Pavel Filipi: Po
ekumenickém chodníku, Příručka ke vztahům a možnostem
spolupráce mezi církvemi, vydala ČCE v nakladatelství Kalich,
Praha, 2008, 88 str. (vč. 10 příloh)
Fundovaná příručka
má sloužit kazatelům, presbyterům i dalším členům
Českobratrské církve evangelické k rozvíjení ekumenických
vztahů zejména s římskokatolickou církví. (Vztahy s jinými
protestantskými církvemi představují mnohem menší problém.)
Obdobně poslouží i římským katolíkům, i když je autor v
hodnocení římskokatolických ekumenických deficitů až příliš
mírný.
Kritika prof.
Filipiho směřuje zejména „do vlastních řad" (jakkoli by měl
každý křesťan považovat řady jiných církví i za své
vlastní). Často právem. Např. odpor některých evangelíků ke
kříži, ke znamení Kristovy smrti a zmrtvýchvstání (str. 11) je
příslovečný. Často by bylo na místě nahradit obvyklé „bojí
se jak čert kříže" výstižnějším „bojí se jak český
evangelík kříže". Podobně autor kriticky vnímá promarněnou
příležitost ze strany ČCE při stavbě ekumenického centra v
Praze na Jižním městě (str. 49).
Přesto musím s
vděčností přiznat, že právě členové ČCE jsou často
„tahouny" v místních ekuménách. A právě jim slouží
příručka: k povzbuzení i k poznání limitů, které veřejná
ekuména má.
Příručka je velmi
dobře zvládnutá nejen obsahem, ale i způsobem podání. U
ekumenicky zajímavých témat jako je křest a Večeře Páně je
text rozčleněn na tři oddíly: prvý je věnován tomu, co můžeme
zastávat společně, druhý místům, kde přetrvávají problémy a
třetí je zaměřena do
praxe. Pochvalu si zaslouží i přehledná grafika.
K diskusi předkládám
několik málo poznámek:
- V oddílu 5.2 svátosti (str. 27) autor ozřejmuje reformační
pojetí „sporných svátostí" (biřmování, smíření,
manželství, ordinace, pomazání nemocných). Říká, že je
reformace nepovažuje za „svátosti", tj. „za dění, v nichž
působí Bůh či Kristus (prostřednictvím kněze či biskupa)..."
Domnívám se, že katolická strana v současné době nevidí
působení Boží či Kristovo ve svátostech jen skrze ordinované
služebníky, ale i skrze shromážděnou obec, skrze Boží slovo,
skrze svátostná znamení. (viz SC 7)
A nezakouší evangeličtí křesťané, v těchto úkonech
pastýřských, katechetických či právních, působení Boha či
Krista, či se jedná o pouhé působení pastýřů, katechetů či
činovníků?
- Oddíl 5.2.2 Večeře Páně (str. 31) dává právem důraz na
sociální stránku večeře Páně: „... aby tento významný hod
společenství byl hodem celého společenství, aby pokud
možno všichni účastníci bohoslužby ke stolu Páně
přistoupili". Následuje však věta: „To není pravidlem v
církvích, kde je obvyklé slavení každou neděli." která,
pokud se mezi tyto církve řadí i římskokatolická, nevystihuje
současnou situaci. Brzy po koncilu se stalo pravidlem, že ti kteří
slaví, také přijímají. Paradoxně se dá říci, že častěji
přijímají, než slaví. Je to na mnoha místech způsobeno
nedostatkem kněží, kteří jediní mohou v římskokatolické
církví předsedat slavení večeře Páně. O nedělích se pak
často slaví liturgie slova spojená s přijímáním. K tomu se
užije eucharistický chléb uchovávaný ve svatostánku od
předchozího slavení večeře Páně.
- Ve stejném odstavci na str. 32 je zmínka o transsubstanciaci jako
kontroverzním tématu. Je chvályhodné, že se tak děje již v
minulém čase. Učení o transsubstanciaci bylo v dobách reformace
a protireformace uchopeno úplně v jiném významu, než vzniklo.
Mělo zamezit pověrám spojeným s příliš naturalistickými
představami Kristovy přítomnosti.
- Na téže stránce autor konstatuje, že je z katolického hlediska
„společné slavení katolických a pravoslavných křesťanů za
minimálních podmínek možné." To je sice pravda, ovšem
společné přijímání není z pravoslavné strany obvykle
umožněno. Tak jako katolíci dělají problémy evangelíkům, tak
jsou odmítáni ze strany pravoslavných...
- Škoda, že příručka neobsahuje zmínku o Mezinárodním
ekumenickém sdružení (Interantional Ecumenical Fellowship), které
má u nás pobočku a čtenáři příručky se s jeho činností
setkávají.
Poslední komentáře