Jste zde

Křesťan a svět v perspektivě knihy Daniel

Říká se, že věci mají dvě příčiny: ta jedna je vznešená a chvályhodná a ta druhá je ta skutečná. Vznešené příčiny mého výkladu by mohly být zejména dvě: Od počátku mého zabývání se teologií narážím na problém, že se v novověku rozešla systematická teologie a biblická exegeze. A také na začátku mého teologického uvažování stálo jedno velké téma, které pak nějak vyšumělo, a sice teologie diaspory. Skutečná příčina je ta, že si moje farní mládež vybrala příběhy knihy Daniel jako téma tábora a chtěla, abych k tomu připravil bohoslužby. Téma mě nakonec tak pohltilo, že jsem (vedle péče o nemocnou manželku) celé léto strávil četbou komentářů k Danielovi a další literatury s tím spojené.

Musel jsem přitom hodně opravit své představy a názory. Byl jsem v biblistice i v systematické teologii ovlivněn zejména Gerhardem von Rad, kterému za mnoho vděčím, ale který mě také v otázkách, o kterých budu dále mluvit, zavedl na scestí. Rad představuje, cum grano salis, jakýsi utopický judaismus, krásné čisté židovství deuteronomistické školy, od jejíž zbožnosti vede přímá linie dějin spásy až k Ježíšovi (ale některé Ježíšovy rysy se nevejdou do její interpretace, například je problém, jak v tomto čistém židovství může být trojiční formule už na konci Matoušova evangelia – asi nějaký pozdější podvrh…).1 A to právě souvisí s Danielem – ten je pro Rada anomálií v kánonu, něčím, co je tam na okraji a raději by to tam být nemělo; pro něho jde o jakési pohansky kontaminované židovství bez dějin spásy. A pokud se tam mluví o mesiáši, tak snad jako o nějakém knížeti nebo veleknězi, ale s Ježíšem Kristem to nemá nic společného, o tom tam nic není. Toho je také klíčové si všimnout.

Ať už knihu Daniel v ústní či psané verzi datujeme jakkoli, mluví do situace diasporního židovstva po pádu Jeruzaléma a izraelského království.2 Je jednou z reakcí na tuto situaci.3 Nabízely se i jiné reakce – jednu uchovaly Lamentationes (nářky), jinou odmítl prorok Jeremiáš, totiž utěšovat se tím, že jde o pouhou epizodu v dějinách Izraele a věci se brzy zase vrátí takříkajíc do normálu4.

A ještě jinou reakcí, Písmem neschválenou, bylo chování chrámové a jiné aristokracie – sekularizace ve formě orientalizace či helénizace až po zrušení obřízky a chrámové bohoslužby a znesvěcení chrámu5. A ovšem přijetí neobyčejných možností kariérního vzestupu, které nabídla epocha začlenění do babylonské (event. perské či řecké) říše. Anebo odchod do ústraní, izolace či makabejský odboj proti okupační mocnosti.

Otázkou diaspory je, jak si uchovat identitu a současně otevřenost. (Zdá se, že i dnes má jedna část křesťanů jedno a druhá má to druhé, ale málokdo dokáže obojí spojit. 6) Uchování identity neznamená strnulost a lpění na tradici, naopak, doba exilu je dobou veliké kreativity, včetně biblické literární produkce!

Model diasporní existence knihy Daniel si dovolím shrnout do jednoduché formule: Ano, lze pozitivně přijmout nové možnosti včetně úspěšné kariéry věřícího v pohanském světě, ale otevřenost světu má svůj limit ve věrnosti Hospodinu, která může znamenat i ochotu obětovat vlastní život.7 Řešením tedy není odmítnutí možností, izolace od světa ani pohodlné přežívání, ale aktivní služba nové moci limitovaná ovšem vyznavačstvím, tj. připraveností k mučednictví.8 (Asi nemusím dodávat, že tohle jsou otázky, které si klade moje farní mládež, a nejen ona. Mluvím k vám jako venkovský farář, který se snaží o solidní, „vysokou“ teologii, ale zakotvenou v realitě farnosti. A jako takový hned také řeknu, že samozřejmě v teologii diaspory v době komunismu jsme volili paralelní polis nebo odboj, neboť možnost spolupráce s tehdejší mocí bez zapření víry nepřicházela obvykle v úvahu.) Tuhle zvláštní existenci popsal pak Ježíš slovy: Jste ve světě, ale nejste ze světa. A ovšem také: Posílám vás jako ovce mezi vlky…

