John
Rafael Quinn byl arcibiskupem v San Franciscu až do svého
odstoupení v roce 1995. Při příležitosti konference v Oxfordu poskytl
rozhovor katolickému časopisu Commonweal, vycházejícímu v New Yorku. Souhlasíte s tvrzením, že římská kurie
je velmi důležitá. Proč? Papež by nemohl svou práci
úspěšně vykonávat bez organizace, spolupracující s celou církví. Ale
kurie, jako každý byrokratický orgán, může postupovat i svou vlastní nezávislou
cestou. Problém, na který je třeba se soustředit, zní: Stala se kurie zvláštní
mocností? Stala se kurie organizací, která je postavena nad episkopát? To jsou
zásadní otázky a musí být pokládány, protože učení o biskupské kolegialitě
znamená, že biskupové jsou spojeni s papežem, vedoucím biskupského
kolegia; a kolegium biskupů, které je takto konstituováno, nemůže mít nad sebou
žádnou další organizaci. Jací
jsou lidé, kteří tvoří kurii?
Členové kurie pocházejí z celého světa. Mnozí z nich
jsou rozumní, nestranní, otevření a s příkladnou svatostí života. Ovšem
jsou tam i tací, kteří jsou ve svých názorech velmi omezení a sami sebe
považují za určitý druh bezpečnostní služby chránící církev proti neukázněným
biskupům. Dalším bodem, který by měl být nastolen, je metoda a kriteria, které
platí při výběru personálu kurie.
Vy navrhujete nový způsob ustavování biskupů. To je
považováno za útok proti papežskému primátu.
Naopak: já důsledně věřím a přijímám primát papeže jako
nástupce svatého Petra a římského biskupa. Ale biskupové nebyli vždy nominováni
výhradně papežem. Ještě v r. 1829 za papeže Lva XII. bylo mezi 646
diecézními biskupy latinského obřadu pouze 24 ustanoveno přímo papežem. Bylo to
pro teritorium Ruska, Řecka a Albánie, kde v daný okamžik existovaly zvláštní
těžkosti bránící místní církvi plně převzít svou zodpovědnost. (. . .) A proč požadujete, aby
bylo biskupské jmenování papežem pozměněno?
Žádám změnu v biskupském jmenování tak, aby se znovu praxe
vrátila ke způsobům, které panovaly v církvi minulých staletí. Místní
episkopát by měl mít při jmenováních biskupů významnější a důležitější roli. Ve
prospěch tohoto tvrzení existuje mnoho důkazů. Dovolte mi, abych se zmínil o
jednom: je to princip subsidiarity. To znamená, že obecně platí, že vyvinutější
část celku by neměla přebírat funkce nižší části, ale měla by nižší části
pomáhat a vytvářet podmínky k optimálnímu fungování nižší části. Pius XII. výslovně prohlásil, že toto
pravidlo musí být ve vnitřním životě církve prosazováno. Podle tohoto principu
by např. Svatý Stolec neměl bránit diecézím, církevním provinciím a biskupským
konferencím vykonávat jejich úlohy.
II. Vatikánum, Kodex církevního práva a všeobecný postoj
církve na celém světě se shodují v tom, že by měl být stále více a jasněji
podporován princip subsidiarity v Církvi. Toto je mezi jiným téma, které
velmi zajímá pravoslavné a protestanty.
Když požadujete tento typ otevřenosti a diskuze ve
prospěch biskupů, zdá se tedy, že se vystavujete pomluvám a kritice, podle níž
nejste dostatečně loyální vůči papeži, nebo že dokonce nevyznáváte pravou
katolickou víru. Ale já neříkám nic jiného než to, co říkal
svatý Bernard, co říkal kardinál Contarini během Tridentského koncilu, co říkal
svatý Jan Leonardi papeži Pavlu V., co říkali kardinál Suenens a kardinál König
během i po skončení II. Vatikánského koncilu a co řekl i kardinál Giovanni
Benelli, přední člen Kurie. Tyto muže nemůže obvinit nikdo, že by jim scházela
víra nebo loyálnost vůči papeži.
Přeložil Pavel Kouba (podle Espérance des pauvres, č. 360)
Poslední komentáře