Promluva na Iz 42, 1-7; J 4, 19-27.39
Svět mého dětství byl docela jednoduchý: pravda tenkrát
byla jen jedna jediná (tak jsem věřil). Dobrý Hospodin Bůh nám ji zjevil a
církev nám ji z jeho příkazu předkládá v katechismu. Vše už je díky
Bohu hotové a na nás je, abychom se hezky snažili.
Ve vašem dětství už takové paradigma neplatilo, třebaže se
tak ještě někde mluvilo. Dnes už neplatí ani trochu. Prostě se neosvědčilo, a
proto většina lidské populace se k němu obrátila zády; dnes už jej
vyznávají jen fundamentalisté všech možných odstínů.
To je konstatování osvobozující, ale nejen osvobozující.
Vyvstaly tak před lidstvem povinnosti, které pluralita přístupů klade na plurál
osob. Ani nikoho z vás už nemůže ve všem a plnohodnotně zastoupit nějaká
elita - vědci, teologové, hierarchie nebo prostě představení jednotlivých
církví. Dnes docela každý - starý i mladý, vzdělaný i nevzdělaný, věřící či
pověrám oddaný, prostě všichni neseme společnou odpovědnost za to, že svět
přítomný a budoucí najde nové paradigma, podle kterého by mohl přežít způsobem důstojným
člověka a také Boha stvořitele.
Byl bych rád, kdyby vám léta strávená v Institutu
pomohla hledat a nacházet v Bibli i ve vědách nejen věcně správné dílčí
odpovědi dosud už nalezené, ale také vám nabídnout osobní zkušenost odvahy,
rozvahy a pokory nutné pro hledání cest za novými paradigmaty. Je to důležité,
protože ve světě dospělých bývá hodně proher, hodně situací nad síly, hodně bezradnosti
nad směry, kudy dál a čeho se raději včas vzdát.
Ta žena, o které byla dnes řeč v úryvku Janova
evangelia, ta může být dobrým průvodcem po podivnostech světa dospělých. Té
ženě se tragicky nedařilo
zakotvit svou existenci. Jak prozrazuje autor evangelia, ta Samařanka
byla dostatečně vzdělaná, dokonce i nábožensky, ale zůstávala ne-šťastná; snad proto
musela docházet pro střípky prchavé útěchy na obvyklá smetiště lidských
stimulátorů. Tak se stalo, že už měla mnoho mužů, ale stále nemohla říci to, po
čem prahne každý člověk, žena stejně jako muž: že jsem milován a že někdo stojí
o moji lásku. Ta Samařanka už zakusila mnohý zájem svého okolí o to či ono, ale
nikdo nestál o to, aby ona sama jako taková byla pro někoho příslibem domova,
aby byla matkou jeho dětí, aby byla v něčem naprosto nezaměnitelná - ti
muži totiž přicházeli a odcházeli a nezůstalo po nich nic než žízeň; žízeň po
jistotě, kterou ovšem dá jen věrnost.
To měl ten cizinec pravdu, když hned rozpoznal, že žízeň
Samařanky je zlá, ačkoli má k dispozici tak skvostný pramen, jako je
studnice Jákobova. Voda tu byla čerstvá a studená, ale zážitek to byl právě jen
prchavý, podobně prchavý jako příjemnost všech těch dosavadních setkávání té
ženy s muži: vždy přijde neomylně zase jen žízeň. Bylo to všední,
denodenní a vposledku zotročující. Přesto Ježíš nevyzýval Samaritánku, aby hledala štěstí u
Hospodina, nesporně sídlícího v jeruzalémském chrámě. Ježíš přišel ke
studnici, kam ona denně chodila. A Samaritánka díky tomu potkala Boha,
kterého by jinak nikdy nevyhledala.
Ten cizinec tak svou vstřícností podepřenou jistotou své
vlastní víry dovedl jakoby prolomit zlé kouzlo marnosti všeho dosavadního
snažení té ženy: chápal ji a chápal ji milosrdným srdcem. Taková událost je
ne-li spásou, tedy rozhodně aspoň veledůležitým příslibem spásy: po něčem
takovém už není tak nemožným problémem změnit úhel pohledu na současnost i
budoucnost, změnit
smýšlení. Každé takové požehnané prozření patří už zcela jistě do dějin spásy.
Co se tam tak zvláštního událo? Tam tehdy Žid nesměl se
Samaritánem bezdůvodně hovořit, tím méně přijmout pohár vody, byl by nečistým.
Samaritánka měla ovšem přirozenou převahu, žízeň měl cizinec, ona vodu. Měla chuť si trochu zasmečovat; přesto byla
ochotna udělat ten krok vstříc, jak jí radilo její soucitné srdce. A najednou
sama zjišťuje, že existuje
ještě něco důležitějšího než náboženství otců, které takový krok zakázalo, prý
jménem božím a z vůle Hospodina. Naše Samaritánka se ještě před
chvílí byla ochotna přít, kde že je ten správný chrám. Tohle je problém pro
každé náboženství strašně důležitý, kde že je to nejlepší poutní místo a za
jakých okolností je to nebo ono platné a kdy už ne. Víra na Kristův způsob má jiný úhel pohledu;
Ježíšova víra se nepře, nepotřebuje to, má svou motivaci v milosti shůry,
nikoli v nenapadnutelné logice lidmi pečlivě konstruovaných ideologií;
jen si vzpomeňte, jak charakterizuje prorok v dnešním prvém čtení tu
potřebnou výstroj božího služebníka.