Prorok Jeremiáš a na něj evidentně navazující kniha Daniel tedy vedou k aktivnímu a kladnému přijetí situace diaspory9, ve které židovstvo žije dodnes, s odhlédnutím od státu Izrael, vzniklého v r. 1948. Přijetí této situace bylo podle odborníků usnadněno prorockou kritikou izraelského království, pro nás zkušenostmi z dob blízkosti trůnu a oltáře. Pro Židy byla existence bez vlastního státu novinka, pro nás křesťany návrat k naší výchozí situaci. Ježíšovský model Božího lidu bez vlastního státu, rozlišení království tohoto věku a Božího království, začíná právě v této době. Ježíš navazující na knihu Daniel není politický mesiáš, ale Syn člověka, a soudím, že zcela programově. Boží království je mezi vámi, ale není z tohoto světa a nepotřebuje legie andělů, ani před veleradou a Pilátem.

Přijetí diasporní situace ovšem předpokládalo velký teologický převrat: nové pojetí dějin spásy a novou politickou teologii (tento výraz užíval zejména danielovský badatel Klaus Koch10).

Moje generace, inspirovaná von Radovými žáky v situaci komunistické vlády, sdílela úzké pojetí dějin spásy jako linie od Abrahama přes Izrael a Davida po Ježíše Krista a dějiny církve až k Božímu království. Vztah ke světu v tomto pojetí byl ovšem okrajový. Kniha Daniel přináší rozšíření této vize, její dějiny spásy jsou univerzální dějiny světa, politické dějiny starověkých supervelmocí. Izrael (v postavě proroků, které Bůh posílá nyní nikoli k izraelským, ale k pohanským králům) v ní má nezastupitelné místo, ale není v celé knize vůbec zmíněn.11 A řeknu to hned: Má zde nezastupitelné místo, ale jeho služba ve světě neznamená dělat to, co může dělat i někdo jiný, a říkat světu to, co mu říká i někdo jiný. To asi dneska děláme a říkáme my. Ale prorocká služba Izraele v perspektivě knihy Daniel je v tom, že máme světu říkat to, co mu nikdo jiný nemůže říct.12

A této univerzální, rozšířené vizi spásy odpovídá i univerzální, rozšířený obraz Boha: Deus semper maior. Bůh, který není jen Bohem Izraele, ale Bohem univerzálním, Bohem nebe a země. Tento univerzální Bůh je ovšem i Bohem, k němuž má věřící osobní, intimní a právě jen židovský či křesťanský vztah, je to Bůh Danielův, Bůh Šadrakův… a můžeme jej v modlitbě oslovovat Bože otců mých. Ale současně je to Bůh celého stvoření a všech lidí.

A je to Bůh jednající ve světě – v knize Daniel dokonce v politickém světě.13 Není to jen Bůh našeho zbožného nitra, jeho království není jen blahem v naší duši! Kniha Daniel je plná narážek na podobný exilový příběh, na příběh Josefa v Egyptě, a i ona počítá s Boží prozřetelností14, s Božím jednáním ve světě. A to se zřejmě budeme muset zase učit – když jsem psal teologii dějin, zjistil jsem s hrůzou, že naprostá většina teologů, bohužel i římskokatolických, nabízí ohledně Božího jednání ve světě jen vytáčky, jen mlžení, a raději mluví o Wirken (působení) než o Handeln (jednání)…15 V teologii stále ještě straší antikvovaný obraz vědy z 19. století, vzdor celé debatě v teorii vědy dvacátého století! Pán Bůh může jen to, co se vejde do středoškolských učebnic fyziky a chemie…

Ale skutečný Bůh, Bůh Danielův a Bůh nebes a země, ve světě jedná, i v politickém světě,16 krále ustanovuje a krále sesazuje, mocné svrhává s trůnu a bohaté posílá pryč s prázdnou.17

