace"
(s. 55).
"Při obraně svých zájmů bývá organizace vtahována do již
dříve existujících konfliktů a musí v nich hledat své vlastní stanovisko.
Toto úsilí může zastínit sledování původních cílů" (s. 55).
"Každá organizace se snaží především přetrvat v prostředí"
(s. 79). „Neformální struktury jsou
potřebné jako prostředek komunikace s těmi, kdo jsou kontrolováni, a jako
prostředek jejich přesvědčování. Za to bývá ovšem třeba zaplatit určitým dílem
moci a přizpůsobením politiky vedení neformálním strukturám" (což je ovšem
bohatě vyváženo tím, že účast na moci vede k větší identifikaci a
participační forma řízení je mnohem efektivnější než řízení z centra
pomocí příkazů.)
"Jakmile vstoupíme na cestu organizovaného jednání, musíme
respektovat požadavky řádu, disciplíny, jednoty, souhlasu a podobně. Tyto
organizační imperativy mohou zastínit původní cíle organizace. Například
tendence udržet organizační jednotu může vést k tomu, že organizace se
omezí na prosazování jen malé části svého programu, a sice té, na které se
mohou shodnout všichni její členové" (s. 54).
"Byrokratické prvky jsou „... do racionální organizace vnášeny nutností udržovat aparát
organizace v chodu i v těch obdobích, kdy neexistují úkoly k řešení."
(s. 59) „V případě byrokratického panství musejí být neustále přehrávána platná
neosobní pravidla, a to nezávisle na praktické užitečnosti, právě jen za účelem
připomínání skutečných zdrojů moci" (s. 83).
Byrokracie fungují zpravidla v netržním prostředí, a jejich činnost
je poznamenána tím, že není žádný vztah mezi náklady a užitkem, který z jejich
činnosti vzchází. Snaha kontrolovat se musí zaměřit na věci kontrolovatelné, ty
však velmi často nemají žádný velký význam pro dosažení cíle organizace. „Mnohé organizace, které ve skutečnosti své
manifestní cíle neplní, plní vysoce spolehlivě své cíle latentní, jimiž může
být například existenční zajištění jejich zaměstnanců" (s. 76). „...pohled na
organizace prizmatem jejich manifestních cílů není schopen zachytit právě to,
co je pro skutečný život v organizacích nejcharakterističtější - mocenský
zápas o ovládnutí jejich zdrojů a o jejich využití ve službě vlastním
individuálním či skupinovým zájmům" (s. 85).
Závěr: „Organizace, která se vytvoří, aby sledovala jisté
cíle, již pouhou svou existencí navozuje problémy, jejichž řešení ji
systematicky odvádí od sledování cílů, kvůli nimž původně vznikla. Žádná
organizace nemůže totiž existovat bez jistých imperativů, bez určitého
členstva, bez institucionalizace svých procedur, bez delegování moci na nižší
složky. Konečně, organizace nemůže existovat mimo určité vnější prostředí.
Všechny tyto faktory ji však zároveň odvádějí od poslání, kvůli němuž byla
původně ustavena" (s. 55). Teologický závěr je tedy nasnadě: Je nutno neustále
nastolovat otázku smyslu a poslání církve a jejích institucí, kontrolovat, zda
se již pod tlakem uvedených a dalších faktorů její zájmy nepřesunuly někam
jinam. Zejména pak je třeba zkoumat, zda se církev místo na své poslání
nezaměřuje na své přežití.
V této souvislosti připomeňme Karla Rahnera, který
proti všemu uspokojení z dosažení vedlejších cílů neustále připomínal
teologům i biskupům otázku: A kolik lidí už jsi přivedl k víře? To je
podstata našeho poslání. Základní
problém neúčinnosti a akční neschopnosti však zřejmě vyplývá ze zákonitostí
kolektivního jednání:
„V případě individuálního jednání platí, že pokud má
jedinec určitý zájem a uvědomuje si ho, snaží se ho svým jednáním dosáhnout.
