39.
mezinárodní konference IEF v Kluži
Další z
pravidelných konferencí Mezinárodního ekumenického společenství
(IEF) zavedla jeho členy na sám východní okraj Evropské unie, do
rumunské Transylvánie. Pro většinu účastníků to byla skutečná
„exotika" - poprvé se konference konala v zemi většinově
pravoslavné, poprvé v jedné ze dvou nejchudších zemích EU,
navíc v legendami opředené vlasti hraběte Draculy.
Výběr Kluže
(Cluj-Napoca), dnes třísettisícového univerzitního města, se
ukázal být jako šťastný. Tak jako celá Transylvánie -
Sedmihradsko má totiž za sebou pohnutou historii, během níž se
na tomto území vytvořila jedinečná národnostní a ekumenická
mozaika. Na rozdíl od jiných regionů střední a východní Evropy
navíc nebyla v takové míře rozbita etnickými čistkami a přesuny
obyvatel. Především, Transylvánie je součástí Rumunska teprve
od konce první světové války. Osm předchozích staletí náležela
mezi země uherské koruny. Na tomto území obklopeném mohutnými
horskými masívy a hlubokými lesy se usazovaly různé skupiny
obyvatel - Němci, zde přezdívaní „Sasové", Maďaři, různá
slovanská etnika, Romové, a dnes většinoví Rumuni. Různé
jazyky a kultury s sebou nesly také odlišnou konfesní příslušnost.
Vedle pravoslavných Rumunů ve středověku žili sociálně výše
postavení katoličtí Maďaři a Němci. „Sedmihradsko"
(Siebenbürgen) dostalo jméno podle sedmi mocných a většinově
německých měst - pevností. Pevností bylo v oblasti na dosah
moci tureckého impéria vždy třeba, dodnes se v Transylvánii
zachovalo mnoho opevněných kostelů, kde za silnými zdmi měli
obyvatelé dostatečné zásoby, aby přežili i delší čas
obléhání.
Reformace v 16.
století zasáhla Transylvánii opravdu radikálně. Většina
zdejších Němců a mnoho Maďarů přijalo reformační vyznání -
nejprve luterské, pak kalvínské. A nezůstalo jen u nich. Do
Transylvánie se zvláštní shodou okolností dostal jeden z
exemplářů knihy španělského lékaře Miguela Serveta, namířený
proti ženevskému reformátorovi. Servet v něm radikálním
způsobem zpochybnil základní křesťanská dogmata - učení o
Trojici a božství Ježíše Krista. Zatímco sám Servet byl v
Ženevě na Kalvínův pokyn upálen spolu s většinou nákladu
svého spisu (údajně bylo spáleno 997 z 1000 svazků), v odlehlé
Transylvánii jeho učení vzbudilo mocnou odezvu a vedlo ke vzniku
unitářské církve, která je dodnes jednou z historických
zemských církví. Mnoho obyvatel, většinou Maďarů, také
zůstalo katolíky, navíc se v Rumunsku vytvořila také místní
varianta řeckokatolické církve, národnostně rumunská.
Procházíte-li ulicemi Kluže, máte tak jedinečnou možnost viděl
na portálu jednoho chrámu vyznání, že Bůh je jen jeden,
zajdete-li o pár kroků dál, uvidíte na barokním oltáři nápis
„Bohu trojímu a jedinému", a ještě o něco dál můžete
políbit ikonu Trojice. Rozdílná vyznání nežila vždy mezi sebou
v pokoji a do jejich vztahů často zasahovaly národnostní a
politické faktory. Ty ovlivňují ekumenické vztahy dodnes:
pravoslaví je dnes de facto státním náboženstvím Rumunska a
těší se velké podpoře, kdežto ostatní církve, národnostně
maďarské (Němců už v Sedmihradsku mnoho nezbylo), jsou nuceny
spolupracovat, aby se mohly účinně bránit pokusům o prosazení
monopolu pravoslaví například na výuku náboženství na školách.
Organizátorům
konference se povedlo zahrnout do programu většinu církví a
vyznání Transylvánie v opravdu ekumenické šíři, zřejmě
proto, že v rumunském regionu IEF jsou spolu rumunští pravoslavní
a maďarští reformovaní. Přesto i sám program dosvědčil, jak
napjaté a bolestivé vztahy mezi oběma etniky dnes jsou -
společný výlet vedl do města Alba Iulia (maďarsky
Gyulafehérvár), symbolického centra sjednoceného Rumunska. Hned
vedle gotického katolického chrámu postavila rumunská vláda po
roce 1919 poněkud bombastickou korunovační katedrálu s vysokou
věží, aby bylo už navždy jasno, komu bude patřit přednostní
postavení. Někteří maďarští účastníci konference nesli
zastávku v místě rumunské národní chlouby dost bolestně.