Právě tak mě kdysi na jedné konferenci zde napadl jeden populární křesťanský autor, když jsem zmínil Boží prozřetelnost, prý jakápak prozřetelnost po Osvětimi… Pokud chceme po Osvětimi mluvit o Bohu, tak ovšem právě o tomto Bohu jednajícím a zachraňujícím, v něhož tam mnozí věřili a vrátili se posíleni ve víře (a jistě jiní se vrátili jako ateisté). Samozřejmě bez nějaké naivity, právě tak, jak vyznávali mládenci před pecí ohnivou.18 Neslibujeme, že Bůh každého vždy vytáhne z každého průšvihu, ale také nezatajujeme, že to může udělat a že máme zkušenost, že to taky někdy udělá.

Politická teologie knihy Daniel ukazuje k tomu, co nás za komunistů hodně štvalo, že to apoštol Pavel vůbec napsal: Není vládní moci, leč od Boha.19 Ale tak to je, jak řekl prorok Jeremiáš: Nebukadnezar, můj služebník.20

A ovšem k této danielovské politické teologii patří neustálé prorocké připomínání, že královská moc je moc odvozená a skutečným králem je Hospodin.21 Neměl bys nade mnou žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry.22 Někteří autoři říkají, že z politického hlediska je tohle největší zázrak celé knihy, jasné omezení královské moci v antickém světě.23

Kniha Daniel je unikátní tím, že uvádí do souvislosti Boží království, svět politické moci a dějiny spásy. Ježíšovský motiv Božího království, který se v ní objevuje poprvé, má už zde obě dimenze. Budoucí Boží království je nadějí pro věřícího v diaspoře, vystřídá pozemská království s jejich vládou člověka nad člověkem – „jeho království bude bez konce“. A zároveň aramejský výraz pro Boží království znamená Boží kralování, které už je účinně přítomné v dějinách, jak vyznávají i pohanští králové (Da 3,33): Jak veliká jsou jeho znamení, jak mocné jsou jeho divy! Jeho království je království věčné, jeho vladařská moc po všechna pokolení.24 K „life style of diaspora“ v knize Daniel patří umění rozlišit tuto dvojí dimenzi Božího kralování: „už ano“ a „ještě ne“. Ze špatného rozlišení pak plynou omyly zbožnosti v dějinách, utopické snahy o realizování toho, co tu ještě není a být nemůže, nebo nevšímavost k Boží moci, která už tu je, a pouhé ideologické utěšování tím, co jednou bude…

Úkolem Božího lidu v diasporním světě není jen služba, ale i svědectví, vyznávání.25 K tomu Bůh vytváří různé příležitosti, v této knize i velmi dobrodružné, což je dáno žánrem dvorského románu. Nečeká se – a to je pro mě velmi překvapivé! – obrácení krále k židovství (k tomu to dovedl až Verdi v Nabuccovi), ale respektování Boha nebes jako Boha limitujícího lidskou moc. Nejblíže je to asi americkému modelu občanského náboženství… To ovšem může být historicky podmíněné – podle nedávných objevů dospělo perské myšlení v době mnohonárodnostní říše k jakési takové představě univerzálního Boha. Co se ovšem očekává, je tolerance k vyznávání Danielova Boha.26

A protože se počítá s lidskou bezmocí, patří k situaci diaspory modlitba jako moc bezmocných, Bůh jako moc bezmocných.27 Nejsme tu kvůli tomu, co je lidsky možné, to bychom tu byli úplně zbytečně (to často jako církev jsme).

A konečně: K diasporní existenci patří i menšinová zamindrákovanost. Příběhy knihy Daniel (a příběhy Ester a příběhy Josefovy) jsou součástí širší literární produkce, pravdivé i fiktivní, o tom, jak byl Žid úspěšný v pohanském světě a jak i ti pohané uznali velikost izraelského Boha.28 I na tuto menšinovou zamindrákovanost Písmo myslí a má na ni myslet i naše diasporní pastorace.