Naproti tomu, má-li větší skupina společný zájem, který si její členové
uvědomují, a má-li navíc i prostředky, jak tento zájem realizovat, neučiní
zpravidla jako celek pro jeho realizaci nic, anebo téměř nic. Skupina se
společným zájmem, který je zcela zřejmý všem jejím členům, se zpravidla nesnaží
tohoto zájmu jako skupina dosáhnout" (s. 66). Tato koncepce kolektivního
jednání odpovídá i pasivitě většiny členů církve přes všechny výzvy k jejich
aktivizaci. Vysvětlení je v tom, že
jednotlivec jako člen organizace zpravidla zkoumá, zda organizace nedosáhne společných
cílů i bez jeho aktivity. Až když vidí, že je zapotřebí osobní angažovanosti či
finanční obětavosti, že jeho pasivita ohrožuje organizaci či její poslání,
začne jednat. Mimo tuto situaci nouze jednají jen tzv. aktivní členové, kteří
však svým jednáním dosahují nejen společných cílů organizace, ale i nějakého
osobního cíle. Proto je mimo situace akutní nouze těžko posoudit, kdo je
skutečně „mrtvým" členem, a s kým se v případě nutnosti může počítat.
„Donucení vyvolává silné úsilí vyhnout se mu a už dopředu
snižuje možnost identifikace s organizací. Je kontraproduktivní v té
míře, v jaké vede u objektů donucení k postoji k neoperativnosti
jako posledního prostředku, jak si udržet subjektivní důstojnost. Strategie
založená na donucení tak zpravidla riskuje nízkou efektivitu a vede k plýtvání
organizačními zdroji" (s. 82). Tím ovšem
není popírána zásadní nutnost někdy sáhnout i k donucení. „Ritualismus, tato příčina neúčinnosti
fungování organizace, se stává účinnou taktikou úředníků v situacích, kdy
nemají jiné prostředky, jak čelit nepředvídaným okolnostem a hrozbě sankcí za
neadekvátní rozhodnutí" (s. 98). Byrokratický systém chrání individuum, které
nevyvíjí vlastní iniciativu. Byrokracie,
v určitých oblastech vysoce efektivní, má tendenci přesouvat se i do
oblastí, které svou povahou vyžadují nebyrokratický přístup. Není třeba zvláště
zdůrazňovat, že těchto oblastí je mnoho právě v životě církve. Zvláštním problémem pro efektivnost je
povyšování. Činnost úředníka na vyšším stupni má zpravidla jen velmi málo
společného s činností na nižším stupni, a pokud se na něm někdo osvědčil,
neznamená to vůbec, že bude kompetentní i na vyšším stupni.
„V důsledku toho bývá jen otázkou času, kdy bude až dosud
schopný úředník povýšen do pozice, v níž bude rozhodovat nekompetentně.
Každý úředník tak má šanci, že časem zřejmě úrovně své nekompetentnosti
dosáhne. Kompetentnost organizace je tak
ve skutečnosti udržována masou těch, kdo nejsou povyšováni" (s. 139).
Pro dosažení cílů organizace je zásadně nutné neztratit
schopnost reagovat na realitu: „Crozier. . . považuje za byrokratickou každou
organizaci, která v situacích, kdy některé ze zavedených pravidel nevede k žádaným
výsledkům, nesáhne k tomu, aby od pravidla upustila, nýbrž lpí na něm s ještě
větším důrazem. Byrokratický systém je tedy systémem, který ztratil schopnost
korigovat své vlastní fungování na základě informací o svých omylech."
Neosobnost pravidel a centralizace rozhodování jako základní dva rysy
byrokracie vedou podle téhož autora nutně k nastoupení bludného kruhu
byrokratických dysfunkcí. Kvalifikovaná rozhodnutí by se musela činit na
nižších úrovních, kde lze předpokládat znalost reality. „Vrchol pyramidy má sice formálně nejvyšší
moc, ta je však soustavně paralyzována nedostatkem pravdivých informací a
živých kontaktů se skutečnou realitou. Ti, kdo rozhodují, nemají možnost
dostatečně poznat praktické dopady, které z jejich rozhodnutí vyplynou.
