Laici
vedou farní obce v biskupství Poitiers
„Minulost působí proto tak uklidňujícím dojmem, protože je
mrtvá."
Albert
Rouet, arcibiskup z Poitiers v západní Francii miluje
jasná slova. Když mluví o farní obci jako organizační formě
církevního života, je přesvědčen, že tu po staletí šlo o moc
(vládu). „Kněží určovali všechno. Nyní jsou ještě
víc přetíženi. Neustále musí sloužit mše. Zásadní obnova
proto není možná.
Účast
skupiny věřících
V arcibiskupství
Poitiers se rozhodli utvořit církevní život od základu nově.
S výslovným poukazem na Latinskou Ameriku jsou nyní středem
dění kroužky věřících (Basisgemeinde). Bude je řídit tým
pěti lidí. Dva členové, ženy nebo muži, budou zvoleni v každém
místě, tři další povolá biskupská komise, a to podle jejich
schopností a zájmů. Funkční doba je tři roky. Tím má
dostat šanci k převzetí odpovědnosti širší okruh zájemců.
Slovo „laik" nemají v Poitiers rádi. Raději mluví o
Božím lidu, v němž mají všichni pokřtění stejná práva
a povinnosti.
Důvěra
v laiky
„Projekt
má jeden rozhodující předpoklad: Důvěřujeme laikům, že jsou
schopni tvořivě žít své všeobecné kněžství, které přijali
křtem. Každý muž a každá žena by si měli uvědomit: Mám
nějakou cenu, počítá se se mnou, mé zcela zvláštní nadání
je potřebné," říká arcibiskup Rouet. Pokud nějaký tým
převezme odpovědnost za místní církev, arcibiskup ho oficiálně
zplnomocní, neboť těch pět vedoucích farní obce teď vykonává
„úředně uznanou službu". Při bohoslužbě, kdy jsou lidé
oficiálně vysíláni a která se koná v katedrále, obejmou
všichni spolu s arcibiskupem biskupskou berlu. To symbolizuje, že
mají podíl na odpovědnosti za svoji církev.
Konkrétní
výsledky
Oživení
církve od základu je znát. Velmi mnoho dětí se zajímá o
vyučování náboženství, vznikají debatní kroužky, konají se
charitativní akce, slavnosti při rozloučení se zesnulými.
Všechno organizuje vedoucí tým spolu s dobrovolníky. Každou
neděli se slaví bohoslužba slova. Vesnický kostel se tak nemusí
zavírat s poukazem na to, že nejbližší mše se koná o
několik kilometrů dál v centrálním kostele. Tak zůstává
kostelní společenství v místě, je dobrým sousedem. Jednou
za pár týdnů přichází příslušný farář ke slavení
eucharistie. Není v první řadě „specialistou pro kult a
svátosti", ale je také kompetentním teologem, který se stará o
další vzdělávání základních skupin.
Otevřený
vesnický kostel
To, že
se církev utváří od základu nově, působí také na společenský
život ve vesnicích a městech. Neboť při řešení otázky, jak
se dá pomoci chudým a starým lidem, přijde pastorační tým do
užšího kontaktu se sociálními organizacemi a nadacemi v místě
nebo v regionu. A jsou-li vesnické kostely pravidelně
otevřeny, vynořuje se stále znovu otázka: Dá se kostel využít
také jinak? Třeba pro koncerty nebo výstavy? Nejvíc se arcibiskup
Rouet těší z toho, že také ti, kteří se distancují od
církve, mají tu a tam znovu zájem patřit k vedoucímu týmu.
„Oni totiž cítí: Tady nabízí církev nové možnosti, kde
bychom se mohli uplatnit."
Odvaha
k novému modelu
Až
dosud žádné jiné francouzské biskupství dobrou zkušenost
z Poitiers nenásledovalo. Tento model vyžaduje mnoho práce a
k tomu ještě odvahu odbourat staré struktury. Přitom to
neznamená, že by snad Poitiers ukazovalo cestu do budoucnosti. Po
církevně právní stránce se katolíci v Poitiers zajistili
proti římským námitkám. V církevním právu totiž stojí:
„Pokud společenství nemohou být zřízena jako farnost, může
být o duchovní správu postaráno jiným způsobem." Zda církevně
právní podpora pro tento veskrze revoluční církevní podnik
stačí, se ukáže, až půjde arcibiskup Rouet za dva roky do
penze. Jeho nástupce může - jak známo - dílo svého
předchůdce zrušit škrtnutím pera. Ale společenství (Basis)
v Poitiers se chová sebevědomě. Chce pokračovat v nové
cestě.
Christian Moden, ForumKirche 10/2009, přeložila Z. L.
Komentáře
Aj u nás na Slovensku to za
Aj u nás na Slovensku to za pár rokov bude takto. V Banskobystrickej diecéze bol k 1.12 2008 zrušených 15 farností a 1.7.2009 odišlo z Banskobystrickej diecézi do iných diecéz 12 kňazov.
Toto predsa nič nerieši.
Toto predsa nič nerieši. Celé roky nás učili, že bez kňaza sa nedá a naraz sa dá? Ako má Cirkev prežiť bez vysvätených kňazov, bez sviatostí? Miesto toho, aby od základu zmenili spôsob svätenia kňazov. Prečo nesvätia mužov osvedčených vo viere? Na čo čakajú? Na celibát sa im každý vykašle. Na dlhé teologické štúdium rovnako.
Prečo biskupi nevyberú z farských spoločenstiev ženatých rozvážnych mužov, ktorí majú dobre vychované deti, slovom takých ktorí by zodpovedali podmienke - osvedčený vo viere - prečo ich nesvätia na kňazov? Prečo biskupi nedajú našej Cirkvi kňazov? Tak znie otázka. Prečo zavreli bránu do kráľovstva? Sami nevchádzajú a iným vstúpiť nedovoľujú. Prečo pápež a biskupi nedajú Cirkvi kňazov?