1 K linii od Da 7 k Mt 28 viz Viviano, B. T. The Trinity in the Old Testament: From Daniel 7:13–14 to Matt 28:19. Theologische Literaturzeitung 54 (1998), s. 193–209.

2 Problémy diasporní existence osvětluje disertace Dominika Helmse Konfliktfelder der Diaspora und die Löwengrube. Zur Eigenart der Erzählung von Daniel in der Löwengrube in der hebräischen Bibel und der Septuaginta, Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft, eds. John Barton,Reinhard/G. Kratz/Markus Witte, sv. 446, De Gruyter 2017.

3 Různými reakcemi na situaci exilu v soudobé biblické literatuře se zabývá Daniel L. Smith-Christopher, A Biblical Theology of Exile (Overtures to Biblical Theology), Fortress Press, 2002.

4 Jr 27,16–17: Ke kněžím a ke všemu tomuto lidu jsem mluvil: „Toto praví Hospodin: Neposlouchejte slova svých proroků, kteří vám prorokují: ‚Hle, předměty z Hospodinova domu budou velice brzy z Babylónu vráceny.‘ Ti vám prorokují klam. Neposlouchejte je! Služte babylónskému králi a budete živi.“

5 Ad helénizace 1Mak 1,11–15: V oněch dnech vzešli z Izraele svévolníci a svedli mnohé. Říkali: „Pojďme a uzavřeme smlouvu s okolními pohany; vždyť v té době, co jsme se jich stranili, potkalo nás jen mnoho zlého.“ Ten návrh se zalíbil a někteří z lidu se ochotně vypravili ke králi. Ten jim dal plnou moc žít podle práva pohanů. Vystavěli v Jeruzalémě stadion podle vzoru pohanů, odstranili znamení své obřízky. Odpadli od svaté smlouvy a spřáhli se s pohany, propůjčili se k páchání zla.

6 K identitě Žida v diaspoře patří i určité formální zvyklosti, které nám mohou připadat záhadné: Proč nevadila změna jmen z židovských na pohanská, ale vadila účast na králově stravě? Nicméně tyto zvyklosti Židovi připomínají, že je jiný než jeho okolí a že má i jinak žít. V situaci diaspory zřejmě měl největší význam důraz na zachování soboty a předpisy o pokrmech. Ale i naopak: Otevřenost vůči pohanské kultuře v knize Daniel je nad mou představivost – chlapci se podrobují indoktrinaci babylonskou kulturou s jejími magickými praktikami, Daniel dělá kariéru jako náčelník všech kejklířů, polyteistické formulace králů nejsou nijak opravovány, ale brány jako bona fide vyslovené…

7 Podřízení světské moci a resistence se v knize Daniel nevylučují – někteří proto řadí Daniele k antické resistance literature. K politické teologii patří i apoštolský postoj Sk 5,27–29: Když je zatkli a postavili je před radu a velekněz je začal vyslýchat: „Důrazně jsme vám zakázali učit o tom člověku, a vy jste tím svým učením naplnili celý Jeruzalém; a na nás byste chtěli svalit odpovědnost za jeho krev!“ Petr a apoštolové odpověděli: „Boha je třeba víc poslouchat než lidi.“ Resistencí v Danielovi se zabývá např. Ernest Lucas, Excursus 3: Resistance in Daniel and 1 Maccabees in Daniel: An Introduction and Study Guide: Sovereignty, Human and Divine (T&T Clark’s Study Guides to the Old Testament) 2023, s. 80–85.

8 Jak formuloval jeden z autorů: Žít ve společnosti, jejíž hodnoty jsou jiné než naše, dávat najevo ochotu ke službě, ale proklamovat nepřekročitelnost limitů naší loyality.