Myslím, že tohle je i vaše osobní situace: Setkáváte se tu
navzájem s křesťany, kteří si přinášejí doufejme touž víru v evangelium,
ale přece jen trošku odlišná náboženství. Netřeba při tom zapomenout, že se vám
dosud osvědčovala, například způsoby zbožnosti katolické nebo evangelické,
zbožnosti řekněme obřadní či spíš intimní. Nepůjde nám tu o boření starých chrámů, ale o mosty
přes propasti. Jenže mosty staví jen ten, kdo doufá, že i ten druhý břeh má co
říci k jeho vlastní spáse; právě to bychom vás rádi přiučili.
Ježíš se nebál, že pohárem vody od samařského ideového
nepřítele urazí milosrdného Hospodina či ochudí význam jeruzalémského chrámu,
který sám pokládal za správné místo bohopocty pro Židy. Ježíš dokonce jde
vstříc Samařance ještě odvážněji: zve ji k naději, že bude chrám nikoli
samařský a nikoli židovský, nespoutaný s konkrétním místem a s konkrétními
rituály, ale také vůbec ne laciný mišmaš od každého něco. Zve ji do chrámu
Ducha a pravdy.
Všimli jste si, že to Ježíšovo proroctví zní skoro jako
pro svobodné zednáře? Je to jistě nebezpečná
víra, že je možno obcovat s Bohem i bez těch osvědčených chrámů, prostě
jen v Duchu a pravdě. Všichni jsme si přece vyzkoušeli, že chrám je
chrám, sbor je sbor, je to místo svým způsobem spolehlivé. Přiznat podobný statut
jakémusi neviditelnému chrámu Ducha a pravdy, to se zdá právem riskantní. A
přece právě tak se děje víra Kristu Ježíši dnešního úryvku, i tím se děje víra
jeho evangeliu.
Ježíš neboří staré chrámy, Ježíš zve do objevování Boha
tam, kde také je pro mnohé snáze dostupný než právě v chrámě. A my,
posluchači božího slova, jsme svědky, že to fungovalo: Samaritánka směla u
studnice, tedy na místě své každodenní práce, potkat živého a slitovného Boha,
svou spásu. Stalo se to v setkání tak nepříhodném, jako je setkání s kulticky
nečistým Židem. Dovolíte-li, stane se to
také i vám, otevřete-li se setkání s jinověrcem nikoli z lhostejnosti,
ale v očekávání, že i ten jinaký jinověrec má k vaší osvědčené víře
co říci.
Taková víra, o které je řeč u Jana, ta není určena dětem,
dítě si s ní neporadí. Také účast
na životě Institutu má smysl jen pro dospělé, protože Institut chce pomáhat
budovat vaši dospělou
víru. Předpokládá, že si každý z vás přináší svou protestantskou
nebo katolickou odpovědnost za budoucnost nejen vašich církví, ale i
spoluodpovědnost za náš společný současný nevěřící svět. Taková odpovědnost
musí být nejen náležitě vzdělaná, aby uměla rozpoznat víru od pověry. Taková odpovědnost musí
mnoho znát proto, aby mohla ty prapodivné bližní pravdivě milovat i navzdory těm
odlišnostem.
Přísně
vzato: Zralost vaší víry si dovedu představit i bez vyššího teologicky odborného
vzdělání. Zralost umění lásky už si představit bez vyššího vzdělávání celý
život trvajícího neumím.
Proto vám Institut nabízí vědomosti, ale také cosi
vzácnějšího: nabízí vám možnost prožít to, co se slovy vyjádřit nedaří, ač je
to podobně důležité jako to, co zažila Samařanka: Máte tu šanci setkávat se s živým
Bohem uprostřed společenství lidí, kteří sice mají rozdílné názory na to i ono,
ale lidí, kteří tomu druhému naslouchají a berou ho vážně. Solidarita a
soucítění totiž hledají s bližním cestu dnešní životní spletí, a tam je
moc dobré vědět víc, než bývá zvykem slýchat v křesťanských chrámech.
Až budete mít za čas dojem, že jste si vzali příliš velké
sousto, anebo že by bylo rozumnější tolik si hlavu nenamáhat zrovna teologií,
kéž si vzpomenete na zvěst dnešního prvého čtení: Ten deuteroizajášovský
Služebník je pro mne už po léta fascinujícím svědectvím, že dokonce i ten
služebník ne zrovna nejúspěšnější může odvést práci, na kterou - jak dosvědčuje text - čeká svět.
Ne, nepřeslechli jste se: Ten svět, který dnes jako tehdy vypadá, že má docela
jiné starosti a potřeby, ten doopravdy čeká na spásu. Jenže ne na tu, kterou mu v našich
chrámech nebo sborových modlitebnách napořád nabízíme. Je tedy třeba budovat
jiné chrámy, kde Bůh bude dostupný i tomuhle světu právě takovému, jaký dnes
je.
Poslední komentáře