Asijská synoda
V rámci Kontinentálního shromáždění římské biskupské
synody se sešla 19. 4. 98 Asijská synoda. Asie je největší kontinent s nejmenším
podílem katolíků v populaci ve srovnání s Evropou, Amerikou a
Afrikou. Šéf Kongregace pro misie
kardinál Jozef Tomko všude zdůrazňuje, že v příštím tisíciletí to bude
Asie, kde se církev musí rozrůstat. V Asii žije 3,5 miliard lidí, z nichž
je pouze 3 % katolíků. Jen Filipíny (58 mil. katol.), Jižní Korea (3,4 mil. katol.), Indonézie
(5,4 mil.
katol.), Vietnam (5,9 mil.
katol.) a Sibiř (1 mil.
katol.) církev nechápou jako „exotickou sektu z Evropy". Ve dvou
nejlidnatějších zemích světa jsou katolíci sice v menšině, nikoliv však nevýznamné:
Indie má 16 mil.
a Čína nejméně 10 mil.
katolíků. Asie má 600 biskupů a 14
kardinálů, kteří mohou volit papeže. Největším
problémem v Asii je však konkurence s náboženstvími jako islám, hinduismus,
buddhismus, taoismus a šintoismus. Katoličtí teologové proto ve snaze navázat
dialog musí hledat nové cesty, které jsou však v Římě nezřídka odsuzovány
jako odchylky. Takovým způsobem byl nedávno exkomunikován a zase opět
rehabilitován teolog ze Srí Lanky Tissa Balasuriya. Papež zahájil Asijskou synodu bohoslužbou v bazilice
sv. Petra s kázáním, ve kterém připomněl, že křesťanství má svou kolébku v Asii
a vyzval k misii na tomto kontinentě v třetím tisíciletí. Bohoslužbu
obohatily tance v indonézských krojích, indické a korejské rituály.
Dostavilo se 252 účastníků, mezi nimi 100 biskupů z Asie,
nejvyšší představení deseti řádů a šéfové vatikánských kurií. Přítomno bylo i
40 teologů, ale bez práva hlasování, a šest delegátů z jiných křesťanských
církví. Z Čínské lidové republiky nebyli kromě Hongkongu žádní biskupové
pozváni, neboť podle slov generálního sekretáře synody kardinála Jana Schotte
Vatikán neuznává ani státem uznanou „vlasteneckou" biskupskou konferenci, ani biskupskou
konferenci .podzemní církve". Papež pozval při svém kázání pouze symbolicky
devadesátiletého biskupa z Wanxianu Matthiase Duan Yinminga s jeho
koadjutorem Josephem Xu Zhixuanem (81), kteří náležejí k podzemní církvi.
Oba biskupové nato řekli žurnalistům, že jen písemné pozvání by mohlo mít
naději na úspěch. Vatikán proto ihned poslal oběma biskupům telegram s pozváním
na synodu. Biskup Duan Yinming je jediný Vatikánem jmenovaný biskup.
Už první řečníci zahájili diskusi na téma poevropšťování
Asie hlásáním křesťanství. Filipínský biskup Arturo M. Bastes z Romblonu
řekl: .co potřebujeme, je změnit evropsky zaměřenou církev na autenticky
asijskou". Japonský biskup Francis X.
Kaname Shimamoto řekl, že asijská církev .musí odložit svůj evropský kulturní
háv. . . jinak
zůstane pro asijské národy jen náboženstvím cizinců". Poevropštěná je výchova
kněží i liturgie. Proto je nutná radikální reforma, která je ale uskutečnitelná
jen tehdy, dostanou-li místní církve k tomu volnou ruku, potřebnou
samostatnost. I ekuména je poznamenána podobně: dialog s nekřesťanskými
vyznáními nemůže být veden způsobem .hájení křesťanských pravd", nýbrž hlásáním
lásky. Syrský biskup Armando Bortolaso z Aleppa řekl, že katolíci „se musí
snažit těm druhým přiblížit, ne je chtít přetáhnout".
Konkrétně se k autonomii vyjádřil indonézský biskup
Francis Xavier Sudartanta Hadisumarta z Maokwari-Sorongu. Podle druhého
vatikánského koncilu církev není „monolitická pyramida", nýbrž .společenství
obcí", řekl. Proto požadoval, aby římská
kurie dala biskupským konferencím více pravomocí k rozhodování. Sudartanta
dále navrhl zřízení nových patriarchátů v Asii, podobně jako jsou na
Blízkém východě, autonomních a se synodální rozhodovací strukturou. Žádal dále
možnost vytvoření samostatných asiatských ritů, podobně jako známe orientální
rity.
Situace katolické církve v lidové Číně
V Pekingu je současně 13 farností. Např. v kostele
Nantang (Jižní chrám) jsou 4 mše v neděli s velkou návštěvou, první
je latinská v 5,45 hod. a poslední je anglická v 11 hod. Latinská
bohoslužba je sloužena podle nového misálu s pokoncilní reformou. Ve
farnosti Beijtang je 10 000 katolíků s třemi kněžími, kteří týdně křtí kolem
deseti většinou dospělých nových členů církve. Přírůstek nových katolíků v celé
Číně je ročně asi 50 000, mezi nimi mnoho intelektuálů. V celé Číně
funguje 115 diecézí s 12 kněžskými semináři a s celkem asi 4000
kostely.
Průměrný věk biskupa je 77,6 roku. Kněží je asi 1000 a odhady věřících jdou
až do 80 milionů.
Tyto údaje se týkají jen jedné církve, neboť „vlastenecká"
či „podzemní" je dnes rozlišení podle vztahu ke státu, ne k papeži, neboť
dnes uznávají papeže všichni katolíci v Číně a ani ve víře údajně není
rozdílu. Někteří biskupové jsou ženatí,
ne však, aby se před státem ukryli, nýbrž naopak, kvůli státu, který v tom
viděl důkaz oddělení se od papeže. Dnes však papež de facto uznal biskupa v Pekingu
Michaela Fu, kterého osobně v audienci přijal, poněvadž papeže ujistil
svou věrností a manželství označil za pouhé maskování, ale ne za skutečnost.
Podobně byl papežem přijat i biskup Antonius Li, jeden z nejproslulejších
exponentů „vlastenecké" církve, a došlo dokonce ke koncelebraci těchto
duchovních s papežem. Podle „vlastenecké"
církve je v podzemí problém s teologickým vzděláním kněží, z nichž
mnozí mají jen základní školu. Ale „podzemí" se hájí, že apoštolové teologické
vzdělání také neměli.
Poslední komentáře