9 Jer 29,1–2;4–7: Toto jsou slova dopisu, který poslal prorok Jeremjáš z Jeruzaléma přesídlencům, zbytku starších, kněžím, prorokům a všemu lidu, které přestěhoval Nebúkadnesar z Jeruzaléma do Babylónu, když musel odejít z Jeruzaléma král Jekonjáš, královna, dvořané, velmožové judští a jeruzalémští i tesaři a kováři.“ „Toto praví Hospodin zástupů, Bůh Izraele, všem přesídlencům, které jsem přestěhoval z Jeruzaléma do Babylónu: Stavějte domy a bydlete v nich, vysazujte zahrady a jezte jejich plody. Berte si ženy, ploďte syny a dcery. Berte ženy pro své syny, provdávejte své dcery za muže, ať rodí syny a dcery, rozmnožujte se tam, ať vás neubývá. Usilujte o pokoj toho města, do něhož jsem vás přestěhoval, modlete se za ně k Hospodinu, neboť v jeho pokoji i vy budete mít pokoj.“

10 Textům Klause Kocha vděčím za řadu podnětů k tomuto textu. Za mnohé uvedu Klaus Koch, Das aramäisch-hebräische Danielbuch. Konfrontation zwischen Weltmacht und monotheistischer Religionsgemeinschaft in universalgeschichtlicher Perspektive, in: Katharina Bracht/David S. du Toit (eds.), Die Geschichte der Daniel-Auslegung in Judentum, Christentum und Islam: Studien zur Kommentierung des Danielbuches in Literatur und Kunst (Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 371), Berlin and New York, Walter de Gruyter, 2007, s. 3–29 nebo Klaus Koch, Die Reiche der Welt und der kommende Menschensohn: Studien zum Danielbuch, ‎Neukirchener 1995. S Kochem sdílím kanonický přístup k Danielovi jako k textům prorockým, nikoli apokalyptickým.

11 S výjimkou kající modlitby v kap. 9. Podobně i Hospodin je zmíněn na začátku knihy a v kající modlitbě v kap. 9.

12 Gen 41,15n: Farao Josefovi řekl: „Měl jsem sen a nikdo mi jej nedovede vyložit. Doslechl jsem se, že tobě stačí sen slyšet a už jej vyložíš.“ Josef faraónovi odpověděl: „Ne já, ale Bůh dá faraónovi uspokojivou odpověď.“ Dan 2,27n: Daniel králi odpověděl: „Tajemství, na které se král ptá, nemohou králi sdělit ani mudrci ani zaklínači ani věštci ani planetáři. Ale je Bůh v nebesích, který odhaluje tajemství. On dal králi Nebúkadnesarovi poznat, co se stane v posledních dnech.“

13 Literární analýza knihy Daniel celkem přesvědčivě ukazuje, že nejde – už od prvních veršů! – o drama mezi Danielem a pohanskými králi, ale mezi Bohem a izraelskými králi, resp. i o nebeské drama mezi Bohem Izraele a bohy králů. Dan 1,2;9;17: Panovník Hospodin mu vydal do rukou judského krále Jójakíma a část nádob Božího domu. A Bůh dal Danielovi dojít u velitele dvořanů milosrdenství a slitování. A Bůh dal těm čtyřem jinochům vědění a zběhlost ve veškerém písemnictví a moudrosti. Danielovi dal nadto porozumět všem viděním a snům.

14 A sice klasicky: hominum confusione et Dei providentia – tedy s Boží prozřetelností prosazující se v lidských zmatcích.

15 Jinak budeme pod úrovní pohanského Darjáveše, který vyznal (Da 6,27n):„On je Bůh živý a zůstává navěky, jeho království nebude zničeno a jeho vladařská moc bude až do konce.“ Vysvobozuje a vytrhuje, činí znamení a divy na nebi i na zemi.“

16 Někteří badatelé soudí, že králové – historicky zjevně nesprávně prezentovaní – představují základní typy výkonu politické moci, s nimiž se věřící v diaspoře setkávají.

17 Da 2,21: On mění časy i doby, krále sesazuje, krále ustanovuje, dává moudrost moudrým, poznání těm, kdo mají rozum. Da 5,21: Bůh nejvyšší má moc nad lidským královstvím a ustanovuje nad ním, koho chce. (Opakuje se celkem čtyřikrát: 4,14.22.29).