Ti, kdo by tyto znalosti měli, nemají zase moc rozhodovat. Tato situace
prospívá oběma stranám. Řídící pracovníci se nemusejí bát, že by kdy pocítili
důsledky svých rozhodnutí, podřízení zaměstnanci se nemusejí bát zodpovědnosti
za zasahování do situace, jejíž komplikovanost velice dobře znají. Tento systém
je zároveň značně hierarchizovaný. Proniknout z jedné kategorie do druhé,
vyšší, je zpravidla značně obtížné, komunikace mezi nimi je špatná... Hlavně však je
tento systém neschopný korigovat svou činnost v závislosti na svých
vlastních omylech. Úředníci tráví svůj čas v boji s důsledky nízké
adaptibility administrativy na okolní realitu. Tímto bojem však sami nízkou
adaptibilitu celého systému nijak nezvyšují, řeší jen některé její důsledky,
nikoli vlastní příčiny. Zablokovaná administrativa se vyznačuje metodou
rozhodování, která je založena na špatné komunikaci. Tato komunikace je
zaměřena mnohem více na to, aby redukovala silně vyvinuté pocity nedůtklivosti,
které jsou charakteristické pro vyšší stupně správy, než na to, aby posilovala
účinnost vlastních správních operací." (s. 103) Crozier si blokování komunikace
představuje jako tři nad sebou umístěné vrstvy, přičemž prostřední slouží hlavně
blokování komunikace mezi řídící vrstvou, která nemá pravdivé informace a proto
rozhoduje obecně a podle formálních předpisů, a výkonnými pracovníky, kteří se rozhořčují
na kádry střední vrstvy, ty však zdůrazňují, že za vše mohou ti nahoře, s nimiž
zase nemohou přijít do styku výkonní pracovníci. Systém je absurdní, ale v zásadě
všem vyhovuje, protože nikdo nakonec nenese za nic zodpovědnost. Střední vrstva
blokuje a sterilizuje asi dvě třetiny aparátu, což vede ke spotřebování energie
organizace na její vlastní hry, a na řešení problémů, kvůli nimž organizace
vznikla, nezbývá energie. Podle Webera připravují organizace člověka o jeho
lidství, podle Croziera připravuje člověk organizace o jejich racionalitu. Účinnost práce organizace je nesnadné měřit.
Lze však registrovat zvýšení její efektivity v důsledku odstranění
překážek. .Účinnost organizací může být měřena jako funkce jejich schopnosti
přitahovat a zaměstnávat právě kvalifikované odborníky, angažovat co největší
díl jejich osobnosti ve svých službách a díky tomu získávat další zdroje z prostředí..." (s. 160).
Problém reformy byrokratické organizace
"Speciální zablokovanost systému komunikace... způsobuje, že
řídící pracovníci nemívají k dispozici včasné signály o narůstající
kritičnosti situace. Navíc v podmínkách,
kdy i o sebemenší změně musí být rozhodnuto v centru, je prakticky nemožné
nastolit politiku změn postupných a permanentních. Jakmile je však jednou o provedení změn
rozhodnuto, postupuje byrokratická organizace následovně:
1. Každá změna se uskutečňuje zásadně odshora dolů.
2. Každé přijaté opatření se týká všech částí organizace,
tedy i těch, které nebyly dysfunkcemi příliš zasaženy.
3. Nařízení ohledně náprav posilují centralizaci, neboť ve
své univerzálnosti ničí lokální zvláštnosti, které se stačily rozvinout v rámci
předešlého vývoje. Vývoj byrokratických
organizací má tedy svůj pravidelný rytmus, ve kterém se střídají poměrně dlouhá
období stability a narůstající krize systému s náhlými a krátkými obdobími
změn. Obě fáze se přitom doplňují v tom smyslu, že obě jsou jen dvěma
jevově odlišnými momenty hlubšího procesu kontinuitního růstu neosobnosti a
centralizace uvnitř byrokratického systému... Crozier vychází z Tocquevillovy
kritiky všudypřítomné administrativy, která chce vše předvídat, vším se sama
pověřuje, vždy ví o zájmech spravovaných více než oni sami, je stále aktivnější
a přitom stále sterilnější." Na pozadí této analýzy vynikne význam přihlášení
se koncilu k reformační zásadě ecclesia semper reformanda - zdravé proměny
církve jsou spíše evoluční než revoluční. Významné je, že koncil neměl být
realizován unifikačně, ale naopak byly některé otázky předány do kompetence
biskupských konferencí. Současně se tím však staví do problematického světla
snahy realizovat koncil shora, bez odpovídajícího hnutí na církevní základně.
Lze též soudit, že některé oblasti byly zasaženy dysfunkcemi skutečně minimálně
a proto lokálně ani nebylo pochopení pro nutnost nějakých zásadních změn.
Alternativy
Neformální organizace jako alternativa k byrokratickému
řízení přichází v úvahu zřejmě jen u velmi malých skupin. Ukazuje se, že
neexistuje jasná dělící čára mezi formálními a neformálními sociálními útvary,
v neformálních probíhá proces formalizace. Řešením nemůže být ani
expertokracie, jak ji známe ze západoevropských církví. Je sice pravda, že
společenství profesionálů se vyznačují nízkým stupněm hierarchizace, ale i zde
probíhá proces byrokratizace profesionálů (naopak ve formálních organizacích dochází
k profesionalizaci byrokratů).