Tématem letošní
konference bylo Nové nebe a nová země - vztah mezi křesťanstvím
a ekologií na pozadí dnešní globální krize. I z tohoto pohledu
byl výběr místa konání velmi vhodný: Rumunsko je zemí s
krásnou a mnohde dosud neporušenou přírodou. Obě hlavní
přednášky přinesly pokus o propojení ekologické tematiky a
teologické reflexe. V první z nich Ioan Chirilă, profesor
starozákonní teologie na fakultě pravoslavné teologie klužské
univerzity, srovnal dvě koncepce vztahu člověka ke stvoření a
obnovy stvoření - pravoslavnou, vyjádřenou v díle rumunského
teologa Dumitru Staniloaeho, a západní - evangelickou, kterou
představil Jürgen Moltmann především ve své práci Bůh ve
stvoření. Společné body nalezl I. Chirila v existenciálním
a osobním rozměru zkušenosti s Bohem, který se stává
skutečnou oikuméné, prostorem, v němž se může
uskutečňovat stvoření člověka k Božímu obrazu a s ním i
odpovědný a harmonický vztah k ostatním složkám stvořeného
světa.
Ve druhé přednášce
Béla S. Visky, teolog reformované tradice působící pro změnu na
společné evangelické teologické fakultě univerzity v Kluži,
nejprve velmi zřetelně a nepřikrášleně nastínil závažnost
a drtivost současné ekologické krize, aby se pak pokusil o
nalezení východisek na základě především reformační
teologické tradice (Kalvín, Bonhoeffer, Moltmann). V přednášce
silně rezonovala bonhoefferovská myšlenka, že ani v perspektivě
„posledních věcí" není možné přeskočit věci
„předposlední", naopak, právě v nich a skrze ně se
člověku může vyjevit správný eschatologický horizont. Boží
sláva nemůže být vnímána jinak než jako služba lidskému
životu, a člověk je součástí stvoření a nemůže se z něj
vytrhnout a „povznést". Naděje je dána otevřeností -
člověk byl stvořen jako otevřený systém, schopný se vyvíjet,
a tato otevřenost naplňuje lidský život smyslem.
Liturgický program
konference zhodnotil Pavel Hradilek, proto jen několik postřehů
spíš obecnějšího rázu. Jednotlivé liturgie přinesly velké,
až extrémní ekumenické „rozpětí". Na jedné straně
tradiční, téměř by se dalo říci „zkamenělé" ortodoxní
obřady, ať již v podobě pomazání nemocných (eucholeonu) v
klášteře Floresti, nebo nedělní liturgie sv. Jana Zlatoústého
v klužské ortodoxní katedrále, na druhé straně velmi odlišná,
ale podobně „zkamenělá" reformační bohoslužba přísně
kalvínského ražení. Pozoruhodné bylo srovnat teologický základ
obou liturgií. Reformovaná bohoslužba obsahovala na čtyřech (!)
místech vyznání viny a hříšnosti, včetně velmi explicitní a
expresivní (otazník a vykřičník) formulace dědičného hříchu,
což vyvolalo u řady účastníků značné rozpaky. Celkový ráz
reformované bohoslužby byl neobyčejně ponurý a temný, a nebylo
to dáno jen černými oděvy (včetně plášťů) místních
duchovních. Jako by se vytratila, nebo spíš byla překryta radost
ze vzkříšení a společenství s Bohem a před Bohem.
V liturgii Jana
Zlatoústého zazněla neporovnatelně bohatší a harmoničtější
škála teologických motivů, myšlenka přenosu dědičné viny
mezi nimi ale zcela chyběla. Pozoruhodný byl v tomto případě
kontrast mezi bohatým a hlubokým teologickým obsahem a silně
klerikalizovaným „provedením". Bylo zajímavé sledovat
nekončící proud těch, kdo během liturgie přišli do chrámu
políbit ikonu, vystáli frontu, chvilku postáli, koupili si svíčku
a na odchodu ji šli zapálit do plechového stánku před kostel.
Bylo jich podstatně víc než těch, kdo byli přítomni celé
bohoslužbě.
Zajímavé byly
jednotlivé workshopy, tematické semináře. Nabídly škálu témat
historických (dějiny opevněných kostelů Transylvánie, dějiny
sedmihradské unitářské církve, historii komunismu ve východní
Evropě), spirituálních (ikony, pravoslavné mnišství), ale i
aktuální otázky (křesťanství a ekologie, sociální situace a
kriminalita Romů).
Samostatnou
kapitolou byli hostitelé. Byli velmi pohostinní, přátelští,
spontánní, a díky svému temperamentu šířili mezi všemi
účastníky nakažlivou dobrou náladu, které bylo v úmorném
vedru při dlouhých sezeních opravdu potřeba.
Celkové hodnocení
transylvánské konference je z mého pohledu kladné: nabídla
„ekumenu" sice poněkud divokou, ale zajímavou až strhující.
Konference pro mnohé „západní" účastníky přinesla poznání,
jak odlišný je v mnoha ohledech svět křesťanství
východního. Někteří z nich si tak dokonce mohli utvrdit
svou „západní" křesťanskou identitu. Trochu to připomínalo
návštěvu u zajímavých, okouzlujících, ale poněkud výstředních
příbuzných - na návštěvu budeme dlouho vzpomínat, ale po
návratu domů budeme velmi rádi, že všechno zase funguje „po
našem". Jeden z obrazů z této ekumenické cesty mi
zůstane dlouho v paměti. Tak jako obrovské hejno vran,
kroužící nad městem a pokrývající celou podvečerní oblohu,
vzbudila ve mně i celá klužská konference směs fascinace,
nadšení, obav a znepokojení. A i touhu opět se na tato místa
vrátit.
Poslední komentáře