18 Da 3,17n: „Jestliže náš Bůh, kterého my uctíváme, nás bude chtít vysvobodit z rozpálené ohnivé pece i z tvých rukou, králi, vysvobodí nás. Ale i kdyby ne, věz, králi, že tvé bohy uctívat nebudeme a před zlatou sochou, kterou jsi postavil, se nepokloníme.“

19 Ř 13,1–6: Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha, takže ten, kdo se staví proti vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá, přivolává na sebe soud. Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly. Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo. Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí. Proto také platíte daň. Vládcové jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů. – Existuje i vládní moc odpadlá od svých úkolů, šelma utržená ze řetězu. O té mluví Zj 13. Řekl bych, že Da 1–6 se vztahuje k Pavlově výroku a Da 7–12 ke Zj 13. Šelmy ve Zj 13 jsou zjevně narážkou na šelmy z Da 7. O této diaspoře pak platí Zj 13,10: Teď musí Boží lid osvědčit trpělivost a víru.

20 Jr 25,8n: Proto Hospodin zástupů praví toto: „Že jste neposlouchali má slova, hle, já pošlu pro všechny čeledi severu, je výrok Hospodinův, i pro Nebúkadnesara, krále babylónského, svého služebníka, a přivedu je na tuto zemi i na všechny její obyvatele i na všechny tyto okolní pronárody.“ Da 2,37n: Ty, králi, jsi král králů. Bůh nebes ti dal království, moc, sílu a slávu. A všechna místa, kde bydlí lidé, polní zvěř a nebeské ptactvo, dal ti do rukou a dal ti moc nad tím vším.

21 Srov. také Danna N. Fewell, Circle of Sovereignty: A Story of Stories in Daniel 1-6, JSOTSup 7, Sheffield: Almond, 1988.

22 J 19,10n: Pilát mu řekl: „Nevíš, že mám moc tě propustit, a mám moc tě ukřižovat?“ Ježíš odpověděl: „Neměl bys nade mnou žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry. Budou vás vydávat soudům, (…), budete stát před vládci a králi kvůli mně, abyste před nimi vydali svědectví.“ Mk 13,9–11: Až vás povedou před soud, nemějte předem starost, co budete mluvit; ale co vám bude v té hodině dáno, to mluvte. Nejste to vy, kdo mluví, ale Duch svatý.“ Celá 13. kapitola Markova evangelia bývá vykládána jako Ježíšovo navázání na knihu Daniel (midraš?).

23 V tomto článku se nezabývám historickým vlivem knihy Daniel na světovou politiku v podstatě až do současnosti. Podrobné studie k tomu přináší Delgado, M./ K. Koch/E. Marsch (eds.), Europa, Tausendjähriges Reich und Neue Welt. Zwei Jahrtausende Geschichte und Utopie in der Rezeption des Danielbuches (Studien zur christlichen Religions- und Kulturgeschichte, 1; Freiburg, Schweiz: Universitätsverlag; Stuttgart: Kohlhammer, 2003.

24 Boží současnou vládu oslavují i žalmy. Ž 93,1n: Hospodin kraluje! Oděl se důstojností. Oděl se Hospodin, opásal se mocí. Pevně je založen svět, nic jím neotřese. Tvůj trůn pevně stojí odedávna. Ty jsi od věčnosti. Ž 99,1: Hospodin kraluje! Národy trnou. Trůní na cherubech! Země se zmítá. Ž 97,1n: Hospodin kraluje! Zajásej, země, raduj se, ostrovů množství! Oblak a mrákota jsou kolem něho, spravedlnost a právo jsou pilíře jeho trůnu.

Ž 103,19: Hospodin si postavil trůn na nebesích, všemu vládne svou královskou mocí.

25 Potvrzuje tak vyznání žalmistovo. Ž 119, 46: O tvých svědectvích před králi budu mluvit a nebudu zahanben.

26 Třebaže tato tolerance má občas bizarní formy. Da 3,29: „Vydávám rozkaz: Kdokoli z lidí kterékoli národnosti a jazyka by řekl něco proti Bohu Šadrakovu, Méšakovu a Abed-negovu, ať je rozsekán na kusy…“

27 Dan 6,21: „Danieli, služebníku Boha živého, dokázal tě Bůh, kterého stále uctíváš, zachránit před lvy?“

28 Například desinformace Josefa Flavia, že se Alexandr Veliký poklonil Hospodinu v jeruzalémském chrámu.