Instituce,
v nichž se organizuje lidská společnost, byly a dosud jsou do
hloubky proniknuty náboženstvím. Svědkové Jehovovi, kteří
odmítají jakékoli propojení se státem, dokonce odmítají zpívat
hymnu a vzdávat úctu vlajce, jsou v tomto směru velkou výjimkou,
snad umožněnou tím, že doposud žádný národ se neodhodlal
předat Svědkům politickou moc. Ostatní víry a náboženství,
křesťanské nevyjímaje, však spíše usilují o to, aby se
na vlajce státu objevily právě jejich symboly, a letmý pohled do
atlasu světa nás ujišťuje, že se jim to často daří.
Hlavní
křesťanská tradice od pradávna věří sice v rozdělení mocí,
ve dva „meče" či dvě „říše", boží a světskou. To
znamená, že nechce dokonalé ztotožnění politiky a náboženství,
nechce obec věřících proměnit zároveň v polis,
v řád veřejných věcí, nechce ani totální teokracii ani naopak
totální podřízení církve pod stát. Avšak oba meče stojí bok
po boku, obě říše mají sdílet své občany. Křesťanství tedy
od Konstantina Velikého stojí před otázkou, jak má vypadat
křesťanský stát. Jaký má takový stát být jakožto politická
instituce, jak se v něm má projevovat a na něj působit
křesťanství, a konec konců i jaké má být křesťanství, aby
mohlo být náboženstvím státním. Po uplynutí oněch skoro 1700
let od Milánského ediktu se stále ještě nezdá, že by tyto
otázky byly uspokojivě rozřešeny; to je však nečiní méně
zajímavými.
Někdy
kolem třetiny desátého století, tradičně se uvádělo roku 929,
zahynul český kníže Václav rukama družiníků svého mladšího
bratra. Byla to událost, k jakým tehdy celkem běžně docházelo,
dynastické spory nebo i jen prosté osobní řevnivosti šlechticů
se neřešily v rukavičkách. Uprostřed temného století dějin
Západu se vystřídali vladaři v zapadlém údolí za Šumavou.
Svět tomu tehdy žádnou větší pozornost nevěnoval, o události
a jejích aktérech tak nemáme mnoho spolehlivých zpráv. Český
národ ani český stát v pravém smyslu slova tehdy ještě
neexistoval, jen silný kmen Čechů vedle jiných slovanských
kmenů. Přesto se stalo, že vražda a osoba zavražděného a
legendy vytvořené kolem nich časem stále více vystupovaly do
popředí a staly se významnou částí jak národní a státní
ideologie češství, tak i místní církve a jejího místa v
českém národě a státě.
Hlavní
článek tohoto čísla je od Hany Lokvencové a pojednává o
svatováclavských oslavách v roce 1929, vedle eucharistického
sjezdu z roku 1935 jednoho z vrcholů prvorepublikového života
katolické církve v Čechách. Ukázaly tehdy tyto masové akce jak
horší stránky československého katolicismu a vůbec
československého veřejného života - klerikalismus, důraz na
vnější projevy, zející třídní rozdíly, nedůstojné projevy
nejradikálnějších příznivců i odpůrců katolicismu - tak
zároveň jeho přednosti: nadšení tisíců lidí, budovatelský
elán, mravní sílu. Svatý Václav, který měl zanedlouho být
zneužit protektorátním režimem a cíleně zapomenut režimem
komunistickým, jako by se na dlouhou dobu naposledy svým Čechům
ukázal v plném světle své panovnické a světecké slávy. Může
svatý kníže, vzdálená a nejasná postava raného středověku,
pomoci i nám v naší dnešní postmoderní politické a církevní
bryndě? Můžeme nějak užitečně navázat na to, jak
svatováclavskou tradici chápali naši dědové za první republiky?
Jaký smí a má být charakter českého křesťanství, jeho vztah
ke státu?
Svatý Václave, kníže náš, pros za nás Boha, svatého Ducha.
Kriste, eleison.
Poslední komentáře