Někteří autoři rozlišují mechanistický a organický systém.
Mechanistický systém se vyznačuje přesnou definicí práv a povinností každé
role, hierarchickou strukturou kontroly, moci a komunikace, vertikálním
průběhem interakcí, důrazem na poslušnost a loajalitu vůči nadřízeným.
Organický systém upřednostňuje síťovou strukturu kontroly, moci a komunikace,
zodpovědnost za úkol má větší váhu než loajalita k osobám, informace je
důležitější než instrukce. Ani jeden typ však není ideální, je nutno kombinovat
jejich prvky. Vztahy založené na autoritě a poslušnosti jsou nejúčelnější tam,
kde lidský prvek intervenuje minimálně a kvalita výstupu je dána především
technologií.
Alternativní organizace vypadají atraktivně, mají však
řadu nevýhod. Fungující komunikace umožňuje lepší výsledky, vyžaduje však více
času na nalezení společné vůle. Jednotná a dobrovolná akce je možná jedině
tehdy, když se dosáhne konsensu o cílech a hodnotách. Toho se dosahuje
selektivitou při výběru členů, což však snižuje heterogenitu. Byrokratická
pravidla nahrazuje v alternativních organizacích vysoký konsens, prostor
pro pluralitu je malý, takže byrokracie paradoxně chrání prostor svobody často
lépe. Vztahy v alternativních skupinách jsou citově více uspokojivé,
současně však bývá větší strach z konfliktů, které se pak neřeší nebo jsou
více zničující. Neformální vztahy
umožňují větší rozvoj individuality, někdy však fakticky dojde k diktátu
silné osobnosti. A zvláštním problémem alternativních organizací je soužití s byrokratickou
společností, která je nutí vytvářet určité byrokratické formy, chtějí-li být
vůbec uznány.
Budoucnost byrokracie
Budoucnost byrokracie je spojena s komputerizací,
přičemž se prognózy velmi různí. Nová technika umožní jak delegovat odpovědnost
a decentralizovat rozhodování, tak i dovršit centralizaci a zavést kontrolu
obludných forem. Co se z toho prosadí, nebude záviset na technice, ale na
rozhodnutích řídících center. „Technika sama stěží vyřeší potíže, pokud si je
odpovědní pracovníci nepřipouštějí, natož aby je hlouběji analyzovali. Zavádění
nových technických systémů do struktur, které nezvládly problémy svého fungování,
může vyznít naplano" (s. 167).
Závěr
Analýza byrokracie jako současné dobově podmíněné formy
řízení církve ukázala, že byrokracie představuje účinný, ale ambivalentní
systém, zvláště pak vzhledem ke specifickému poslání církve. Hlavním problémem
je jeho hlavní výhoda, totiž neosobnost. Proto je důležité kompenzovat nevýhody
a problémy byrokracie právě důrazem na osobní a humanizační stránku církve a
jejího poslání. Je třeba zvýrazňovat, že byrokratický systém je jen nástrojem
pro fungování systému teologického, v němž papež je více než nejvyšší
úředník, je personálním vrcholem struktury Božího lidu; biskupové nejsou jen
podřízenými papeže, ale jeho kolegy v biskupské službě, a obdobně ani
kněží nejsou primárně úředníky ve vztahu k věřícím. Je třeba čelit tendencím
byrokratického systému, v jehož logice je opouštět původní cíle organizace
a odosobňovat zodpovědnost. Je nutno pečlivě zkoumat, v kterých oblastech
je tento systém přiměřený poslání církve a kde byrokratický přístup je s ním
v rozporu. Je třeba dbát toho, aby .služba" nebyla jen ideologií
instituce, ale skutečností. Je nutno udržovat kontakt mezi řídícími centry a
realitou života, podporovat pravdivé informování a přiměřenou decentralizaci tam,
kde centrum nemůže kompetentně řešit místní problémy. Tlaku na unifikaci je nutno čelit i podporou
místních zvláštností, kompenzovat nedostatky systému organickými a
alternativními formami. Zvláště dnes,
kdy lidé institucím programově nevěří, musí být patrná pouze služebná funkce
institučních forem a personální charakter hierarchické struktury církve.
Poslední komentáře